Gå til innhold

Kan en 4 åring stå opp alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på 4 år som er meeeget morgenfugl, 5-6 på mårran(natta)... Hun står opp og setter seg på ipaden for å se barnetv. Vekker oss når hun blir sulten. Av og til går jeg ned å ordner frokost og tv, hvis hun har vekket meg. Stort sett er hun stått opp alene når vi våkner, gudene må vite når hun faktisk står opp..

Men, hvis jeg legger meg igjen eller våkner av at hun går ned, ligger jeg på vakt. Redd for at hun skal svelge noe i halsen, finne kniv, stikke av...

Er jeg uansvarlig eller hysterisk? Ok at en 4 åring står opp alene i alt fra 1-3 timer?

Anonymous poster hash: b18ea...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei på 4 år som er meeeget morgenfugl, 5-6 på mårran(natta)... Hun står opp og setter seg på ipaden for å se barnetv. Vekker oss når hun blir sulten. Av og til går jeg ned å ordner frokost og tv, hvis hun har vekket meg. Stort sett er hun stått opp alene når vi våkner, gudene må vite når hun faktisk står opp..

Men, hvis jeg legger meg igjen eller våkner av at hun går ned, ligger jeg på vakt. Redd for at hun skal svelge noe i halsen, finne kniv, stikke av...

Er jeg uansvarlig eller hysterisk? Ok at en 4 åring står opp alene i alt fra 1-3 timer?

Altså, jeg fikser frokost og tv, for så å legge meg igjen... Hun får mat hver dag altså;-)

Skrevet

Har en morgenfugl som nettopp har fylt 4, og han har stått opp alene i over et halvt år nå. Ikke hver dag da, men av og til. ;) Er ikke noe problem i det hele tatt, han ser bare på tv og evt går på do, finner ikke på noe tull.

Men jeg kjenner også 5-6-åringer som man ikke kunne latt være uten tilsyn i 5 minutter. Så om det er greit eller uansvarlig når det gjelder ditt barn må du nesten vurdere selv. ;) Men det høres jo ut som det har gått bra hittil. :)

Anonymous poster hash: 2a162...977
Skrevet

Sånn er det hos oss også.

Anonymous poster hash: 30383...b54

Skrevet

Vi har en på 3 og en på 5. De står opp alene. Eldste barnet er en rolig type, som gjerne står veldig tidlig opp. Han stod opp alene fra han var 3 år. Minstemann sov gjerne til 8 på den tiden. Så da satt han å så på tv fra rundt 6-8. Så stod jeg og minsten opp og lagde frokost.

Han har fortsatt med å stå opp alene, men etter som minste ble større så stod han opp tidligere også så da ble det ikke lange stunden eldste var oppe alene.

Nå som de er 3 og 5 så står de opp å ser barne tv eller spiller på ipad'en selv et par timer. De herja en del I starten når minste begynte å få lov til å stå opp selv, så jeg sov ikke så mye, men godt å få litt tid til å våkne for seg selv i senga si. Nå har det gått seg veldig til og de sitter begge fint i sofaen og er strålende fornøyd når jeg kommer tuslende i helgene.

Ingen av de er spesielt sultne når de våkner så det at de må vente et par timer på frokosten fungerer fint. Jeg er høygravid og har vært sykemeldt et par uker nå. Mannen har smurt frokost til dem før han går på jobb, men det blir for tidlig. De er aldri klare for frokost kl halv 7.

Anonymous poster hash: 5f1fe...a26

Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: cbf9c...767

Skrevet

Min på 4 står opp av og til alene i helgene. Lager seg til og med mat. Soverommet våres ligger 3 meter fra stua

Skrevet

Jepp, men sover med et øye og øre åpent ;-)

Skrevet

Kommer helt an på barnet.

Min eldste og min yngste hadde det ikke vært noe problem med. De har aldri funnet på noe tull.

Men hadde ikke turt med Mellomste. Han er troende til å finne på litt av hvert. ;-)

Anonymous poster hash: ce2a2...e30

Skrevet

Min på 3,5 har begynt å gå opp alene. Ikke lenge ennå, men en start. Er nok veldig avhengig av type barn. Min er rolig,og ikke spesielt nysgjerrig av seg.

Anonymous poster hash: 41f18...de8

Skrevet

Samme her. Vår 4 åring er ikke så tidlig oppe,men i helgene går han ned hvis vi voksne vil ligge litt lenger. En av oss følger han ned,setter på tv,lys og gir noe å spise hvis han vil ha.

Vi har sikkerhetslenker på dørene så han får ikke stukket av.

Anonymous poster hash: a0a31...8a3

Skrevet

Kommer helt an på barnet. Har en på 5år som har stått opp tidlig og satt seg alene med ipaden siden han var 3år. Han elsker å sitte alene i stua under ett pledd, og kose seg alene. Nå finner han mat i kjøleskapet selv, (ferdiglagd mat) og er stille som en mus sånn at han ikke vekker småsøsken og kaoset begynner. Jeg tror han trenger denne rolige morgenstunden. Jeg er dessverre ikke menneskelig om jeg må opp før 6 hver dag.

Lillebror som snart er 4år kan ikke stå opp alene, da hadde det blitt helt kaos, med krangling og tull. Lillebror hadde og funnet på masse tull, ødelagt noe, tegnet ned møbler og tv. Stoler ikke på han, han hadde aldri klart det..

Anonymous poster hash: 29038...a1f
Skrevet

Gutten blir snart 4 år å i helgene står han opp alene ja.

Han gjør aldri noe galt uansett så jeg er ikke redd for at han er våken en stund alene i stuen.

Anonymous poster hash: f1ad1...6ee

Skrevet

Vi er ekstremt nøye på at barnet skal få nok søvn. Dersom hun våkner så tidlig som 4, så er det natta. Den tilbringer man i senga. Det er ikke lov å stå opp før tidligst 6. Helst ikke før nærmere 7.

Jeg ser at det har vært lurt. Ser jo at vår nå syvårige datter av og til "ramper" litt med å snike ipaden oppi senga. Da blir hun ganske så "seig" i humøret på ettermiddagen.

Som foreldre er en viktig oppgave i dag å sørge for at barna får nok søvn og at de lærer seg dette tidlig.

Anonymous poster hash: a051e...512
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å gå og legge meg på et annet rom - hadde heller slumret på sofaen der barnet var.

Anonymous poster hash: cf15c...270

Skrevet

Si meg... Er det vanlig hos folk at små barn glaner tv og iPad i flere timer hver morgen? Ikke meningen å kuppe tråden med det spørsmålet altså.

Mine står opp og leker. De er oppe mellom 5 og 6. Jeg står opp 7

Anonymous poster hash: b487b...495

Skrevet

Det kommer, som så mange andre sier, an på barnet. Våre tre har alle klart seg kjempefint om morgenen fra de var ca 4 år. De har alle vært rolige barn som ikke finner på noe kødd, og de klarte å fikse seg mat om de var sultne.

Selv om de ble glade når vi sto opp, likte de faktisk godt den friheten det er å bare surre rundt alene på morgenen også.

Anonymous poster hash: 2cffc...c9a
Skrevet

Min snille og rolige 4-åring finner aldri på noe tull, unntatt den ENE gangen hun fant frem en fyrstikkeske og tente på en serviett midt på stuebordet😱 Heldigvis er jeg såpass hønemor at hun ikke får være alene oppe, så jeg fikk løpt til og stoppet brannen før den spredte seg. Én gang er nok...

Anonymous poster hash: 5b4c8...fc4

Skrevet

Min blir snart 5 og står ikke opp alene. Jeg våkner med ham, går opp, lager frokost, setter på barnetv og så kan han sitte alene oppe mens jeg ordner meg, dusjer, rydder nede, osv. Men jeg kunne aldri latt ham gå opp for så å gå ned og legge meg igjen. Tror han kunne funnet på mye rart da. 

Jaja, også er han i tillegg selskapssyk så han ville vekket meg igjen fort som fy :P

Anonymous poster hash: 3bc79...d1d
Skrevet

Si meg... Er det vanlig hos folk at små barn glaner tv og iPad i flere timer hver morgen? Ikke meningen å kuppe tråden med det spørsmålet altså.

Mine står opp og leker. De er oppe mellom 5 og 6. Jeg står opp 7

Anonymous poster hash: b487b...495

Ja, i helgene (og ferier) er dette ganske vanlig. De yngste barna vil nok uansett ikke sitte så lenge, og så lenge de litt større barna ellers er aktive ser jeg ikke problemet. Vi har barn mellom 6 og 13 år nå, og de pleier vanligvis å se på tv eller spille på i-Pad el. i et par timer om morgningen i helger/ferier. Det hender de velger å leke, tegn el i stede, men som oftest ender de opp med skjerm (gjerne tett inntil hverandre og med teppe på). Da er de rolige, slapper av og koser seg, og vi voksne får sovet noen timer ekstra. Dermed er hele familien både blid og opplagt når vi samles for frokost sånn i 9.30-tiden.

Til gjengjeld pleier det å bli lite eller null skjerm på dagtid i helger og ferier, vi er mye ute og på farten. Først på kvelden kommer skjermen på igjen.

På ukedagene får de ikke lov til å se på skjerm om morgningen.

Anonymous poster hash: bd5dd...11a

Skrevet

Jeg har en 2,5 åring som er begynt å stå opp uten å vekke oss.

Det skjedde for en ukes tid siden. Babycallen registrerte noe lyd, men det var ikke noen tydelig lyd fra henne, så for alt jeg visste, snudde hun seg i senga eller hostet litt. Da jeg sto opp en halvtime senere (uten at mer lyd var kommet fra babycallen), ordnet jeg meg i dusjen og stelte meg ferdig. Hadde med meg babycallen, og den tok ikke inn noe lyd. Undret meg litt over at hun sov mer enn vanlig, men det hender hun gjør det. Jeg gikk inn for å sjekke til henne, og da satt hun faktisk å lekte med dukker og bamser. Blid og fornøyd. Hun har L-formet rom, så babycallen fanger ikke så mye lyd opp fra den delen av rommet som hun var i. 
Siden da har jeg funnet henne flere ganger på den måten. Andre ganger har jeg funnet henne i stua nede også, hvor hun leker med noe. Hun er veldig stille og rolig, og det er vanskelig å høre de små barneføttene gå i trappa. 
I går da jeg kom ned i stua, hadde hun funnet seg sånne snacks-gulrøtter i kjøleskapet som hun spiste mens hun perlet! Jeg ville ikke bekymret meg for en 4 åring når en 2,5 åring kan klare det (men jeg skulle ønske hun vekket oss, hun kan jo faktisk f.eks falle i trappa eller sette noe i halsen). 

Men det avhenger jo veldig av barnet. 

Anonymous poster hash: 5cf4a...47f
Skrevet

Vi er ekstremt nøye på at barnet skal få nok søvn. Dersom hun våkner så tidlig som 4, så er det natta. Den tilbringer man i senga. Det er ikke lov å stå opp før tidligst 6. Helst ikke før nærmere 7.

Jeg ser at det har vært lurt. Ser jo at vår nå syvårige datter av og til "ramper" litt med å snike ipaden oppi senga. Da blir hun ganske så "seig" i humøret på ettermiddagen.

Som foreldre er en viktig oppgave i dag å sørge for at barna får nok søvn og at de lærer seg dette tidlig.

Mener du da at alle de som har små morgenfugler skal tvinge dem til å ligge i senga til kl 07? Barn er forskjellige.

Anonymous poster hash: ce2a2...e30

Skrevet

Hehe, ja okei! Barn er forskjellige, og alt handler ikke om disiplin og struktur.

Jeg har selv hatt et barn som startet morgenen kl 4:30 og det var ikke mulig å få barnet til å sove igjen. Punktum!

Til Hi:

Min har stått opp selv fra han var 4 år, og det har gått helt fint. Selvfølgelig kan man være nervøs for enkelte ting, men heldigvis er sjansen liten for at noe skjer :-)

Skrevet

Ser ikke noe problem i det.

Anonymous poster hash: 0d933...2e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...