Gå til innhold

Pluss/minus med Norge...?

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Jeg har nettopp sett på "Alt for Norge" og jeg ble litt inspirert til å lage denne tråden.

Vi er alle i forskjellige livssituasjoner og alle har vi våre utfordringer, men jeg tror de fleste av oss er enige om at vi har det godt her, selv om vi selvfølgelig ikke er fornøyd med alt.

Dette fikk meg til å tenke, og derfor spør jeg dere;

nevn 1 ting du er veldig stolt av/ fornøyd med mtp Norge og 1 ting du er mindre stolt av/misfornøyd med?

(Noe annet enn flyktningsdebatten, det er ikke det jeg er ute etter her)

Selv er jeg veldig stolt av den vakre naturen vi har, jeg blir helt lamslått når jeg f.eks ser naturen i Lofoten :)

Det jeg er mindre stolt av er hvalfangst. Jeg syns det er helt grusomt at vi tillater det :(

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Er ikke flau over hvalfangst i alle fall. Å jakte og spise vilt er den mest miljøvennlige måten å få i seg kjøtt på.

Skrevet

Et svært pluss er allemannsretten.

Et minus er regjeringen. At frp sitter i regjering gjør meg flau. Svært flau. Og det styrkes hver dag. Feks ved videoen til Anundsen.

Skrevet

Mye jeg er fornøyd med, veldig mye:-) men er ekstremt misfornøyd med rusomsorgen her til lands..:-(

Skrevet

Et stort pluss er at forskjellen på fattig og rik er så små. Både om vi ser på dem som har langt mer penger enn gjennomsnittet som stort sett lever som "oss", og det at kongen er så folkelig og en del av folket. Vil tro det er unikt på verdensbasis, og jeg synes det er så fint =)

Minuset er vel veiene. Her har vi både penger og arbeidskraft, men veiene er jo elendige. Hvert fall her på Vestlandet. 

Skrevet

Som utlending som har bodd i Norge størstedelen av sitt voksne liv, kan jeg si følgende:

Plusser:

* likhet for loven

* veldig liten mulighet for bestikkelser

* trygghet

* gode landbruksvarer

Minus:

* fravær av kultur, det er idretten som tar det meste av midlene som er tildelt sport og kultur

* helsevesen - til tross for nytt fancy utstyr blir man ofte møtt av likegyldighet, overformyndersk holdning og "ta-paracet-og-gå-hjem-mens-jeg-googler-opp-symptomene-dine"-holdning

* skole - fullstendig forfall

* kostholdsvaner - brød, brød og atter brød hele jævla dagen hele året. Alt som ikke er brød er "sært", ungene MÅ ha brødskive på skolen ellers blir andre misunnelig osv

* janteloven - du skal være sånn a4, ellers er du dum/sær/rar/unormal osv

* lite inkludering - folk vil ikke bli kjent med nye mennesker,særlig på små plasser, det er liksom ikke hjerterom til tross for at de fleste har god økonomi og plass til flere venner og gode bekjente.

Skrevet

Fornøyd med at vi har et trygt samfunn med sikkerhetsnett som fanger opp de svake. Et godt helsevesen der vi stort sett får hjelp uansett tykkelsen på lommeboka. Og ikke minst er jeg takknemlig for at Norge er et av verdens beste land å bo i for oss som er mammaer. Tenker på permisjon med lønn og rimelig barnehageplass.

Misfornøyd med at mange nordmenn er så lite høflige. som slenger døra i fjeset på deg når du går bak dem inn ei dør for å ta bare et eksempel. Og så synes jeg kultur har for liten plass i det norske samfunnet.

Skrevet

Pluss:

- trygghet på det meste, lover gjelder faktisk for alle, forholdsvis lite kameraderi, rett på velferdsgoder

- naturen, og at folk er opptatt av å bevare den

- skatten betales med glede, svart økonomi har det ikke så lett som de fleste andre land

- gratis høyere utdanning for alle som ønsker å ta

- oljerikdommen og måten den blir brukt, ikke bare den nåværende befolkningen skal få nyte av den

- likestilling, vi har kommet langt og er fremdeles ikke fornøyd, så det fortsetter

- vann, vi har så mye og rent er det og!

Minus:

- høy konformitetspress, spesielt når man har barn

- infrastruktur, for en etterslep

- drikkekultur, eller heller dens fravær

- helsevesen, eldreomsorg: den som skriker høyest får først, eller den som kan og vil betale selv

- satset for lenge på oljen, hvor er de nye næringene som skal ta over når oljen tar slutt, eller som nå, når oljeprisen er så lav at den ikke gir gevinst

Vi må nok konstatere at vi er veldig heldige å leve i Norge, de fleste problemer vi har er jo luksusproblemer for 90% av verdensbefolkningen.

Skrevet

Per Sandberg, brunsnegler og mye regn står på minuslisten. På pluss-siden står vel at vi er kåret til verdens beste land å bo i utallige ganger på rad.

Skrevet

Velferdsstatens gode ordninger, der jeg i dette tilfellet vil fra frem betalt fødselspermisjon i nesten et helt år!

Det store minuset er det ustabile været!

Skrevet

Det størte minuset må være snø og glatte veier. Jeg savner også sterke gudstro og mer mangfold av kristne grupper. Skulle gjerne hatt en menighet vi følte oss hjemme i.

Ellers er det utrolig mye positivt med landet, det meste er nevnt tidligere i tråden. Nestekjærlighet skårer høyt. 

Skrevet

Velferdsstatens gode ordninger, der jeg i dette tilfellet vil fra frem betalt fødselspermisjon i nesten et helt år!

Dette er jeg enig i. Det er spesielt aktuelt for meg nå da jeg er i ferd med å avslutte min egen fødselspermisjon samtidig som min venninne, som bor i et land hvor de kun får 3 måneder permisjon, har jobbet i månedsvis allerede (vi fikk barn omtrent samtidig). Jeg blir regelrett provosert når folk klager på denne ordningen vi har, den er rett og slett utrolig bra. 

Negative ting... Hmmm... Jeg er ikke veldig fan av at vi har FrP i regjering, det må jeg innrømme. Ellers synes jeg det er fint lite å klage på i Norge.

Skrevet

Positivt:

Naturen

Velferden

Trygt & godt

Negativt:

Synes strafferammene er skandaløse!!

Mye elendig i eldreomsorgen

Altfor bra fengsler

Altfor mye regn og vind på Nordvestlandet ;)

Skrevet

Pluss så er det velferden, at man får dekt inntekten ved sykdom og ikke minst et år betalt fødselspermisjon.

På minus siden så må det bli eldreomsorgen.

Jeg kunne så ønske at det skulle bli satt av mer til de eldre slik at de fikk det best mulig de siste årene de har igjen av livene sine. Burde vært en selvfølge at alle fikk enerom og privatliv, at de fikk dusje når de hadde behov for det, legge seg når de er trøtt selv, bedre mat og flere pleiere på jobb som faktisk har tid til å ta seg av litt mer enn bare det praktiske arbeidet. Bedre sosialt tilbud, aktiviteter osv.

Jeg gremmes over hva de må ta til takke med og at de faktisk klager så lite som de gjør når det burde vært prioritert mer til de som har bygd opp landet og velferden vi nå sitter med. De betaler 80% av pensjonen sin for å bli tatt vare på når de ikke klarer det selv lenger, også får de så lite igjen. DET syns jeg er flaut!

Skrevet

Pluss :

-Velferdsordningen der alle er sikret hjelp uavhengig av størrelsen på lommeboka

-naturen

Minus:

- At man ikke har gratis varm mat på skolen,slik som i Sverige.

- Sittende regjering

- Dårlige veier

Skrevet

Pluss: et meget godt utviklet velferdssystem som stort sett tar vare på folk og gir de det de trenger.

Minus: i-landsproblematikk. Feks damen som i mitt nabolag lagde underskriftskampanje og leverte til ordføreren for å få folk til å plukke opp hundebæsjen. Samtidig drukner flyktninger og barn drepes, og vi er ikke lystne på å dele våre goder.

Skrevet

Har bodd i Spania, jobbet i spansk firma, med dertilhørende spansk lønn og levd som spanjol i 2,5 år.

Vil vel si at det aller, aller meste er MYE dyrere i Spania, enn i Norge. Hadde vel like god råd som fulltidsstudent som jobbet 2 dager i helgene, som da jeg jobbet 100% i Spania. Det vil si fra 0900 til 1300. 1500 til 2100. Og lørdager fra 10:00 til 15:00.. Husleie spiste opp det meste av lønna,- og busskort tok store deler etter det....

Så jeg vil si at det lite dårlig med Norge. Veiene er også bra i forhold til mange andre land. Har dere kjørt rundt i Europa, og utenom hovedveier/Europaveier, så kan man risikere og komme på nærmest "krøtterstier": Hovedveiene er nok bedre generelt enn her i Norge, men alle nivå UNDER hovedvei er som regel veldig dårlig...

Om noe er dårlig,- så er det null respekt for autoriteter. Lærere, politi f.eks. Og det at skolen skal være gøy for og motivere barna. Struktur, pugging og krav til elevene er mulig. Ikke alt i liver ER morsomt,- det aller meste er IKKE det,- kan man vel si. Skolen kan heller ikke tilrettelegges til hver enkelt elev. Da trengs det en pedagog pr barn for og være sikker at hver enkelt elev får tilpasset all læring slik det passer denne best...  Vi må gå TILBAKE til 70-80 tallet,- FØR alle reformer startet,- og begynne på nytt....ALle skal ha samme undervisning,- følge samme pensum og ha samme krav. Deretter må man se på  veldig gode og veldige dårlige elvene som  må få tilpasset sitt nivå, men det er ikke dermed sagt at Lise som sliter litt ekstra med matten må få tilpasset HELE skoledagen med egen undervisning nå og da, eget pensum i matte osv osv , det samme med jens som ikke tar samfunnsfag lett (fordi det er KJEDELIG) osv osv det gjelder de spesielt gode/dårlige på FLERE områder, disse må motiveres på andre måter....... Tror jeg. Respekt for lærer,- KRAV til elever og foreldre som ikke oppførere som om barna skal behandles som kongelig,- så hadde skolesystemet fungert mye bedre..

Ellers er jeg veldig glad i brødskiva jeg da ;) Brødet i Norge er jo ikke som i andre land, der loff dominerer..... Og jeg synes ikke janteloven er verre her enn i andre land,- SÆRLIG ikke når det kommer til kvinner og karriere og drømmer..... Tror mange kan få bakoversveis over generelle holdninger til kvinner i andre moderne, vestlige land....

Det offentlige system kan være firkantet og tungrodd. Inklusive helsevesenet,- men igjen, har man hatt erfaring med disse i andre land, så er det Norske systemet veldig effektiv,- til tross for forbedringspotensialer,- og ikke minst,- billig...Selv i sammenlikning med andre land med "gratis offentlig helsevesen"...

Alle skulle bodd, jobbet og levd i et annet, vestlig europeisks land i en lengre periode... Da hadde vi sett at og sammenlikne pris med lønnsnivå er viktig,- mange påstår at det IKKE bør være en faktor når man ser på prisnivå.... Og jantelov, treg offentlig etat og dårlige skoler hvor man ikke ser enkeltmenneske,- vel---- Det finnes verre land..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...