Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt aller beste sparetips?Jeg er foreksempel begynt å bake brød istedenfor å kjøpe!Sparer mye bare på det...

Anonymous poster hash: 096e0...e50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

#Fryser ned middagsrester, da har vi en gratis middag en gang iblant.

# lager middagsplan en gang i uken

# sjekker beholdningen før vi handler (planlegger ut fra innholdet i kjøleskap og fryser)

# spiser sjelden ute, kjøper bare det vi virkelig trenger, ikke det vi har lyst på i øyeblikket. Shopping foregår en gang i året.

Anonymous poster hash: a7bca...1d9

Skrevet

Aldri gå på butikken for å kikke!

Ha handlelapp klar når ein skal på handel. Og kun handle ut frå den.

Sjekk tilbudsavisene. Kjøp i bulk og frys ned det som du veit går mykje av.

Og faktisk. Ha det ryddig i frys, kjøkkenskap og klesskap. Då har ein god oversikt over ka ein har, og sleppe kjøpa meir enn nødvendig.

E ikkje så flink te detta sjøl, men har plana om å bli da nå ;)

Skrevet

Bruk det du har i fryseren. Alt for ofte vi frøs ned for så å glemme det. Jeg er begynt å skrive opp det jeg har i fryseren med dato. Tar jeg noe ut, strykes det av lista. Slik har jeg full kontroll og får faktisk bruke det jeg har kjøpt på salg.

Anonymous poster hash: b70c0...69b
Skrevet

- ikke gå på butikken sulten

- ha liste over hva en har i fryseboksen

- fylle bensin på mandags morgen (forrige helg skilte det 2 kroner literen fra fredag til mandag her jeg bor)

- bruke opp matrester

Anonymous poster hash: 12dda...19e
Skrevet

Jeg planlegger middagen for en uke og etter hva vi har i fryser, skuffer og skap fra før.

Når vi handler så kjøper vi for eksempel heller Rema sitt merke enn den økologiske varianten.

Har gått over til Rema sine halvstekte brød som koster halvparten av det vi spiste før.

Vi er 4 stk i huset, så det vinner vi masse på.

Etter at vi begynte å tenke over hva vi kjøper og prøver å handle en gang i uka, så har vi spart rundt 3000kr i måneden!

Ellers så prøver vi å roe ned "diverse" utgiftene. Må ta en ting av gangen:-)

Pengene vi sparer blir satt inn på vår felles sparekonto. Det føles helt fantastisk!

Anonymous poster hash: 13bea...41d

Skrevet

Følger. Tar også imot tips om billige middager :-)

Anonymous poster hash: 42803...6d9

Skrevet

Jeg planlegger middagen for en uke og etter hva vi har i fryser, skuffer og skap fra før.

Når vi handler så kjøper vi for eksempel heller Rema sitt merke enn den økologiske varianten.

Har gått over til Rema sine halvstekte brød som koster halvparten av det vi spiste før.

Etter at vi begynte å tenke over hva vi kjøper og prøver å handle en gang i uka, så har vi spart rundt 3000kr i måneden!

Pengene vi sparer blir satt inn på vår felles sparekonto. Det føles helt fantastisk!

Så glemte jeg å skrive at jeg lager matpakken hver kveld til barn og samboer. Samboeren får ofte middagsrester og en liten flaske med juice som jeg fyller på.

Han brukte somregel 50-60-70kr hver dag på lunch. Dette sparer vi vel 1500kr pr mnd på. Når jeg er ferdig med permisjon så bytter vi på matpakkelaging så vi ikke blir lei:-(

Skrevet

Så glemte jeg å skrive at jeg lager matpakken hver kveld til barn og samboer. Samboeren får ofte middagsrester og en liten flaske med juice som jeg fyller på.

Han brukte somregel 50-60-70kr hver dag på lunch. Dette sparer vi vel 1500kr pr mnd på. Når jeg er ferdig med permisjon så bytter vi på matpakkelaging så vi ikke blir lei:-)

Skrevet

Bake brød selv

Lage smoothies selv ( om man drikker det da ;) de man kjøper på små flasker i butikkene er jo kjempedyre)

Handle en gang i uken, og det innebærer å skrive gode handlelister og planlegge middager hver dag, så man ikke ender opp på butikken hver dag fordi man har glemt noe ;)

Kjøpe inn varer som holder seg når man ser de er på tilbud for å ha liggende - type toalettpapir, mel, shampo/balsam, tørrvarer, hermetikk, frysevarer og vaskemidler for eks.

Låne bøker og filmer på biblioteket i stede for å kjøpe.

Kjøpe inn gaver på tilbud som man kan ha til barnebesøk ol

Spre utgiftene så godt det lar seg gjøre, for eks julegaver - når ting man vet andre ville blitt glade for og ikke bytte, er på tilbud - for eks pakker med kremer på apotek og parfymeri.

Handle first price el. der det er et alternativ, det sparer man faktisk endel på. Rett og slett være litt prisbevisst på husholdningsartikler og mat, det er jo et kjempepengesluk.

Fyll drivstoff søndager eller onsdager (er de dagene det er billigst her vi bor i hvertfall, mulig det varierer fra landsdel til landsdel)

Pass på å bruke middagsrester i stede for å kaste, bruk evt pølse - og potetrester i omelett og pytt i panne.

Skrevet

Litt off topic, men jeg lurer litt.. dere som tar vare på middagsrester, hva er det dere tar vare på?

Jeg føler mye av det vi spiser ikke egner seg til restemat, f.eks. tikka masala, wok, quesadilla, tomatsuppe, pasta, ris, f.eks.

Det eneste vi tar vare på som restemat er lasagne eller andre gratenger. Blir vel også litt påvirket av mannen som mener at restemat ikke er godt. Men jeg vil gjerne bli flinkere til å spise rester 😊😊

Anonymous poster hash: 2a69a...210

Skrevet

Litt off topic, men jeg lurer litt.. dere som tar vare på middagsrester, hva er det dere tar vare på?

Jeg føler mye av det vi spiser ikke egner seg til restemat, f.eks. tikka masala, wok, quesadilla, tomatsuppe, pasta, ris, f.eks.

Det eneste vi tar vare på som restemat er lasagne eller andre gratenger. Blir vel også litt påvirket av mannen som mener at restemat ikke er godt. Men jeg vil gjerne bli flinkere til å spise rester 😊😊

Tar vare på alt du skriver her :) men, jeg fryser ikke rester. Eg bruker det som lunsj dagen etterpå :) eller middag om det er snakk om mye.

Anonymous poster hash: a9e73...529

Skrevet

For å komme med noen små sparetips;

Jeg baker brød og en del annen bakst som jeg har i fryseren.

Har Mattilbud-appen! Genial!!😉

Når jeg er inne på nettbanken runder jeg av nedover til nærmeste hundrelapp og setter inn det som er over på sønnens sparekonto (i tillegg til barnetrygden og gaver han får)

Kjøper klær på tilbud (elsker å sitte å se på nettbutikker og finne gode tilbud på barneklær) 😁😁

Skrevet

Tar vare på alt du skriver her :) men, jeg fryser ikke rester. Eg bruker det som lunsj dagen etterpå :) eller middag om det er snakk om mye.

Ok😊☺ Da får jeg prøve meg på det jeg og, mannen får tåle en og annen restematmiddag. Lager du med vilje for mye eller blir det bare igjen en del? Her er det ofte litt lite igjen til å ta vare på, hunden får det til middag hvis det passer sånn. Men er jo bedre om vi spiser det selv egentlig da 😉😁

Skrevet

Ok😊☺ Da får jeg prøve meg på det jeg og, mannen får tåle en og annen restematmiddag. Lager du med vilje for mye eller blir det bare igjen en del? Her er det ofte litt lite igjen til å ta vare på, hunden får det til middag hvis det passer sånn. Men er jo bedre om vi spiser det selv egentlig da 😉😁

Jeg prøver å lage akkurat passe mengder til en middag, men plutselig er ikke mannen kjempesulten eller barne pirker bare i maten. Jeg er altetende og spiser en porsjon samme hva det er ;) så noen ganger blir det rester, enten tar mannen det med på jobb eller så tar jeg det med. Barna får annet, sender ikke med middag i bhg.

Enkelte søndager setter jeg av til matlaging, mens mannen tar med barna på tur. Da kan jeg lage hjemmelaget lasagne i store mengder som fryses ned i porsjonspakker. Dette er BILLIG og myyyye bedre enn ferdigpakker :) Lager også store mengder grønnsakssuppe som fryses i porsjoner, de kan brukes som suppe eller som lapskaus, alt eller hva man ønsker. Baker brød som fryses, mye å spare, og mye mer næringsrikt.

Andre ting jeg kan lage mye av og fryse:

Kjøttkaker, kjøttboller, tomatsaus (hjemmelaget med gulrøtter, paprika, hakkede tomater osv osv), hjemmelaget fiskegrateng, supper, gryter, ja alt egentlig utenom pasta og ris (bare hvis det er en ingrediens som i lasagne).

Veldig lettvint, tar opp kvelden før, og har god og næringsrik middag på 10 minutter maks. Og får lurt i barna såååå mye grønnsaker, de skulle bare visst 😂

Skrevet

Om det så bare er en halv kyllingfilet igjen, så tar jeg vare på den. Perfekt i salaten dagen etter, orker ikke brødskiver på jobb.

Skrevet

Det eneste vi tar vare på som restemat er lasagne eller andre gratenger. Blir vel også litt påvirket av mannen som mener at restemat ikke er godt. Men jeg vil gjerne bli flinkere til å spise rester

Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor du mener det ikke egner seg som restemat? alt det du ramser opp hadde jeg lett spist som restemat, utenom quesadilla kanskje

Skrevet

Det eneste vi tar vare på som restemat er lasagne eller andre gratenger. Blir vel også litt påvirket av mannen som mener at restemat ikke er godt. Men jeg vil gjerne bli flinkere til å spise rester

Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor du mener det ikke egner seg som restemat? alt det du ramser opp hadde jeg lett spist som restemat, utenom quesadilla kanskje

Det er sikkert bare jeg som ikke er vant til å ta vare på sånn mat. Tenker kanskje grønnsakene i wok blir litt slappe hvis de varmes opp, og at pastaen blir litt bløt, tikka masala og garam masala har jeg aldri tenkt over at kan varmes opp, tenker kanskje det ikke smaker så godt. Men, er sikkert jeg som ikke er vant til det.

Når jeg var liten så hadde vi ofte restemat til middag, 1-2 ganger i uken kanskje. Men det var litt annen mat enn det vi spiser nå, mye potet, pølser, karbonader, koteletter, etc. Sånn typisk mat foreldre lagde 😉 vi pleier å ha veldig lite sånn mat nå, så er vel ikke vant til at det vi har til middag kan spares på.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Her blir ofte middagsrester enten spist senere til kveldsmat,eller  dagen etter. Jeg fryser ned rester av fisk og kjøtt. Kjøtt/pølse rester blir enten brukt til nye retter eller i lapskaus senere. Mye av det du nevner,kan fint brukes som lunsj dagen etter.

Skrevet

Det eneste vi tar vare på som restemat er lasagne eller andre gratenger. Blir vel også litt påvirket av mannen som mener at restemat ikke er godt. Men jeg vil gjerne bli flinkere til å spise rester Anonymous poster hash: 2a69a...210

Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor du mener det ikke egner seg som restemat? alt det du ramser opp hadde jeg lett spist som restemat, utenom quesadilla kanskjeAnonymous poster hash: 12dda...19e

Det er sikkert bare jeg som ikke er vant til å ta vare på sånn mat. Tenker kanskje grønnsakene i wok blir litt slappe hvis de varmes opp, og at pastaen blir litt bløt, tikka masala og garam masala har jeg aldri tenkt over at kan varmes opp, tenker kanskje det ikke smaker så godt. Men, er sikkert jeg som ikke er vant til det.

Når jeg var liten så hadde vi ofte restemat til middag, 1-2 ganger i uken kanskje. Men det var litt annen mat enn det vi spiser nå, mye potet, pølser, karbonader, koteletter, etc. Sånn typisk mat foreldre lagde vi pleier å ha veldig lite sånn mat nå, så er vel ikke vant til at det vi har til middag kan spares på.Anonymous poster hash: 2a69a...210

alle gryter er bedre dagen etter, når smaken har satt seg :) så tikka og masala er gull dagen etter :)

Anonymous poster hash: 61d91...e79

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Dette handler ikke om mat, men likevel.

Jeg kjøper fem-literskanner med håndsåpe. Tror jeg betaler ca 120 kr for ei kanne på Obs. Ellers er det smart å kjøpe storpakninger med klesvaskemiddel også, det får du bl.a. på Felleskjøpet. Likedan med toalett- og tørkepapir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...