Gå til innhold

Dere med vårbarn, permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter et barn til våren 2016, og er allerede litt bekymret for hvordan vi skal løse permisjonen. Det blir jo ikke barnehageplass før august 2017, så det er snakk om 1,5 års permisjon. 

Vet at man som oftest får mere penger totalt ved å velge 100% permisjon, men da må man ha en lengre periode ulønnet permisjon. Og med rettigheter som forsvinner osv, lønner det seg egentlig?

Kan jeg benytte all ferien fra både 2016 og 2017 i kombinasjon med permisjonen?

Er det noen smarte måter å benytte delvis permisjon på for å strekke det lengre? 

Og når bør far ta sin del av permisjonen? 

Ble mange spørsmål her men dette er jo en problemstilling som gjelder for veldig mange så håper å få noen svar :) 

Anonymous poster hash: 3fdb4...e0a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tok 80% siden jeg er livredd for å falle utenfor trygdesystemet. Kjenner ei som fikk kreft da hun hadde ulønnet permisjon og var for syk til å jobbe i nesten 2 år, uten trygderettigheter...

Vi gjorde det sånn at far tok fedrekvoten som tidskonto, jobbet 50% og hadde 50% foreldrepermisjon. Han jobbet to og tre dager annenhver uke.

Jeg tok samtidig delvis ulønnet permisjon. Da min permisjon var over begynte jeg jobbe bare 50% og hadde 50% ulønnet permisjon. Vi var da hjemme med barn hver våre dager.

Så tok vi bare to uker ferie sammen det året, og hadde 3 uker hver oss alene med barnet.

Da gikk det greit opp :)

Anonymous poster hash: 22332...201

Skrevet

Dette er litt urettferdig synes jeg. Har hatt fast jobb siden jeg var 23 år og vi får ikke løst det på annet vis enn at jeg har ulønnet perm i 7mnd. Å ha ulønnet perm er ikke problemet, men å miste alle rettigheter er det jeg synes er fortvilende. Greit nok, jeg jobber jo ikke, men med avbrudd av to sv.skapsperm. og tre års høyskole har jeg gjort det siden jeg var 15 år.... vet det er mange som får sydd det sammen med gradert, så det kan jo være en mulighet for dere?

Anonymous poster hash: 56b8c...306

Skrevet

Barn født i april. Valgte 80% perm. Jeg var hjemme til midten av feb, mannen hadde pappaperm (da var det 10 uker) til slutten av april, så byttet to familiemedlemmer på å passe i mai og juni. Juli hadde vi fellesferie. Jeg hadde vel et par uker ulønnet på slutten av min perm for å få det til å gå opp.

Anonymous poster hash: 9da9b...533

Skrevet

Du og du, å forlenge permisjon er jeg veldig flink til 😉😉 Jeg fikk barn i september 2014 og hadde egentlig permisjon til midten av mai 2015.

Permisjonen ble forlenget med ferie i 2014 (21 dager) og overført ferie fra 2013. I tillegg brukte jeg ferie for 2015 for å forlenge 21 dager nå i år. (Man kan bruke forskuddsferie for neste år også i samråd med arbeidsgiver).

I løpet av permisjonen fikk jeg en skade som gjorde at jeg ikke kunne bære barnet. Fikk sykmelding av legen og NAV utsatte permisjonen siden jeg ikke klarte å ta vare på barnet alene men måtte ha hjelp av mannen min som tok ut sin ferie pluss en 2 ukers sykmelding (han kunne tatt permisjonen men da ville jeg ikke fått lenger permisjon).

Så, alt i alt har jeg fått forlenget permisjonen fra sluttdato i mai til sluttdato i oktober😁😁😁. 100% lønn! Helt herlig!!

Anonymous poster hash: 8fc57...b95

Skrevet

1,5 år?

14 mnd mener du vel?

Ta ut ferie fra 2015 og 2016, tilsammen 10 uker i forlengelsen av permisjonen så har du dekt opp mye

Skrevet

Barn født i mars og i april. Sparte penger og tok ulønnet persmisjon (litt jeg og litt far) og så tok vi ut ferie etter tur.

Anonymous poster hash: 97fd8...2ca
Skrevet

Vi hadde 80% lønn og jeg forlenget permisjonen min med ferie. Da jeg var ferdig med min 6 uker jeg må ta, tok jeg 5 uker ferie og dermed forlenget permisjonen. Manglet 4 dager før bhg start og mine svigerforeldre passet han de dagene.

Anonymous poster hash: eef6f...31f

Skrevet

Hvis du tar 80% lønn under permisjonen har dere 59 uker med permisjon. I tillegg har du 5uker ferie i 2016 og dere har 5uker ferie hver i 2017. Til sammen har dere da 74 uker med permisjon og ferie. Det tilsvarer ca 1år og 5mnd.

Anonymous poster hash: db169...8c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...