Gå til innhold

Burde ikke skolen ha tatt kontakt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har 8 åringen starter i tredje klasse. Etter nesten to år med sosiale vansker møtte vi endelig en lærer som tok oss på alvor og de siste ukene av skolen før ferien var barnet mitt inkludert!!! Hele barnet glødet og endelig ble vi som foreldre hørt.

Barnet vårt er ikke noe flink på sosiale koder, men for all del absolutt ikke utagerende eller voldelige. Bare stille og forsiktig, blir vel kanskje for ivrig når det får være med og skjønner absolutt ikke ironi..

Hver gang vi har gått til lærerene med at de ikke ser at barnet vårt ikke har det bra har vi blitt fortalt at klassen i seg selv er såpass utfordrende at de desverre ikke har hatt tid og ressurser til overs til å se vårt barn.

Nå er det nytt år og nye lærere og det virker som det er umulig å få informasjon videre. Igjen sitter jeg med et barn som ikke får være med i leken og ikke har noen å leke med. Jeg ringte skolen i går å la igjen beskjed om at den nye kontaktlæreren må kontakte oss snarest pga det psykososiale miljøet rundt vårt barn. Jeg vet det er tidlig å be om tilbakemelding, men det er jo sånn det har vært med de andre, umulig å få fatt i fordi de har det så travelt. Kunne de ikke bare ha sent en sms med at beskjeden var mottatt og at vi vil bli kontaktet.

Nå aner jeg ikke hva vi skal gjøre, jeg vil bare flytte barnet på en annen skole for det er så vondt å se hvor vondt barnet Har det!! Vi er ikke foreldre som maser på lærerne, vi kjefter og anklager ikke, vi vil bare ha hjelp slik år barnet vårt kan få det bedre.

Dette ble veldig langt, men har du noen råd til meg? Hvem skal vi ta kontakt med og hva kan de hjelpe oss med?

Anonymous poster hash: 480fc...e29

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Rektor på skolen. Møt opp hvis du ikke føler du får god nok respons. Forlang møte, tiltaksplan må de klare å lage og følge opp. Hvis ikke, må de sette inn ekstra ressurser. Hjelper ikke det, er det noe i kommunen som har ansvar for at skolene gjør jobben sin. Jeg vet ikke hva det heter, men noe bør du finne på kommunens hjemmeside. Alle skal bli sett, og du kan ikke være på skolen hver dag og følge dette opp. Skolen skal og må ta tak i dette. Klem til deg :)

Skrevet

Dette høres jo merkelig ut.

Vi har selv en som startet i 3. klasse nå og han har også slitt sosialt i 2 år. Ikke forstått de sosiale kodene og det har vært endel problemer pga at han da også har blitt overivrig når først noen har lekt med han slik at han dermed har blitt ekskludert igjen pga at de blir lei han. 

Han har også vært urolig i klassen og forsøkt å få oppmerksomhet ved å ta dumme valg for han selv. 

Oppfølgingen fra lærer har vært fantastisk og i en periode fikk jeg tekstmelding fra henne daglig, om både positive og negative ting. Dermed kunne jeg også ha daglig oppfølging på han og prate med han om ting. De lagde også egne lekegrupper og hadde fullt fokus på samhold, og det å si fine ting til hverandre, oppføre seg fint med hverandre.

Nå ser det ut som det har løsnet litt for han heldigvis, satser på at det holder. 

Jeg syns du skal kalle inn til et møte med kontaktlærer og kreve oppfølging, for dette kan man ikke finne seg i. Hadde ikke det fungert hadde jeg byttet klasse/skole.

Lykke til og håper det løser seg :)

Skrevet

Hvorfor er dere så sikre på at barna deres ikke forstår de sosiale kodene?

Anonymous poster hash: cd4ff...bd6
Skrevet

Hvorfor er dere så sikre på at barna deres ikke forstår de sosiale kodene?  Anonymous poster hash: cd4ff...bd6

Nei, hvordan kan de vite det? Det er jo ikke sånn at de ser og kjenner barnet sitt.

Makan til tullkjerring.

Anonymous poster hash: ff4d6...062

Skrevet

Nå har 8 åringen starter i tredje klasse. Etter nesten to år med sosiale vansker møtte vi endelig en lærer som tok oss på alvor og de siste ukene av skolen før ferien var barnet mitt inkludert!!! Hele barnet glødet og endelig ble vi som foreldre hørt.

Barnet vårt er ikke noe flink på sosiale koder, men for all del absolutt ikke utagerende eller voldelige. Bare stille og forsiktig, blir vel kanskje for ivrig når det får være med og skjønner absolutt ikke ironi..

Hver gang vi har gått til lærerene med at de ikke ser at barnet vårt ikke har det bra har vi blitt fortalt at klassen i seg selv er såpass utfordrende at de desverre ikke har hatt tid og ressurser til overs til å se vårt barn.

Nå er det nytt år og nye lærere og det virker som det er umulig å få informasjon videre. Igjen sitter jeg med et barn som ikke får være med i leken og ikke har noen å leke med. Jeg ringte skolen i går å la igjen beskjed om at den nye kontaktlæreren må kontakte oss snarest pga det psykososiale miljøet rundt vårt barn. Jeg vet det er tidlig å be om tilbakemelding, men det er jo sånn det har vært med de andre, umulig å få fatt i fordi de har det så travelt. Kunne de ikke bare ha sent en sms med at beskjeden var mottatt og at vi vil bli kontaktet.

Nå aner jeg ikke hva vi skal gjøre, jeg vil bare flytte barnet på en annen skole for det er så vondt å se hvor vondt barnet Har det!! Vi er ikke foreldre som maser på lærerne, vi kjefter og anklager ikke, vi vil bare ha hjelp slik år barnet vårt kan få det bedre.

Dette ble veldig langt, men har du noen råd til meg? Hvem skal vi ta kontakt med og hva kan de hjelpe oss med?

Anonymous poster hash: 480fc...e29

Den setningen jeg har uthevet hadde fått meg til å se rødt, tror jeg. Skolen og lærerne avskriver seg sitt ansvar!

Her må du bare gå til rektor, ev. direkte til de som har ansvar for utdanningen i kommunen. Har ikke skolen ressurser så må kommunen skaffe flere ressurser, det er de pliktig til. Å si at de ikke har tid eller ressurser til å se ditt barn mener jeg er et brudd på utdanningsloven!

Du sier at dere ikke er foreldre som maser eller kjefter. Det er forsåvidt fint, men jeg tror det er på tide dere blir veldig, veldig tydelig med skolen. Om skolen da velger å oppfatte dere som masete, det er skolens problem. Så bli tydelig og begynn med å kreve med et møte med rektor! Husk også å be om å få et skriftlig referat av møtet (gjør notater selv også, da kan du etterpå sammenligne og se om noe er utelatt av det som ev. er avtalt) og be om en handlingsplan så fort som mulig.

Håper skolen tok kontakt med dere i dag, om ikke - bli mye mer tydelig! Barnet har rett på en god skolehverdag, det har rett til å bli sett og til å få den hjelpen det trenger.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 39d91...4c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...