Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 Noen her som har gjort eller kjenner noen? Er det vanskelig å få operasjon på det grunnlaget? Gutten som blir 5år om 2 uker har alltid hatt gigantiske mandler, øhn legen ville ikke fjerne de da de tok polypper for 2,5 år siden. Maten må skjæres i mini biter ellers setter han det i halsen, spagetti og kjøtt alle koteletter og lignende er værst. I dag satte han en litt for stor fleske bit i halsen og klarte ikke å få den opp selv så jeg måtte press mot mellomgulvet på han for å få den opp. Var veldig skremmende for alle. Er de veldig stenge eller er det mulig å få operasjon kun pga spiseproblemer? Anonymous poster hash: fb19d...a6c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #2 Skrevet 26. august 2015 Niesa mi fjernet mandlene. Delvis pga gjentatte betennelser, men også fordi hun ikke kunne svelge noe som var større enn et maiskorn. Anonymous poster hash: 7845b...9a1
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #3 Skrevet 26. august 2015 Niesa mi fjernet mandlene. Delvis pga gjentatte betennelser, men også fordi hun ikke kunne svelge noe som var større enn et maiskorn. Anonymous poster hash: 7845b...9a1 Han har ingen problemer med de utover spiseproblemer og snorking. Derfor de ikke ville fjerne de når han var mindre Anonymous poster hash: fb19d...a6c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Jenta mi tok mandlene pga kun 4 ørebetennelser, men vanvittig dårlig søvnkvalitet og ekstrem snorking, hadde også dårlig matinntak., jeg tok opp snorkingen på tlf, slik at legen kunne høre. De beregner størrelsen på en skala fra 1-4, der 4er nesten tett, jenta her hadde mellom 3og4. Det gjorde utslaget. Hvor på skalaen tror du din ligger på ? Er det mye snorking ? Anonymous poster hash: 9fdfd...85e
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Jenta mi tok mandlene pga kun 4 ørebetennelser, men vanvittig dårlig søvnkvalitet og ekstrem snorking, hadde også dårlig matinntak., jeg tok opp snorkingen på tlf, slik at legen kunne høre. De beregner størrelsen på en skala fra 1-4, der 4er nesten tett, jenta her hadde mellom 3og4. Det gjorde utslaget. Hvor på skalaen tror du din ligger på ? Er det mye snorking ? Anonymous poster hash: 9fdfd...85e Må tilføye at hun hadde pustestopp på natta også . Anonymous poster hash: 9fdfd...85e
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Jenta mi tok mandlene pga kun 4 ørebetennelser, men vanvittig dårlig søvnkvalitet og ekstrem snorking, hadde også dårlig matinntak., jeg tok opp snorkingen på tlf, slik at legen kunne høre. De beregner størrelsen på en skala fra 1-4, der 4er nesten tett, jenta her hadde mellom 3og4. Det gjorde utslaget. Hvor på skalaen tror du din ligger på ? Er det mye snorking ? Anonymous poster hash: 9fdfd...85e Har aldri fått noe skala svar. Ønh legen sa at han ville ikke fjerne de ennå pga alder når han ikke er plaga med betennelse. Fast legen mener det vil normalisere seg når han blir større. Nå er det 2,5 år siden vi var hos ønh og det er ikke blitt noe bedre I hvertfall Anonymous poster hash: fb19d...a6c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Vår sønn har blitt vurdert 2 ganger av ønh-lege. En gang i våres,han så vi måtte avvente. Så byttet vi fastlege nå i sommer og fikk komme til ny spesialist. Nå skal mandlene fjernes i løpet av 3 mnd. Sønnen min klarer ikke å spise store biter, tygger og tygger. Bruker opp til 2 timer på å spise middag, snorker ekstremt høyt, så høyt at jeg som ligger i naborommet ikke får sove pga snorking, han har flere pustestans iløpet av natten og våkner ofte. Hadde mye ørebetennelse før fylte 2 år. Nå er han tre og har ikke hatt noen betennelser eller infeksjoner siste året. Gleder meg til han får vekk disse mandlene, de er en stor plage for han. Anonymous poster hash: 6dccb...eb7
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Det er noen barn som fjerner de pga spiseproblemer. De fleste fjerner de pga snorking og hyppige halsbetennelse. Barna må være minst 3 år, helst 4 ved vår avdeling før vi fjerner mandlene. De falske mandlene kan fjernes når barnet er yngre. Det er ikke det som kan være årsaken for 2 år siden? Vil tro at dere får de fjernet når barnet er såpass plaget som det er. Mitt barn fikk de fjernet pga hyppige ørebetennelser. Anonymous poster hash: da953...ea0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #9 Skrevet 26. august 2015 Han fjernet polypper i nesa da han var 2,5 år pga snorking, da ville ikke ønh legen fjerne mandlene fordi han var så liten. Snorkingen ble ikke bedre og han snorker fortsatt som en mann. En annen grunn til å fjerne de er at han sliter med endel adferdsproblemer blandt annet er han veldig aggressiv uten å gå for mye inn på problemene hans her og nå. Han er under utredning. Men jeg har og lest at snorking hos barn kan føre til adferdsproblemer og at de blir mer aggressive. Også er det disse problemene med mat, som for min del føles som det verste problemet. Men det er og en mulighet for at mandlene kan ha sammenheng med noen av de andre vanskene han har. Anonymous poster hash: fb19d...a6c
suseduse Skrevet 26. august 2015 #10 Skrevet 26. august 2015 Jenta mi fikk de fjerna når hu var 3.5. De ville egentlig ta de når hu var 2.5, men ville drøye ett år ekstra forvå være sikker. Hu hadde ikke halsbetennelser eller øreverk, men sleit med spising, søvn og snorking. Hu sovna stående nesten.. Hadde litt pustestopp om natta. Hu er nå som natt og dag, men frykten for kjøtt er der fortsatt( kasta opp før eller satte det i halsen).
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #11 Skrevet 26. august 2015 Her fjerna jenta vår mandlene da hun var 2 år og 11 mnd. Fjernet dem og polypper pga. spiseproblemer og pustestopp på nettene. Hjalp på pustestoppen, ikke spisinga. Anonymous poster hash: d0758...320
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #12 Skrevet 26. august 2015 Sønnen min fjernet mandlene da har var 5 år. Han snorket og var urolig om natten. Han pratet også som om han hadde en potet i halsen og mandlene var alltid store. I tillegg var han ofte sint og frustrert, og jeg ser det i ettertid i sammenheng med de svære mandlene. Etter operasjonen ble søvnen bedre, snorkingen forsvant nesten helt og han fikk et mye bedre humør. Legen som opererte han sa at det var noen av de verste mandlene han hadde sett. De var aktive som han kalte det og fulle av gørr. Og da var ikke gutten syk en gang! Hadde kontaktet lege asap og bedt om henvisning til spesialist. Anonymous poster hash: 95326...91a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #13 Skrevet 26. august 2015 Sønnen min fjernet mandlene da har var 5 år. Han snorket og var urolig om natten. Han pratet også som om han hadde en potet i halsen og mandlene var alltid store. I tillegg var han ofte sint og frustrert, og jeg ser det i ettertid i sammenheng med de svære mandlene. Etter operasjonen ble søvnen bedre, snorkingen forsvant nesten helt og han fikk et mye bedre humør. Legen som opererte han sa at det var noen av de verste mandlene han hadde sett. De var aktive som han kalte det og fulle av gørr. Og da var ikke gutten syk en gang! Hadde kontaktet lege asap og bedt om henvisning til spesialist. Anonymous poster hash: 95326...91a Han er henvist til bup legen for fysiologiske undersøkelser. Tenkte å ta det opp med den legen ettersom det og kan ha sammenheng med noen av utredningspunktene. Fast legen mener de blir normale når han blir eldre. De er kjempe klumper hele tiden. Anonymous poster hash: fb19d...a6c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #14 Skrevet 26. august 2015 Mi datter opererte da hun var to. Hadde veldig store mandler, snorket og hadde korte pustestopp på natten. Hadde ikke mange infeksjoner, utviklet seg normalt, spiste bra, sov tilsynelatende godt, godt humør. Men alle tre ønh legene vi var til mente de måtte ut, omtret kun basert på klinisk undersøkelse. Anonymous poster hash: 8ec8f...b6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå