Gå til innhold

Hvordan er reglene her ? Bil / Sykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sykler til jobben, og i lange strekk så er det avmerket sykkelsti ved siden av veien. 

Bussene må inn og ut av sykkelfeltet for å komme til og fra holdeplassene, og da har jeg vikeplikt. 

Men jeg opplever at biler gjerne gasser på for å komme forbi meg, for så å svinge inn rett foran meg i en avkjørsel slik at jeg må bråbremse. Har jeg vikeplikt også her ? 

De krysser altså sykkelstien, men jeg kommer bakfra. 

Noen som vet sikkert?

Anonymous poster hash: a366c...680
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bilen som bytter felt, ikke du, ergo har de vikeplikt.

Anonymous poster hash: 78693...2bb

Skrevet

Hvilken hjemmel finner du dette tullet i? Kjører du på bakfra de det din skyld, men mellom bil og sykkel er der faktisk slik at bilen gjerne får ansvaret allikevel.

Anonymous poster hash: 38a17...359

Skrevet

Det er bilen som bytter felt, ikke du, ergo har de vikeplikt. Anonymous poster hash: 78693...2bb

Hvilken hjemmel finner du dette tullet i? Kjører du på bakfra de det din skyld, men mellom bil og sykkel er der faktisk slik at bilen gjerne får ansvaret allikevel. Anonymous poster hash: 38a17...359

I situasjonen HI beskriver er det brudd på vikeplikt og bilen har skylden.

Anonymous poster hash: 7b556...e44

Skrevet

Som syklist så er man en myk trafikant og må passe på seg selv.

Merkede gang og sykkelstier har "forkjørsrett". Skal biler krysse denne, må de fint vike.

Anonymous poster hash: 6c6c0...5d8
Skrevet

Hvilken hjemmel finner du dette tullet i? Kjører du på bakfra de det din skyld, men mellom bil og sykkel er der faktisk slik at bilen gjerne får ansvaret allikevel.

Anonymous poster hash: 38a17...359

Dette tullet finner jeg i ordinære trafikkregler for ferdsel i veibanen, bytter man felt har man plikt til å se at det er mulig, gjelder alle trafikanter.

Skrevet

Ok, takk for svar. Det var det jeg også mente.

Opplever at de vrenger over rett foran meg, selv om de ikke kan ha unnlatt å se at jeg kom kjørende (de brukte jo nettopp energi på kjøre forbi) 

HI

Anonymous poster hash: a366c...680
Skrevet

Alle som har tatt et sertifikat vet at du har vikeplikt når du skifter felt. Like selvfølgelig som du har vikeplikt fra høyre.

Anonymous poster hash: 1a544...9f5
Skrevet

Har man ikke vikeplikt for myke trafikanter da?

Anonymous poster hash: d03ac...8bf
Skrevet

Jo, men det er i såfall fotgjengere på rødt lys etc., ikke syklister. Mot syklister skal bilistene oppføre seg som mot andre bilister, det er ikke fritt fram.

Skrevet

Dersom du sykler på en sykkelsti har du vikeplikt for biler som krysser sykkelstien på en vei.  At de gir på for å krysse foran deg, er kanskje ikke særlig smidig gjort, men det er ikke forbudt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...