Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Er det noen her som har peiling på smittevern? På min arbeidsplass er det en persom som er bærer av denne bakterien. Jeg ble ikke fortalt dette før jeg hadde vært borti noen av denne personens ting.. Nå blir jeg litt engstelig for om jeg bør teste meg selv om jeg ikke er syk.. Er det noen som har noen råd å gi? Anonymous poster hash: 35b53...564
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 jobbet med MRSA-pasient i Australia på et sykehjem. Før man gikk inn på rommet var det på med fullt smittevern. Munnbind, forkle, hansker osv... Anonymous poster hash: 52e41...03e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Hvis du er pleier og tester positivt på MRSA kan du ikke jobbe med pasienter før du er fri for bakterien. Da er det et regime av en annen verden for å bli det kvitt! Dusje x2 pr dag, skifte sengetøy daglig, ++ Men du må teste deg! Det må ikke spres videre! Anonymous poster hash: e2625...3eb
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Jeg er ikke pleier og personen er kun bærer og har ikke utbrudd.. Blir likevel nervøs av disse svarene, skal ringe fastlegen på mandag. Anonymous poster hash: 35b53...564
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Hjelper dette? http://www.fhi.no/dav/9bab2699ad.pdf Anonymous poster hash: d1048...289
Rosepus™ Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Du forhører deg med din leder, som vil ha en instruks/prosedyre fra kommunelegen på hvordan du skal forholde deg til dette. Smittefaren er liten, men forstår du er engstelig.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Hjelper dette? http://www.fhi.no/dav/9bab2699ad.pdf Anonymous poster hash: d1048...289 Takk :-) jeg tar kontakt med fastlegen og hører hva han syns at jeg skal gjøre! Anonymous poster hash: 35b53...564
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Du forhører deg med din leder, som vil ha en instruks/prosedyre fra kommunelegen på hvordan du skal forholde deg til dette. Smittefaren er liten, men forstår du er engstelig. Jeg har nå fått informasjon og vet hva jeg skl gjøre fremover, men informasjonen kom litt sent.. Dvs jeg hadde tatt på noe h*n hadde tatt på uten å sprite hendene etterpå. Anonymous poster hash: 35b53...564
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Jeg jobber på sykehus og har nettop opplevd det samme.fikk beskjed der om at det ikke er farlig..men har hørt denne bakterien er superfarlig. Anonymous poster hash: fcbe5...6f7
Rosepus™ Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 Du forhører deg med din leder, som vil ha en instruks/prosedyre fra kommunelegen på hvordan du skal forholde deg til dette. Smittefaren er liten, men forstår du er engstelig. Jeg har nå fått informasjon og vet hva jeg skl gjøre fremover, men informasjonen kom litt sent.. Dvs jeg hadde tatt på noe h*n hadde tatt på uten å sprite hendene etterpå.Anonymous poster hash: 35b53...564 Da vil jeg si det er et avvik, som bør dokumenteres! Da har ikke leder satt inn nødvendige tiltak mot videre smitte.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #11 Skrevet 28. august 2015 Jeg jobber på sykehus og har nettop opplevd det samme.fikk beskjed der om at det ikke er farlig..men har hørt denne bakterien er superfarlig. Anonymous poster hash: fcbe5...6f7 Bakterien er ikke mer farlig, det er fortsatt en stafylokokk bakterie. Problemer er at denne stafylokokken er blitt resistent for antibiotika. Derfor bør smitte forhindres og man kan bli skikkelig syk hvis man får en skikkelig infeksjon som normalt en antibiotikakur ville tatt knekken på. Anonymous poster hash: 2c7ea...ad9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #12 Skrevet 28. august 2015 Mamma fikk det da foreldrene mine var ute og reiste i sommer. De oppdaget det da hun ble innlagt på sykehuset ifb noe annet. I mellomtiden var jeg og ungene og besøkte dem. Vi testet det hos fastlegen hennes, og da spurt jeg hvor farlig mrsa bakterier var, og fikk til svar at det er ikke farlige for vi vanlige mennesker, verre er det for folk som ligger på sykehuset og har svært dårlig immunforsvar. Hadde jeg hatt en jobb med pasient kontakt, ville jeg ha blitt satt i karantene frem til prøven er påvist negativ. Når det er sagt så er det visst ikke så smittsom så lenge man har normal hygiene. Barna og jeg tilbrakt tross alt 1 måned i lag med foreldrene mine, og pappa hele tiden med mamma, verken han eller vi ble smittet. Pappa fikk beskjed fra fastlegen sin at han skulle bare leve et helt normalt frem til prøven er klart, men at han skulle unngå å besøke sykehus, sykehjem o.l steder. Hvis du er redd for at du er blitt smittet, snakk med fastlegen din. Vi måtte testes, siden vi bodde under samme tak med dem. Anonymous poster hash: ac9cb...384
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #13 Skrevet 28. august 2015 Da tar du bare kontakt med arbeidsplassen og ber om å få tatt en prøve. Jeg synes imidlertid at det er rart at du ikke visste om smitten, mest sannsynlig har personen et rom med smitteutstyr stående, pluss stor lapp på døren. Det skal også være klare regler for hvordan denne pasienten skal håndteres når/hvis vedkommende oppholder seg utenfor rommet. Spesielt at du ikke fikk beskjed med en gang. Anonymous poster hash: 643eb...ce4
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #14 Skrevet 28. august 2015 Dette er ikke et sykehus, og personen er ikke syk/pasient. Jeg skal ta det opp på mandag. Ingen lapp på døra nei. Anonymous poster hash: 35b53...564
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #15 Skrevet 28. august 2015 Selve bakterien kan man ha i kroppen over lang, lang tid uten å være syk. Men hvis man nærmer seg en krise, f eks at man trenger en transplantasjon eller man går på cellegiftbehandling, da vil det kunne bli veldig farlig. Anonymous poster hash: 747d4...a28
Roheryn Skrevet 29. august 2015 #16 Skrevet 29. august 2015 Med fare for å kuppe tråden litt: dere som ser ut til å ha litt peiling, er mrsa og gule stafylokokker nødvendigvis det samme? Altså er alle gule stafylokokker resistente? Min bestemor hadde en periode lapp på døra og egen skittentøyskurv pga gule stafylokokker, men vi som pårørende fikk ingen info fra sykehjemmet om at vi burde forholde oss til det på noe spesielt vis. Og tiltakene forsvant når såret som var angrepet til slutt ble bra, så jeg har bare gått ut i fra at den smittefaren som evt var for lengst er over. Men det er kanskje ikke så enkelt, hvis man kan bære bakterien uten å være plaget? Bør jeg bekymre meg for å ta med en nyfødt dit?
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 29. august 2015 #17 Skrevet 29. august 2015 MRSA står for Meticillin Resistente Stafylococcus Aureus, hvilket betyr gule stafylokokker som har utviklet resistens mot meticillin som er en type antibiotika Her er mer informasjon: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/infeksjoner/mrsa-resistente-bakterier-8519.html
soleia Skrevet 29. august 2015 #18 Skrevet 29. august 2015 Gule staphylokokkar er relativt vanleg i befolkinga, og ein vert normalt sett ikkje sjuk om ein elles er frisk, men det kan gje feks hud og sårinfeksjonar, samt enkelte alvorlegare infeksjonar hjå eldre og svekka personar. Ved resistente bakteriar (MRSA) må ein ta i bruk antibiotika som ein helst berre vil ha "i reserve", og infeksjonen kan vere seigare å få knekken på. Difor er ein svært redd for at desse bakteriane skal spreie seg i miljøet på sjukehus og institusjonar, og personar som er bærar av bakterien vil bli isolert etter ganske strenge regime. Ein kan enkelt testast om ein er frisk bærar ved å ta penselprøve i nasen, halsen, (ved endetarmsåpningen) og eventuelle sår. Dersom det viser seg at ein er kolonisert med resistent bakterie finnes det regime for å prøve å bli kvitt dette, med dusjing med Hibiskrubb x2 pr dag, dagleg skifte av alt tøy og sengetøy, nasesalve og evt gurgling av skyllemiddel dersom ein har det i halsen. Dette må gjerast i omlag ei veke, og deretter testar ein om ein framleis er bærar.
soleia Skrevet 29. august 2015 #19 Skrevet 29. august 2015 Du forhører deg med din leder, som vil ha en instruks/prosedyre fra kommunelegen på hvordan du skal forholde deg til dette. Smittefaren er liten, men forstår du er engstelig. Jeg har nå fått informasjon og vet hva jeg skl gjøre fremover, men informasjonen kom litt sent.. Dvs jeg hadde tatt på noe h*n hadde tatt på uten å sprite hendene etterpå.Anonymous poster hash: 35b53...564 Da vil jeg si det er et avvik, som bør dokumenteres! Da har ikke leder satt inn nødvendige tiltak mot videre smitte. Det er vel nødvendigvis ikkje tiltak som skal settast i verk på arbeidsplassen dersom dette er ein frisk bærar som ikkje arbeidar i helseinstitusjon eller med matvarer? Trur dette må vurderast av smittevernlege i kvart enkelt tilfelle, utan at eg har full kjennskap til dette.
soleia Skrevet 29. august 2015 #20 Skrevet 29. august 2015 Med fare for å kuppe tråden litt: dere som ser ut til å ha litt peiling, er mrsa og gule stafylokokker nødvendigvis det samme? Altså er alle gule stafylokokker resistente? Min bestemor hadde en periode lapp på døra og egen skittentøyskurv pga gule stafylokokker, men vi som pårørende fikk ingen info fra sykehjemmet om at vi burde forholde oss til det på noe spesielt vis. Og tiltakene forsvant når såret som var angrepet til slutt ble bra, så jeg har bare gått ut i fra at den smittefaren som evt var for lengst er over. Men det er kanskje ikke så enkelt, hvis man kan bære bakterien uten å være plaget? Bør jeg bekymre meg for å ta med en nyfødt dit? Vanlegvis er ikkje gule staph resistente, men det finnes bakteriestammar på utanlandske sjukehus (samt enkelte norske aldersintitusjonar med utbrot) som har vorte resistente mot vanleg antibiotika, og ein kallar dei då MRSA. Dersom bestemor di hadde hatt dette, hadde de fått informasjon om det, og brukt munnbind ved besøk. Du kan trygt besøke bestemor med babyen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå