Gå til innhold

Noen som har erfaring med gavefri barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I førsteklassen vår er det foreslått å innføre gavefrie barnebursdager - omtrent slik det er gjort på den skolen her:

http://www.budstikka.no/nyheter/nyheter/tuva-7-far-n-presang-til-bursdagen/s/2-2.310-1.7940786

(saken er gammel, men det er samme system som er foreslått hos oss)

Tanken er at barna ikke har med seg gaver i de ca 15 klassebursdagene de blir bedt i gjennom et år. Istedet kjøper foreldrene til bursdagsbarnet en ekstra gave som liksom skal være fra klassen. Begrunnelsen er at enkelte kan ha dårlig råd og det blir dyrt med 15 gaver i løpet av året. Det er satt en maks-sum for den gaven man da skal kjøpe til eget barn.

Jeg er litt skeptisk. Tenker at barna har godt av å lære at det er fint å gi bort noe også, ikke bare at det er moro å få.

Samtidig er det jo slik at mange har søsken. Hos oss vil det jo da være slik at når eldste barn har bursdag, vil det komme mange klassevenner med gaver, mens når minste har bursdag, skal han få én gave i barneselskapet.

Samtidig ser jeg at det er gode argumenter for en slik ordning. 

Vil gjerne ha synspunkter, men mest av alt erfaringer dersom andre har gjennomført denne typen ordning.

Anonymous poster hash: 02d20...eca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ikke lest hele artikkelen, den forsvant under et videovindu. Men jeg syns spontant at det virker helt fjernt! At foreldrene til og med skal ordne gaven fra barna i klassen? Jeg ser virkelig ingen logikk. Hva er argumentene for en slik ordning? Kun at det i løpet av et helt skoleår blir billigere? At barna får mindre dill?

Jeg tenker at dette kan være vanskelig for dem med dårlig råd. Når barna skal i bursdag har de kanskje funnet leker etc på tilbud. Nå må de plutselig ha en større klumpsum akkurat samtidig som utgifter til egen gave og selskap er. Dette kan føre til store forskjeller i hva barna "får av de klassevennene". Pluss ditt argument naturligvis, med at barna ikke får tenke ut hva x kanskje ønsker seg, handle inn gave og føle gleden ved å gi.

Jeg personlig er også generelt negativ til allmenne idiotiske føringer som presses på alle av noen få.

Tåpelig ordning satt i omløp av overivrige foreldre.

Skrevet

Dette har vi i en klasse på skolen vår (ikke i min unges klasse...).
Dette ble foreslått av en mamma med meget sterke meninger om alt, og ettersom jeg hørte var det ikke så mange som "turde" å stemme i mot dette forslaget på foreldremøtet.

Men jeg vet at flere av ungene (ganske mange!) absolutt ikke liker denne ordningen.

Og flere av foreldrene er også misfornøyde, og angrer på at de ikke sa noe.

Ja, det er greit at man ikke får så mye dill, men samtidig så er det å gi (og få) gavene halve moroa med bursdager når de er såpass små.

Skulle det forslaget komme opp i klassen vår, skal jeg absolutt stemme imot!

Anonymous poster hash: 48148...e1e
Skrevet

Jeg fikk ikke lest hele artikkelen, den forsvant under et videovindu. Men jeg syns spontant at det virker helt fjernt! At foreldrene til og med skal ordne gaven fra barna i klassen? Jeg ser virkelig ingen logikk. Hva er argumentene for en slik ordning? Kun at det i løpet av et helt skoleår blir billigere? At barna får mindre dill?

Jeg tenker at dette kan være vanskelig for dem med dårlig råd. Når barna skal i bursdag har de kanskje funnet leker etc på tilbud. Nå må de plutselig ha en større klumpsum akkurat samtidig som utgifter til egen gave og selskap er. Dette kan føre til store forskjeller i hva barna "får av de klassevennene". Pluss ditt argument naturligvis, med at barna ikke får tenke ut hva x kanskje ønsker seg, handle inn gave og føle gleden ved å gi.

Jeg personlig er også generelt negativ til allmenne idiotiske føringer som presses på alle av noen få.

Tåpelig ordning satt i omløp av overivrige foreldre.

Dette oppsummerte ganske bra det jeg tenkte også. Pluss at "dill" er gøy for barn, og bursdagen er kanskje den ene dagen i året da barn i familier med dårlig råd får oppleve å få masse dill på en gang.

Om man har grunner til å ønske å begrense gavene (at det erfaringsmessig blir for mye/for dyrt, barna går lei osv), så synes jeg det ville vært bedre å foreslå at f.eks. to og to går sammen om gave (uten å øke størrelsen på gaven) eller noe lignende.

Anonymous poster hash: 74f06...29c

Skrevet

Det forslaget hadde blitt nedstemt av meg. Mine barn gleder seg veldig over å velge ut gaver til sine venninner og finne noe som passer. Fin lærdom. De er også takknemlige for alt de får, om det er en hjemmestrikka hals eller et par blyanter. Jeg er også der at jeg tenker at gavene er en stor del av bursdagsfeiringen og ikke bør fjernes.

Skrevet

Jeg hadde helt klart stemt imot.

Har 3 barn i barneskolen selv, og når man er barn er virkelig kvantitet viktigere enn kvalitet altså. Det å få mange små gaver er en av de største gledene ved å ha barneselskap.

Jeg synes det er helt greit å innføre en maxpris på bursdagsgaver, man trenger ikke bruke flere hundre kroner på små klassevenner, men å få bare en gave er jeg 100% sikker på at ungene synes er kjipt.

Vet mange argumenterer med at man ikke får noen ting for 50-70 kr, men det gjør man faktisk, og ungene elsker jo slikt dill.

Denne uken er det 3 bursdager for mine barn, alle jentebursdager. Vi gikk på Glitter hvor det var 3 for 2 på alle varer, kjøpte noe smådill som hårstrikker, hårbånd o.l. og etterpå gikk vi på BR-leker og der var det ta 4 og betal for 3 på klistremerkestativet. Så da ble det tre små gaver med en ting fra glitter og en ark klistremerker fra BR, det er en veldig anvendelig og fin gave. Ungene vil jo mye heller ha 15 sånne smågaver enn en litt større, ærlig talt, de er små barn.

Anonymous poster hash: 35608...f71
Skrevet

Vi har bestemt 50kr pr bursdagsgave! Fra 1-7. Trinn har ordningen fungert. De fleste gir penger og så kan bursdagsbarnet kjøpe noe selv, stor stas.

Pengene gis ofte på kreative måter, kronestykker limt som bilde på kort, tredd på ståltråd som smykke, inni ballong, 50-lapp inni en potet! Pengetre, brettet som papirfly eller i et fint kort!

Anonymous poster hash: 18d7b...b12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...