Plutselig_gravid Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Har hatt en del problemer med bl.a magen etter jeg fikk nr 4 for snart to år siden. Mat og øl er blitt døden for meg, og jeg elsker mat og øl :-( Tok en hjemmetest (cøliaki) og den var veldig positiv. Har bestilt legetime, så den er grei. Er det noen som har erfaring med en slik hjemmetest? Står nemlig litt av hvert på Google. Og hvor lang ventetid er det på utredning?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Har hatt en del problemer med bl.a magen etter jeg fikk nr 4 for snart to år siden. Mat og øl er blitt døden for meg, og jeg elsker mat og øl :-( Tok en hjemmetest (cøliaki) og den var veldig positiv. Har bestilt legetime, så den er grei. Er det noen som har erfaring med en slik hjemmetest? Står nemlig litt av hvert på Google. Og hvor lang ventetid er det på utredning? Kan jeg spørre hvor du fikk kjøpt sånn hjemmetest, og hvordan gjorde du det? Anonymous poster hash: 707d0...658
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Har hatt en del problemer med bl.a magen etter jeg fikk nr 4 for snart to år siden. Mat og øl er blitt døden for meg, og jeg elsker mat og øl :-( Tok en hjemmetest (cøliaki) og den var veldig positiv. Har bestilt legetime, så den er grei. Er det noen som har erfaring med en slik hjemmetest? Står nemlig litt av hvert på Google. Og hvor lang ventetid er det på utredning? Hos fastlegen tar du blodprøve. Hvis denne er positiv (tar et par uker å få svar), må du ta gastroskopi på sykehuset. Ventetiden varierer, men kan fort være 3-4 måneder. Anonymous poster hash: 6e6f0...815
Plutselig_gravid Skrevet 28. august 2015 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2015 Har hatt en del problemer med bl.a magen etter jeg fikk nr 4 for snart to år siden. Mat og øl er blitt døden for meg, og jeg elsker mat og øl :-( Tok en hjemmetest (cøliaki) og den var veldig positiv. Har bestilt legetime, så den er grei. Er det noen som har erfaring med en slik hjemmetest? Står nemlig litt av hvert på Google. Og hvor lang ventetid er det på utredning? Kan jeg spørre hvor du fikk kjøpt sånn hjemmetest, og hvordan gjorde du det? Anonymous poster hash: 707d0...658 Man får kjøpt det på apoteket til ca 200 kr. Man tar blodprøve fra fingeren følger med et sett.
Plutselig_gravid Skrevet 28. august 2015 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2015 Har hatt en del problemer med bl.a magen etter jeg fikk nr 4 for snart to år siden. Mat og øl er blitt døden for meg, og jeg elsker mat og øl :-( Tok en hjemmetest (cøliaki) og den var veldig positiv. Har bestilt legetime, så den er grei. Er det noen som har erfaring med en slik hjemmetest? Står nemlig litt av hvert på Google. Og hvor lang ventetid er det på utredning? Hos fastlegen tar du blodprøve. Hvis denne er positiv (tar et par uker å få svar), må du ta gastroskopi på sykehuset. Ventetiden varierer, men kan fort være 3-4 måneder. Anonymous poster hash: 6e6f0...815 Takk for svar. Jeg fryktet det var lang ventetid... :-P
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Ikke bli fristet til å starte å spise glutenfritt, da vil ikke legene kunne stille en sikker diagnose. Anonymous poster hash: 9c93f...ffe
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Om du er veldig plaget kan legen sende en henvisning med høyere hastegrad. En kollega var nettopp gjennom det samme, men hun hadde veldig vondt i magen og ble helt redd for å spise. Hun ventet bare rundt 3 uker før hun kom inn på sykehuset og da viste det seg at hun nesten ikke hadde tarmtotter igjen... Du må bare ikke begynne spise glutenfritt før du har vært på sykehuset, om du gjør det friskner tarmen og de får ikke stilt sikker diagnose (og da får du ikke grunnstønad fra nav). Cøliali gir automatisk grunnstønad sats 4 pga fordyrende kosthold. Anonymous poster hash: 548bd...f7a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 De testene er ikke helt sikre, men det er kun ved negativt resultat. Dvs. at viser den cøliaki har du sykdommen, den veien viser den ikke feil. Men du kan sykdommen selv om den ikke slår ut på det, den veien kan den vise feil. Anonymous poster hash: 1f5eb...7ae
Plutselig_gravid Skrevet 30. august 2015 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2015 Ok, så da er det rimelig sikkert at jeg har det. Er klar over at jeg ikke må kutte ut gluten før utredning. Får prøve å purre på utredning. Jeg sliter virkelig og tør bare spise hjemme. Takk for hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå