Gå til innhold

Hva tenker dere om dette? (Barneidrett)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn i 4.klasse som spiller fotball. De trener 2 ganger i uka + kamp nesten hver uke..

Trenere og oppmann har bestemt at man må møte på minst en trening i uka for å få spille kamp (håper "gyldig fravær" er unnskyldt).

Nå viser det seg at en gutt på laget har foreldre som er dårlige på å følge opp. Far bor et stykke unna og mor glemmer treninger/kamper.

Denne uka måtte gutten stå over kamp fordi han ikke hadde vært på treningen, og det er her jeg sitter med litt blandet følelser..

For gutta våre som lever og ånder for fotballen og ikke ville stått over en trening/kamp med mindre de har en brukken kroppsdel så ser jeg jo hvor feil det virker om noen som ofte ikke møter på trening får spille kamp.

Men så tenker jeg på den lille 9 åringen. Han er helt avhengig av foreldrene for å få vært med, er det da riktig å "straffe" ham ved å utestenge ham fra kamp? Han kan jo ikke noe for at foreldrene ikke klarer å følge opp (jeg kjenner mora så vet at dette bare er glemsel fra hennes side)?

Min eksmann mener jeg er teit som gidder å ringe mor før kamp/trening for å minne henne på at i dag er det kamp/trening. Men det funker jo, rett som det er kommer hun da heseblesende med gutten 5 min etter kampstart og unnskylder at hun har glemt det bort. Hun leverer gutten og drar igjen, jeg må kjøre ham hjem igjen. Han mener også at det er foreldrene som straffer ham, og ikke lagledelsen, da det er deres ansvar. Og ja, det forstår jeg, men jeg tenker i mitt stille sinn at vi heller bør "forbarme oss litt" over denne gutten..

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: d0cd8...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke trening to faste dager i uka? Hvordan kan hun glemme de to dagene hele tida? Vitner ikke om interesse for sønnen sin desverre. Er igrunn enig med treneren .

Anonymous poster hash: 2c799...38d

Skrevet

Som 9 åring, så bør denne unge mannen huske sin egen trening og event ta sykkelen fatt slik at han rekker det. Med mindre de bor avsides til.

Skrevet

Er enig med treneren, men på en måte burde det heller gått utover foreldrene enn barnet. Det lar seg ikke gjøre i denne sammenhengen. Hadde jeg vært trener og vist om denne situasjonen ville jeg snakket med de andre foreldrene for å høre om noen hadde mulighet til å ta med barnet på treninger, kjører de forbi så kan ungen sitte på osv.

Her må vi mikse og trikse for å få kabalen til å gå opp. Non gange kjører vi rundt og plukker opp barn som skal kjøre med til kamper litt unna, mens andre gange blir barnet her blukket opp av andre siden vi ikke har mulighet. Til treninger går ungen selv siden vi bor så nære, men ofte har vi barn som blir med ungen min hjem etter skole slik at de kan gå sammen til trening. Helt greit for meg med ett ekstra barn eller flere i hus for at kabalen til andre skal kunne gå opp innimellom.

Anonymous poster hash: b0344...b94

Skrevet

Jeg er enig med deg - dette er en gutt som sannsynligvis trenger fotballen i livet sitt fremover og som trenger hjelp. Han har en mor som sliter med å organisere seg, og gjør det sannsynligvis selv. Når sånne konsekvenser innføres, synes jeg noen bør hjelpe dem å få gutten på trening. Selv har jeg flere ganger i uka hentet en jente som spilte på laget til eldstemann. Nå har hun flyttet, men da de var 14 hentet jeg henne hjemme til tre treninger og ca en kamp pr uke. Etter at hun selv fikk telefon, begynte jeg å sende henne en melding en halv time før jeg kom. "Hei! Håper du er i gang med å skifte. Er der om en halv time." 

Skrevet

Dette er ikke bare glemsel, men mangel på interesse. Hun leverer barnet og drar, så må noen andre kjøre han hjem? Ikke greit...

Anonymous poster hash: a914d...3f6

Skrevet

Enig med deg, og stakkars gutt:(

Jeg hadde hentet ham selv jeg.

Kan det ikke lages avtale med mor av noe slag?

Kan han være med dere hjem innimellom det er trening?

Det er alltid et slikt barn, dessverre;(

Skrevet

Jeg tenker at dette er en mamma som sliter med flere ting. Vanligvis er jo fotballtreninger organisert på faste dager og klokkeslett, og hun klarer ikke å huske dette eller organisere seg selv og sønnen slik at han kommer seg på trening. Og jeg tenker at hun sliter, når hun dumper ham på kamper, reiser igjen og ikke engang prøver å hente ham etterpå.

For barnets skuld ville jeg ha strukket meg langt. Litt utifra mitt eget skjema og denne familiens bosted. Jeg kunne tilbudt meg å ta ham med på treninger og kamper, hvis vi bodde slik til at det ikke ble en kjempeomvei hver gang. Eller jeg kunne forsøkt å avtale med moren at han fikk ble med hjem til oss på treningsdagene, og bli med på trening. Dette er jo litt avhengig av geografien der dere bor. Her hvor jeg bor, må de aller fleste kjøres, og vi snakker om en mil eller to eller tre, så sykling er utelukket for niåringer.

Jeg tenker at dette er et barn som trenger en (eller helst flere) gode voksne rundt seg, som kan se ham og inkludere ham. Og jeg ville gjort mye for å få til å være den voksne.

Skrevet

Så lenge at dere rundt henne hjelper henne, vil hun fortsette å utnytte dere... Hun må ta ansvar selv. De fleste som evner å kjøpe en smarttelefon klarer også å legge inn huskelapp på treninger.

Anonymous poster hash: 8bd61...ea2

Skrevet

Så lenge at dere rundt henne hjelper henne, vil hun fortsette å utnytte dere... Hun må ta ansvar selv. De fleste som evner å kjøpe en smarttelefon klarer også å legge inn huskelapp på treninger.

Anonymous poster hash: 8bd61...ea2

Det er vel ikke de tekniske evnene som mangler her, men de empatiske. Stor forskjell!!!

Anonymous poster hash: 9dca6...f89

Skrevet

Jeg er enig med deg - dette er en gutt som sannsynligvis trenger fotballen i livet sitt fremover og som trenger hjelp. Han har en mor som sliter med å organisere seg, og gjør det sannsynligvis selv. Når sånne konsekvenser innføres, synes jeg noen bør hjelpe dem å få gutten på trening. Selv har jeg flere ganger i uka hentet en jente som spilte på laget til eldstemann. Nå har hun flyttet, men da de var 14 hentet jeg henne hjemme til tre treninger og ca en kamp pr uke. Etter at hun selv fikk telefon, begynte jeg å sende henne en melding en halv time før jeg kom. "Hei! Håper du er i gang med å skifte. Er der om en halv time." 

Så fint gjort å bry seg så mye om andre barn :)

Skrevet

Slik er det jo bare.. Selv i tippeligaen må man prestere på trening for å få spilletid. Det er en lagsport og man må delta for å få spilletid. Man kan ikke slurpe unna det harde arbeidet og forvente å bli med på moroa. Nå er jo ikke dette tilfellet her, men reglene er like for alle.

Har treneren snakket med denne mora da? Hvorfor husker ikke gutten på det selv? Antar at han spiller i den lokale fotballklubben, og da er det vel ikke lengre enn en sykkeltur unna? 
Få trener til å ta en samtale med mammaen. Trenere kan være strenge og skremmende 

Anonymous poster hash: dfc46...a9a
Skrevet

Jeg syns ikke treneren kan lage egne regler for denne gutten, men er helt uenig med din eksmann om at du er teit, du er tvert i mot Den ene som Redd barna kampanjen retter seg mot. Kan du ta en prat med trener/Oppmann, kanskje de også kan hjelpe til å få gutten på trening?Ja, unger er prisgitt sine foreldre, men de klarer seg så uendelig mye bedre om andre voksne ser dem og hjelper dem til å få det bare litt bedre den dagen.

Skrevet

Jeg syns ikke treneren kan lage egne regler for denne gutten, men er helt uenig med din eksmann om at du er teit, du er tvert i mot Den ene som Redd barna kampanjen retter seg mot. Kan du ta en prat med trener/Oppmann, kanskje de også kan hjelpe til å få gutten på trening?Ja, unger er prisgitt sine foreldre, men de klarer seg så uendelig mye bedre om andre voksne ser dem og hjelper dem til å få det bare litt bedre den dagen.

Det nytter ikke å snakke med trenerne/oppmann da min eks er en av dem og de andre to er hans likemenn.

De forstår bare ikke, null empati, null forståelse. Kun om og gjøre å bli best..

Jeg minner som sagt mora på kamp/trening når jeg husker det, men jeg er alene med ganske mange barn og har mer enn nok med å holde styr på mine egne barns avtaler i hverdagen. Dessuten står kampoppsettet både på fb og en egen app som vi har lastet ned, så dette er bare latskap fra hennes side. Bare så synd at det er 9 åringen som tar straffa :(

Takk for svarene til alle sammen, forresten!

Skrevet

Min 9 åring greier ikke selv å organisere seg rundt treninger, kamper, bursdagsselskaper, og andre ting han skal huske.

Jeg har problemer med å huske på ting som dette selv. Når de skal ha mat med på skolen, når de får mat, og når de får mat. Og den hersens gymbagen, den er lett å glemme.

Når det er sagt så er de alt for små til å innføre en sånn regel! Ikke bare denne gutten, men hele laget.

Spilletid deles etter brøk, innsats eller orestasjoner

Anonymous poster hash: 475f8...7a5

Skrevet

Det nytter ikke å snakke med trenerne/oppmann da min eks er en av dem og de andre to er hans likemenn.

De forstår bare ikke, null empati, null forståelse. Kun om og gjøre å bli best..

Jeg minner som sagt mora på kamp/trening når jeg husker det, men jeg er alene med ganske mange barn og har mer enn nok med å holde styr på mine egne barns avtaler i hverdagen. Dessuten står kampoppsettet både på fb og en egen app som vi har lastet ned, så dette er bare latskap fra hennes side. Bare så synd at det er 9 åringen som tar straffa :(

Takk for svarene til alle sammen, forresten!

det er nok ikke latskap, men depresjon eller liknende..

håper noen rundt gutten kan hjelpe han <3

ikke godt å være hverken mor eller barn i en slik situasjon.

Anonymous poster hash: 1ec96...54c

Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt en telefon til barnevernet. Høres ut som gutten får lite oppfølging hjemme. At man aldri klarer huske to faste treningsdag og sldri gidder se kamper.

Vet du noe om denne 9 åringen har matpakke på skolen, rekker skolen og har gjort lekser? Spør sønnen din litt forsiktig.

Nå tenker jeg selvsagt ikke på at barnevernet skal inn å ta gutten, men at mor (og far) kanskje sliter og kunne trengt litt hjelp og veiledning for å bedre hverdagen til gutten.

Anonymous poster hash: f88c1...35e

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg er enig med deg. Latterlig at en liten gutt skal betale for at foreldrene ikke klarer/gidder å engasjere seg. Og til deg som sammenlignet med tippeligaen: det er stor forskjell på barneidrett og profesjonell idrett. Profesjonelle fotballlag er avhengige av å vinne for å tjene penger, for å ha råd til de beste spillerne, slik at de kan vinne enda mer, kjøpe enda bedre spillere osv. Barneidrett SKAL være for morro skyld.

Skrevet

Så enig med deg! Tragisk at barna skal straffes for at foreldrene ikke klarer å følge opp. Supert at du hjelper gutten! Det kommer han garantert til å huske som voksen!!!

Anonymous poster hash: 0f71a...022
Skrevet

Uff, fikk helt vondt av denne gutten, jeg. Her er det jammen sløve foreldre, og det går jo klart utover gutten. Utrolig merkelig å ikke klare å huske to faste treningstider i uka. Syns trenerne er vel strenge her, dette er ikke tippeligaen, det viktigste bør jo være å opprettholde idrettsgleden til ungene, og det gjøres neppe på denne måten for denne gutten.

Skrevet

De foreldrene må ha god råd... Betale i dyre dommer for at gutten skal gå på fotball, men ikke evne og følge opp? Merkelige folk.

Hvis det er noen som bor i nærheten av denne gutten, kan de kanskje tilby seg å hjelpe. Betyr nok alt for han og bli "sett".

Anonymous poster hash: 781c8...ec9
Skrevet (endret)

Treneren burde absolutt "plukket" opp denne gutten. Heldigvis for gutten har du gjort det. Hva med å tilby deg å ta deg av han i forbindelse med fotballen. Kjøre, hente o.L

Har selv gjort det samme for en gutt på laget til Eldstemann. Moren ble brått alene med 4 barn og sleit litt med omveltninger og helse. Hun strakk til som mor på andre områder, så jeg så aldri på henne som ego som ikke klarte oppfølgingen med fotball. Det handlet ikke om manglende engasjement!

Nå har det flyttet noen nye flyktninger her til. To av dem elsker fotball. Treneren dro hjem til foreldrene ( de har ikke bil og her er det lange avstander) og tilbød seg å ta seg av alt av henting og bringing slik at de alltid kom seg til trening og kamper. Fantastisk :-)

Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Treneren burde absolutt "plukket" opp denne gutten. Heldigvis for gutten har du gjort det. Hva med å tilby deg å ta deg av han i forbindelse med fotballen. Kjøre, hente o.L

Har selv gjort det samme for en gutt på laget til Eldstemann. Moren ble brått alene med 4 barn og sleit litt med omveltninger og helse. Hun strakk til som mor på andre områder, så jeg så aldri på henne som ego som ikke klarte oppfølgingen med fotball. Det handlet ikke om manglende engasjement!

Nå har det flyttet noen nye flyktninger her til. To av dem elsker fotball. Treneren dro hjem til foreldrene ( de har ikke bil og her er det lange avstander) og tilbød seg å ta seg av alt av henting og bringing slik at de alltid kom seg til trening og kamper. Fantastisk :-)

Så flott gjort av treneren :) og av deg :)

Problemet mitt er at her er det jeg som er alene med 4 barn og har ikke kapasitet til å ta på meg "fast oppdrag" med kjøring av gutten. Noen ganger drar jeg f.eks rett fra en trening til en annen, andre ganger er alle med og da har jeg ikke plass i bilen. Men jeg kontakter, som sagt, moren når jeg har kapasitet.

Vi har også en fb-gruppe så hun kunne fint ha spurt der om noen kan ta ham med. Det pleier aldri å være et problem, vi bistår alle der vi kan. Faktisk, senest nå for 1 time siden fikk jeg en en sms fra en far om det er plass til sønnen hans i bilen min til trening da de sliter med å få sønnen ned i dag.. Min sønn har nettopp hatt et lite inngrep i foten så han kan ikke trene i dag, men jeg sa jeg kunne svippe sønnen hans ned for det.. Syns det er viktig å hjelpe andre, neste gang er det kanskje jeg som trenger hjelp..

Snakket med min eks igjen nå, og selv om han fortsatt mener jeg er dust som ikke ser at dette er foreldrenes problem så skulle han ta det opp med de andre på nytt. Han rekker ikke å hentet gutten selv da han bor en time unna (feil retning) og kommer rett fra jobb til treningen. Men han lovte ihvertfall å se om de kan finne en løsning :)

Hjelper å presse litt med at damene på dib er enig med meg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...