Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Jeg er kronisk syk og uføre. Jeg har lyst å komme i bedre form etter 5 år på sofaen og inn/ut av sykehus. Hvordan begynner jeg? Hvor ofte? Hvor kan jeg få hjelp til å komme i gang? Jeg har prøvd helsestudio, men er redd for å gjøre feil, trene for hardt i begynnelsen og pga sykdommen reagerer på stress (har ikke me). Hadde personlig trener, men unggutten visste ingenting om å trene seg opp etter sykdom. Jeg merker jeg blir andpusten, svimmel, skjelven i beina etter en rask gåtur. Er redd for å gå alene i tilfelle jeg ikke kommer meg hjem igjen, og alle venninnene mine er i topp form med aktive liv så jeg klarer ikke holde følge. Jeg er ikke overvektig, men målet er å kunne ta ungene med til preikestolen til sommeren. Hvordan får jeg til dette? Hvor henvende meg? Alt av tips mottas med stor takk! Anonymous poster hash: aeef2...acb
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Jeg ville hørt med fastlegen, som kanskje kunne henvist til en fysioterapeut. Anonymous poster hash: bc4c3...b18
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Hør med legen din, kanskje kan du få en henvisning til opptrening med fysioterapeut. De fleste fysikalske institutt har et lite treningsstudio, og der vil du få hjelp til opptrening og et program også til bruk hjemme. Du kan f.eks gå en gang i uken også får du da i "lekse" hva slags øvelser og trim du skal gjøre hjemme før du kommer tilbake neste uke. Da får du et grunnlag, også kan du bygge på det grunnlaget i et vanlig helsestudio e.l. etterhvert. Anonymous poster hash: 85820...0af
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Du bør egentlig få riktig hjelp fra personer som vet hva de kan. De fleste personlige trenere vet hvordan de skal trene friske personer, men de kan lite eller ikke noe om det å trene opp personer som er syk og har spesifikke problemer. De pt'ene som har lang erfaring i faget har sikkert lært mer underveis, men de unge og mer uerfarne har altfor lite kunnskaper. Når du blir svimmel av å gå en rask tur, da er det å gå i roligere tempo et fint sted å begynne. Å bli litt anpusten og skjelven i beina er greit, men svimmel bør du ikke bli. Du bør også holde belastningen høy nok til å få fremgang, men lav nok til å ikke bli verre. Å være satt ut resten av dagen kan ofte være greit, men ikke flere dager, da har du tatt det for hardt. Stølhet er greit noen dager etter. Du kan med fordel få hjelp av en fysioterapeut, da får du også satt opp et styrkeprogram med øvelser du kan gjøre hjemme, eller kanskje på klinikken med veiledning av fysioterapeuten. I mange kommuner finnes også "Aktiv på dagtid" og/eller Friskvernklinikker. Første er svært billig å trene, ofte godt kvalifiserte instruktører, og det er ulike treningstilbud. Før du har fått riktig tilpasset trening til deg og dine problem så ville jeg holdt meg unna vanlige treningssenter. De kan du heller benytte når du har kommet litt bedre form og har lært hvordan du skal trene din kropp og hvor dine grenser går. Så snakk med legen din, få henvisning til fysioterapeut, og sjekk ut om kommunen din også har "Aktiv på dagtid". De fleste kommuner har som regel også gågrupper som også kan være et godt tilbud for deg. Da har du noen å gå sammen med, de som er med har ulik form, så du finner sikkert noen som holder samme tempo som deg. Anonymous poster hash: 71f41...ab0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Jeg hadde ME i 7 år, ble gradvis bedre. Og jeg startet med yoga og rolige korte turer. Så startet jeg å svømme, svømte bare bryst, men ble gradvis lenger og lenger. Så helsestudio og spinning og styrketrening. Men dette tok tid. Er ikke gjort over natta. Ellers er fysioterapeut god ide og. Anonymous poster hash: 9cb74...754
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Jeg hadde ME i 7 år, ble gradvis bedre. Og jeg startet med yoga og rolige korte turer. Så startet jeg å svømme, svømte bare bryst, men ble gradvis lenger og lenger. Så helsestudio og spinning og styrketrening. Men dette tok tid. Er ikke gjort over natta. Ellers er fysioterapeut god ide og. Anonymous poster hash: 9cb74...754 Herregud så heldig du er!! Jeg vil også komme dit du er! Jeg savner så sinnsykt å trene. Har ME og vært syk i snart 3 år. Anonymous poster hash: fab7d...3f5
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Her er det noe som heter friskvernklinikken som er flinke på å få folk til å komme i gang etter sykdom ol. En fyseoterapaut vil jeg også tro kunne hjelpe deg. Hvis du er i veldig dårlig form er det viktigste du skal huske på at du skal skynte deg langsomt. Ikke ta det for hardt i starten. Formen kommer raskt til å bli bedre selv om du bare går til å begynne med. Anonymous poster hash: 97adf...f71
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Jeg hadde ME i 7 år, ble gradvis bedre. Og jeg startet med yoga og rolige korte turer. Så startet jeg å svømme, svømte bare bryst, men ble gradvis lenger og lenger. Så helsestudio og spinning og styrketrening. Men dette tok tid. Er ikke gjort over natta. Ellers er fysioterapeut god ide og. Anonymous poster hash: 9cb74...754 Herregud så heldig du er!! Jeg vil også komme dit du er! Jeg savner så sinnsykt å trene. Har ME og vært syk i snart 3 år. Anonymous poster hash: fab7d...3f5 Håper virkelig du kommer dit en dag. Husker første joggeturen jeg tok, tror jeg bare klarte 200 m, og jeg pustet nesten ikke, men samtidig kjentes det ut som jeg kunne fly. Om jeg hadde ME eller ikke, vet jeg ikke. Men hadde alle symptomer, og var veldig syk på det verste. Men jeg gjorde mange endringer i livet mitt, og prøvde en del ting for å bli frisk. Og ble det, men det tok tid. Anonymous poster hash: 9cb74...754
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Dra til fastlegen og be vedkommende utskrive en henvisning til fysio. For det første så betaler du bare en liten egen andel, når det overstiger en viss sum får du dekt resten av året. Dette gjelder hvert kalender år. Og for det andre følges fysio deg tett på og gir deg øvelser ut i fra ditt stå sted. Da jeg begynte, så måtte jeg få hjelp av slyngetrening. Etter hvert gikk vi over til kjempe enkle øvelser, så blir det mer og mer avansert. Det tok mange mange år før jeg kommer dit jeg er nå. Lykke til Anonymous poster hash: cf787...e66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå