Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #1 Skrevet 25. august 2015 Hei! Håper noen kan svare, selv om jeg er veldig tidlig ute.. Jeg skal ut i perm i romjula, og vi skal ha 80% lønn. Har lest at vi/jeg i tillegg har rett på ett år ulønnet permisjon etter den vanlige foreldrepermisjon, men at den da må taes ut like etter den vanlige permisjonen. Hvordan blir det da hvis jeg først har så og si hele permisjonen, og så tar far ut pappakvoten helt på slutten (slik at jeg jobber i 10 uker imens)? Har jeg likevel rett på 1 år ulønnet permisjon deretter, eller mister jeg retten når jeg skal jobbe de siste ukene mens han har perm? Er nødt til å ha perm etter at han er ferdig med pappakvoten, men ønsker ikke å ha ulønnet perm mens han er hjemme, for han selv ser frem til noen uker "alene" og jeg tror også både far Og baby får mer ut av permisjonen hans hvis ikke jeg er hjemme samtidig:-) At far går hjemme med ulønnet perm etter vanlig perm er ferdig er forøvrig ikke aktuelt da lønnstapet vil bli veldig stort (han har mye høyere lønn enn meg).. noen som kan reglene for dette? Lurer også på når jeg må melde fra til arbgiver om perm ut over det første året.? Det er en viss mulighet for at vi får bhg-plass allerede over nyttår i 2017 (de tar inn utenfor ordinært inntak hvis det er plass), og ikke må vente til august, men usikker på når vi evt får vite det isåfall.. Anonymous poster hash: 62602...f4d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #2 Skrevet 25. august 2015 Nei du har ikke rett på 1 år ulønnet permisjon om du går tilbake til jobben din mens mannen tar fedrekvoten. Du må ta den sammenhengende. Anonymous poster hash: 2ebeb...a1a
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #3 Skrevet 25. august 2015 Tror det er sånn at han må ta de 10 ukene etter at du er ferdig med lønnet + ulønnet permisjon, dvs de 10 siste ukene før barnet evt begynner i barnehagen! Gratulerer med graviditeten og masse lykke til :) Anonymous poster hash: 4f832...b53
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #4 Skrevet 25. august 2015 Du, og pappan, har rett på hvert deres år med ulønnet permisjon. Ulønnet permisjon må starte rett etter at den ordinære permisjonen er ferdig. Ordinær permisjon = mors del, felleskvoten og fars del. Altså kan du starte etter at han har hatt sine 10 uker. Og hvis han vil ha ulønnet permisjon kan han starte rett etter at du der ferdig med din:) Anonymous poster hash: f43d0...155
klg,2 boys now:) Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 Det blir vel også litt opp til arbeidsgiver din.hva som passer for de
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #6 Skrevet 25. august 2015 Det blir vel også litt opp til arbeidsgiver din.hva som passer for de Nei, det er ikke opp til arbeidsgiver. Retten til ulønnet permisjon er lovbestemt For de som lurer, så er det greit å lese AML før man uttaler seg så bastant!! AML regulerer også hvor lang tid i forveien arbeidsgiver må ha beskjed om permisjon. Jo lenger permisjon, jo lenger tid i forveien må man varsle. Anonymous poster hash: f43d0...155
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #7 Skrevet 25. august 2015 Du, og pappan, har rett på hvert deres år med ulønnet permisjon. Ulønnet permisjon må starte rett etter at den ordinære permisjonen er ferdig. Ordinær permisjon = mors del, felleskvoten og fars del. Altså kan du starte etter at han har hatt sine 10 uker. Og hvis han vil ha ulønnet permisjon kan han starte rett etter at du der ferdig med din:) Anonymous poster hash: f43d0...155 Hun kan IKKE ha jobbet mellom permisjonene. Anonymous poster hash: 2ebeb...a1a
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #8 Skrevet 25. august 2015 Kan far ta sin del tidligere og du jobbe og deretter ta resten av fellesdelen og så ulønnet? Anonymous poster hash: 76e8d...ffe
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #9 Skrevet 25. august 2015 Husk at etter to uker med ulønnet permisjon har du mistet trygderettighetene dine. Kjenner ei som brant seg skikkelig der da hun ble alvorlig og langvarig syk og ikke hadde krav på sykepenger... For å unngå det har jeg jobbet litt helt siden min permisjon var over. Fedrekvoten tok mannen som tidskonto, han var hjemme to dager i uken i mange uker. Da kunne jeg ta delvis ulønnet permisjon, jeg jobbet de to dagene han var hjemme og hadde ulønnet permisjon de dagene han var på jobb Anonymous poster hash: 0a14e...6d0
LivetErEnLek Skrevet 25. august 2015 #10 Skrevet 25. august 2015 Jeg jobber I barnehage. Hadde forrige gang perm med 80% , far hadde ukene sine på slutten og jeg tok ferien min etter det. Da hadde vi fremdeles ikke fått barnehageplass, så jeg hadde ulønnet perm frem til neste barnehageåret (ca 7 mnd). Om jeg har en spesielt grei arbeidsgiver vet jeg ikke, men det var aldri noe spørsmål om at jeg ikke skulle få det innvilget.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #11 Skrevet 25. august 2015 Jeg hadde også ulønnet permisjon i 7 måneder etter at far avsluttet den betalte permisjonen med sine (da) 12 uker i 2013. Arbeidsgiver kan selvfølgelig innvilge permisjon til sine ansatte om de ønsker å beholde de på arbeidsplassen. Om du har retten på din side til å kreve permisjon vet jeg ikke. Jeg er ansatt som ped.leder i en barnehage i Oslo kommune Anonymous poster hash: 4e858...c26
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #12 Skrevet 25. august 2015 Det blir vel også litt opp til arbeidsgiver din.hva som passer for de Nei, det er ikke opp til arbeidsgiver. Retten til ulønnet permisjon er lovbestemt For de som lurer, så er det greit å lese AML før man uttaler seg så bastant!! AML regulerer også hvor lang tid i forveien arbeidsgiver må ha beskjed om permisjon. Jo lenger permisjon, jo lenger tid i forveien må man varsle.Anonymous poster hash: f43d0...155 Men det er opp til arbeidsgiver om han vil gi ulønnet perm etter at hun er tilbake i jobb! Anonymous poster hash: cbf17...b3d
Katta82 Skrevet 25. august 2015 #13 Skrevet 25. august 2015 Det står at kvar av foreldrene har rett på 12mnd permisjon dersom den tas rett etterpå. (Dersom ein er aleineforelder kan denne forelderen ta begge åra.) Men det seie meg at den eine forelderen må kunne arbeide når den andre er i permisjon. Far kan ikkje sitte heime eit heil år og vente på at det er sin tur. Eller motsatt om det er far som skal vere heime først.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #14 Skrevet 28. august 2015 Det står at kvar av foreldrene har rett på 12mnd permisjon dersom den tas rett etterpå. (Dersom ein er aleineforelder kan denne forelderen ta begge åra.) Men det seie meg at den eine forelderen må kunne arbeide når den andre er i permisjon. Far kan ikkje sitte heime eit heil år og vente på at det er sin tur. Eller motsatt om det er far som skal vere heime først. Sånn har jeg ikke tenkt på det før... Da må det nesten være mulig ja, ellers er jo eneste alternativet at begge foreldrene har permisjon samtidig Da tenker jeg slik at reglen om at den må starte rett etter den ordinære permisjonen gjelder uansett hvem av foreldrene som har hatt, og skal ha, permisjon 2 året. Siden jeg er så godt igang med å allerede styre med perm- og barnehagespørsmål, er det noen som vet hvordan det funker med å "holde av" bhg-plass? Altså, hvis vi skulle se at vi har råd til at jeg har permisjon et helt år ekstra, og bhg-inntak er i August 2017 (er da vi har rett på plass) mens jeg kan ha perm til Januar 2018 pga kontantstøtte - får vi fortsatt plass om vi ikke tar den vi får tildelt i August men venter nesten et halvt år ekstra? Eller må vi da vente til neste inntak i August 2018? Uff mye å sette seg inn i det her,.. Anonymous poster hash: 62602...f4d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #15 Skrevet 28. august 2015 Problemet med å vente til januar kontra august er at det er få ledige plasser midt i et barnehageår, i august er det "naturlig avgang" da alle skolestarterne slutter. Om du skal ha plass i januar er utfordringen at noen barn må flytte eller slutte midt i bhgåret, evt at barnehagen dere ønsker tar inn ekstra barn i gruppene sine iløpet av året. Om dere ikke må ha plass i en spesiell barnehage men søker mange er muligheten selvsagt større. Du kan jo også risikere å ønske plass samtidig som andre med rett på plass pga alder, barn med søskenprioritet, spesielle behov etc. Jeg måtte ha 7 mnd ekstra ulønnet permisjon da novemberbarnet ikke fikk plass i januar 2014 tross alder og søskenprioritet. Men søkte kun plass i 1 barnehage. Anonymous poster hash: 4e858...c26
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #16 Skrevet 29. august 2015 Problemet med å vente til januar kontra august er at det er få ledige plasser midt i et barnehageår, i august er det "naturlig avgang" da alle skolestarterne slutter. Om du skal ha plass i januar er utfordringen at noen barn må flytte eller slutte midt i bhgåret, evt at barnehagen dere ønsker tar inn ekstra barn i gruppene sine iløpet av året. Om dere ikke må ha plass i en spesiell barnehage men søker mange er muligheten selvsagt større. Du kan jo også risikere å ønske plass samtidig som andre med rett på plass pga alder, barn med søskenprioritet, spesielle behov etc. Jeg måtte ha 7 mnd ekstra ulønnet permisjon da novemberbarnet ikke fikk plass i januar 2014 tross alder og søskenprioritet. Men søkte kun plass i 1 barnehage. Anonymous poster hash: 4e858...c26 Hmm ja det er vel en sjanse å ta om vi må søke på nytt etter Augustinntaket og ikke vet om vi får plass eller ikke.. Da er det gjerne lurest å bare ta utgangspunkt i allerede nå at permisjon blir fra jula nå, og til august 2017 :-) Vet kommunen tar inn barn ut over normalt inntak hvis de har plass, men hvis vi ikke er garantert plass i Januar 2018 men derimot er det i august 2017 så må vi nok holde oss til det :-) Er ikke så "kresen" på hvilken bhg vi havner i, da det er 4 stk i nærområdet og alle har godt rykte, men den nærmeste er den jeg absolutt håper på plass i, for de er helt supre Anonymous poster hash: 62602...f4d
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #17 Skrevet 29. august 2015 Du, og pappan, har rett på hvert deres år med ulønnet permisjon. Ulønnet permisjon må starte rett etter at den ordinære permisjonen er ferdig. Ordinær permisjon = mors del, felleskvoten og fars del. Altså kan du starte etter at han har hatt sine 10 uker. Og hvis han vil ha ulønnet permisjon kan han starte rett etter at du der ferdig med din:)Anonymous poster hash: f43d0...155 Hun kan IKKE ha jobbet mellom permisjonene. Anonymous poster hash: 2ebeb...a1a JO hun kan det, så lenge far er hjemme i den ordinære permisjonen. Denne rettigheten er fengselet i AML. Rettigheten til ulønnet permisjon gjelder altså permisjon rett etter at den ordinære permisjonen er ferdig. Ordinær permisjon er mor del + felles del + far del. Og som en annen lenger ned her side; begge har rett til ett år ulønnet permisjon. Den ene parten kan selvfølgelig ikke sitte hjemme og vente mens den andre er i permisjon. Da jobber man!! Anonymous poster hash: f43d0...155
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #18 Skrevet 29. august 2015 Det blir vel også litt opp til arbeidsgiver din.hva som passer for de Nei, det er ikke opp til arbeidsgiver. Retten til ulønnet permisjon er lovbestemt For de som lurer, så er det greit å lese AML før man uttaler seg så bastant!! AML regulerer også hvor lang tid i forveien arbeidsgiver må ha beskjed om permisjon. Jo lenger permisjon, jo lenger tid i forveien må man varsle.Anonymous poster hash: f43d0...155 Men det er opp til arbeidsgiver om han vil gi ulønnet perm etter at hun er tilbake i jobb!Anonymous poster hash: cbf17...b3d Nei det er det faktisk ikke. Ulønnet pemisjon rett etterordinær permisjon er en lovfestet rettighet på lik linje med fødselspermisjon. Arbeidsgiver kan ikke nekte hverken mor eller far dette! Tror du blander sammen med rett til gradert permisjon -som arbeidsgiver i visse sammenhenger kan nekte. Anonymous poster hash: f43d0...155
Katta82 Skrevet 29. august 2015 #19 Skrevet 29. august 2015 Det står at kvar av foreldrene har rett på 12mnd permisjon dersom den tas rett etterpå. (Dersom ein er aleineforelder kan denne forelderen ta begge åra.) Men det seie meg at den eine forelderen må kunne arbeide når den andre er i permisjon.Far kan ikkje sitte heime eit heil år og vente på at det er sin tur. Eller motsatt om det er far som skal vere heime først. Sånn har jeg ikke tenkt på det før... Da må det nesten være mulig ja, ellers er jo eneste alternativet at begge foreldrene har permisjon samtidig Da tenker jeg slik at reglen om at den må starte rett etter den ordinære permisjonen gjelder uansett hvem av foreldrene som har hatt, og skal ha, permisjon 2 året. Siden jeg er så godt igang med å allerede styre med perm- og barnehagespørsmål, er det noen som vet hvordan det funker med å "holde av" bhg-plass? Altså, hvis vi skulle se at vi har råd til at jeg har permisjon et helt år ekstra, og bhg-inntak er i August 2017 (er da vi har rett på plass) mens jeg kan ha perm til Januar 2018 pga kontantstøtte - får vi fortsatt plass om vi ikke tar den vi får tildelt i August men venter nesten et halvt år ekstra? Eller må vi da vente til neste inntak i August 2018? Uff mye å sette seg inn i det her,.. Anonymous poster hash: 62602...f4d Snakk me dei i den nermaste barnehagen og høyr. Her fekk ein (iallefall i år) lov til å holde av plassen dersom ein begynte dette året. Altså ikkje venta te januar 2016, men viss ein starta opp seinast desember 2015. Men om detta e ein regel øve alt, elle om den e lokal variant veit eg ikkje. Forhøyr deg litt!
Therese855 Skrevet 9. oktober 2015 #20 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg lastet ned en app for beregning av permisjon. Vet ikke om den fungerer for ditt tilfelle, men du kan jo prøve. https://play.google.com/store/apps/details?id=codes.simen.nav&hl=en https://itunes.apple.com/us/app/permisjonsplanleggeren/id1031080815?ls=1&mt=8
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #21 Skrevet 9. oktober 2015 Dette undersøkte jeg faktisk med min egen arbeidsgiver nå på mandag! Det kan nok være forskjellig fra bedrift til bedrift, men hos oss er det ikke noe i veien for at jeg tar ulønnet permisjon etter at pappan har tatt pappakvoten sin. Altså; jeg tar 39 uker først, så tar han 10 uker, så tar jeg ulønnet permisjon frem til barnehageoppstart (ca. 5 mnd). Det som min arbeidsgiver da imidlertid krever er at jeg har tatt ut all oppspart ferie før jeg tar ulønnet permisjon. Det er som sagt sikkert litt forskjell mellom arbeidsgivere, men her jeg jobber er altså ikke dette noe problem. Anonymous poster hash: 550c5...078
Katta82 Skrevet 9. oktober 2015 #22 Skrevet 9. oktober 2015 Dette undersøkte jeg faktisk med min egen arbeidsgiver nå på mandag! Det kan nok være forskjellig fra bedrift til bedrift, men hos oss er det ikke noe i veien for at jeg tar ulønnet permisjon etter at pappan har tatt pappakvoten sin. Altså; jeg tar 39 uker først, så tar han 10 uker, så tar jeg ulønnet permisjon frem til barnehageoppstart (ca. 5 mnd). Det som min arbeidsgiver da imidlertid krever er at jeg har tatt ut all oppspart ferie før jeg tar ulønnet permisjon. Det er som sagt sikkert litt forskjell mellom arbeidsgivere, men her jeg jobber er altså ikke dette noe problem. Anonymous poster hash: 550c5...078 Du har krav på permisjon dersom du starte rett etter mor eller far sin perm går ut. Trur ikkje arbeidsgivar kan kreve at du skal ta ferie først. Då øydelegg du for far sin rett til å ta permisjon rett etter din. Men i forhold til dine rettigheter ville eg i så fall bedd om å få plassert ferien etter den ulønna permisjonen. Dersom du har ulønna perm sist og det skjer noko uforutsett med deg. At du ikkje kan begynne i jobb f.eks. Så har du blant anna verken krav på sjukepenger eller arbeidsavklaringspenger. Plasseres derimot ferien din sist og den er over 4 veker tjener du deg opp igjen denne rettigheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå