Gå til innhold

Dumt spørsmål sikkert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelper du barnet med leksene.?

Når slutte med det evt?

Kan ikke huske at mine foreldre satt seg ned med meg ...

Anonymous poster hash: f1454...c1a

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Hjelper du barnet med leksene.?

Når slutte med det evt?

Kan ikke huske at mine foreldre satt seg ned med meg ...

Hvis de trenger direkte "hjelp" er det noe feil i vanskegrad eller spørsmålsstillingen fra lærerens side. Jeg hører på høytlesningen deres og tilrettelegger for at de skal kunne gjøre det øvrige, men generelt mener jeg at lekser er en avtale mellom læreren og eleven. Foreldre er ikke del av den.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Har nå en i fjerde og en i sjette. De trenger mindre hjelp og tilsyn nå enn før, så de jobber selvstendig, men spør meg om det er noe. Når de er ferdige ser jeg gjennom det de har gjort, og "godkjenner" arbeidet.

Skrevet

Jeg hjelper min i første klasse med å sette igang og forstå oppgavene, men hun gjør dem jo selvsagt selv. Så sjekker jeg at det er riktig etterpå.

Skrevet

Hjelp og hjelp, fru Blom... Jeg hører på leselekser og signerer på dem. Jeg sitter sammen med dem mens de gjør leksene, og skulle de stå fast hjelper jeg dem. Det siste er uhyre sjelden.

Hovedjobben min er å legge til rette for leksetid og motivere ungene. For mine barn er det viktig at jeg er til stede, og det er helt greit. Jeg sitter ved kjøkkenbordet og leser avisen og drikker kaffe. Så hører jeg på leselekser og gangetabellen. Kikker litt i bøkene deres og følger med. For meg er det en berikelse, ikke et ork.

Skrevet

Jeg må dra barnet mitt i gang.

Det er så slitsomt.

Også må jeg be han om å viske ut 50% pga slurv

Skrevet

6.klassingen vår gjør lekene når han kommer hjem fra skolen (alene hjemme). Vi har avtale om at han skal ringer meg dersom noe er vanskelig eller uklart.

Og så sjekker vi selvsagt leksene når vi kommer hjem fra jobb. (Som vi skal!)

:-)

Anonymous poster hash: 57e66...0cb

Skrevet

Er alltid tilgjengelig med eldste som har adhd (5.klasse). Ikke fordi hun ikke klarer leksene sine, men fordi hun fort lar seg distrahere og trenger hjelp til å hente seg inn igjen. Sjekker over leksene etterpå når hun er ferdig. 2.klassingen hører jeg i leseleksen, og så sjekker jeg over etterpå og hjelper å eventuelt rette opp om noe er galt.

Anonymous poster hash: b967e...7f2

Skrevet

Eldstemann på 15 satt meg med hele tiden... Jeg mente ungen hadde dysleksi, skolen nektet, vi måtte bare øve mer! Satt i snitt 3 timer hver dag og det var ett helvete! Jeg søkte utredning selv via fastlege i 4. klasse. Det gikk fort, diagnose dysleksi ble stilt, innvilget 4 timer i uka med spes.ped. og 4 timer med assistent. Ungen hadde utviklet angst for både skole og skolearbeid.... Skolen nektet fortsatt for at det var ett problem. Ungen ble satt i grupper med 4 stk. som var utagerende pga. div. andre diagnoser og alt ble mye værre, mobbing osv.

I 6.klasse fikk skolen ny spes.ped.-lærer, ei som så hvert individ. Vår datter fikk komme tilbake i klassen, mistet assistent-tilbudet, men fikk spes.ped.-læreren 4 timer i uka, på gruppe med barn med likt behov. Mye ble forandret. Begrenset tid på lekser, pc med tre spesielle programmer (noe vi ordnet selv, men fikk anbefalt av denne læreren, og mye annet.

Innen siste halvår av 7.klasse gjorde jenta lekser selv! Vi var alltid i samme rom, men hun sto for jobben selv! 👍👍👍

Mellomste er 10 år. Hun jobber selvstendig, men skriver veldig mye feil. Jeg skal forlange utredning nå. Forrige lærer mente alt var normalt (samme skole). Vi har lite sammenligningsgrunnlag, så vi har bare vært lettet over at hun jobber selvstendig. Men ting tar utrolig lang tid og vi må øve, øve og øve på utrolig mye! Men på siste foreldresamtale sa læreren at hun synes det er grunnlag for en utredning i forhold til dysleksi. Jo mer vi har hørt jenta lese og jo mer vi leser det hun skriver er jeg sikker på at hun også har dysleksi. Så nå har jeg bedt om møte med læreren.

Skulle ønske skolen ga mer beskjed om hva som er normalt! At lærerene hadde mer retningslinjer! Så ikke vi foreldre må vurdere alt og at ikke lærerene kunne si så forskjellig!!!

Skjønner jo at ingen elever er like, men når PPT får sjokk, ja, da føler jeg meg skamfull som forelder (jeg om jeg virkelig gjorde mitt for å få en utredning!) og jeg blir skremt av at lærernes personlige meninger kan gjøre så stor forskjell!!!

Sammenligner jeg med svarene her inne, føler jeg bare at jeg må virkelig ha gjort en dårlig jobb! Mer uselvstendige unger finnes visst neppe og de er på grensen til evneveike tror jeg....

Gruer meg sinnssykt til sistemann skal på skolen.... og vurderer veldig om det blir privatskole på han....

Vi har en engelsk og en Steiner i byen. Blir 2 timer kjøring hver dag, det er det som holder litt igjen....

Phhhuuuuu, dagen's utblåsning! 😕

Anonymous poster hash: 866bb...4c6

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg må dra barnet mitt i gang.

Det er så slitsomt.

Også må jeg be han om å viske ut 50% pga slurv

Det er den posisjonen jeg syns det er så urettferdig at foreldrene må innta.

Skrevet

Datteren min har lesevansker. Jeg leser derfor alle tekster høyt for henne, både det de har i lekse og det vi regner med at hun forventes å lese på skolen neste dag, i alle fag. Nå går hun i 5. Regner med å fortsette høytlesingen i mange år.

Andre lekser trenger de ikke så mye hjelp med. Jeg forklarer selvfølgelig ting de ikke forstår, hører dem i gloser og hjelper dem med disposisjoner til større oppgaver, men det er høytlesingen som tar mye tid.

Anonymous poster hash: f3e30...994

Skrevet

Er det virkelig meningen at foreldre skal se over og rette barnas lekser? Hva gjør lærerne da? Det pleide da være deres jobb...

Anonymous poster hash: dbfe1...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...