Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #1 Skrevet 25. august 2015 Så et innslag fra god morgen Norge om en far som hadde GPS i sekken til sønnen da han skulle gå til og fra skolen, for å vite at han kom seg trygt fram. Tenkte umiddelbart at dette var lurt og noe jeg vil gjøre også. Vi lever i en gal verden og tenk hvis man sto i den situasjonen at barnet ditt ble borte, da hadde du vært sjeleglad for GPS-en på barnet. Hva tenker dere andre om dette? Anonymous poster hash: b81e3...677
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. august 2015 #2 Skrevet 25. august 2015 Tenker at det er veldig smart.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #3 Skrevet 25. august 2015 Jeg kjenner en som har det. Sønnen har ett eller annet innen autismesjangeren, og før guttungen ble gpsmerka, så kunne han ikke være ute alene, da han brått kunne legge ut på vandring. Så i det tilfellet har gps gitt sønnen friheten tilbake. Ser ikke noe negativt med det. Men har selvfølgelig en del betenkninger med gpsmerking sånn generelt! Anonymous poster hash: 73e37...499
Giss Skrevet 25. august 2015 #4 Skrevet 25. august 2015 Jeg tror det kommer veldig an på hvor man bor og hvilken skolevei barna har. Mine tar skolebussen hver dag. Vi går sammen til busstoppet siden det er på vei til jobben min. Så for min del er det ikke et behov. Om barna skal gå alene gjennom storbyens gater for å komme til skolen blir det jo noe annet. Men jeg tror jeg hellere ville alliert meg med f eks et eldre barn eller en voksen som skal samme vei om det er mulig. Når mine blir så store at de enten er alene hjemme etter skolen eller blir med venner hjem skal de uansett ha en telefon med seg.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 Vi vurderer gps på 5 åringen, en klokke eller noe. Ikke noe han skal ha på hele tiden såkalt, men når vi er steder med mye folk ol. Dette fordi han vandrer avgårde uten tanke på konsekvenser. Han klarer ikke ta det innover seg uansett hvor mye vi har prata og forklart. Sist forsvant han I bø sommerland, tok nesten 20 minutter å finne han igjen. Han forsvinner på kjøpesenter ol også. Vi klarer ikke ha øynene på han hvert sekund og i store folke mengder tar det ikke mange sekundene før han er ute av syne. Gps som kan brukes sammen med mobilen virker veldig greit så vi lettere finner ham igjen. Anonymous poster hash: 977ce...381
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #6 Skrevet 25. august 2015 Jeg er kritisk. Men så forstår jeg heller ikke utsagn som "det er en gal verden vi lever i". Verden vi lever i, vi nordmenn, er veldig trygg. Og veldig langt fra gal. I tilfeller der barnet er funksjonshemmet forstår jeg det. Og det siste Anonym skriver, om å bruke det i enkelte tilfeller. Her har vi en 10-åringen som ofte blir borte i folkemengder. Og når han blir borte, så kan han finne på å vandre langt vekk. Da kunne GPS vært nyttig. Men i hverdagen, nei. Anonymous poster hash: 4ae71...4a2
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #7 Skrevet 25. august 2015 Jeg liker ikke tanken på et samfunn hvor vi skal overvåke hverandre mer og mer, hva skjedde med å snike seg vekk med en kompis og gå på ulovlig epleslang da? Barna mine får telefon når de er 8-10 år gamle så jeg kan ringe dem, det holder. De må kunne slippes ut og bli selvstendige, klare seg selv og ta ansvar for å komme seg til skolen selv. Jeg kan ikke henge over skuldrene deres 24/7, det er ikke bra hverken for dem eller meg. Anonymous poster hash: 97fd2...8b3
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #8 Skrevet 25. august 2015 Når barna tar en tur på fjellet eller i skogen uten oss voksne kan jeg se nytten av det noen ganger, men generelt tror jeg det er viktig for barn å ikke tro de er overvåket eller passet på bestandig. Barn bør få ha sine hemlige steder, de bør få snike seg unna at de somlet på veien osv. Jeg tror rett og slett det er viktig å la barna klare seg litt selv for at de skal utvikle seg til selvstendige trygge individer som vet med seg selv at de kan takle de fleste problemer selv. Om de bestandig skulle bli passet opp er jeg redd det på sikt vil undergrave selvtillitten deres. Anonymous poster hash: 31b30...534
Plutselig_gravid Skrevet 25. august 2015 #9 Skrevet 25. august 2015 Aldri i livet. Mine unger skal få lov til å ha muligheten til å gjøre ting vi voksne ikke vet. Tror dessuten jeg hadde blitt mer bekymret med gps overvåking. "har ikke hun stått i ro ganske lenge nå", "hva skjer nå, hvorfor går hun til høyre".
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #10 Skrevet 25. august 2015 Aldri i livet. Mine unger skal få lov til å ha muligheten til å gjøre ting vi voksne ikke vet. Tror dessuten jeg hadde blitt mer bekymret med gps overvåking. "har ikke hun stått i ro ganske lenge nå", "hva skjer nå, hvorfor går hun til høyre". Hallo...du har jo virkelig misforstå dette. Anonymous poster hash: 9ea53...a69
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #11 Skrevet 25. august 2015 Jeg synes ikke det er så dumt, har vurdert å skaffe det selv. Ikke for å bruke hele tiden, men når vi er på steder med mye folk som en her nevner, eller de første gangene han skal gå skoleveien alene når den tid kommer, for å forsikre meg om at det han klarer det. Anonymous poster hash: f6635...539
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #12 Skrevet 25. august 2015 Det syns jeg er en uting. Unger skal få lov til å være unger, uten å være overvåket hele døgnet. Unger må bryte noen grenser for å vokse på de, vi foreldre må ha noe å bekjymre oss over før vi kan lære oss å stole på våre barn og ikke minst se de er store nok til ting. Vi skaffet oss en ekstra mibol når ungene var små. Da sendte vi med den når de skulle gå litt runt omkring, eller når vi skulle nå de raskt når vi skulle noe. Fungerte supert de få gangene vi brukte det. Her har ungene gått til og fra skolen alene fra første klasse. Det har gått veldig bra. Den første tiden ringte de når de kom hjem slik at jeg hadde en liten kontroll, etter en kort stund sluttet vi med det. Anonymous poster hash: a3f18...df5
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #13 Skrevet 25. august 2015 Skulle gjerne operert det inni barna, ikke fordi jeg vil overvåke barna . Kunne gjerne vært sperret for mitt innsyn. Men vist det skulle skje noe med dem. Kunne politiet spore dem. Ja vi lever i Norge , men det er jaggu ikke trygt her. Berre se på galningen som bygde lyd isolert rom i kjelleren ! Anonymous poster hash: 82d8e...4c3
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #14 Skrevet 25. august 2015 Jeg stoler på barna, men ikke på alle andre galninger rundt om... Anonymous poster hash: 82d8e...4c3
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #15 Skrevet 25. august 2015 Mange av dere skriver som om dere faktisk skal overvåke barna. Det er jo ikke det det handler om? Jeg har ikke sett innslaget fra TVNorge. Man sjekker hvor barnet er kun i tilfelle en lang forsinkelse uten å ha fått beskjed. Man sjekker ikke i utide hvor ungen tar veien... Kun når det er noe bekymringsverdi. Anonymous poster hash: 6f473...d51
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #16 Skrevet 25. august 2015 Jeg kunne gjerne merket ungen min, uten at jeg fulgte med på GPSen hele tiden. Dvs at den lå i sekken/klokke etc og ble peilet inn hvis ungen forsvant/ikke svarte på telefon, men ikke sjekket til vanlig. De må jo ha litt privatliv! Anonymous poster hash: cd4c3...670
Gjest Antarctica Skrevet 25. august 2015 #17 Skrevet 25. august 2015 Hvilke galninger er det som har kidnappet barn i Norge?!? Hvis dette blir vanlig, tror jeg vi vil se en økning i en bestemt type forbrytelser, nemlig familievold/familie"tragedier". Sjalu, avmektige og desperate menn vil prøve å smugle gps inn i barnas lommer når de har samvær under tilsyn for å kunne forfølge sin eksfamilie. Huff, grøsser!
Modesty Blaise. Skrevet 25. august 2015 #18 Skrevet 25. august 2015 Helt uaktuelt, og en krenkelse av barnets rettigheter. Verden er ikke så farlig som enkelte vil ha det til, og jeg kommer aldri til å overvåke barnet mitt. Jeg syns det er helt vanvittig å i det heletatt vurdere det.
Plutselig_gravid Skrevet 25. august 2015 #19 Skrevet 25. august 2015 Aldri i livet. Mine unger skal få lov til å ha muligheten til å gjøre ting vi voksne ikke vet. Tror dessuten jeg hadde blitt mer bekymret med gps overvåking. "har ikke hun stått i ro ganske lenge nå", "hva skjer nå, hvorfor går hun til høyre". Hallo...du har jo virkelig misforstå dette. Anonymous poster hash: 9ea53...a69 Hva er det jeg har misforstått? Hvor stort problem er kidnapping i Norge? Overvåking av barn på denne måtensynes jeg er helt forkastelig. Tror dessuten veldig mange foreldre hadde misbrukt gps informasjon. Jeg er 10O prosent negativ.
LittLykkelig Skrevet 25. august 2015 #20 Skrevet 25. august 2015 Synes det høres smart ut. Så lenge det ikke misbrukes av en voksen, men kun dersom man er bekymret og barnet ikke dukker opp til avtalt tid. Ville nok ikke gps-merket ungdommen min, men på barneskolebarn synes jeg det høres trygt ut både for barnet og foreldrene. Så lenge de ikke kan "hackes" og brukes av overgripere da.. 😜
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #21 Skrevet 25. august 2015 For å være på den sikkre siden kunne det jo bli opperert inn GPS i alle mennesker og så kunne sporene legges ut på nett slik at det bare var å sjekke. Tenk så greit å kunne vite hvor alle var til enhver tid! Anonymous poster hash: 31b30...534
TPK Skrevet 25. august 2015 #22 Skrevet 25. august 2015 Fristende, for min egen del. Men prinsipielt sett er det ikke aktuelt! Barna må få en viss frihet de også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå