Gå til innhold

Gravid og sykemelding...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 31 nå, og er ikke i noe særlig form. Mye kraftige kynnere, smerter/murringer nederst i magen, hovne ben og er trøtt og sliten. Er derfor 100% sykemeldt nå, og har vært det i 2 uker. Har tidligere vært delvis sm. Fastlegen min er litt forsiktig når det gjelder sykemeldinger, og vil kun skrive sm for 1 uke i gangen. Jeg ser ikke for meg at jeg vil klare å komme tilbake i jobb igjen, da mye av jobben innebærer tunge løft og mye stress (er helsefagarbeider på en travel avd.). Arbeidsgiver vil gjerne ha meg tilbake i jobb da det er vanskelig å få tak i vikarer, og blir nesten litt irritert når jeg kommer med sm.

Jeg sliter med flink pike-syndromet, og kjenner at jeg får dårlig samvittighet av å bare gå hjemme. Føler meg som en skikkelig pyse, er jo "bare gravid". Også føles det som om fastlegen min synes at jeg syter, og at jeg egentlig burde være på jobb da han sukker og nesten rister på hodet når jeg forteller at jeg ikke tror at jeg klarer å være på jobb nå.

Noen som har noen kloke ord til hva jeg burde gjøre? Burde jeg forsøke å jobbe igjen og heller sm meg hvis det ikke går i det hele tatt? Eller er det dumt? Burde jeg holde meg hjemme og slappe av?

Anonymous poster hash: 56147...31a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det litt på samme måte da jeg var gravid sist, legen ville helst ikke sykemelde i det hele tatt, graviditet er ingen sykdom og så videre. Greit nok det altså, men det er en tung og slitsom jobb for kroppen og mange plager som følger med.

Jeg ville forklart legen at det føles litt stressende for deg å måtte få ny sykemelding hver uke. Stadig forklare arbeid giver at du ikke kommer på jobb osv. Du er allerede 31 uker på vei og det er som regel slik at de siste ukene er tunge. Fastlegen burde kunne gi deg sykemelding fot litt lenger tid av gangen nå så kan du roe ned litt og arbeid giver vet hva de har å forholde seg til.

Anonymous poster hash: 4d15f...347

Skrevet

Beklager, men babyen og helsa di er viktigere enn sjefen din! ;)

Hater å være sykmeldt selv, men noen ganger er det det eneste rette...

Om det er vanskelig for deg personlig, så får du tenke på babyen din ;)

Og når du leverer neste sm, så er det bare å fortelle sjefen din at du sannsynligvis IKKE kommer tilbake før etter endt permisjon... Harde fakta!

Anonymous poster hash: a188e...352

Skrevet

du er lat, gravid er ingen sykdom.... skjønner sjefen din

Anonymous poster hash: ab41e...aee
Skrevet

du er lat, gravid er ingen sykdom.... skjønner sjefen din

Anonymous poster hash: ab41e...aee

Du er ufin! Til HI: Hør på kroppen din og bit i deg den dårlige samvittigheten. Her var situasjonen mye den samme bortsett fra at jeg har bekkenproblematikk. Gikk til legen, fikk ikke sykemelding (graviditet er jo ingen sykdom!).... og tok litt tid før jeg fikk komme til fysioterapeut pga. ventetid. Når jeg kom til han og han kjente på meg (spesialist på bekken) og behandlet ble han så forbanna på legen som hadde presset meg på jobb at han ba meg ta en 16 dagers egenmelding hvis hun ikke sykemeldte meg på flekken. Endte med at han ringte legen min mens jeg satt der, og jeg ble sykemeldt ut svangerskapet! Var bare 18 uker på vei når jeg var hos han. Han anbefalte meg å bytte lege, så jeg gjorde som han sa. Til tross for at legen jeg allerede hadde ba om unnskyldning når jeg kom! Som han sa: En uke til på jobb og jeg hadde endt i rullestol resten av svangerskapet... Så. Hør på kroppen! Hvil og hent deg inn. Ikke bra for barnet med stress!!!

Anonymous poster hash: d1e12...55d

Skrevet

Er så lei av dere som søker anerkjennelse her inne.

Du er flink, klart du kan sykemeldes.

Siden du spør oss og ikke lytter til hva legen mener om saken regner jeg med du kan jobbe og bare har vondt i viljen.

Anonymous poster hash: 589d5...885

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...