Gå til innhold

B12 mangel osv, noen som vil synse litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde jeg manglet jern igjen da jeg har blitt like sliten som sist jeg hadde alvorlig mangel. Men så ble jeg plutselig syk også, vondt i rygg og tisser svart (vært på sykehuset for dette og skal på videre utredning neste uke da nyrene så fine ut på ct). Ble da usikker på om jeg var sliten fordi jeg var syk, eller om det var noe annet. Snakket med fastlegen forrige uke og diverse prøver ble tatt. Ferritin!? ligger på 115, og det er jo bra, hb på 11,9, men b12 var visst alt for lavt og jeg må visst få sprøyter en god stund.

Så til det jeg lurer på: er det vanlig å bli så sliten av b12 mangel? Kan problemene jeg har med urinen osv skyldes denne mangelen, eller kan mangelen være et symptom på "sykdommen"? Skal til cystoskopi neste uke, så har tenkt å spørre litt der også, men man kan jo være heldig å finne noen her som vet litt :)

Anonymous poster hash: aa841...808

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var verdiene på b12 da?

Anonymous poster hash: 272da...d26

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

de var på 33, vet ikke hva normalverdiene er? :)

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Tusen takk for svar :) Da er det litt lavt, ja!

Har hatt D vitaminmangel, men den er på riktig nivå nå. Annet enn at jeg er fryktelig sliten har jeg litt hjerteklapp også er jeg ikke kulen under føttene lenger. (Kunne ikke ta meg selv under føttene for to uker siden, nå kan jeg dra neglene opp og ned uten at jeg har noen reaksjon).

Skrevet

Tusen takk for svar :) Da er det litt lavt, ja!

Har hatt D vitaminmangel, men den er på riktig nivå nå. Annet enn at jeg er fryktelig sliten har jeg litt hjerteklapp også er jeg ikke kulen under føttene lenger. (Kunne ikke ta meg selv under føttene for to uker siden, nå kan jeg dra neglene opp og ned uten at jeg har noen reaksjon).

Bra du får B12-sprøyter nå, for en mangel kan gi en god del nevrologiske problemer også om den får vedvare.

Mener du at du var mer kilen enn normalt tidligere? Hvis du ikke reagerer når du drar neglene opp og ned på føttene nå (eller helst om noen andre gjør det på deg), og dette ikke er normalt for deg, da må du fortelle det til lege raskt, for da kan det være tegn på nevrologiske problemer. Om du normalt ikke er kilen under føttene så er det jo greit ;) Men om du ikke har samme følelse der som tidligere, da må du si fra om det!

Få også sjekket de andre årsakene til B12-mangel som stod der, er jo en grunn til de manglene du har og de symptomene du har!

Anonymous poster hash: 701e8...f9e

Skrevet

Jeg har også vært lav på B12 om måtte ha sprøyter, utmattelse var definitivt et av symtomene som ble bedre da jeg hadde fått noen sprøyter.

Nå må dere jo finne ut hvorfor du er så lav, det kan være opptaket i kroppen som er for dårlig (vanlig ved f.eks cøliaki), eller at kroppen bruker opp disse lagrene pga sykdom.

Jeg har ofte lave verdier av både det ene og det andre, og grunnen hos meg er fibromyalgi og irritabel tarm. Mye diare, smerter og en anspent kropp tapper lagrene.

Uansett hva det er finner de nok ut av det, nå er du jo i systemet og vil bli utredet og få hjelp. God bedring.

Anonymous poster hash: 740f2...3e6

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Legen er klar over nedsatt førlighet under føttene, men de begynner med sprøyter og så skal jeg på utredning for denne svarte urinen og ryggsmertene.

Kan det ha en sammenheng? Altså mye blod i urinen pga b12 mangel?

Skrevet

Jeg googlet litt (ja, har lite å gjøre nå ;) ), fant ikke så mye om sammenheng mellom de to. Var en ting jeg så, men da var det som regel også en jernmangel involvert, og det har du jo ikke. Ellers vet jeg ikke.

De to kan ha noe med hverandre å gjøre, men heller ikke nødvendigvis, kan være to ulike ting.

Har de sjekket leververdiene dine også? Jeg kan ikke nok om det, men B12 lagres jo i leveren, og noen leverproblemer kan også farge urinen.

Anonymous poster hash: 701e8...f9e
Skrevet

Utrolig lav B12! Laveste som har vært på vårt legekontor siste 5 år er ca 90! Og da hadde ikke legene sett det lavere før.

Så du bør begynne på sprøyter så raskt som mulig. Og sjekk deg med nye blodprøver etter noen uker/mnd. Ikke vent og tro at alt går av seg selv. Vær obs på å teste B12 framover - regelmessig.

Anonymous poster hash: 90562...462

Skrevet

Utrolig lav B12! Laveste som har vært på vårt legekontor siste 5 år er ca 90! Og da hadde ikke legene sett det lavere før.

Så du bør begynne på sprøyter så raskt som mulig. Og sjekk deg med nye blodprøver etter noen uker/mnd. Ikke vent og tro at alt går av seg selv. Vær obs på å teste B12 framover - regelmessig.

Anonymous poster hash: 90562...462

Tuller du? Jeg hadde 15 sist jeg målte. Jeg er vant til det, så jeg fungerer selv med nesten null i verdier. Om andre plutselig hadde fått så lave verdier og hatt normale verdier til vanlig hadde de ikke klart å stå oppreist engang. Sitat min lege.

Anonymous poster hash: 2c323...97d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...