Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 Puttet de i matpakka til gutten og han har en med nøtteallergi i klassen. Kan jeg bli skyldig i mord nå? Anonymous poster hash: 99c1a...303
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #2 Skrevet 26. august 2015 Hvis hun er hyperallergisk kan det faktisk bli et problem dersom han kommer i nærheten av henne. Ville ha ringt til læreren og forklart hva som har skjedd, og så får de fjerne pannekaken. Høres drastisk ut, men jeg har sett noen gå i anafylaktisk sjokk en gang, og det er noe man ønsker å unngå! Anonymous poster hash: ac921...498
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #3 Skrevet 26. august 2015 En anafylaktisk person pleier vel alltid å gå med epipen? Sjansen er vel størst for at det dreier seg om moderat allergi. Men ta en telefon til lærer så eleven ikke spiser pannekake. Anonymous poster hash: ac250...7f6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Hvis hun er hyperallergisk kan det faktisk bli et problem dersom han kommer i nærheten av henne. Ville ha ringt til læreren og forklart hva som har skjedd, og så får de fjerne pannekaken. Høres drastisk ut, men jeg har sett noen gå i anafylaktisk sjokk en gang, og det er noe man ønsker å unngå! Anonymous poster hash: ac921...498 Ja, jeg vet.. De har allerede spist og jeg har ikke hørt noe. Skal aldri gjøre det igjen. Anonymous poster hash: 99c1a...303
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Nå er ikke nøtter og mandler det samme så sansynlig vis er ikke barnet en gang alergisk mot mandler. Uansett ville barnet likevell vært død for lenge siden om det ikke tålte såpass. De spiser vel ikke hverandres mat heller. Er du veldig betenkt foreslår jeg å ringe skolen og si at de kaster pannekaken mot at ditt barn får mat av alergikkeren. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f Nei, det er jo sant. Kanskje ikke så farlig da? Anonymous poster hash: 99c1a...303
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f Nei, men veldig mange med nøtteallergi har også mandelallergi. Som meg. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #9 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f Nei, men veldig mange med nøtteallergi har også mandelallergi. Som meg. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Ok. Men dør du hvis noen spiser en mandelstang ved siden av deg på bussen? Anonymous poster hash: 105ef...27f
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #10 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #11 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f Nei, men veldig mange med nøtteallergi har også mandelallergi. Som meg. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Ok. Men dør du hvis noen spiser en mandelstang ved siden av deg på bussen? Anonymous poster hash: 105ef...27f Kanskje ikke anonym b8a gjør det, men andre kan gjøre det. Anonymous poster hash: 25b6b...b1b
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #12 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f Nei, men veldig mange med nøtteallergi har også mandelallergi. Som meg. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Ok.Men dør du hvis noen spiser en mandelstang ved siden av deg på bussen?Anonymous poster hash: 105ef...27f Kanskje ikke anonym b8a gjør det, men andre kan gjøre det. Anonymous poster hash: 25b6b...b1b Men da kan man ikke oppholde seg på offentlig steder der det er fare for at folk inntar mat. Som f.eks buss og skole. Anonymous poster hash: 105ef...27f
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #13 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #14 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f Nei, men veldig mange med nøtteallergi har også mandelallergi. Som meg. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Ok.Men dør du hvis noen spiser en mandelstang ved siden av deg på bussen?Anonymous poster hash: 105ef...27f Kanskje ikke anonym b8a gjør det, men andre kan gjøre det. Anonymous poster hash: 25b6b...b1b Men da kan man ikke oppholde seg på offentlig steder der det er fare for at folk inntar mat. Som f.eks buss og skole. Anonymous poster hash: 105ef...27f Jeg dør ikke, men mange andre kan bli fryktelig syke/dø. Det er skoleplikt i Norge, men ingen rettighet å spise noe andre er allergisk mot på skolen. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a
Mamma_til_2 Skrevet 26. august 2015 #15 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Og jordbær?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #16 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Og jordbær? De får nok beskjed om noen er hyperallergisk mot det og siden hi ikke har fått det er det nok ingen på deres skole med det. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #17 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Og jordbær? Selvfølgelig. Det er også kjent at en del soya og olivenolje kan være problematisk for noen nøttealergikkere så det utgår nok også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #18 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Og jordbær? De får nok beskjed om noen er hyperallergisk mot det og siden hi ikke har fått det er det nok ingen på deres skole med det. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Jordbær er en nøtt, eller rettere sagt sitter det mange nøtter på hvert jordbær. Skolen kan derfor ikke være helt nøttefri uten å ha forbud mot jordbær. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #19 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Og jordbær? Selvfølgelig. Det er også kjent at en del soya og olivenolje kan være problematisk for noen nøttealergikkere så det utgår nok også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Nå er dere bare nedlatende og spydige Tenker pipa hadde fått en annen lyd om en av ungene deres eller dere selv hadde dette. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #20 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Nei, det sto ingen ting om det. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #21 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f Nei, men veldig mange med nøtteallergi har også mandelallergi. Som meg. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Ok.Men dør du hvis noen spiser en mandelstang ved siden av deg på bussen?Anonymous poster hash: 105ef...27f Kanskje ikke anonym b8a gjør det, men andre kan gjøre det. Anonymous poster hash: 25b6b...b1b Men da kan man ikke oppholde seg på offentlig steder der det er fare for at folk inntar mat. Som f.eks buss og skole.Anonymous poster hash: 105ef...27f Jeg dør ikke, men mange andre kan bli fryktelig syke/dø.Det er skoleplikt i Norge, men ingen rettighet å spise noe andre er allergisk mot på skolen. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Men hvis det er fare for død er det høyst uansvarlig å sende et barn på skolen eller andre steder hvor man ikke kan ha full kontroll over hva som finnes av eventuelle allergifremkallende stoffer. Hva om et barn sniker med seg nøtter hjemmefra? Eller en tante som ikke er informert om saken sender med? Hva om læreren eller inspektør eller hvem det er som går igjennom matpakkene til ungene ikke får med seg at det er nøtter i omløp? Anonymous poster hash: 105ef...27f
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #22 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Og jordbær? Selvfølgelig. Det er også kjent at en del soya og olivenolje kan være problematisk for noen nøttealergikkere så det utgår nok også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Nå er dere bare nedlatende og spydige Tenker pipa hadde fått en annen lyd om en av ungene deres eller dere selv hadde dette. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Problemet her er at alergikkeren og skolen pålegger alle elevene en helt unødvendig streng regel. Skulle reglen følges slik den faktisk står ville det bety at veldig, veldig mange matvarer ble forbudt, uten at det ville bety noe for alergikkeren. Da må hver enkelt familie avgjøre gvor strengt de vil tolke reglen. Det er ikke noen god situasjon. For det første vil de mest pliktoppfyllende gjøre helt unødvendige tilpassninger og for det andre vil alergikkeren kunne få en falsk trygghet. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #23 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Nei, det sto ingen ting om det. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc De er like nær beslektet med nøtter som det mandler er og det er omtrent like vanlig å reagere på kjernen i de fruktene som på mandler hvis du er nøttealergikker. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6
Surogvanskelig Skrevet 26. august 2015 #24 Skrevet 26. august 2015 Mandler er ikke nøtter Anonymous poster hash: 105ef...27f Nei, men veldig mange med nøtteallergi har også mandelallergi. Som meg. Anonymous poster hash: d9c2f...b8a Ok.Men dør du hvis noen spiser en mandelstang ved siden av deg på bussen?Anonymous poster hash: 105ef...27f Kanskje ikke anonym b8a gjør det, men andre kan gjøre det. Anonymous poster hash: 25b6b...b1b Men da kan man ikke oppholde seg på offentlig steder der det er fare for at folk inntar mat. Som f.eks buss og skole. Anonymous poster hash: 105ef...27f Jeg var på en flytur en gang hvor vi fikk beskjed om at ingen fikk spise nøtter på flyturen pga allergisk passasjer.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #25 Skrevet 26. august 2015 På mitt barns skole begynte det i høst en førsteklassing med nøtteallergi. På grunn av det er hele skolen erklært nøttefri. Absolutt alt av nøtter og ting som kan inneholde nøtter er bannlyst. Dette gjelder også mandler, det sto spesifikt i skrivet vi fikk at marsipan var forbudt. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc Da regner jeg med at det også er forbud mot plommer og aprikoser også. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Nei, det sto ingen ting om det. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc De er like nær beslektet med nøtter som det mandler er og det er omtrent like vanlig å reagere på kjernen i de fruktene som på mandler hvis du er nøttealergikker. Anonymous poster hash: 09bf1...bb6 Ja vel. Men nå sto det ingen ting om det i skrivet. Jeg forholder meg til det. Kan jo tenke meg at en kjerne inne i en hard stein ikke er så farlig, i og med at den er kapslet inn? Det er tydeligvis et problem for eleven å være i nærheten av personer som har spist det han ikke tåler, så verre å bli pustet mandel på enn innkapslet kjerne? Ikke vet jeg, men jeg synes det er ganske utrolig at voksne mennesker harselerer over dette. Anonymous poster hash: 08ab3...0bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå