Gå til innhold

Eldreomsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange klager på at eldreomsorgen er så dårlig, men er den egentlig det sån generelt? Mine besteforeldre trivdes godt på sykehjemmet da de bodde der (Med untak av da bestefar var kraftg dement, men da tror jeg ikke han hadde trivdes med noe). Mens de bodde hjemme hadde de hjemmehjelp. De gjorde ikke alt, men om besteforeldrene mine hadde ønsket det hadde de fint hatt råd til vaskekjelp eller liknende om de ville ha mer hjelp uten å spørre familie.

Noen synes det er hårreisende at de eldre må bruke 80% av trygda til å betale egenandel på sykehjemmet, men hva skulle ellers pengene gått til? De får jo alle nødvendige utgifter betalt når de er der.

Hvordan mener dere systemet skulle vært? Har du eksempler på land som har en bedre løsning?

Anonymous poster hash: 2ad17...0cb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De eldre burde ha rett på enerom

Rett på adekvat behandling

Rett på frisk luft

Rett på underholdning (tilpasset)

De eldre burde også få lov til å drikke og spise det de ønsker. Et glass cognac på julaften f.eks.

Detter bare mine egne tanker jeg gjorde meg opp da jeg selv jobbet på sykehjem for fem år siden. Synesdet var hårreisende hvor dårlig tid pleierne har med hver enkelt pasient. Det skal være så innmari effektivt, penger skal spares osv...

De punktene jeg ramset opp var ikke tilfeller på sykehjemmet jeg jobbet på.

Anonymous poster hash: f2bc7...e96

Skrevet

Jeg jobber på ett sykehjem og vi gir så god pleie vi kan! Pasientene mangler selvsagt ikke noe, men vi skulle gjerne hatt bedre tid og økonomi til å få hverdagen deres enda bedre! Pårørende merker forhåpentligvis ikke alle problemene vi egentlig har på avd..

Vi er underbemannet i helgene og på natt. Vi må klare oss med 2stk på 13pasienter. Vi har ofte overbelegg, Dvs at det er 4ekstra pasienter som vi ikke har rom til.. (Da får vi en ekstra person og, men vi burde alltid hatt dette, og ikke bare når det er nødvendig). De pasientene må bo på i felles stue som blir gjort om til et soverom (uten bad, det må deles med andre), eller faste pasienter må dele rom.. Vi har aldri tid til å gjøre noe koselig, da går det på tvers av noe annet. Vi kan sjeldent ta dem ut på tur eller noe slikt.  

I de periodene vi har lærling, eller praksisstudenter, så får vi ikke en ekstra sykepleier eller helsefagarbeider selv om vi har mer enn nok å gjøre.. Faste ansatte blir bedt om å få unna avspasseringer og ekstra ferier i de periodene, så da er man uderbemannet med folk man faktisk skal lære opp!

De fleste rommene er gamle og slite, badegulv heller, det tar år og dag på å få varmt vann i dusjen. Personheiser har sett sine bedre dager, seilene vi har passer ikke. Felles kjøkken og stue har kanskje ikke plass til 13 rullestoler rundt ett bord.. Osv..

Kunne skrevet mye om hva som burde litt bedre, men det starter med mer penger til sykehjemmene, få mer personale både av pleiere og renholdspersonale (slik at vi slipper å vaske soverom og senger.. Det tar nemlig mye tid)

Anonymous poster hash: 5697d...eda
Skrevet

De eldre burde ha rett på enerom

Rett på adekvat behandling

Rett på frisk luft

Rett på underholdning (tilpasset)

De eldre burde også få lov til å drikke og spise det de ønsker. Et glass cognac på julaften f.eks.

Detter bare mine egne tanker jeg gjorde meg opp da jeg selv jobbet på sykehjem for fem år siden. Synesdet var hårreisende hvor dårlig tid pleierne har med hver enkelt pasient. Det skal være så innmari effektivt, penger skal spares osv...

De punktene jeg ramset opp var ikke tilfeller på sykehjemmet jeg jobbet på.

Anonymous poster hash: f2bc7...e96

Har ikke de aller fleste det meste av det du ramser opp da?

At alle skal få akkurat det de vil å spise hver dag kan nok bli litt vansklig å få til i en institusjon. Ikke er det sikkert at det er så lurt erneringsmessig heller å overlate den besluttningen til demente.

Skrevet

GENERELT er det vel ganske bra!

Men der er altfor mye som ikke er bra, ENKELTE steder....

Mange steder har ikke spesielt bra mat

Veldig mange steder er det altfor lite folk på jobb (skjønt det er IKKE gamle-/sykehjemmet sin feil, det er kommunenes nedbemanning!)

Det er for lite aktiviteter

De blir behandlet som barn, andre bestemmer over hodet på dem (snakker da ikke om demente o.l.)

De får lite privatliv

Og nei, jeg synes IKKE at det er greit at 80% av trygden går til å betale dette! De har brukt hele livet sitt på å opptjene denne trygden... Argumentet "hva skal de ellers bruke penger på" gjør meg forbannet!! På det DE ønsker, selvsagt!

Anonymous poster hash: 1a50d...002

Skrevet

GENERELT er det vel ganske bra!

Men der er altfor mye som ikke er bra, ENKELTE steder....

Mange steder har ikke spesielt bra mat

Veldig mange steder er det altfor lite folk på jobb (skjønt det er IKKE gamle-/sykehjemmet sin feil, det er kommunenes nedbemanning!)

Det er for lite aktiviteter

De blir behandlet som barn, andre bestemmer over hodet på dem (snakker da ikke om demente o.l.)

De får lite privatliv

Og nei, jeg synes IKKE at det er greit at 80% av trygden går til å betale dette! De har brukt hele livet sitt på å opptjene denne trygden... Argumentet "hva skal de ellers bruke penger på" gjør meg forbannet!! På det DE ønsker, selvsagt!

Anonymous poster hash: 1a50d...002

Hvis de ikke hadde bodd på sykehjem hadde jo pengene gått til husleie, mat, TV-lisens, renovasjon, medisiner og alle andre kjedlige hverdagsutgifter. Hvorfor skal det være annerledes for dem som bor på sykehjem enn for andre?

Det at de har brukt hele livet på å tjene opp til trygda er et tulleargument. Det er så godt som ingen som har jobbet så mye at staten går overskudd på dem.

Skrevet

At pengene går til livsopphold er jo likt for oss andre. Hvordan skulle ellers sykehjem blitt drevet? Med kun våre skattepenger?

Hos oss har de enerom, så mye frisk luft de ønsker (vi har store uteområder), god mat (selv om den den varmes opp hos oss), alkohol til maten hvis de vil og tåler det, frivillig underholdning flere ganger i uka, og absolutt adekvat behandling.

Selvsagt ønsker jeg meg flere ansatte og mer penger, men jeg syns vi gjør det veldig bra med det vi har. Det er selvsagt også ting som burde og kunne bli bedre, og det jobber vi med hele tiden.

Skrevet

At pengene går til livsopphold er jo likt for oss andre. Hvordan skulle ellers sykehjem blitt drevet? Med kun våre skattepenger?

Hos oss har de enerom, så mye frisk luft de ønsker (vi har store uteområder), god mat (selv om den den varmes opp hos oss), alkohol til maten hvis de vil og tåler det, frivillig underholdning flere ganger i uka, og absolutt adekvat behandling.

Selvsagt ønsker jeg meg flere ansatte og mer penger, men jeg syns vi gjør det veldig bra med det vi har. Det er selvsagt også ting som burde og kunne bli bedre, og det jobber vi med hele tiden.

Det er slik jeg også har intrykk av at det er stort sett.

At det finnes forbedringspotensialet er jeg ikke i tvil om, blant annet burde vi hatt flere gammeldagse "gamlehjem" for dem som er ganske friske, men sykehjemmene har jeg virklig intrykk av at pleier å være ganske bra, selv om de ikke er som 5-stjernes hoteller.

Skrevet

Hvis folk visste hva en sykehjemsplass koster samfunnet, så ville de ikke klagd på vederlaget. 

For to år tilbake regnet jeg ut at en gjennomsnittspasient her hos oss koster ca 860.000 pr år. Det vil si at de måtte betalt ca 71.600 pr md for å dekke utgiften selv. 

På sykehjemmet jeg jobber får de vin/øl/likør etc når de ønsker.

Alle får tilpasset kosthold, der vi tar hensyn til hva de liker, hvor de ønsker å spise osv.

Alle har enerom.

Vi har fine uteområder som brukes daglig.

Det er aktiviteter daglig, men mange er for syke til å delta. Vi jobber ut fra at alle skal ha rett behandling, det betyr at aktiviteter tilpasses hva den enkelte er i stand til. 

Mange av dem som skriker opp om dårlig eldreomsorg har aldri sett det fra innsida, og de kjenner ikke kunnskapen som ligger til grunn for den individuelle tilpasningen av omsorgen som gis. 

Anonymous poster hash: ea1fd...77e
Skrevet

Leste i Aftenposten i dag at mange eldre betaler for ekstra pleie. Noen betaler 40 000 for å komme ut på tur en gang i uka. Og min første tanke da var ikke "huff så dårlig eldreomsorgen er", men snarere "hvor i helvete er barn og familie av disse folka?"

Så lenge nærmeste familie overlater Avsolutt ALT til kommunene, så kommer vi aldri til å få en veldig god eldreomsorg. Det er for dyrt.

Kanskje det er på tide at vi tar litt ansvar for våre når de blir eldre selv. Går på tur med dem. Spiller kort. Lytter til gamle historier.

Men neida, det har vi ikke tid til, vi forventer at andre skal ta seg betalt for å gjøre det i stedet...

Anonymous poster hash: 2e1e2...a10

Skrevet

Leste i Aftenposten i dag at mange eldre betaler for ekstra pleie. Noen betaler 40 000 for å komme ut på tur en gang i uka. Og min første tanke da var ikke "huff så dårlig eldreomsorgen er", men snarere "hvor i helvete er barn og familie av disse folka?"

Så lenge nærmeste familie overlater Avsolutt ALT til kommunene, så kommer vi aldri til å få en veldig god eldreomsorg. Det er for dyrt.

Kanskje det er på tide at vi tar litt ansvar for våre når de blir eldre selv. Går på tur med dem. Spiller kort. Lytter til gamle historier.

Men neida, det har vi ikke tid til, vi forventer at andre skal ta seg betalt for å gjøre det i stedet...

Anonymous poster hash: 2e1e2...a10

Noen ganger bor de pårørende langt unna. De kan være syke selv og de kan ha en hverdag der det vil være vansklig å få til ukentlige turer i praksiss. Det kan også være noen av dem er som meg som har veldig vansklig for å takle familiemedlemer som ikke lenger vet hvem jeg er en gang.

I noen tilfeller har også den gamle oppført seg slik tidligere at det ikke er noen som er særlig glad i vedkommende og det er noen eldre som ikke har pårørende. Da er det veldig bra at det går an å kjøpe tjenestene.

I det heletatt ser jeg ikke noe problem i at de eldre betaler for underholdnig og turer de har lyst på. Jeg gjør også det. Hvorfor skal ikke gamle mennesker ha denne muligheten?

Skrevet

Antallet sykehjemsbeboere som er underernærte er skremmende høyt.

Likeså antallet som er feilmedisinert.

Ikke bare skremmende høye tall på dette, skammelig høye tall, uverdige tall og helt uansvarlige tall!

Mange steder fungerer eldreomsorgen i hjem og på sykehjem ganske bra. Andre steder - altfor mange steder fungerer det elendig. Det er ikke helt uvanlig at noen må legge seg til vaktskiftet i 14-15-tida på ettermiddagen - fordi det ikke finnes nok ansatte på jobb på kveldstid til å ta kveldsstell og legge de eldre da. Det medfører at de må ligge med bleie til neste morgen, de må spise i senga. Og de som trenger hjelp til å spise - spiser de for sakte, tygger for sakte, så får de heller grøt eller suppe som bare kan svelges ned, for de ansatte har ikke tid til å vente på at de eldre skal tygge maten. Ikke så rart mange er underernærte... Heller ikke med tanke på at maten de fleste steder nå er institusjonsmat som er laget et annet sted, ofte ikke er smakfull (eldre mister smakssans og trenger mer smak for å opprettholde matlysten), og det er så som så med næringsverdien også mange steder.

Mange steder må eldre dø alene, for kommunen prioriterer ikke å sette fastvakt på en døende pasient - og de få som skal ta seg alle andre i tillegg har ikke mulighet til å sitte hos en døende hele tiden, de rekker knapt det de må gjøre ellers.

Det er som regel ikke de ansatte som gjør en for dårlig jobb, men det går på politikernes prioriteringer både nasjonalt og lokalt.

Ja, det er mye bra, men det er dessverre altfor mye dårlig rundt omkring også. Og mange eldre har ikke lenger ressurser til å kjempe en kamp for en verdigere tilværelse.

Men jeg synes man først og fremst må ta tak i det at så mange eldre faktisk er både underernærte og feilmedisinerte.

Samme gjelder på sykehus!

Anonymous poster hash: ffd94...d8a
Skrevet

Jeg vet at det ropes høyt om underernærte eldre på sykehjem. Men når du er 91 år, mye trøtt, med hjertesvikt, nyresvikt og demens, og kanskje enda flere sykdommer, da er ikke mat det du har mest lyst på. Uansett hvor individuelt tilpasset det er. Statistikken tar ikke høyde for alle disse tilfellene. Den måler bare etter BMI. Noe som blir fullstendig feil på disse pasientene.

I tillegg er det ingen som prater om antall overvektige på sykehjem. De har vi faktisk mange av. Ikke fordi vi ikke klarer å begrense inntaket av mat, men fordi pårørende tar med snop i haugevis. Tanken om trøst eller dårlig samvittighet? Eller misforstått godhet? Ikke vet jeg, men vi må ofte realitetsorientere pårørende.

Skrevet

Jeg vet at det ropes høyt om underernærte eldre på sykehjem. Men når du er 91 år, mye trøtt, med hjertesvikt, nyresvikt og demens, og kanskje enda flere sykdommer, da er ikke mat det du har mest lyst på. Uansett hvor individuelt tilpasset det er. Statistikken tar ikke høyde for alle disse tilfellene. Den måler bare etter BMI. Noe som blir fullstendig feil på disse pasientene.

I tillegg er det ingen som prater om antall overvektige på sykehjem. De har vi faktisk mange av. Ikke fordi vi ikke klarer å begrense inntaket av mat, men fordi pårørende tar med snop i haugevis. Tanken om trøst eller dårlig samvittighet? Eller misforstått godhet? Ikke vet jeg, men vi må ofte realitetsorientere pårørende.

Nettopp! Jobber i eldreomsorgen og har gjort det i 13 år. Og det er akkurat som du sier, de eldre har ikke særlig matlyst, de føler mindre sult og føler rett og slett ikke behov for å spise. Vi bruker uendelig med tid på å dokumentere, motivere, presse og prate om den maten! Og jeg syns fokuset er helt feil til tider..Selvsagt skal de ikke sulte, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt at de er lei maset om mat.

Og mulig det er slik andre plasser, men jeg har aldri hørt om folk som må legges av tidligvakten pga tidsnød på senvakten..

Anonymous poster hash: 0c989...a48

Skrevet

Mange klager på at eldreomsorgen er så dårlig, men er den egentlig det sån generelt? Mine besteforeldre trivdes godt på sykehjemmet da de bodde der (Med untak av da bestefar var kraftg dement, men da tror jeg ikke han hadde trivdes med noe). Mens de bodde hjemme hadde de hjemmehjelp. De gjorde ikke alt, men om besteforeldrene mine hadde ønsket det hadde de fint hatt råd til vaskekjelp eller liknende om de ville ha mer hjelp uten å spørre familie.

Noen synes det er hårreisende at de eldre må bruke 80% av trygda til å betale egenandel på sykehjemmet, men hva skulle ellers pengene gått til? De får jo alle nødvendige utgifter betalt når de er der.

Hvordan mener dere systemet skulle vært? Har du eksempler på land som har en bedre løsning?

Begge mine foreldre døde på sykehjem og jeg kunne skrevet side opp og side ned om hva som kunne vært gjort bedre. men det det bunner i er "mangel" på penger...i dette rike landet.

Flere hender, dobbelt så mange som de har nå. Flere aktivitørstillinger, personale som kun tok seg av det sosiale, at de får frisk luft hver dag, at de får snakke med noen...og ikke bare da de blir skiftet på,enerom og bare et rom ikke minst. Å ligge på gangen uten prvatliv når du er 70 år og bruker bleie er ikke verdig. Flere faglærte og mye bedre opplæring av ufaglærte. Ikke bare opplæring av stell, men også opplæring av hvordan man behandler mennesker. 

Kjenner jeg blir varm av å skrive for jeg er fortsatt så sint og fortvilet over hvordan kommunen her behandler sine eldre..

De som jobber der stakkars burde ha en mye høyere lønn, for slik som de (fleste) sliter er verdt så mye mer enn hva de får.

Det eneste bra jeg kan si er at det finnes noen ildskjeler som står på og gjør sitt beste for at de gamle (og de som ikke er så gamle) skal ha et verdig liv, selv om de bor på institusjon. 

Som pårørende hadde jeg dårlig samvittighet om jeg visste at mamma eller pappa gikk en hel dag uen besøk, for da visste jeg at de ikke hadde noen å snakke med, men det er jo ikke alltid en strekker til selv. Huff. Jeg håper at det er bedre når jeg er gammel og kanskje trenger hjelp...men det tror jeg ikke så jeg håper heller på en stille og rolig død i min egen seng når den tiden kommer.

Skrevet

Nettopp! Jobber i eldreomsorgen og har gjort det i 13 år. Og det er akkurat som du sier, de eldre har ikke særlig matlyst, de føler mindre sult og føler rett og slett ikke behov for å spise. Vi bruker uendelig med tid på å dokumentere, motivere, presse og prate om den maten! Og jeg syns fokuset er helt feil til tider..Selvsagt skal de ikke sulte, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt at de er lei maset om mat.

Og mulig det er slik andre plasser, men jeg har aldri hørt om folk som må legges av tidligvakten pga tidsnød på senvakten..

Hmm, tror det er store forskjeller rundt om. Når man må legge seg kl 1930 og ikke får kommet seg opp før kl 1030 for å spise så blir jo magen fort vant til lite mat. Når maten dessuten er smakløs og uten konsistens så trigger heler ikke det matlysten noe særlig. Dagens "gamle" er ikke bare vandt til kjøttkaker, ertesuppe og benløse fugler...de har spist pasta, pizza, gryteretter osv ting som smaker litt. Når de kommer på pleiehjem så må de plutselig kun spise norsk husmannskost igjen.

Skrevet

Hmm, tror det er store forskjeller rundt om. Når man må legge seg kl 1930 og ikke får kommet seg opp før kl 1030 for å spise så blir jo magen fort vant til lite mat. Når maten dessuten er smakløs og uten konsistens så trigger heler ikke det matlysten noe særlig. Dagens "gamle" er ikke bare vandt til kjøttkaker, ertesuppe og benløse fugler...de har spist pasta, pizza, gryteretter osv ting som smaker litt. Når de kommer på pleiehjem så må de plutselig kun spise norsk husmannskost igjen.

Jeg jobber i hjemmesykepleien, så de slipper å plutselig spise annen mat, døgnrutinen blir heller ikke forandret. Om de ikke av en eller annen grunn er mer pleietrengende, da har vår tid noe å si, men vi prøver allikevel å følge dem. Poenget er at det er helt normalt for en gammel kropp å føle behov for mindre mat.

Skrevet

Begge mine foreldre døde på sykehjem og jeg kunne skrevet side opp og side ned om hva som kunne vært gjort bedre. men det det bunner i er "mangel" på penger...i dette rike landet.

Flere hender, dobbelt så mange som de har nå. Flere aktivitørstillinger, personale som kun tok seg av det sosiale, at de får frisk luft hver dag, at de får snakke med noen...og ikke bare da de blir skiftet på,enerom og bare et rom ikke minst. Å ligge på gangen uten prvatliv når du er 70 år og bruker bleie er ikke verdig. Flere faglærte og mye bedre opplæring av ufaglærte. Ikke bare opplæring av stell, men også opplæring av hvordan man behandler mennesker. 

Kjenner jeg blir varm av å skrive for jeg er fortsatt så sint og fortvilet over hvordan kommunen her behandler sine eldre..

De som jobber der stakkars burde ha en mye høyere lønn, for slik som de (fleste) sliter er verdt så mye mer enn hva de får.

Det eneste bra jeg kan si er at det finnes noen ildskjeler som står på og gjør sitt beste for at de gamle (og de som ikke er så gamle) skal ha et verdig liv, selv om de bor på institusjon. 

Som pårørende hadde jeg dårlig samvittighet om jeg visste at mamma eller pappa gikk en hel dag uen besøk, for da visste jeg at de ikke hadde noen å snakke med, men det er jo ikke alltid en strekker til selv. Huff. Jeg håper at det er bedre når jeg er gammel og kanskje trenger hjelp...men det tror jeg ikke så jeg håper heller på en stille og rolig død i min egen seng når den tiden kommer.

En annen ting som det er manko på er fysioterapeuter og ergoterapeuter + legebesøk. Måtte mase til meg 5 minutter for at noen skulle fikse rullestolen, liggeunderlag, tottepute osv...ikke pga at terapeuten var lat men fordi han/hun hadde så mye å gjøre..

Skrevet

Jeg jobber i hjemmesykepleien, så de slipper å plutselig spise annen mat, døgnrutinen blir heller ikke forandret. Om de ikke av en eller annen grunn er mer pleietrengende, da har vår tid noe å si, men vi prøver allikevel å følge dem. Poenget er at det er helt normalt for en gammel kropp å føle behov for mindre mat.

Det er jeg enig i, men på sykehjem er tingene litt annerledes..

Skrevet

Men hva skulle pengene ellers ha gått til................tuller du.  Eldreomsorgen er stort sett en skam. Underbemannede avdelinger med pliktoppfyllende ansatte som løper og jobber livet av seg, men som ikke har tid til å sette seg ned bare for å prate litt. Å måtte bo på sykehjem er ikke noe jeg ønsker for noen

Anonymous poster hash: 9c4e0...fe8

Skrevet

Dere som nevner nedsatt matlyst hos eldre, at det er naturlig... det er jo nettopp derfor det er så viktig at den maten de får i seg stimulerer apetitten og er så næringstett som mulig. Maten som serveres eldre på sykehjem og syke på sykehus i dag er ikke spesielt næringstett!

Og for det stadig økende antallet overvektige - de er som regel også veldig underernærte!

Ernæringsproblematikken gir enorm økning i problemer, forverrer sykdom og gjør at altfor mange får medisiner som er symptomdempende, men som ikke gjør noe med hovedproblemet - nemlig underernæring. At dette får fortsette er en skam for det samfunnet vi lever i.

Skrevet

Dere som nevner nedsatt matlyst hos eldre, at det er naturlig... det er jo nettopp derfor det er så viktig at den maten de får i seg stimulerer apetitten og er så næringstett som mulig. Maten som serveres eldre på sykehjem og syke på sykehus i dag er ikke spesielt næringstett!

Og for det stadig økende antallet overvektige - de er som regel også veldig underernærte!

Ernæringsproblematikken gir enorm økning i problemer, forverrer sykdom og gjør at altfor mange får medisiner som er symptomdempende, men som ikke gjør noe med hovedproblemet - nemlig underernæring. At dette får fortsette er en skam for det samfunnet vi lever i.

Mamma ville ikke spise og jeg ble redd for at hun skulle bli underernært og ba om noe som kunne gi henne matlysten tilbake. Det hun fikk var en mos laget av noe som skulle være full av næring, men det smakte så grusomt at jeg tror ikke engang en hund ville spise det. Du kunne se på formen av "maten" at den hadde vært frossen for så å bli tint opp igjen i mikroen.  Det var tre beige runde former med mos. Helt jævlig!

Skrevet

Mamma ville ikke spise og jeg ble redd for at hun skulle bli underernært og ba om noe som kunne gi henne matlysten tilbake. Det hun fikk var en mos laget av noe som skulle være full av næring, men det smakte så grusomt at jeg tror ikke engang en hund ville spise det. Du kunne se på formen av "maten" at den hadde vært frossen for så å bli tint opp igjen i mikroen.  Det var tre beige runde former med mos. Helt jævlig!

Ja, da hjelper det jo ikke om det er næringstett. Generelt sett så er jo oppgjenvarmet mat langt mindre apetittvekkende enn fersklaget. Veldig synd at det er slik!

Skrevet

Ernæringsproblematikken gir enorm økning i problemer, forverrer sykdom og gjør at altfor mange får medisiner som er symptomdempende, men som ikke gjør noe med hovedproblemet - nemlig underernæring. At dette får fortsette er en skam for det samfunnet vi lever i

Jeg forstår poenget ditt og er til dels enig. Men i praksis er det slik at mange syke eldre med nedsatt apetitt ikke ønsker å spise, salat og rent svinekjøtt. De har kanskje svelgvansker i tillegg til kvalme og da skal jeg si deg at hvis valget står mellom semulegrøt med sukker eller omelett med grønnsaker velger flertallet semulegrøt. Og da skal de få der er min mening. Når en er 90 år komorbid så tror jeg ikke tiden er inne for å komme med kostholdsekspert. En pasient på 70 med diabetes og kroniske sår derimot....

Anonymous poster hash: c04c0...3ec

Skrevet

Ernæringsproblematikken gir enorm økning i problemer, forverrer sykdom og gjør at altfor mange får medisiner som er symptomdempende, men som ikke gjør noe med hovedproblemet - nemlig underernæring. At dette får fortsette er en skam for det samfunnet vi lever i

Jeg forstår poenget ditt og er til dels enig. Men i praksis er det slik at mange syke eldre med nedsatt apetitt ikke ønsker å spise, salat og rent svinekjøtt. De har kanskje svelgvansker i tillegg til kvalme og da skal jeg si deg at hvis valget står mellom semulegrøt med sukker eller omelett med grønnsaker velger flertallet semulegrøt. Og da skal de få der er min mening. Når en er 90 år komorbid så tror jeg ikke tiden er inne for å komme med kostholdsekspert. En pasient på 70 med diabetes og kroniske sår derimot....

Anonymous poster hash: c04c0...3ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...