Gå til innhold

Asymmetri lår hos baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 8 uker som har et tykkere lår enn det andre.

Legen på sykehuset (2 dagers-sjekken) sjekket hofter, ingenting galt. Heller ikke noe å si på 6-ukerskontrollen (jeg hadde ikke lagt merke til dette på det tidspunktet). 

Noe å bekymre seg over? Det ene låret er tykkere og har en stor valk som det andre låret ikke har. 

Anonymous poster hash: ac808...ff0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå innom helsestasjon neste uke å be dem ser på det. Det trenger ikke å være noe, men asymmetriske valker kan være pga hoftedysplasi

Anonymous poster hash: e3261...782

Skrevet

Enig med hun over. Klassisk tegn på hofteleddsdysplasi (som kan behandles!!!!)

Hofteleddsdysplasi er ikke alltid så lett å oppdage, så ikke avskriv det fordi om det ikke ble oppdaget på rutinekontrollen.

Anonymous poster hash: 3bc93...5d4

Skrevet

Jeg hadde det som barn, ble avfeid som flesk.

Jeg har vokset opp med hofteleddsdysplasi, legen bare kikket på lårene og kalte det flesk, selv da mamma påpekte at fotbladene var vridd innover. (Å nei, jeg sliter enda med dette den dag i dag, har ikke vært operert)

Jeg ville ha krevd en skikkelig undersøkelse ;)

Anonymous poster hash: 1abbe...510
Skrevet

På en av rutinekontrollene hos lege på helsestasjonen, møtte jeg ei svært koselig lege som forklarte alt hun undersøkte. Hun sa at en av de tingene de kontrollerte var om valkene på låra var symmetriske.

Jeg ville fått barnet undersøkt. Bedre med en gang for mye enn for lite. 😊

Anonymous poster hash: 7ca4c...8a4

Skrevet

På en av rutinekontrollene hos lege på helsestasjonen, møtte jeg ei svært koselig lege som forklarte alt hun undersøkte. Hun sa at en av de tingene de kontrollerte var om valkene på låra var symmetriske.

Jupp -de teller valkene for å sjekke at det er like mange på hvert ben 😉😉

Anonymous poster hash: 39473...72c

Skrevet

Ene barnet mitt hadde bittelitt asymmetri. Det var ikke mye, og legen sa at han mente det ikke var behov for ultralyd. Han ble tydelig usikker når jeg stilte utdypende spørsmål, og sendte henne til slutt videre når jeg spurte om han var sikker på at han var helt komfortabel med å la det gå. Det er tross alt viktig å oppdage tidlig.

Vi fikk ultralyd og ble undersøkt nøye av spesialist. Det var heldigvis ingenting.

Anonymous poster hash: f54c8...6e4

Skrevet

Jenta mi har litt asymmetriske valker på lårene. Hun har vært til ultralyd av hoftene og det var heldigvis ikke hofteleddsdysplasi.

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. De har ganske lav terskel for å henvise babyer til ultralyd av hoftene.

Anonymous poster hash: 1a3ab...802

Skrevet

Innser at jeg fremsto som totalt idiot på det jeg skrev. 😊 mente bare at noe av det legene faktisk sjekker er om låra er symmetriske. Så om de ikke er det, ville jeg fått barnet undersøkt. 😊

Skrevet

Minstemann her hadde veldig asymmetriske valker og ene beinet var lengre enn det andre. På alle kontrollene på helsestasjonen så var hoftene bra, men jeg sto på mitt og ville til slutt ha skikkelig undersøkelse da han var 8 mnd (mye hoftestyr i mannens familie, blant annet måtte hans søster ligge i strekk og med gips). På røntgen viste det seg at hoftene var helt i grenseland for strekkbehandling, men slapp heldigvis unna! Vi var til kiropraktor med han og han fant en utglidning i ene hofta. Etter noen behandlinger var plutselig valkene symmetriske og rumpesprekka rett (gikk i bue til ene siden før). Så mulig det er noe som enkelt kan ordnes på :)

Anonymous poster hash: 94019...e91
Skrevet

Innser at jeg fremsto som totalt idiot på det jeg skrev. 😊 mente bare at noe av det legene faktisk sjekker er om låra er symmetriske. Så om de ikke er det, ville jeg fått barnet undersøkt. 😊

Nei altså jeg var ikke ironisk! Mente mer sånn at da vi var på 3 mnd kontroll sa legen noe ala "1-2-3-4 på begge bena" mens hun telte valkene -jeg syntes det var litt morsomt og sjarmerende jeg da 😉 og mente å bekrefte til hi at det kan være lurt å sjekke opp asymmetri 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...