Gå til innhold

Vannkopper nyfødt - trenger råd!Er bekymra..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med nyfødte og vannkopper?Ble barnet veldig sykt?Har barnet evt fått det igjen senere?

Jeg trenger råd og erfaringer som er gode da en infeksjonsspesialist har skremt meg..

Under svangerskapet fant jeg ut at jeg ikke var 100% beskytta.Jobbet da i barnehage hvor det ble skikkelig utbrudd på avdelingen.Jeg fikk ikke lov til å jobbe og ble isolert fra jobb til det gav seg.

Baby kom for en uke siden og vi har hatt storebror hjemme i snart to uker da det har kommet i barnehagen og på avdelingen hans.Vi tok han ut i håp om å unngå smitte.Så langt ser det bra ut.

Det er fint om storebror får det nå men med tanke på lillebror som har like lite antistoffer som meg så har jeg hørt det kan være farlig for nyfødt.Noen som vet noe og kan noe om dette?Føler at mange sier så mye forskjellig..

Jeg fikk snakke med infeksjonsspesialist på sykehuset før hjemreise ang dette.Hun sa at jeg skulle holde storebror hjemme i da 3 mnd.For da først har lillebror skapt sitt eget immunforsvar.Skal jeg da gå hjemme med to barn i 3 mnd?(eldste er 2,5)Ja det mente hun og kunne ikke far være hjemme så fikk jeg bare være det.Hun sa:"Sånn er livet!"

Jeg har aldri hørt at noen har måttet ha eldre søsken hjemme sånn!?Det virker så overhysterisk?!Er det virkelig så farlig?,spurte jeg henne..Og da svarer hun: "De fleste overlever."

Jeg klarte ikke si noe mer..Ble helt stum og paff.Sitter hun der og sier at babyen min kan dø??

Jeg tør ikke sende storebror i bhg ennå :( Hu skremte meg og jeg er redd.

Legen min sier at jeg ikke skal tenke på det.Han sier det ikke er farlig og at jo tidligere de får det jo mildere får de den.Er så usikker å redd..

Noen..?

Anonymous poster hash: 30f7b...952

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som om du er opprørt over at dennespesialisten fortalte deg sannheten. Mener du at det var ufint av henne å fortelle deg at barnet ditt kan dø dersom det faktisk er tilfellet? 

Anonymous poster hash: 4b6cc...dfc
Skrevet

Vet ikke om vannkopper men min ble veldig syk med RS-virus og legen på sykehuset sa det var for dårlig informasjon rundt dette at nyfødte var beskyttet, fordi det er det ikke.

Hun sa også det var en stor misforståelse at nyfødte burde "imuniseres" de var sårbare og lite beskyttet så kunne man beskytte de fra smitte så burde vi det.

Dette var barnelegen på sykehuset.

Legen vår er helt tvert om og tar lett på det. Barn blir syke og sånn er det.

Vet ikke hvem jeg burde tro på.

Anonymous poster hash: 6aaa4...f5c

Skrevet

Hvorfor fikk ikke lillebror immunglobulin? Det heter Varitect. Har det brutt ut hos lillebror eller ikke? Isåfall må du be om Varitect. Sorry, leste fort.

Anonymous poster hash: a5e55...701

Skrevet

Hvorfor fikk ikke lillebror immunglobulin? Det heter Varitect. Har det brutt ut hos lillebror eller ikke? Isåfall må du be om Varitect. Sorry, leste fort.

Ser nå at storebror ikke har fått det. Dersom storebror får vannkopper må lillebror få immunglobulin.

Skrevet

Det virker som om du er opprørt over at dennespesialisten fortalte deg sannheten. Mener du at det var ufint av henne å fortelle deg at barnet ditt kan dø dersom det faktisk er tilfellet?

Sannheten?Så du kan bekrefte at det finnes noen som har dødd av det?Du VET at dette er farlig?

Jeg synes svaret ditt er ufint når jeg sitter og er bekymra!

Skrevet

Noen som har erfaringer med nyfødte og vannkopper?Ble barnet veldig sykt?Har barnet evt fått det igjen senere?

Jeg trenger råd og erfaringer som er gode da en infeksjonsspesialist har skremt meg..

Under svangerskapet fant jeg ut at jeg ikke var 100% beskytta.Jobbet da i barnehage hvor det ble skikkelig utbrudd på avdelingen.Jeg fikk ikke lov til å jobbe og ble isolert fra jobb til det gav seg.

Baby kom for en uke siden og vi har hatt storebror hjemme i snart to uker da det har kommet i barnehagen og på avdelingen hans.Vi tok han ut i håp om å unngå smitte.Så langt ser det bra ut.

Det er fint om storebror får det nå men med tanke på lillebror som har like lite antistoffer som meg så har jeg hørt det kan være farlig for nyfødt.Noen som vet noe og kan noe om dette?Føler at mange sier så mye forskjellig..

Jeg fikk snakke med infeksjonsspesialist på sykehuset før hjemreise ang dette.Hun sa at jeg skulle holde storebror hjemme i da 3 mnd.For da først har lillebror skapt sitt eget immunforsvar.Skal jeg da gå hjemme med to barn i 3 mnd?(eldste er 2,5)Ja det mente hun og kunne ikke far være hjemme så fikk jeg bare være det.Hun sa:"Sånn er livet!"

Jeg har aldri hørt at noen har måttet ha eldre søsken hjemme sånn!?Det virker så overhysterisk?!Er det virkelig så farlig?,spurte jeg henne..Og da svarer hun: "De fleste overlever."

Jeg klarte ikke si noe mer..Ble helt stum og paff.Sitter hun der og sier at babyen min kan dø??

Legen min sier at jeg ikke skal tenke på det.Han sier det ikke er farlig og at jo tidligere de får det jo mildere får de den.Er så usikker å redd..

Noen..?

Jeg vet egentlig ikke så mye om dette, men det er vel komplikasjoner i etterkant som er farlige for baby? Farlig for alle egentlig, men veldig sjelden. Blant annet hjernehinnebetennelse. Hun mener vel å si at sjansen er svært liten, men den er der.

Anonymous poster hash: 9da8d...e3f

Skrevet

Ser nå at storebror ikke har fått det. Dersom storebror får vannkopper må lillebror få immunglobulin.

Vi er redd han skal få det ift lillebror.Men det har ikke legen min sagt noe om..Hva er det egentlig?

Skrevet

Ammer du? Så lenge du ammer nyter barnet godt av dine antistoffer og vil mest sannsynlig få et lett forløp om det skulle smittes. Min yngste fikk vannkopper da han var ca 1,5 måneder og slapp unna med rundt fem vannkopper, det var særs udramatisk. Men fordi han hadde et så mildt forløp var han ikke fullimmunisert og fikk vannkopper en gang til da han var fire.

Anonymous poster hash: 62b55...1b9

Skrevet

Vi er redd han skal få det ift lillebror.Men det har ikke legen min sagt noe om..Hva er det egentlig?

Det gis for å unngå at lillebror får det. Men tror ikke det gis dersom man er helt sikker på at du har hatt det. Og man gir det nok kun ved vannkopper hos storebror. Dersom du helt sikkert har hatt det, går det nok greit med lillebror. Det går maks 21 dager før utbrudd, så om en uke kan du senke skuldrene. Du kan ikke gjøre noe annet enn å holde søsknene noe atskilt og vente litt med å sende storebror i bhg. Mest sannsynlig går jo dette veldig fint.

Skrevet

Ammer du? Så lenge du ammer nyter barnet godt av dine antistoffer og vil mest sannsynlig få et lett forløp om det skulle smittes. Min yngste fikk vannkopper da han var ca 1,5 måneder og slapp unna med rundt fem vannkopper, det var særs udramatisk. Men fordi han hadde et så mildt forløp var han ikke fullimmunisert og fikk vannkopper en gang til da han var fire.

Men hun hadde jo ingen antistoffer..

Skrevet

Noen..?

Jeg vet egentlig ikke så mye om dette, men det er vel komplikasjoner i etterkant som er farlige for baby? Farlig for alle egentlig, men veldig sjelden. Blant annet hjernehinnebetennelse. Hun mener vel å si at sjansen er svært liten, men den er der.

Jeg aner ikke.Er så frustrerende når alle sier forskjellig..Legen min sier vi skal sende han i bhg og ikke bekymre oss og nyte babytiden.

Hjernehinnebetennelse ja... :( Heller ingen har nevnt....

Veldig feil av henne å si det på den måten.I tillegg står en annen lege som har snakket med henne over telefonen og blånekter for at var ordene hun brukte...

Skrevet

Sannheten?Så du kan bekrefte at det finnes noen som har dødd av det?Du VET at dette er farlig?

Jeg synes svaret ditt er ufint når jeg sitter og er bekymra!

Du tror hun løy for deg? Det virker som om du vil at noen her på et anonymforum skal gi deg et svar som passer deg bedre enn det du fikk av en infeksjonsspsialist. Det er bare uansvarlig.

Skrevet

Ja jeg ammer.Men lillebror har jo da like lite antistoffer som meg.Jeg har så lite at det kan være jeg får det igjen.

Skrevet

Hva med å vaksinere storebror mot vannkopper?

Skrevet

Nå vet jeg ingenting om hvor farlig dette er når du ikke har alle antistoffene, men det var en utrolig uproff måte av legen å snakke på! Hva med å ta en telefon til legen din eller helsestasjon, og få skikkelig klarhet i hvordan du skal forholde deg til dette?

Anonymous poster hash: d5e45...53d
Skrevet

Virker som det kun gis første leveuke. Kopierte dette fra fhi:

2.24.3 Varicella-zoster immunglobulin

Immunglobulin med høyt innhold av antistoff mot vannkopper (varicella-zoster immunglobulin - VZIG) kan hindre utbrudd av vannkopper hos ikke-immune personer hvis det gis kort tid etter smitteeksponering (1, 13). VZIG framstilles av plasma fra personer som nylig har gjennomgått vannkopper eller helvetesild. Plasmaet testes for å sikre fravær av hepatitt B-virus, hepatitt C- virus og hiv. I tillegg er det prosesstrinn i produksjonen som inaktiverer virus.

Indikasjoner

Preparatet må gis innen 96 timer etter smitteeksponering og er indisert for følgende grupper:

• Seronegative barn med grunnsykdom som gir risiko for livstruende forløp av vannkopper. Den viktigste gruppen er barn med medfødt eller ervervet immunsvikttilstand, inkl. medikamentell immunsuppresjon.

• Immunsupprimerte voksne som har vært utsatt for betydelig vannkoppesmitte og som etter nøye vurdering antas å ikke være immune mot vannkopper

• Nyfødt barn av seronegativ mor, hvis mor får utbrudd av vannkopper nær fødselen eller barnet eksponeres for vannkopper inntil en uke etter fødselen. Risikoen for alvorlig sykdom er størst hvis mor får utbrudd av vannkopper mellom fire dager før og to dager etter fødselen.

• Premature barn som utsettes for vannkoppesmitte før hjemreise fra sykehus, uavhengig av om mor har hatt vannkopper. Overføring av antistoffer skjer stort sett i siste del av svangerskapet.

Gravide har høyere risiko for alvorlig forløp av varicella. VZIG har derfor vært vurdert for ikke- immune gravide som har vært eksponert for betydelig varicellasmitte (14). Indikasjonen har vært å beskytte kvinnen mot alvorlig forløp av sykdommen (10). Det er ikke dokumentert at VZIG forebygger viremi, og det forebygger derfor verken medfødt varicella-syndrom eller varicella hos barnet. Det VZIG-preparatet som nå er tilgjengelig er ikke godkjent til gravide.

Skrevet

Ammer du? Så lenge du ammer nyter barnet godt av dine antistoffer og vil mest sannsynlig få et lett forløp om det skulle smittes. Min yngste fikk vannkopper da han var ca 1,5 måneder og slapp unna med rundt fem vannkopper, det var særs udramatisk. Men fordi han hadde et så mildt forløp var han ikke fullimmunisert og fikk vannkopper en gang til da han var fire.Anonymous poster hash: 62b55...1b9

Ja jeg ammer.Men lillebror har jo da like lite antistoffer som meg.Jeg har så lite at det kan være jeg får det igjen.Anonymous poster hash: 30f7b...952

Jeg ville da gått for vannkoppvaksine både til deg og storebror. Den gis i to runder og det tar vel da 6 uker før dere har full immunitet, men det er jo mindre enn 3 måneder.

Skrevet

Noen..?

Jeg aner ikke.Er så frustrerende når alle sier forskjellig..Legen min sier vi skal sende han i bhg og ikke bekymre oss og nyte babytiden.

Hjernehinnebetennelse ja... :( Heller ingen har nevnt....

Veldig feil av henne å si det på den måten.I tillegg står en annen lege som har snakket med henne over telefonen og blånekter for at var ordene hun brukte...

Etter å ha googlet litt (nhi.no blant annet) så ville jeg holdt eldste hjemme noen uker. Kan hende utbruddet i bhg går over etter noen uker. Det er liten sjanse for at det blir noe alvorlig for baby selv om den skulle være så uheldig å bli smittet, men jeg ville forsøkt å unngå det så langt det var mulig.

Jeg var ikke flink til å huske på det med mine, men det er jo en grunn for at man skal vaske seg på hendene før man holder nyfødte. Det jeg mener er: prøv å ikke få panikk for sjansen er liten, men man skal ta forhåndstegler med soedbarna.

Skrevet

Sånn er det noen ganger, sikkert ikke slik du tenkte de første ukene men valget er ditt.

Du kan ta sjansen og risikere at minsten blir smittet eller kos deg hjemme med begge barna.

Det er dette som er tragisk i vaksinedebatten, når flere og flere velger å ikke vaksinere barna sine. Mange bryr seg i tillegg ikke om at barna er smittsomme med feks vannkopper og tar de med i butikker, kino, leverer de for tidlig i barnehage og lar de går på barneidrett for de er jo så fine i form.

Dette går ut over feks de nyfødte og meg selv som ikke har imunforsvar pga medisiner.

Anonymous poster hash: 12e86...3c2

Skrevet

Jeg trodde at man enten er immun, eller så er man det ikke.... I forhold til din kanskje-immunitet.

Det høres utrolig slitsomt ut å skulle ha 2,5-åringen hjemme fra bhg i 3 mnd pga evt vannkoppesmitte. Dere kan jo ikke være de eneste med nyfødt baby der mor ikke har hatt vannkopper og det går vannkopper i storesøskens bhg.

Kan du be om å få snakke med en barnelege?

Anonymous poster hash: 9caf9...bea

Skrevet

Sånn er det noen ganger, sikkert ikke slik du tenkte de første ukene men valget er ditt.

Du kan ta sjansen og risikere at minsten blir smittet eller kos deg hjemme med begge barna.

Det er dette som er tragisk i vaksinedebatten, når flere og flere velger å ikke vaksinere barna sine. Mange bryr seg i tillegg ikke om at barna er smittsomme med feks vannkopper og tar de med i butikker, kino, leverer de for tidlig i barnehage og lar de går på barneidrett for de er jo så fine i form.

Dette går ut over feks de nyfødte og meg selv som ikke har imunforsvar pga medisiner.

Nå er ikke vannkopper noe de vaksineres mot da.

Skrevet

Nå er ikke vannkopper noe de vaksineres mot da.

Det vet jeg selvsagt. Poenget er at det går ut over noen når folk ikke tar hensyn.

Har ofte lest her inne om folk med vannkopper som bare MÅ på butikken, levere et barn i barnehage osv.

Det samme gjelder de som ikke vaksineres mot feks meslinger. Ikke lenge siden det var utbrudd. Min venninne måtte holde sin nyfødt inne i 3 måneder og valgte flytte til sine foreldre en periode, slik at de to eldre barna kunne gå i barnehagen. Dette var i USA da, men samme problem.

Skrevet

Dersom noen kunne fått råd av barnelege på nærmeste sykehus med nyfødt- og barneavdeling, så hadde nok det vært lurt. Men det skal sies at noen barneleger vil si, lev som normalt og lever storebror i bhg, mens andre vil være mer tilbakeholdne. Ingen har fasiten. Men jeg ville vurdert vaksiner til dem i familien som ikke har antistoffer mot Varicella. I tillegg ville jeg hørt om det kun var første leveuke de ga Varitect til nyfødte som hadde vært eksponert for Varicella.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene.
Jeg har nettopp vært hjemme med nyfødt og en 2,5 åring i 2,5 måned (baby er 2,5 måned). Først pga sykdom, så fordi bhg hadde ferie, så fordi hun fikk vannkopper.

Det er tøft, men det går. 

Å få vannkopper som spedbarn KAN bli alvorlig (hjernehinnebetennelse, bl.a), men stort sett så går det fint, så lenge baby er frisk og fullbåren. Det er større sjanse for at baby ikke danner skikkelig antistoffer om den får vannkopper, slik at den vil få et nytt utbrudd senere. Dette sa i hvert fall min lege, men han er ingen infeksjonsspesialist. Kan nevne at 2,5 åringen også hadde vannkopper da hun var ca 2 måneder gammel (mildt utbrudd), og fikk det igjen. 

Jeg er helt beskyttet mot vannkopper, og jeg fullammer. Så situasjonene våre er jo ulike sånn sett... Men baby har i hvert fall ikke fått vannkopper, og det til tross for stoooor smittefare! 

Jeg tenker at du bør se situasjonen an; Om babyen din er frisk og fullbåren: en frisk baby og frisk 2,5 åring hjemme, eller frisk/syk baby og syk 2,5 åring hjemme? Er babyen din prematur eller syk: en syk/prematur baby og frisk 2,5 åring hjemme, eller syk og prematur baby og syk 2,5 åring hjemme?

Anonymous poster hash: 899b8...888

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...