Gå til innhold

Setefødsel eller keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hadde du valgt?

Anonymous poster hash: f9ee4...c17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setefødsel, dersom alt lå til rette for at det skulle gå bra.

Skrevet

Ks uten tvil. Jeg setter barnet foran meg. Ks er tryggest for babyen.

Anonymous poster hash: 221aa...250

Skrevet

Uten tvil keisersnitt.

Jeg føder barn over 4 kg, så for meg er det ikke no tema!

Anonymous poster hash: 81db1...410

Skrevet

Uten tvil ks.

Anonymous poster hash: ba584...002

Skrevet

Jeg har skrevet dette mange ganger før her, og jeg skriver det gjerne igjen.

Setefødsel er en risikofødsel. Og følgene kan bli så enormt fatale, hvis det går galt. Det er ikke mer enn to år siden det døde et barn i setefødsel i Norge.

Alle fødsler er så klart forbundet med en viss risiko, men ved setefødsel er risikoen høyere, og jeg ville aldri tatt denne sjansen.

Da barnet mitt lå i seteleie og jeg var inne på sykehuset i samtale med overlegen, sa hun at en av få grunner til at de ønsker at vi skal føde naturlig i seteleie, er at leger og annet helsepersonell skal få øve på dette.

Jeg ser poenget, men jeg nekter å "ta en for laget" i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: aff43...a27

Skrevet

Setefødsel er en risikofødsel. Og følgene kan bli så enormt fatale, hvis det går galt. Det er ikke mer enn to år siden det døde et barn i setefødsel i Norge.

Alle fødsler er så klart forbundet med en viss risiko, men ved setefødsel er risikoen høyere, og jeg ville aldri tatt denne sjansen.

Da barnet mitt lå i seteleie og jeg var inne på sykehuset i samtale med overlegen, sa hun at en av få grunner til at de ønsker at vi skal føde naturlig i seteleie, er at leger og annet helsepersonell skal få øve på dette.

Jeg ser poenget, men jeg nekter å "ta en for laget" i denne sammenhengen. Anonymous poster hash: aff43...a27

Hvor var det dette hendte? Altså den saken for to år siden?

Skrevet

KS uten tvil!

Anonymous poster hash: 77feb...500
Skrevet

Ks

Se på andre land. Kun I Norge man skal føde for enhver pris

Anonymous poster hash: 9a33b...4f0

Skrevet

For meg personlig hadde det ikke vært et valg jeg kunne ta, mine barn har vært 4725 og 4858 g, så jeg hadde nok ikke fått lov å føde i keisersnitt om jeg så hadde ønsket det ;)

Jeg har hatt veldig dramatiske fødsler med fastsittende barn i hodeleie, bare så vidt datteren min overlevde og hun har varige mèn etter fødselen, så jeg hadde ikke født i seteleie uansett.

Anonymous poster hash: 64cb9...5ef
Skrevet

Keisersnitt!!

40% av alle setefødsler ender i akutt hastesnitt (som oftest med narkose)! Det er dårlige odds altså....

Bedre å ha det planlagt, rolig og trygt med epidural!

Anonymous poster hash: a7639...1cd

Skrevet

Kommer litt an på. Hvis babyen hadde sett ut til å bli like stor som den første (2500g) som bare sklei rett ut uten problemer, så er jeg så naiv(?) at jeg nok hadde gitt det et forsøk hvis legen mente det var det beste.

Anonymous poster hash: fe51b...b1d
Skrevet

Takk for svar :) ser at ks er en gjenganger!

Hva med meg som er livredd alt som har med operasjon, sykehus, blod, nåler å gjøre? Jeg får panikk bare av tanken på ks, epidural osv. Men ser jo at man må visst ha epidural ved setefødsel også.

Har født to barn før, men vaginalt i hodeleie. Huff, er helt fra meg av skrekk, enten det blir setefødsel eller ks :(

Skrevet

Man må ikke ha epidural ved seteleie.

Jeg fikk epidural når jeg spurte etter det, men da var det for seint (fikk pressrier 2 min senere, og epiduralen tok ikke de hos meg).

Fødselen var en veldig trygg opplevelse. Og jeg følte meg godt ivaretatt.

Nå satt babyen min fast, var litt stor siden jeg var førstegangsfødende (4.1 kg), og det endte i keisersnitt . Men det var også en rolig opplevelse. Ingen narkose, kun spinalbedøvelse som ved planlagt keisersnitt.

Hadde litt styr med keisersnittet etterpå, så jeg var glad at jeg hadde prøvd fødsel først (og dermed visste at keisersnittet var helt nødvendig).

Anonymous poster hash: f522f...133

Skrevet

Jeg ser poenget, men jeg nekter å "ta en for laget" i denne sammenhengen. Anonymous poster hash: aff43...a27

Hvor var det dette hendte? Altså den saken for to år siden?

På østlandet, på et mellomstort sykehus.

Anonymous poster hash: aff43...a27

Skrevet

Setefødsel. Jeg har hatt det og det gikk helt fint!

Har også 2 bekjente som har hatt det, begge gikk fint selv om den ene endte i ks.

På meg virker det som om de som har hatt setefødsel selv og vet hva det innebærer, syns det er null problem.

Mens de som ikke har snøring og har hørt skremselshistorier fra bekjente, er helt sikker på at KS er så mye bedre.....

Anonymous poster hash: db8e3...62a

Skrevet

Har også 2 bekjente som har hatt det, begge gikk fint selv om den ene endte i ks.

På meg virker det som om de som har hatt setefødsel selv og vet hva det innebærer, syns det er null problem.

Mens de som ikke har snøring og har hørt skremselshistorier fra bekjente, er helt sikker på at KS er så mye bedre.....

Helt enig i siste avsnittet ditt.

Jeg skulle inderlig ønske at jeg ikke hadde lest så masse her inne om setefødsel de siste ukene før fødsel.

Skrevet

Så de 40 % som utgjør statistikken på akutte KS har ikke prøvd og vet ikke hva det innebærer? Neivel... Greit å si at du kjenner flere det gikk bra med, men arrogant å si at de som ikke ønsker setefødsel bare har lest skremselshistorier og ikke har snøring. Det er kun Norge som tvinger gjennom vaginale setefødsler fordi leger skal få øve, altså de bruker fostere og mødre som forsøkskaniner. Resten av den siviliserte verden har gått fra vaginale setefødsler for lenge siden.

Skrevet

Nå er det jo en grunn til at så å si alle andre vestlige land anbefaler ks, og det er garantert ikke fordi de ikke duger. Norsk helsepersonell er ikke bedre enn andre steder, men det er visst lettere å gamble når man ikke blir holdt ansvarlig når det går galt.

Anonymous poster hash: d2643...409

Skrevet

Så de 40 % som utgjør statistikken på akutte KS har ikke prøvd og vet ikke hva det innebærer? Neivel... Greit å si at du kjenner flere det gikk bra med, men arrogant å si at de som ikke ønsker setefødsel bare har lest skremselshistorier og ikke har snøring. Det er kun Norge som tvinger gjennom vaginale setefødsler fordi leger skal få øve, altså de bruker fostere og mødre som forsøkskaniner. Resten av den siviliserte verden har gått fra vaginale setefødsler for lenge siden.

Men er det så mye verre med akutt KS enn planlagt?! Det er jo nettopp fordi de har lav terskel i forhold til at noe går galt, at det ender oftere i hastesnitt.

Det at resten av verden har gått helt bort ifra setefødsel er heller ikke sant.

Mange land øver seg nå på å ta imot setefødsler, på min fødsel var det et team fra USA som skulle se og lære.

I Norge gjør de det nettopp fordi de er FLINKE til det.

En helt "vanlig" fødsel kan også ende traumatisk, så om noen vet om 1 baby som døde pga setefødsel, trenger det virkelig ikke å bety noe. Babyer har faktisk dødd under KS også..

Skrevet

Helt enig i siste avsnittet ditt.

Jeg skulle inderlig ønske at jeg ikke hadde lest så masse her inne om setefødsel de siste ukene før fødsel.

Det er forhøyet risiko ved setefødsel sammenlignet med hodefødsel for:

1. Haste/katastrofesnitt - som flere har skrevet her er det opp til 40% av setefødsler som ender med hastesnitt (litt ulike studier, noen sier 20-30%, en stor sier 40). Et hastesnitt medfører risiko for skader for mor og barn.

2. Oksygenmangel for barnet. Det er ikke en veldig forhøyet risiko, men det ER forhøyet risiko. Det kan f.eks medføre liten hjerneskade eller større/fatale skader.

Dette er statistikk, det er ikke skrekkhistorier. De fleste setefødsler går helt fint. Men risikoen er forhøyet.

Da jeg hadde et barn i seteleie, ville jeg ikke risikere skader på babyen min for å slippe arr på magen og å lage pen statistikk for sykehuset. Det er et faktum, slik en nevnte er oppe, at vi i Norge gjennomfører setefødsler for å opprettholde kompetansen på setefødsler. I alle andre vestlige land går man bort fra denne måten å forløse barn.

Skrevet

Jeg kjenner kun to som satset på vaginal setefødsel. Ene endte i hastesnitt, traumatisk for mor og far, men babyen greide seg fint. Andre gjennomførte vaginal fødsel, med komplikasjoner, jenta fikk cp.

Anonymous poster hash: 221aa...250

Skrevet

Nå er det jo en grunn til at så å si alle andre vestlige land anbefaler ks, og det er garantert ikke fordi de ikke duger. Norsk helsepersonell er ikke bedre enn andre steder, men det er visst lettere å gamble når man ikke blir holdt ansvarlig når det går galt.

Anonymous poster hash: d2643...409

Signerer den. Hvis en lege eller jordmor driter seg ut i Norge, med vilje, så blir det ingen alvorlige konsekvenser for vedkommende. Bare ta den saken om jordmora som rett og slett drepte babyen ved å tvinge gjennom vaginal fødsel hos ei med sjelden blødersykdom, der jordmora mot bedre vitende tvang mor til å føde vaginalt, til tross for klar beskjed fra overlegen om KS. Hun lever i det beste velgående og jobber fortsatt som jordmor ved et annet sykehus, navnet hennes er det selvfølgelig ingen som får vite. Babyen døde og mora holdt på å stryke med.

Skrevet

Takk for svar :) ser at ks er en gjenganger!

Hva med meg som er livredd alt som har med operasjon, sykehus, blod, nåler å gjøre? Jeg får panikk bare av tanken på ks, epidural osv. Men ser jo at man må visst ha epidural ved setefødsel også.

Har født to barn før, men vaginalt i hodeleie. Huff, er helt fra meg av skrekk, enten det blir setefødsel eller ks :(

Jeg er som deg -livredd for alt som har med operasjoner å gjøre. Mitt største ønske var å føde så naturlig som mulig, uten noe form for smertestillende. Så ut som det skulle bli vanskelig da babyen lå i sete. Da må man ha epidural og bena i stativ...-Vel, det ble tatt mål av bekkenet mitt og barnet i magen. Det ble gitt klarsignal for at jeg skulle få føde. Når barnet ligger i sete blir en fulgt opp oftere på slutten av svangerskapet og under selve fødselen stod det personale på gangen klar til å gripe inn om det skulle bli dramatisk. Fødselen gikk som en drøm for både meg og babyen. Skjebnen ville det slik at det hele gikk så raskt at jeg ikke rakk å få epidural. Jeg er så takknemlig for å ha fått lov til å føde vaginalt. -og jammen gjentok ikke det hele seg en gang til med nestemann. Lykke til med valget!

Anonymous poster hash: 9eacd...635

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...