Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Spiser virkelig barna deres absolutt alt, eller er det noe som ikke slår helt ann og så tilpasser dere den sunne menyen etter dette? Barna i huset her spiser det meste av grønt, både grønnsaker og frukt, men kål og løk kan jeg glemme... Men da lager jeg heller grønnsaker de liker, også får kål evt være til oss voksne (en dag smaker de og liker det, jeg stresser ikke). Men ser når barna mine har med noen hjem til middag at besøket virkelig ikke rører grønnsaker, kanskje til nød mais på tacoen... Så spennet er stort. Men det jeg lurte på til dere sunne "alt lages fra bunnen med sesongens råvarer" foreldre; liker barna virkelig alt like godt? Anonymous poster hash: ff621...5ff
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Nå lager jeg ikke absolutt alt fra bunnen av, og absolutt alt er ikke supersunt heller, men mesteparten Dvs, jeg anser at en middag kan være sunn og hjemmelaget selv om jeg for eksempel bruker karbonadedeig i den, eller fiskekaker av den litt dyrere typen med mye fisk i (det lager jeg ikke selv). Ikke alle vil være enig med meg i dette. Nei, barna mine liker ikke alt. De likte det meste da de var små (opp til ca 3-4 år), så ble det mer og mer de nektet å spise til tross for at de var hyppig eksponert for matvarene hele veien. Unntaket er minsten på 6 år som er nesten altetende. Så jeg lager gjerne to alternativer som er ganske like ernæringsmessig, eller at de rett og slett bare spiser det de liker av måltidet. Ellers har vi jo funnet våre favoritter som har det med å være litt gjengangere. Et tips til løk: Finmos den med kjøkkenmaskin eller stavmikser (mens den er rå), da får du den gode løksmaken på retten, men null biter Anonymous poster hash: e9c9c...172
TPK Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Nei, jeg lager stort sett uten det jeg vet at de virkelig ikke liker. F.eks løk. Det kan jeg bruke i supper\gryter, men ikke synlig i maten. Men mine liker heldigvis det meste av grønnsaker!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 Nei, han spiser ikke alt han får servert, men jeg lager det jeg og vi liker. Jeg elsker rosenkål, men det takler ikke guttungen. Så da lager jeg både rosenkål og brokkoli, så får vi begge noe vi liker, og han får smakt på ting flere enn én gang Anonymous poster hash: b7e24...107
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Så bra, da tenker vi nok likt. Får bare litt følelsen av at det er så idyllisk når vi lager all maten selv og barna smiler fra øre til øre av havrekli og brekkbønner. Litt av alt så er alle glade... 😊 Anonymous poster hash: ff621...5ff
Modesty Blaise. Skrevet 24. august 2015 #6 Skrevet 24. august 2015 Vi tilpasser litt. Hun spiser ikke alt, f.eks brokkoli er grusomt, og spises ikke. Men hun får alt på tallerken, også passer jeg på at hun får noen grønnsaker jeg vet hun liker, f.eks paprika eller tomat. Men hovedingrediensen blir ikke tilpasset, er det fisk så er det fisk f.eks.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #7 Skrevet 24. august 2015 Vi har en sønn som nesten ikke spiser noe som helst, lillesøster spiser alt foruten kålhode og hvitløk. Vi foreldre spiser alt. Så vi tilpasser måltidene, så gutten får det lille han spiser av grønnsaker (mais, gulrot, paprika og kinakål) pr måltid, frukt spiser han mye av, så slik som i bhg, så får han med seg litt av mye, for å gi et godt innslag, samtidig sender jeg med paprika, gulrot og kinakål når han ber om det. Det er slitsomt, men han spiser mer nå enn for et år siden, da spiste han til nød litt mais.. Så det går sakte men sikkert fremover. Anonymous poster hash: 5f2c8...221
Gjest Antarctica Skrevet 24. august 2015 #8 Skrevet 24. august 2015 De liker ikke alt "like godt", men de får i seg litt av det meste. I dag forsynte den yngste seg grovt av salaten, både kål, tomater og agurk, men han ba om å få unnslippe avocadoen. Den eldste forsynte seg også godt, og tok alt unntatt tomat. Da sier vi at det er ok, vi går ikke etter folk og kontrollerer når de har tatt av både fisk, poteter og grønnsaker. Mine spiser generelt mye forskjellig, men det er resultat av tilvenning og fokus på smak, matglede og involvering.
MammantilNurket Skrevet 24. august 2015 #9 Skrevet 24. august 2015 Herr Sønn spiser det meste. Om det er noe han ikke vil ha gjør jeg ikke noen stor sak ut av det. Ukesmenyene setter jeg opp ut i fra sesong, værmeldingen (!), hva vi har lyst på og at det er relativt sunt. Hvis Nurket og Kjæresten er hjemme alene vet jeg imidlertid at de gjerne spiser pølser med potetsalat, frossenpizza og fiskekaker med makkaroni
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #10 Skrevet 24. august 2015 Kan jeg svare selv om vi ikke alltid har sunne perfekte middager. Barna spiser det meste av grønnsaker nå, de er 8 og 11år. I mange år har jeg helt pedagogisk korrekt most grønnsaker og gjemt det inn i maten. Etterhvert begynte jeg å introdusere større og større biter og da de proststerte informerte jeg dem om at de hadde spist det i lang tid allerede. Nye grønnsaker kan være litt skumle, men de smaker og noe liker de og andre ting som eks sopp liker de ikke. Helt greit da jeg ikke spiser alt mellom himmel og jord selv. Anonymous poster hash: 1d776...e2c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #11 Skrevet 24. august 2015 Sønnen vår elsker fisk og grønnsaker, vi har ikke gjort noe spesielt for det. Han er ikke glad i salat men siden han er så glad i grønnsaker så er ikke det så nøye. Han liker paprika og mais så når vi har salat så spiser han paprika og mais, tvinger ikke i han det andre i salaten så lenge han spiser noe. En periode var han så hekta på grønnsaker at vi måtte nekte han å få mer grønnsaker før han hadde spist litt av det andre på fatet, kun grønnsaker er ikke bra i lengden. Alle må ikke like alt. Leste i går om ei som skrev en annen plass om at de foreldrene ikke liker salat så de har ingen salat på taco ol., så da er det det barna deres vokser opp med. Nemlig ingen salat. Anonymous poster hash: 60ceb...737
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #12 Skrevet 24. august 2015 Nei, alle barna her i huset har enkelte ting de ikke liker, men de får ta det de liker og ikke spise det de ikke liker. Jeg tar hensyn til det på en måte, og på en måte ikke. Men stort sett er de heldigvis altetende. Anonymous poster hash: 2c485...03d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #13 Skrevet 24. august 2015 Det er veldig, veldig få ting de ikke spiser. Noen ting er de mindre glade i enn andre, men de tåler å spise lite til et måltid innimellom nå og da. Anonymous poster hash: e5a0d...b96
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #14 Skrevet 24. august 2015 Ene ungen spiser alt, den andre ingen ting. Hennes valg, hun går da sulten til kvelds (evt er hun ikke spesielt sulten i middagstiden, hun spuser mye i bhg). Anonymous poster hash: 99a45...734
Mamma_til_2 Skrevet 24. august 2015 #15 Skrevet 24. august 2015 Jeg lager det jeg lager og så før de spise de grønnsakene de liker, mini elsker blomkål og brokkoli men liker ikke gulrot, største er motsatt, de spiser det de liker og smaker på nye ting men liker de ikke så slipper de.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 Ja, barna spiser alt. Men mindre av noe og mer av annet. Har nok bare vært heldig som har matglade barn. De er 6 og 8 år. Det kan være ei utfordring å ha enkelte barn på besøk. Liker ikke ditt og datt. Taco er ofte en vinner. De fleste spiser noe. Anonymous poster hash: 07313...cde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå