Gå til innhold

Slanke seg mens man er gravid. Skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke logikken i at gravide som bare kaster opp og går mye ned i vekt, at det ikke vil være skadelig for barnet. Det er beskjeden ei venninne av meg fikk av gynekologen på sykehuset. Normalvektig, gikk ned nesten 10 i løpet av uke 5- 13. Ikke skadelig sålenge hun fikk i seg væske, samt folat + diverse vitaminer og mineraler. Men, å slanke seg bevisst likemye er skadelig for barnet?

Anonymous poster hash: 71a34...9f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme lurte jeg på. Gikk ned masse pga oppkast. Jeg var så bekymret.

Spurte legen på sykehuset. Han sa det var litt en myte at man ikke skal slanke seg. Det gikk mest i at det var viktig å få i seg variert mat og også fett. I gamledager, når dette rådet oppsto var slankekur å kutte ut fett og det var ikke bra. Nå med feks Grethe Roede så går man ned på en sunn måte og spiser næringsrik mat. Uansett, den lille får det den trenger.

MEN! Det er uheldig å gå ned masse. En gravid bør heller prøve å holde vekten der man er i stede for å slanke seg.

Anonymous poster hash: 0ed2c...d35

Skrevet

Det er jo ikke så mye å gjøre med det at en blir kvalm da, hjelper jo lite å få beskjed om at det kan være skadelig for barnet..? Alle vet jo at en ikke med vilje og unødvendig skal slanke seg når man er gravid. Er man ikke syk så er det vel den perioden man IKKE trenger gå ned i vekt.

Barna tar jo det de trenger om mamma ikke greier spise pga kvalme. Men forbrenning av lagret kroppsfett frigjør tungmetaller og drit som barna får i seg.

Anonymous poster hash: 7260f...247

Skrevet

Selvfølgelig er begge deler like skadelig. Men det hjelper jo ikke en gravid som spyr å fortelle henne at hun nå også potensielt sett skader barnet sitt.

Jeg har tatt de fleste fag mitt universitet tilbyr innen toksikologi. Det er svært svært lite kjekt å se fagpensum om ulike fosterskader fly forbi øynene når man spyr på 40ende uke, og ikke klarer å gå opp i vekt.

Anonymous poster hash: 6cd89...772

Skrevet

Det er jo ikke så mye å gjøre med det at en blir kvalm da, hjelper jo lite å få beskjed om at det kan være skadelig for barnet..? Alle vet jo at en ikke med vilje og unødvendig skal slanke seg når man er gravid. Er man ikke syk så er det vel den perioden man IKKE trenger gå ned i vekt.

Barna tar jo det de trenger om mamma ikke greier spise pga kvalme. Men forbrenning av lagret kroppsfett frigjør tungmetaller og drit som barna får i seg.

Så ungen vet når kroppen en "syk" og når mor bevisst slanker seg?

Skrevet

Barna tar jo det de trenger om mamma ikke greier spise pga kvalme. Men forbrenning av lagret kroppsfett frigjør tungmetaller og drit som barna får i seg. Anonymous poster hash: 7260f...247

Så ungen vet når kroppen en "syk" og når mor bevisst slanker seg?Anonymous poster hash: 71a34...9f0

Eh.. hva? Nei, selvsagt ikke. Poenget er at en som er syk ikke får gjort noe med vektnedgangen, og hva godt gjør det henne å få beskjed om at det skader babyen? Er du frisk og slanker deg så utsetter du jo barnet for noe som er potensielt skadelig med vilje. Og det er vel unødvendig? Vektnedgangen i seg selv er jo potensielt like ille uansett årsak.

Skrevet

Barna tar jo det de trenger om mamma ikke greier spise pga kvalme. Men forbrenning av lagret kroppsfett frigjør tungmetaller og drit som barna får i seg. Anonymous poster hash: 7260f...247

Så ungen vet når kroppen en "syk" og når mor bevisst slanker seg?Anonymous poster hash: 71a34...9f0
Eh.. hva? Nei, selvsagt ikke. Poenget er at en som er syk ikke får gjort noe med vektnedgangen, og hva godt gjør det henne å få beskjed om at det skader babyen? Er du frisk og slanker deg så utsetter du jo barnet for noe som er potensielt skadelig med vilje. Og det er vel unødvendig? Vektnedgangen i seg selv er jo potensielt like ille uansett årsak.

Du mener at legene lyver til pasientene sine, for å "skåne" de? Seriøst?

Skrevet

Eh.. hva? Nei, selvsagt ikke. Poenget er at en som er syk ikke får gjort noe med vektnedgangen, og hva godt gjør det henne å få beskjed om at det skader babyen? Er du frisk og slanker deg så utsetter du jo barnet for noe som er potensielt skadelig med vilje. Og det er vel unødvendig? Vektnedgangen i seg selv er jo potensielt like ille uansett årsak. Anonymous poster hash: 7260f...247

Du mener at legene lyver til pasientene sine, for å "skåne" de? Seriøst? Anonymous poster hash: 71a34...9f0

Lyve vil jeg ikke kalle det. Det er jo bare potensielt skadelig å gå ned i vekt. Og den potensielle risikoen behøver man ikke ta for å slanke seg når en er gravid. Bare det å tenke på å slanke seg da er jo helt absurd. Greit en kan holde vekta i sjakk med godt kosthold og mosjon, men å gå ned i vekt?

Har selv hatt hyperemesis i tre svangerskap, og er veldig glad jeg ikke fikk skjenneprekner og beskrivelse av hvilke skader det kunne gi barna av legene. Kunne jo ikke noe for det selv, og ille nok å ha det slik. Samvittigheten gnager.

Skrevet

Når man slanket seg er det en reell fare for og ikke få i seg nok næringsstoffer. Kroppen trenger mer næringsstoffer enn før når den lager et barn. Selv om barnet tar det det trenger er det derfor fare for at mammaen ikke får nok næring og får mangler. Jeg spiser normalt, og har likevel mangler (bare i svangerskapet). Så tenk dere da en som slanker seg? I tillegg lagres ulike avfallsstoffer i fettet vi lagrer på kroppen vår. Når vi slanker oss frigis disse stoffene, og det kan være skadelig for barnet. Det er en grunn til at de med kraftig hyperemesis må legges inn på sykehus for å få næring! Det er ingenting å spøke med, og man kan slanke seg resten av livet. Når det er anbefalt og ikke slanke seg er det flere grunner til det. Og "slanking" er et vidt begrep. For noen betyr det Greteroede kost, vanlig mengde kalorier og null godis pluss aktivitet. Ja, da går du ikke like mye opp som hvis du driter i alt, det kan derfor være bra for mange! Spesielt overvektige. Mens for andre betyr det svært lite mat, som igjen kan være skadelig.

Skrevet

Trodde det hadde med giftstoffer å gjøre...

Hvis man slanker seg..

Anonymous poster hash: a0861...959

Skrevet

Trodde det hadde med giftstoffer å gjøre...

Hvis man slanker seg..

Anonymous poster hash: a0861...959

Det stemmer, giftstoffer frigis fra blant annet fettet som forsvinner. Men klart det er fare for at mor og barn blir underernært også.. Greit å være fullverdig ernært før en fødsel som er noe av den største påkjenningen kvinnekroppen går gjennom i løpet av et liv...
Skrevet

Jeg så en dokumentar hvor de hadde forsket på barn unnfanget under hungersnød. Det viste seg at de hadde MYE høyere risiko for hjerteproblemer i voksen alder enn søsken unnfanget før eller etter hungersnøden. Så matmangel i mors liv kan så absolutt være skadelig.

Forskjellen på svangerskapskvalme og slanking er at det sistnevnte er frivillig. Man utsetter ikke barnet for fare frivillig.

Anonymous poster hash: b4e3a...689

Skrevet

Jeg så en dokumentar hvor de hadde forsket på barn unnfanget under hungersnød. Det viste seg at de hadde MYE høyere risiko for hjerteproblemer i voksen alder enn søsken unnfanget før eller etter hungersnøden. Så matmangel i mors liv kan så absolutt være skadelig.

Forskjellen på svangerskapskvalme og slanking er at det sistnevnte er frivillig. Man utsetter ikke barnet for fare frivillig.

Anonymous poster hash: b4e3a...689

Det jeg da ikke forstår er hvorfor legene sier at det ikke er skadelig at den gravide taper vekt under begynnelsen av svangerskapet pga kvalme? Må bare ta vit osv. Lyver de? Hungersnød, da har man ikke tilgang til vit, mineraler etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...