Gå til innhold

Dårlig gjort av barnets mor å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stedatter kom til oss. Hun er åtte år.

Hun sier hun må ha nytt fritidstøy og at mamma har sagt "det får den gjerrige faren din betale, han gir ikke meg nok penger"

Far har betalt ganske mye penger i bidrag og litt mer enn hva han trenger. De har hatt privat avtale. Hun fikk det for seg i våres at hun skulle ha mer noe far nekter. Hun går til NAV og deres beregning gir henne da 500,- mindre i måneden.

Da vil hun selvsagt tilbake til privat avtale noe far sier nei til nå etter all dritten i våres. Etter det har hun blitt så vanskelig og bruker datteren som sendebud. Selvsagt kjøper vi det datteren trenger, hun skal ikke lide på noen måte.

Vi synes bare det er så leit at mor skal blande et uskyldig barn inn i dette. Hun er såpass stor nå at hun stiller spørsmål. Vi prøver å svare så ærlig som mulig men vi vil ikke stille mor i et dårlig lys så hun havner i en skvis med lojalitet. Enden på visa er at det blir far som er skurken.

Hadde dere gått med på privat avtale igjen for å skåne datter eller hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: e28d3...a6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

500kr/mnd er vel billig for husfred

Anonymous poster hash: 2a640...d1a

Skrevet

500kr/mnd er vel billig for husfred

Anonymous poster hash: 2a640...d1a

You must be joking!

Det var fryktelig dårlig gjort av mor å si dette. Elendig oppdragelse å holde på slik.

Hun bør kalles inn til dette familivern kontoret å få seg en skrape, hun trenger veiledning i oppdragelse.

Om hun ikke skjønner hvor galt det er, så er det sikkert mange andre ting hun ikke skjønner heller.

Anonymous poster hash: 882b3...e8f

Skrevet

Far må ringe mor og si at det å snakke slik er å trekke barnet inn i en konflikt, og han må også si at hun selv har bedt om det bidraget hun får. Hvis hun ikke kan slutte å trekke barnet inn, må de bestille samarbeidsmøte på FVK og få en utenforståendes syn på dette "samarbeidet".

Anonymous poster hash: 4be46...851

Skrevet

Dårlig gjort å snakke negativt om den andre foreldren uansett synes jeg, ikke hyggelig for barna. Moren burde ta diskusjonen om penger med faren og ikke komme med sånne kommentarer foran jenta.

Skrevet

Veldig ufint av mor. Søskenbarnet mitt vokste opp med en slik mor. Husker hun slet veldig pga det. Forholdet til både mor og far ble veldig anstrengt. Hun følte selv at hun ikke var verd noe siden ingen ville bruke penger på henne.

Hvis mor fortsetter slik, så må dere i alle fall snakke med barnet så hun forstår at det ikke er hun dere krangler om, og at hun må si til sin mor at hun ikke får lov til å være sendebud og gi beskjeder mellom dere voksne. Det må dere gjøre direkte.

Foreslår at dere skriver et brev til mor at dere vil finne en løsning sammen med henne uten å involvere datteren, for det er ikke bra for barna å komme i mellom. Kanskje dere kan få til en avtale om at hun lager regnskap for det hun kjøper og legger ved kvitteringer, så får dere vurdere om dere synes det er rimelig og fornuftig bruk av pengene, og om det er nødvendig med mer...

Anonymous poster hash: c1f85...58a
Skrevet

Jeg ville tatt det på FVK. Mor må få opp øynene for hva hun gjør mot datteren sin, og at hun er en egoistisk drittsekk som holder på slik.

Anonymous poster hash: 4a41e...13e
Skrevet

Barn skal ikke trenge å forholde seg til foreldrenes økonomiske diskusjoner, så om dette stemmer at hun har sagt så er det dårlig gjort, ja..

Dette med barnebidrag er et betent tema for mange. Jeg mener vi alle bør strekke oss langt for å bidra der det trengs.

Har dere råd til 500kr ekstra, mens det var de 500 som tok knekken på mors økonomi, så tenker jeg far kan være "raus" og betale de ekstra pengene. Hvis ikke så må han bare forklare at han ikke har råd til det.

Anonymous poster hash: 34000...969

Skrevet

Fvk!

Ikke gi mer enn det mor krever! Det nav nestemmer er ut fra regelverket. Mor kan synse så mye hun bare gidder! Om mor mener hun får for lite, så får hun klage til nav...

Anonymous poster hash: b7d8b...ed2

Skrevet

Hele historien er at det er jeg som har penger og formue. Mannen tjener godt men ikke slik at han alene kan forsørge det vi har nå. Han kjørte min bil en gang han leverte (en ganske dyr en) det var da mor fikk blod på tann.

Jeg er raus med min stedatter og betaler ridetime med alt utstyr til henne, i tillegg betaler far det meste av alt sportsutstyr. Mor sier alltid at hun ikke har råd til nye skisko og lignende. Bidraget er såpass stort at hun burde klare å kjøpe det barnet trenger.

Vi kan fint gi henne de 500,- men da vil hun be om 1000,- til. Det er slik hun fungerer.

Det er en evig kamp.

Jeg regner med det stedatter sier til oss er fakta. En 8 år gammel jente har ikke fantasi nok til å finne på slike ting.

Må også tilføye at far var alene med datteren i to år før jeg kom inn i bildet så bruddet mellom de to involverte ikke meg.

HI

Skrevet

Barn skal ikke trenge å forholde seg til foreldrenes økonomiske diskusjoner, så om dette stemmer at hun har sagt så er det dårlig gjort, ja..

Dette med barnebidrag er et betent tema for mange. Jeg mener vi alle bør strekke oss langt for å bidra der det trengs.

Har dere råd til 500kr ekstra, mens det var de 500 som tok knekken på mors økonomi, så tenker jeg far kan være "raus" og betale de ekstra pengene. Hvis ikke så må han bare forklare at han ikke har råd til det.

Anonymous poster hash: 34000...969

Nav beregner jo ut fra både far og mors inntekt. Så hun burde ikke hatt så dårlig økonomi som at hun ikke har 500 kr å avse datteren sin. Det er vel snakk om prioritering eller en misforstått oppfatning om at barn koster penger. Av egen erfaring fikk vi denne setningen av mor til mitt stebarn, etter nav hadde tatt ny beregning- "men da koster han mer enn det jeg får i støtte og bidrag". Helt fantastisk å tro at man kan tjene penger på barna..

Anonymous poster hash: feeb1...57d

Skrevet

Hele historien er at det er jeg som har penger og formue. Mannen tjener godt men ikke slik at han alene kan forsørge det vi har nå. Han kjørte min bil en gang han leverte (en ganske dyr en) det var da mor fikk blod på tann.

Jeg er raus med min stedatter og betaler ridetime med alt utstyr til henne, i tillegg betaler far det meste av alt sportsutstyr. Mor sier alltid at hun ikke har råd til nye skisko og lignende. Bidraget er såpass stort at hun burde klare å kjøpe det barnet trenger.

Vi kan fint gi henne de 500,- men da vil hun be om 1000,- til. Det er slik hun fungerer.

Det er en evig kamp.

Jeg regner med det stedatter sier til oss er fakta. En 8 år gammel jente har ikke fantasi nok til å finne på slike ting.

Må også tilføye at far var alene med datteren i to år før jeg kom inn i bildet så bruddet mellom de to involverte ikke meg.

HIAnonymous poster hash: e28d3...a6e

enda større grunn til å ikke gi mer, hi!

Her satt faktisk mor til mitt stebarn på familievernkontoret og krevde at jeg også skulle betale på barnet hun og min mann hadde sammen. Tilslutt satt rådgiveren og himlet med øynene for kravene til moren var helt tragiske...

Så vet hvordan dere har det. Ikke gi etter!

Anonymous poster hash: b7d8b...ed2

Skrevet

Artig hvordan foreldre beregner barn i penger når de flytter fra hverandre. Hvem som skal betale hva og ingen som vil betale mer enn de MÅ i mange tilfeller.

Anbefaler at dere kjøper treningstøyet så ikke jenta tror at det ikke er noen av foreldrene som vil bruke penger på henne. Pass på at denne konflikten ikke går ut over barnets selvtillit og følelse av å ha verdi.

Anonymous poster hash: 6bd58...08a

Skrevet

Artig hvordan foreldre beregner barn i penger når de flytter fra hverandre. Hvem som skal betale hva og ingen som vil betale mer enn de MÅ i mange tilfeller.

Anbefaler at dere kjøper treningstøyet så ikke jenta tror at det ikke er noen av foreldrene som vil bruke penger på henne. Pass på at denne konflikten ikke går ut over barnets selvtillit og følelse av å ha verdi.

Les alt jeg skriver da. Selvsagt kjøper vi det jenta trenger og videre at vi ikke ønsker hun skal havne i en situasjon der hun må "velge side"

Vi ønsker hun skal få være et bekymringsfritt barn.

HI

Skrevet

Blir helt motløs av å lese om disse stakkars unga som må vokse opp under sånne konflikter. Gud bedre!

Anonymous poster hash: 8632e...ab8

Skrevet

Les alt jeg skriver da. Selvsagt kjøper vi det jenta trenger og videre at vi ikke ønsker hun skal havne i en situasjon der hun må "velge side"

HI

Den første delen var ikke myntet på deg HI. Den var mer generell ifht en del svar man får her inne ang bidrag.

Skrevet

HI

Litt usikker på hvor du vil med innlegget.

Du skjønner selvsagt selv at det var dårlig gjort å si av mor.

Hvorvidt mannen din vil betale de 500 ekstra eller ikke må han jo bare finne ut av. Vil han ikke, så gjør han det ikke. Er vel ikke verre enn det?

Anonymous poster hash: 8632e...ab8

Skrevet

Hva med og sette de siste 500 kr på sparekonto ? Gi beskjed til mor at dere velger denne løsningen. Da gir dere 500 lappen til jenta sånn at hun senere i livet får en fin start på voksenlivet. Dessuten vil mor rett og slett se grisk ut om hun klager på denne løsningen 😊

Skrevet

Kanskje far kan ha ungen mer om mor har så dårlig råd i tillegg til å ødelegge ungen.

Anonymous poster hash: 4174f...e00
Skrevet

Hva med og sette de siste 500 kr på sparekonto ? Gi beskjed til mor at dere velger denne løsningen. Da gir dere 500 lappen til jenta sånn at hun senere i livet får en fin start på voksenlivet. Dessuten vil mor rett og slett se grisk ut om hun klager på denne løsningen 😊

Vi sparer alt til henne.

Mor vil ha mer penger rett og slett. Hun trodde han plutselig hadde begynt å tjene mer. Hun var sta og skulle ta han via NAV og nå har hun skutt seg selv i foten.

Mannen er skikkelig sta når han behandles dårlig og er ikke å rokke for øyeblikket.

Jeg får så vondt av stedatter. Et barn skal ikke tvinges i en slik situasjon.

Hadde mor enda sendt sms og sagt hun trengte det tøyet hadde vi kjøpt det til henne.

Meningen er jo at mor skal holde henne med klær.

Skrevet

Far kan foreslå at jenta får bosted hos ham. Så er han ikke gjerrig mer.

Anonymous poster hash: 4be46...851

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...