Gå til innhold

Har barna mine en spesielt lang skolevei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet ganske nylig og nå har de ca 2 km til bussen og derfra buss i ca en halvtime. Før hadde de kun ca 1,5 km å gå så var de fremme.

Jeg trodde de skulle få plass på en annen buss, der de hadde sluppet unna med å gå maks én km, men den var full. Nå har jeg litt dårlig samvittighet over å ha flyttet så langt unna skolen og så langt unna bussen. Barna stortrives her, men akkurat den skoleveien er jo lang...

Anonymous poster hash: 7f0fb...89a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jo en uvanlig lang skolevei. Det er mange andre som også har det, men langt fra flertallet.

De har sikkert ikke vondt av det, selv om busstid jo er litt kjedelig.

Anonymous poster hash: e1eda...70c
Skrevet

Ja, litt avhengig av hvilket tempo de har når de går, bruker de rundt en time hver vei. Det er klart at to timer i reisevei er mye, og at det går på bekostning av hvor mye fritid de har.

Skrevet

For meg som er født og oppvokst i tettbebygde strøk, og selv har bosatt med i en middels stor by er det veldig lang skolevei.

Da jeg var barn hadde jeg under 1 km å gå til barneskolen, da jeg begynte på ungdomsskolen måtte jeg sykle ca 2 km.

Her jeg bor nå er det felles barne- og ungdomsskole og vi bor kanskje 500 meter fra skolen.

Skolene her ligger såpass tett, at jeg tror ikke noen har mer enn 3 km til skolen, nesten ingen som kjører buss til skolen her, sikkert 90% av elevene bor så nærme at de ikke har krav på det.

Anonymous poster hash: bf883...183
Skrevet

Det er lang vei til skolen ja.

Selv har jeg bodd i Oslo, og nå bor vi i en annen stor by. Så jeg er jo vant til at det ikke er lange veiene. Nå har minste 2 km til skolen, men ved dårlig vær, så går bussen rett utenfor døren våres, og til skolen. Største har 500 m til skolen.

Men noen steder er det jo normalt med skolebuss, og lang vei til skolen.

Anonymous poster hash: 6baca...11b
Skrevet

Vi bor landlig slik at flere har buss til skolen her. Mange har nok også et stykke å gå til bussen. Men jeg selv har ikke vokst opp slik. Jeg var nesten nabo med både barne- og ungdomsskolen. Jaja,det får jo bare være sånn. Og det er verdt det for at barna får gå på en fantastisk skole. Men huff, langt er det.

Til nå har jeg både kjørt dem til og hentet dem fra bussen.

Skrevet

Mine har 6 km til skolen. Vi kjører på under ti minutter, men når de tar buss hjem etter skoletid så bruker de nesten 45 min. Bussen skal innom alle "kriker og kroker".

det er litt lang vei hjem for ungene, men de koser seg faktisk på bussen og vil heller ta den enn å bli hentet på dager hvor jeg har fri....

Anonymous poster hash: 93de4...9ed
Skrevet

Det er litt langt, men de tilpasser seg raskt. Jeg gikk på privat ungdomskole, og måtte gå 10 minutter til busstoppet, deretter 45 minutter med buss, med et bussbytte.

Det var enkelte dager det var kjipt, i regnvær mørke, men det ble raskt vane, og mange av vennene mine delte en del av bussturen med meg, så det gikk helt fint.

Skrevet

Fra mitt perspektiv er det ikke så langt, men nå hadde jeg en enda lenger vei ettersom jeg måtte gå 3 km først, så bli kjørt med drosje 10 km, før jeg måtte vente i 30 minutter på bussen som skulle kjøre meg 10 km. Sett utfra det så er dine barns skolevei ikke lang, men det spiser jo mye av våkentiden utenom skolen så det er jo ikke optimalt.

Anonymous poster hash: cd8a6...f62
Skrevet

Det er en lang skolevei, men det skal du bare være glad for. For det første er det veldig sunt for barna å gå de kilometerene til og fra bussen hver dag og for det andre er skoleveien veldig sossial. Så lenge barna trives synes jeg bare du skal regne veien som et gode.

Anonymous poster hash: 1be7c...9c3
Skrevet

Hvis det er gåavstanden til bussen du mener er lang, så NEI, det er den absolutt ikke. Den 30 minutter lange bussturen er derimot veldig lang. 

Anonymous poster hash: 35761...5d4
Skrevet

2km er jo ingenting, det tar 20 minutter. Bruker de mer tid enn det må de vel omtrent gå baklengs? 

Anonymous poster hash: 73157...39f
Skrevet

Jeg hadde kjørt de til bussholdeplassen. 

Anonymous poster hash: c78d7...d69
Skrevet

2km er jo ingenting, det tar 20 minutter. Bruker de mer tid enn det må de vel omtrent gå baklengs?

Anonymous poster hash: 73157...39f

Det tar ca en halvtime i vanlig tempo. Går man veldig raskt kan man bruke 20 min. Dermed er reiseveien til skolen på én time. Pluss at de isåfall må gå tidligere hjemmefra for å helt sikkert rekke bussen. Ergo må de gå ca kl 07.10, og skolen begynner kl 8.30.

Skrevet

Hæ??? Du synes 2 km er langt?

Jammen ikke rart det er mange overvektige barn/voksne hvis det er noe mange mener. 2 km liksom....barn som ikke kan gå dette.... flaut

Anonymous poster hash: b65c8...e8e

Skrevet

Hæ??? Du synes 2 km er langt?

Jammen ikke rart det er mange overvektige barn/voksne hvis det er noe mange mener. 2 km liksom....barn som ikke kan gå dette.... flaut

Anonymous poster hash: b65c8...e8e

2 km i seg selv er ikke langt. Men når det følges av buss på en halvtime blir det langt. Når barna må gå hjemmefra kl 7 for å rekke skolen kl 8.30, så er to km langt. Da hjelper det stort å bli kjørt kl 7.40 istedet.

Men planen er at de skal sykle de to km frem til vinteren. Denne vinteren har jeg mulighet å kjøre dem, men så begynner jeg nok å jobbe og da blir det verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...