Gå til innhold

Nyfødt gråter seine kvelden/natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 6 dager gammel og har spesielt de siste tre nettene bare skriki siden 23 tiden og godt ut i natten.Han roer seg ikke i vugga eller i bagdelen i vogna.

Han får morsmelk og jeg har veldig mye melk så jeg sliter veldig med mye smerter pga dette.Må pumpe toppa av puppa hver gang han spiser.

Han bæsjer mange ganger om dagen.I går var det bare sennepsgul "kornete"bæsj.

Han spiser ca hver tredje time gjennom hele dagen.Han sovner lett som ingenting på dagen.Hvorfor er han sånn bare på natta?Kolikk kommer vel ikke før det har gått noen uker?!Og hvordan vet jeg at det er det?

Noen som har noen erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: 718d4...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke samsovet med baby? Baby er 6 dager gammel. Er ganske naturlig at den ikke vil ligge alene.....

Skrevet

Bæsjen er akkurat som den skal være. Han roer seg ikke i vugga for han vil ligge sammen med mammaen sin... Han trenger kos, varme og nærhet.

Skrevet

"Problemet" er at jeg ikke får hatt han på brystet pga en forferdelig brystspreng..Og han stimulerer bare mer ved å ligge der.Jeg får heller ikke ligget på siden i senga og hatt han i armkroken min,pga melkespreng.Det blir ikke det samme å ligge på ryggen ved siden av han.Jeg får ikke snudd meg for å holde på han..

Er ikke veldig lett da..Har dere tips ift til det da?

HI

Skrevet

Du orker ikke holde han og trøste pga brystspreng?

Anonymous poster hash: e6470...57b

Skrevet

Du bør unngå å pumpe deg hvis du har brystsprengda dette stimulerer produksjonen. Holder det ikke for baby om du har han ved siden av deg og ikke nødvendigvis oppå deg? Lag et rede rundt han slik at han ikke kryper rundt i senga. Hjelper det hvis du tar på deg en stram topp ifht brystspreng? Er det det at det begynner å renne når du har han inntil deg? I så fall kan du legge en babybleie på hver pupp og bare la det renne dersom han ikke er sulten. Spreng kan være kjempevondt! Men det bør gi seg i løpet av noen dager.

Skrevet

Min eldste skreik sånn fra fødsel og til ca 3 måneder. Skreik ikke lenge nok pr dag til å kunne kalles kolikk, men det ble noen timer pr dag likevel. Hun hadde helt klart vondt i magen. Lillesøster skreik også, men fra 2 ukers alder. Var mer utholdende med skriking enn storesøster, men fortsatt ikke kolikk etter "skrikelengde."

Hvis du tror det er magen, kan du prøve å gi sukkervann. Du finner oppskrift på ammehjelpen. Ellers støtter jeg helt klart forslaget om samsoving. Kanskje pappaen kan sove inntil babyen til melkesprengen din roer seg litt? Hvis ikke det er aktuelt kan du prøve å leggene som lukter mamma i senga til babyen.

Skrevet

Det stabiliserer seg nok med melken snart, å pumpe må du være forsiktig med for da tror puppen du må produsere mer enn baby trenger.

Det er bare en ting baby trenger, nærhet.. Du må bare tåle å la den ligge på brystet ditt. Så får du heller håndmeke toppen mens han ligger der hvis det er sånn spreng.

Anonymous poster hash: 927cc...502

Skrevet

Kolikk kan komme med en gang, ingen regel som sier at den alltid venter i to uker. Min var sånn som din store deler av døgnet. Det han trengte var byssing, bæring, trygghet og nærhet. Det var tøft da det stod på, men han er i dag en trygg og fin gutt 😊

Skrevet

Meld deg inn i Ammegruppen på Facebook, der får du masse god hjelp. Høres for meg ut som du kan ha overproduksjon, og hvis du pumper gjør du bare problemet verre. Det er ikke sikkert at du kjenner er melkespreng heller, melkekjertlene jobber på spreng og kan være svært vonde så kort tid etter fødselen.

Ammer du på begge bryst hver gang? Kan i såfall være en ide og amme fra kun ett bryst. Ammer du allerede bare fra ett, forsøk å amme fra samme side to ganger på rappen.

Skrevet

Ja, det var akkurat det jeg skrev var det ikke?

Hjelpes..

Skrevet

Hjelpes..

Hvorfor svare så frekt? Ro deg ned. Dårlig samvittighet virker det som. Det bør du ha.

Fakta er at DU ikke orker trøste sin seks uker gamle baby pga brystspreng.

Stakkars barn. Virkelig STAKKARS.

Du er ikke århundrets mor.

Skrevet

Ja,jeg vet at pumping stimulerer mer melk.Men jeg er nødt til å få av toppa.Det er så sprengt at håndmelking tar for lang tid.Puppa er så sprengte at han ikke får tak i annet en nippelen.Det er fryktelig vondt..

Jeg klarer ikke ha armene nedover siden..Jeg må ha arma ut.

Og når han ligger ved meg så renner det bare og det sprenger og sprenger.

Du som sier at jeg bare må tåle ha han oppå meg med ekstrem spreng.Regner med at du har hatt det samme selv og at du vet hva jeg snakker om?!

Det er så vondt at jeg må ta til tårene.

Jeg skal sjekke ut litt mer på ammehjelpen.Skal til helsestasjon tidlig til uka så da får jeg snakke mer med de.

I natt så gikk alt mye bedre.Han roet seg i senga mellom oss først,så sovnet han godt i senga.Han sov da i 2,5-3 timer i mellom maten,så det var godt :)

Skrevet

Hjelpes..

Hvorfor svare så frekt? Ro deg ned. Dårlig samvittighet virker det som. Det bør du ha.

Du er ikke århundrets mor

Er det jeg som er frekk her?I alle dager!

Jeg skjønner ikke hvor du har dine "fakta" i fra.Jeg har da ikke sagt at jeg ikke orker å trøste han..Du er bitter for at du ikke hadde nok melk selv eller noe kanskje?

Feil bein har du hvertfall stått opp med :)

Kom med råd når noen ber om det.Ellers lar du bare være :)

Det er jammen godt du kjenner meg så godt som du gjør! :)

Skrevet

Hjelpes..

Hvordan får du "jeg har veldig mye melk og sliter derfor med mye smerter" til å bli "jeg orker ikke trøste barnet mitt pga. brystspreng"?

Det er jo nesten utrolig. :D

Skrevet

Kan ikke far kose på babyen da? Hvor er far? Her ville heller ikke førstefødte ligge alene. Vi sov på skift i tre måneder...

Anonymous poster hash: 3acd6...c62

Skrevet

Ja,jeg vet at pumping stimulerer mer melk.Men jeg er nødt til å få av toppa.Det er så sprengt at håndmelking tar for lang tid.Puppa er så sprengte at han ikke får tak i annet en nippelen.Det er fryktelig vondt..

Jeg klarer ikke ha armene nedover siden..Jeg må ha arma ut.

Og når han ligger ved meg så renner det bare og det sprenger og sprenger.

Du som sier at jeg bare må tåle ha han oppå meg med ekstrem spreng.Regner med at du har hatt det samme selv og at du vet hva jeg snakker om?!

Det er så vondt at jeg må ta til tårene.

Jeg skal sjekke ut litt mer på ammehjelpen.Skal til helsestasjon tidlig til uka så da får jeg snakke mer med de.

I natt så gikk alt mye bedre.Han roet seg i senga mellom oss først,så sovnet han godt i senga.Han sov da i 2,5-3 timer i mellom maten,så det var godt :)

Jeg har hatt voldsom produksjon og spreng, men prøv virkelig å ikke pump. Det går swg til fortere om du klarer å la være. Gå i dusjen og ta en varm dusj, da renner det litt sv puppene av seg selv, kan hjelpe.

Prøv forresten cottermanns grep om baby ikke får tak, jeg brukte det mye.

Hvis det renner når han ligger oppå deg så er det bare bra altså, da forsvinner toppen av sprengen☺️

Vet at det er fryktelig vondt og ubehagelig, men dess mer du pumper dess mer forlenger du problematiklen❤️

Skrevet

Hjelpes..

Men i alle dager..

Skrevet

Vår førstefødte hadde kolikk og det startet når hun var fire dager gammel. Lite gråt de første nettene, men så bare mer og mer uro.

Hvis det fortsetter anbefaler jeg kiropraktor/manuellterapeut som har erfaring med kolikkbabyer. Her ble snuppa bra på første behandling!

Anonymous poster hash: 8fe8c...807

Skrevet

Har en på to uker som er omtrent lik. Sover godt på dagen, men har en periode utover kvelden hvor han er urolig. Det er helt naturlig og retter seg etterhvert 😊 min er fremdeles der at han tror mer pupp er løsningen på alt som er ubehagelig. Om ubehaget kommer av at magen er overfull, luft, at han er trøtt eller andre ting, så er mer pupp alltid svaret 😛 (altså må jeg begrense inntaket litt hvis jeg ser at det "renner over" 😛 )

Ofte så henger de små i puppen utover kvelden for å "spise seg opp" til natta, men hvis du har mye melk kan det rett og slett hende magen blir full og at det blir ubehagelig. Har du i tillegg kraftig utdriving kan de få i seg mye luft.

Ellers kan det hende at han sliter med å få tak på puppen om den er veldig stinn, og dermed blir sint og utålmodig fordi han er sulten og vil ha mat NÅ og helst i går. Min sleit med det første uka, han glemte å "suge seg fast" hvis puppen ble for hard, og så ble han kjempesint i stedet. Løsningen var rett og slett litt tvang, klemme flat "sugedelen" (altså ta tak innenfor brystvorten) og stappe den inn i det vrælende gapet, samtidig som jeg holdt fast hodet så han ikke fikk vridd seg unna. Etter en stund sånn kom han som regel på å suge 😛

Er det luft, at han er overtrøtt eller rett og slett forspist så er pappa løsningen. Han lukter ikke pupp og greier dermed lettere å roe ned knotten når sult ikke egentlig er problemet. "Puppedamen" må bare holde klokelig avstand 😛

Brystsprengen vil sannsynligvis roe seg om noen dager, bare hold ut og melk minst mulig utenom det baby spiser. Jeg synes det går helt greit å ligge på siden med baby inntil, men er du veldig plaget kan det være lurt med en bh med god støtte 😊 la melka renne når baby starter utdrivinga di, det tar de verste toppene av sprengen. Ofte er det lurt å la den ledige puppen henge fritt når du ammer, hvis noe ligger tett inntil slutter det gjerne å renne fortere hos meg i alle fall.

Samsoving er gull når de er så små, det er jo helt logisk at en sånn liten bylt ikke vil være alene. Om du må ligge på ryggen inntil baby er det sannsynligvis greit for babyen, lån bort ei hånd som han kan holde i eller bare ha i nærheten av ansiktet så skal du se det gjør susen. Hovedsaken er at han vet at du er i umiddelbar nærhet 😊 og det blir bedre, seks dager er jo ikke stort så du skal se det blir bedre for hver dag som går 😊

Skrevet

helt vanlig... det kommer, bare syng, vugg det i søvne. fraråder samsoving,ikke noe bra

Anonymous poster hash: 38f90...932
Skrevet

helt vanlig... det kommer, bare syng, vugg det i søvne. fraråder samsoving,ikke noe bra

Anonymous poster hash: 38f90...932

Hvorfor fraråder du det?

Anonymous poster hash: d63cd...be2

Skrevet

Babyen er seks dager gammel, både h*n og du er i ferd med å innstille dere på hverandre. Jeg lå med håndkle i senga fordi jeg hadde brystspreng og det lakk som ei sil. Samtidig var det full pupp og vanskelig for babyen å spise, så av og til måtte jeg bare håndmelke for å lette på trykket. Det gikk seg til etter få dager, men var hardt mens det sto på. 

Nå det gjelder at det er "verst" om kvelden er det slik at de fleste spiser seg opp om kvelden for å tanke seg opp til natten, så kveldene er i begynnelsen slitsomme. Det går seg til etterhvert :)

Anonymous poster hash: 38412...b70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...