Gå til innhold

Rett av han, eller har jeg et poeng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lever på en inntekt, hans inntekt (jeg får 4750 kr + barnetrygd men det utgjør ikke stort) siden jeg startet i ny jobb, men kun rakk 4 mnd før jeg mistet den igjen pga at de sa opp 12 stk. Hadde ingen inntekt før den jobben, så ingen krav på dagpenger heller.

Så.. Vi lever trangt, det er ikke å komme over, jeg søker jobber, alt jeg kan søke på, og noen jeg vet jeg får avslag på også, men jeg tenker det verste jeg kan få er et nei. Så jeg sitter ikke akkurat stille mens han jobber, jeg gjør det jeg kan for å få inn en inntekt fra meg også. Vi har 2 barn.

Jeg gjør alt av husarbeid (alt innenfor huset, handler inn alt både av mat, klær osv som trengs, rydder og vasker bil og måker snå på vinteren) noe som for så vidt er greit, siden jeg er hjemmeværende nå, mens han jobber. Samtidig har jeg minst 90% av alt med ungene (bhg unger) også. Samtidig er det min jobb å følge opp økonomien (sette budsjett, delegere pengene rett osv) Sliter også med skade nå, som jeg fikk for 3 uker siden, det sliter en del på energien.

Nå har vi hatt veldig lite denne mnd, da han jobbet mindre enn han pleier, noe som medfører mindre og mer krevende økonomi. Fikk barnetrygd i går, 600 gikk med i en regning (slik det gjør hver mnd) resten skulle holde til han får lønning, som nå blir på onsdag neste uke. Helt greit. Så ba han meg overføre 700 til han, fordi han trengte det, han var tom på sin konto, jeg tenkte det sikkert hadde med medisiner eller noe å gjøre, siden han ba om den summen, og han ikke har frikortet enda for i år. Så jeg overførte de, på kvelden, så kontakter han meg igjen og ber om å få 200 kr til, noe jeg sier vi ikke har råd til, vi trenger det meste av mat her hjemme nå, etter lite penger inn denne mnd (da har vi jo brukt det meste av maten vi har "samlet opp" til nettopp: dårlige tider)
Spør om han ikke har igjen 200 etter forrige overføring (siden medisinene koster ca 500) noe han sier nei til, de pengene har gått med på bowling, 6pak med øl og en pakke røyk! Nå trengte han 200 til mat..

Jeg ble sint, siden jeg prøver å holde kostnadene for meg og ungene på det minimale når han er på jobb. Barnetrygden har alltid vært forbeholdt regningen, mat og medisiner når det er behov for det.. Også bruker han opp 700 på morsomhet, øl og røyk? Bowlingen hadde gått greit altså, for all del, men da burde vel resten av pengene gå til mat?

Prøvde uansett å beholde roen, sa ifra at jeg ikke har penger nok til meg og ungene om jeg overfører de pengene, da sitter vi jo igjen med ca 88 kr pr dag frem til vi VET vi har penger (de kommer enten onsdag på ettermiddagen eller torsdagsmorgen, så vi kan ikke basere oss på at man kan handle på onsdagen)

Han blir sint, roper ut at det er HAN som skaffer inn pengene i huset, og han som jobber hele tiden, er ikke hans skyld at jeg er lat og bare sitter hjemme.

Ble noe paff, og sa ifra at jeg slettes ikke sitter hjemme og later meg, jeg tar meg av huset, unger, delegerer økonomien og søker det jeg søke kan av jobber, dette samtidig som jeg nå er skadet, og nesten ikke klarer å gjøre noe. Enda legen råder meg til å holde meg i ro, så ordner jeg hus, unger og søker jobb, fordi jeg VET vi sårt trenger en inntekt til.

Endte med at jeg la på telefonen etter jeg sa det, ble nok så satt ut, siden vi ikke har noe problemer i forholdet "ellers" (foruten utbruddet hans i går) Sendte han en melding når jeg hadde fått samlet meg, hvor jeg beklaget at jeg hadde utbrudd og la på, men at jeg ikke synes jeg fortjener å bli ropt til på denne måten, spesielt ikke når han vet hvor sårt det er for meg at jeg sitter uten inntekt.

Han gir meg kald skulder kan det virke som, null respons, og har ikke svart på tlf de to turene jeg har prøvd å ringe han så langt i dag (tider jeg vet han er å nå)

Jeg synes bare det blir så feil å prioritere slik han gjorde, når han vet vi sitter med lite penger nå, og han får mat på jobben 30 min senere enn han mente å spise i går.. Og ser virkelig ikke grunn til å rope ut om hvem som skaffer penger i huset, for dette er jeg fullstendig klar over. Og jeg viser konstant hvor mye det betyr for meg at han titt og ofte jobber ekstra for å passe inntekten vår. Men han viser aldri noe takknemlighet ovenfor meg, i forhold til alt jeg styrer med her hjemme, både når han har friukene sine og når han jobber. Han vet også hvor sårt det er for meg at jeg mistet jobben så kort etter jeg fikk den, han var jo den som trøstet meg når jeg fikk oppsigelsen, han var der når jeg gråt på kveldene, fortvilet over økonomien vår. Han var den som fikk meg til legevakta etter at jeg skadet meg, og han var med meg til legen når jeg fikk beskjed om at skaden er mer omfattende enn legen først hadde trodd.

Han er stresset over økonomien han også, noe jeg vet godt, vi har en god kommunikasjon.. Tror jeg.. Blir jo usikker etter det utbruddet hans i går :/

Anonymous poster hash: 3216d...376
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager lengden, tenkte ikke det skulle bli så langt..

HI

Skrevet

Måke snø?

Da har du vær uten jobb lenge.

Kanskje vurdere å flytte siden mannen din sin jobb ikke er dere bor nå.

Forstår godt at det er kjipt for han og jobbe og jobbe og ikke ha noe igjen for det selv.

Har du kanskje rett på sosialstønad?

Er dere gift?

Anonymous poster hash: 362cb...f01
Skrevet

Kan selvfølgelig hende at han bekymrer seg mye og følte han trengte en avkobling - noe som isolert sett er greit. Men det er likevel ikke greit at han bruker så mye penger på seg selv når dere som familie har så lite penger!

Vil tro han "angrep" deg fordi han egentlig vet at han har gjort noe han ikke skal, og det er enklere å angripe deg enn å innrømme at han selv har gjort noe veldig dumt og egoistisk.

Jeg hadde fått ham med til fvk om jeg var deg. Ikke bare pga. denne episoden og hans tankeløshet både i at han gjorde det han gjorde og måten han har behandlet deg etterpå - men like mye for å forebygge flere problemer. Det å ha så dårlig økonomi, være arbeidsledig, det tærer på et forhold, det er krevende for alle parter. Eneste måten å komme gjennom det på er om man drar lasset sammen og ikke kjører egotripper dere ikke har råd til.

I tillegg tenker jeg det er bekymringsfullt måten han beskylder deg for å gå og late deg, når du gjør så godt som alt av husarbeid og oppgaver med barna - selv nå når du er skadet. Det er bekymringsfullt at han nå ikke tar mer hensyn til deg når du er skadet, og det er bekymringsfullt at han nettopp da velger å kjøre egotripp.

Det tyder på at dere ikke har en god nok kommunikasjon slik situasjonen deres er akkurat nå. Og derfor ville jeg tatt en tur på fvk, for å forebygge flere problemer.

Det er tøft for deg å være arbeidsledig og føle du ikke bidrar økonomisk, men det kan også være tøft for en mann å føle han har alt ansvaret for økonomien (jada, menn er ikke alltid like logiske på det feltet..).

Dette sliter på dere begge, men det vil hjelpe dere å se den andre og situasjonen dere er i sammen på en bedre måte om dere får litt hjelp til det. Fvk er ikke bare for å reparere, også for å hindre at forhold ryker. Man trenger ikke vente til det er fullstendig krise.

Anonymous poster hash: b9df2...f23
Skrevet

Måke snø?

Da har du vær uten jobb lenge.

Kanskje vurdere å flytte siden mannen din sin jobb ikke er dere bor nå.

Forstår godt at det er kjipt for han og jobbe og jobbe og ikke ha noe igjen for det selv.

Har du kanskje rett på sosialstønad?

Er dere gift?

Anonymous poster hash: 362cb...f01

Jeg snakker ikke bare om det jeg gjør som arb.ledig, men hele tiden, om jeg er i jobb eller ei.

Han jobber over alt, sjeldent samme sted hver runde, så det er ikke mulig å flytte etter han, da slår vi aldri rot, her har jeg venner og familie, ungene har bhg osv. Arb.markedet bruker å være stille her fra april og frem til september. Jeg ble arb.ledig for 2.5 mnd siden.

Pr mnd har han 2000 som er "hans", noe må brukes på drivstoff når han er hjemme, men det er maks 500, så han har da 1500 som går til det han selv måtte ønske pr mnd. Så han har noe, han selv sier han ikke trenger mer, siden han bor gratis og spiser 4 måltider pr dag gratis.

Jeg får inn 4750,- på sosial stønad, noe som utgjør at han kan bruke 2000 som han selv vil. Noe jeg mente han burde ha, minst, siden det er han som jobber, jeg trenger ikke noe mer enn det jeg og ungene trenger til mat og dagligvarer.

Skrevet

Kan selvfølgelig hende at han bekymrer seg mye og følte han trengte en avkobling - noe som isolert sett er greit. Men det er likevel ikke greit at han bruker så mye penger på seg selv når dere som familie har så lite penger!

Vil tro han "angrep" deg fordi han egentlig vet at han har gjort noe han ikke skal, og det er enklere å angripe deg enn å innrømme at han selv har gjort noe veldig dumt og egoistisk.

Jeg hadde fått ham med til fvk om jeg var deg. Ikke bare pga. denne episoden og hans tankeløshet både i at han gjorde det han gjorde og måten han har behandlet deg etterpå - men like mye for å forebygge flere problemer. Det å ha så dårlig økonomi, være arbeidsledig, det tærer på et forhold, det er krevende for alle parter. Eneste måten å komme gjennom det på er om man drar lasset sammen og ikke kjører egotripper dere ikke har råd til.

I tillegg tenker jeg det er bekymringsfullt måten han beskylder deg for å gå og late deg, når du gjør så godt som alt av husarbeid og oppgaver med barna - selv nå når du er skadet. Det er bekymringsfullt at han nå ikke tar mer hensyn til deg når du er skadet, og det er bekymringsfullt at han nettopp da velger å kjøre egotripp.

Det tyder på at dere ikke har en god nok kommunikasjon slik situasjonen deres er akkurat nå. Og derfor ville jeg tatt en tur på fvk, for å forebygge flere problemer.

Det er tøft for deg å være arbeidsledig og føle du ikke bidrar økonomisk, men det kan også være tøft for en mann å føle han har alt ansvaret for økonomien (jada, menn er ikke alltid like logiske på det feltet..).

Dette sliter på dere begge, men det vil hjelpe dere å se den andre og situasjonen dere er i sammen på en bedre måte om dere får litt hjelp til det. Fvk er ikke bare for å reparere, også for å hindre at forhold ryker. Man trenger ikke vente til det er fullstendig krise.

Anonymous poster hash: b9df2...f23

Takk for svaret, fvk kan nok være en god løsning, enda det føles "drastisk" her og nå.. Men ut fra ditt svar, så har du jo rett, bedre å ta det nå, enn å vente til vi er i full krise.

Blir bare så paff, siden vi snakker en god del ang dette med at jeg er arb.ledig, og han jobber ekstra titt og ofte. Vi har snakket en god del rundt hvordan det påvirker oss, både hver for oss og som familie/par. Vet det tærer på han å være alene med inntekten nå, og han vet egentlig at det tærer på meg det hele nå.

Skrevet

Uff, høres ut som dere har det ganske trangt økonomisk. Skjønner din frustrasjon over at han kjøpte øl og røyk, tror utbruddet hans dels kom av at han selv forstår at dette var lite smart pluss hele situasjonen dere er i mtp økonomi. Han mente neppe det han sa, og jeg ville ikke lagt så mye i det var jeg deg.

Håper det ordner seg for deg, og at du får deg jobb :)

Skrevet

Uff, høres ut som dere har det ganske trangt økonomisk. Skjønner din frustrasjon over at han kjøpte øl og røyk, tror utbruddet hans dels kom av at han selv forstår at dette var lite smart pluss hele situasjonen dere er i mtp økonomi. Han mente neppe det han sa, og jeg ville ikke lagt så mye i det var jeg deg.

Håper det ordner seg for deg, og at du får deg jobb :)

Vi får inn 28 000 - 33 000 (inkludert min sosialestønad og barnetrygd) Har faste utgifter på rett under 20 000 (hvor en del er gjeldsordninger på han, som avgjorde at jeg står for å delegere økonomien).. Så vi sliter ikke ekstremt egentlig, men vi er enige i å begrense, og spare opp, tilfelle det tar lang tid for meg å få en jobb, men sist mnd fikk vi inn 19 000,- alt i alt, så en del av sparingen gikk med i utgifter og mat + nye sko til ungene, da det var på høy tid.

Men sparingen har vi vært enig i, så vi har budsjett på mat og klær på 6000, prøver å få mat ned til 4500 de mnd jeg vet det trengs klær og sko.

Så denne mnd fikk han kun 1000 kr til eget bruk, pluss de 700 jeg overførte.

Søkt 3 jobber denne uka, og vet det kommer en del i løpet av september mnd, så sant det følger normalen her vi bor. Høsten er tiden det er mest ledige stillinger.

Skrevet

Fy faen for en drittsekk...

Han er egentlig ingen drittsekk.. Er nok mer på dette med at vi begge slites ut av at økonomien ikke er slik den var de mnd jeg jobbet, da var det hele mer bedagelig, vi slapp å tenke "om vi har dårlig råd neste mnd" osv..

Det jeg reagerer på er at han brukte 700,- på "tull" og samtidig plopper ut med kommentaren om latskap hos meg.. Det er sårt å få slikt, enda om man innerst inne vet at det skal mye til for at det er dette han mener :/

Gjest Antarctica
Skrevet

Han er egentlig ingen drittsekk.. Er nok mer på dette med at vi begge slites ut av at økonomien ikke er slik den var de mnd jeg jobbet, da var det hele mer bedagelig, vi slapp å tenke "om vi har dårlig råd neste mnd" osv..

Det jeg reagerer på er at han brukte 700,- på "tull" og samtidig plopper ut med kommentaren om latskap hos meg.. Det er sårt å få slikt, enda om man innerst inne vet at det skal mye til for at det er dette han mener :/

Håper du har rett. For det der var en drittsekk-kommentar.

Skrevet

Håper du har rett. For det der var en drittsekk-kommentar.

Skal ta opp det med fvk når han kommer hjem igjen, tror ikke det blir rett tolket om jeg "slenger" ut det forslaget over tlf nå, etter det her. Alt jeg håper nå, er at det har vært fullt opp på jobben i dag, som utgjør tausheten hans.

Skrevet

Jeg tenker at det var en drittkommentar basert på frustrasjon og litt skamfølelse.

Han vet nok veldig godt både at du gjør din del og vel så det i hverdagen samtidig som du sliter med å ikke få jobb.

Men det er han som bør si unnskyld, og så kan dere glemme det. Noen og enhver kan vel komme til å si ting som ikke er helt ok iblant? Trenger ikke være drittsekk fordi om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...