Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 Min datter på to år begynte i barnehagen for 1 uke siden. Hun er ikke vandt med å være borte fra meg, og gråter selvsagt når jeg går, men roer seg fort i følge barnehagen. Hun har med seg en smokk og en liten kosekanin hun er svært knyttet til, som jeg tror hjelper henne når hun savner meg. Hun leker og koser seg, men stopper plutselig opp og gråter og vil til mamma, sier de. I dag gråt hun da jeg skulle hente henne, og en av de ansatte sa at det var fordi hun ikke fikk smokken eller kaninen sin som lå i hylla. Dette syns jeg var litt rart og husker vagt fra den tiden jeg selv var ringevikar i en barnehage at det ikke var så farlig om de hadde noe med seg hjemmefra den første tiden i barnehagen. Jeg forstår at barna til en hver tid ikke skal løpe rundt med smokk og egne kosedyr, men hun har bare gått der en uke og er nok ikke helt trygg på den nye tilværelsen ennå. Er dette noe jeg kan ta opp eller blir det for dumt? Anonymous poster hash: 10ecc...d17
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #2 Skrevet 26. august 2015 Jeg ville tatt det opp. De kan da ikke nekte barnet smokk hvis hun bruker det? Jeg har også jobbet som vikar i mange barnehager, og de fleste småbarna hadde egne sånne suttekluter/bamser og smokk.. Anonymous poster hash: eac6d...0bf
Mamma_til_2 Skrevet 26. august 2015 #3 Skrevet 26. august 2015 Jeg jobber med små barn og jeg kan se ting fra både din side siden jeg selv er mor og fra bhg sin side siden det er jobben min, men i bhg så lærer de små at smokk og kosedyr ikke er noe de får ha hele tiden og de lærer og at de ikke får dette bare de gråter, jenta er 2 år og burde ikke bruke smokk på dagtid uansett. De andre barna på småbarnsavd får heller ikke smokk og kosedyr når de vill. Men om du mener dette er uhørt så snakk med ped.
TinaK 1990 Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Synes absolutt barna kan bruke smokk den første tiden I bhg for å skape trygghet. Totalt misforstått av barnehagen!!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Jeg jobber som ped. Leder på småbarnsavdeling. For meg er det selvsagt at barna skal få ha kosen sin den første tiden i bhg. Etterhvert som barna blir mer trygge legger vi den i hylla når det ikke er soving/hviling. Si ifra du☺ Anonymous poster hash: f076a...a96
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Det synes jeg godt at du kan ta opp med barnehagen. Det kan godt være at de tror at du ikke ønsker at hun skal bruke det utenom soving. Foreldre er så forskjellige og har så forskjellige ønsker og forventninger. Jeg synes at det er helt naturlig at hun har kosen og sutten hvis hun trenger det, det er ikke en kamp man tar den første tiden barnet går i barnehagen. Vi er midt oppi tilvenning med de aller minste nå, og det er mange som har behov for den tryggheten kos eller sutt gir. Etterhvert når barnet er trygt så ønsker vi at det ligger i hylla utenom soving. Anonymous poster hash: 11e9c...197
skjotta Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Det varierer veldig fra barn til barn. Noen barn trenger den veldig mye og får ha både smokk og kos ved behov. Andre barn vil bare "ha" dem men slenger dem fra seg etter ett minutt og da plukkes de jo opp av andre barn. Dette er veldig uhygienisk, så om det er tilfellet hender det vi begrenser smokk og kos bruk til når de for eksempel sitter på fanget og lignende. Snakk med de på avdelingen i stedet for å la det kverne rundt og plage deg. Barnehageansatte er ikke monstre som liker å plage barn.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Jeg jobber med små barn og jeg kan se ting fra både din side siden jeg selv er mor og fra bhg sin side siden det er jobben min, men i bhg så lærer de små at smokk og kosedyr ikke er noe de får ha hele tiden og de lærer og at de ikke får dette bare de gråter, jenta er 2 år og burde ikke bruke smokk på dagtid uansett. De andre barna på småbarnsavd får heller ikke smokk og kosedyr når de vill. Men om du mener dette er uhørt så snakk med ped. Jeg kjenner det vrenger seg helt i meg når jeg leser det du skriver. Man tar ikke tryggheten fra et barn som er helt ny i barnehagen. Og argumentet med at de andre barna ikke får bruke sutt eller kosedyr når de vil, er for dårlig, det hjelper ikke det nye barnet noen ting. Min erfaring er at de andre barna forstår veldig godt at Stine og Petter er helt ny i barnehagen, og derfor trenger sutten/kosen sin når de blir lei seg Anonymous poster hash: 11e9c...197
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #9 Skrevet 26. august 2015 Jeg er ped.leder på småbarnsavdeling og har så langt i august tatt imot 7 nye barn på avdelingen. 4 av disse bruker smokk og koseklut/ bamse og vi bruker disse aktivt som en trøst når barna blir triste og savnet stort. Når de er i gang med lek og vil fortelle mye kan vi spørre om vi skal legge smokken på hylla, men tvinger den aldri fra de. Særlig bruk for trøst er det jo på morningen ved avskjed og ettermiddagen når barna blir slitne. Når det har gått noen uker er vi noe strengere, men ikke før vi ser at de er trygge i barnehagen. Si ifra du at du gjerne vil at datteren kan få den trøsten smokken og kosen gir nå i oppstarten. Jeg er også mamma til en på 2 1/2 år og har sagt til bhgen at vi helst vil at smokken brukes kun ved soving, men er barnet trøtt eller har slått seg kan de selvfølgelig gi smokken. Anonymous poster hash: f400b...77a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #10 Skrevet 26. august 2015 Vi ble oppmuntret til å ta med slike ting da sønnen min begynte å barnehagen. Anonymous poster hash: 97e43...2b4
junimamma81 Skrevet 26. august 2015 #11 Skrevet 26. august 2015 Vi lar de bruke det som trygghet da det er noe de kjenner fra før i alt annet som er nytt. .
Gladmor30 Skrevet 26. august 2015 #12 Skrevet 26. august 2015 Er også ped leder på småbarn. Selvfølgelig skal de som bruker tutt og kos få ha det i oppstarten! Har selv ei på 1.5 år som har gått en uke nå i en annen Bhg. Det kan du forlange.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #13 Skrevet 26. august 2015 Jeg jobber med små barn og jeg kan se ting fra både din side siden jeg selv er mor og fra bhg sin side siden det er jobben min, men i bhg så lærer de små at smokk og kosedyr ikke er noe de får ha hele tiden og de lærer og at de ikke får dette bare de gråter, jenta er 2 år og burde ikke bruke smokk på dagtid uansett. De andre barna på småbarnsavd får heller ikke smokk og kosedyr når de vill. Men om du mener dette er uhørt så snakk med ped. Ser du råder til å prate med ped.leder, som er et fint råd. Det over er jeg ikke helt enig med deg i. Barnet er revet opp fra sin trygghet og kastet ut i en ny hverdag. Jeg tenker at selvfølgelig skal barna få ha sin trygghet. Som ped.leder vet du kanskje at det kan ta flere mnd og opp til ett år før barna blir trygge. Å ta fra de minste kosen sin tidlig hvis de trenger det er helt uhørt! Det man kan prøve er å bytte ut en trygghet med en annen. Ha barnet på fanget, være i nærheten(alltid) når det utforsker(slik at den voksne blir en trygg base det kan vende tilbake til), ha mest mulig primærkontakt for å bygge en god relasjon. Da kan man etterhvert, når barnet er klar for det, gradvis "trappe ned" bruken av smokk og kos. Synes din fremgangsmåte virker rigid og at barna først og fremst skal "gli inn" i bhg sin hverdag raskest mulig. Dette strider imot all tilknytningsteori som er grunnlaget for at barnet skal bli trygg i bhg.Jeg jobber også på småbarn(barnevernspedagog), og vet dette er mulig å få til. I lengden viser det seg at selv om vi bruker lang tid på innkjøring/tilvenning får vi ofte trygge barn som trives i bhg. Så til HI, prat med ped.leder eller assistent så raskt som mulig og stå på ditt. Forklar at du ikke opplever at dette ikke er greit for jenta di. Anonymous poster hash: d0bc5...a94
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #14 Skrevet 26. august 2015 Jeg jobber med små barn og jeg kan se ting fra både din side siden jeg selv er mor og fra bhg sin side siden det er jobben min, men i bhg så lærer de små at smokk og kosedyr ikke er noe de får ha hele tiden og de lærer og at de ikke får dette bare de gråter, jenta er 2 år og burde ikke bruke smokk på dagtid uansett. De andre barna på småbarnsavd får heller ikke smokk og kosedyr når de vill. Men om du mener dette er uhørt så snakk med ped. Ser du råder til å prate med ped.leder, som er et fint råd. Det over er jeg ikke helt enig med deg i. Barnet er revet opp fra sin trygghet og kastet ut i en ny hverdag. Jeg tenker at selvfølgelig skal barna få ha sin trygghet. Som ped.leder vet du kanskje at det kan ta flere mnd og opp til ett år før barna blir trygge. Å ta fra de minste kosen sin tidlig hvis de trenger det er helt uhørt! Det man kan prøve er å bytte ut en trygghet med en annen. Ha barnet på fanget, være i nærheten(alltid) når det utforsker(slik at den voksne blir en trygg base det kan vende tilbake til), ha mest mulig primærkontakt for å bygge en god relasjon. Da kan man etterhvert, når barnet er klar for det, gradvis "trappe ned" bruken av smokk og kos. Synes din fremgangsmåte virker rigid og at barna først og fremst skal "gli inn" i bhg sin hverdag raskest mulig. Dette strider imot all tilknytningsteori som er grunnlaget for at barnet skal bli trygg i bhg.Jeg jobber også på småbarn(barnevernspedagog), og vet dette er mulig å få til. I lengden viser det seg at selv om vi bruker lang tid på innkjøring/tilvenning får vi ofte trygge barn som trives i bhg.Så til HI, prat med ped.leder eller assistent så raskt som mulig og stå på ditt. Forklar at du ikke opplever at dette ikke er greit for jenta di. Anonymous poster hash: d0bc5...a94 Synes forresten det er interessant at du kan se det fra både din og foreldrenes side, men ikke barnet. Det er jo det som burde vært i fokus. Anonym som svarte sist her. Anonymous poster hash: d0bc5...a94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå