Gå til innhold

Barn som skulker skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 8 år har lagt merke til at de fleste har fri dager i løpet av skoleåret. Hun la merke til denne forskjell behandlingen tidlig.( da hu må gå hvis ikke hun er ordentlig syk) Bare hun som har vært på skolen omtrent hver dag i 1 og 2 klasse. De er ikke syke engang sier hu. I det siste har hun prøvd seg omtrent hver dag i slutten av 2 og begynnelsen av 3 å skulke. Men hu merker at jeg blir kjempe sur så går hun likkavel. Hvordan skal jeg få motivere henne med skole og hva skal jeg si til hun om de som skulker og ikke er syke. ( hvis det er tilfelle). Vil ikke at hun skal være "dømmende" mot dem heller. Igår var 2 vekk fra skolen.

Anonymous poster hash: ded74...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare vær litt dømmende. Det gjør ikke noe. Forklar at noen foreldre ikke er så nøye på å følge reglene som det dere er. Lær henne å være stolt av å møte opp.

Vi har hatt samme problemstilling her. Ungene har lært seg at de foreldrene bare er litt slappe. De forteller gjerne at nå har X vært hjemme 2 dager bare på grun av regulering og nå var Y på trening selv om hun var for "syk" til å gå på skolen. Så ler vi litt av dem og sier vi i hvertfal er glad vi har en familie som er pliktoppfyllende selv om ikke alle foreldre er sån.

Anonymous poster hash: 9ec4d...995
Skrevet

Hvordan vet hun at de ikke er syke da? Jeg husker en gang mamma holdt meg hjemme fordi jeg fikk konstante hosteanfall som ikke stoppet, såpass at jeg brakk meg hele tiden, og ingenting hjalp. Ville jo ikke klart å gjøre noe på skolen, bare forstyrret de andre.

Da de i klassen spurte dagen etter sa jeg at jeg hadde vært hjemme fordi jeg hostet. De mente da at jeg skulket fordi hosting ikke var god nok grunn, de fikk ikke jo lov å være hjemme bare fordi de hostet. Ble fryktelig lei meg fordi de "angrep" meg på den måten, spesielt siden det ikke var jeg som hadde bestemt at jeg skulle være hjemme. Klarte ikke å forsvare meg eller forklare noe bedre heller.

Og til #2: Regulering er ikke nødvendigvis "bare" det heller, det oppleves forskjellig. Jeg lå på senga og gråt av smerter hver gang jeg hadde strammet reguleringen. Var ikke hjemme fra skolen dagen etter, men det finnes sikkert de som opplever det verre enn jeg gjorde også. Synes ikke det er noen grunn til å gjøre narr av sånt. Bedre å lære barna deres at man ikke nødvendigvis vet alt om alle...

Anonymous poster hash: b0131...266
Skrevet

Hvordan vet hun at de ikke er syke da? Jeg husker en gang mamma holdt meg hjemme fordi jeg fikk konstante hosteanfall som ikke stoppet, såpass at jeg brakk meg hele tiden, og ingenting hjalp. Ville jo ikke klart å gjøre noe på skolen, bare forstyrret de andre.

Da de i klassen spurte dagen etter sa jeg at jeg hadde vært hjemme fordi jeg hostet. De mente da at jeg skulket fordi hosting ikke var god nok grunn, de fikk ikke jo lov å være hjemme bare fordi de hostet. Ble fryktelig lei meg fordi de "angrep" meg på den måten, spesielt siden det ikke var jeg som hadde bestemt at jeg skulle være hjemme. Klarte ikke å forsvare meg eller forklare noe bedre heller.

Og til #2: Regulering er ikke nødvendigvis "bare" det heller, det oppleves forskjellig. Jeg lå på senga og gråt av smerter hver gang jeg hadde strammet reguleringen. Var ikke hjemme fra skolen dagen etter, men det finnes sikkert de som opplever det verre enn jeg gjorde også. Synes ikke det er noen grunn til å gjøre narr av sånt. Bedre å lære barna deres at man ikke nødvendigvis vet alt om alle...

Akkurat denne familien vet vi litt for mye om. De har veldig lav terskel for å holde seg hjemme fra alt som ikke er supermorsomt men skjer det noe gøy kan du være sikker på at de dukker opp. For eksempel er for "syk" til å gjøre noe på dugnad men frisk nok til mammatreff etterpå standard.

Skrevet

Akkurat denne familien vet vi litt for mye om. De har veldig lav terskel for å holde seg hjemme fra alt som ikke er supermorsomt men skjer det noe gøy kan du være sikker på at de dukker opp. For eksempel er for "syk" til å gjøre noe på dugnad men frisk nok til mammatreff etterpå standard.

Åja den typen ja... Da er jeg nesten enig i at det er greit å være litt dømmende. Det har jeg egentlig inntrykk av at de fleste er. På hver eneste dugnad jeg har vært på har det f.eks. vært snakket om at det alltid er de samme som møter opp...

Skrevet

Synes det er helt utrolig at folk holder ungene hjemme fra skolen uten at de er syke.Samme med de som gjerne tar ut barna for å dra på ferier, konsert ol.

Jeg skjønner selvsagt at det kan dukke opp ting som er viktiger enn skole men synes dette sier mye om arbeidsmoralen til foreldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...