Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Jeg henter 2-åringen i bhg kl fire. Er hjemme halv fem. Hvordan skal jeg da rekke å lage sunn mat hun kan spise i rimelig tid?! Hvordan gjør dere andre det? Anonymous poster hash: d663d...ce1
kråkemamma Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Forberede kvelden før Middag til kvelds Hva er rimelig tid? Får gjort mye på 30-45 min
Mamalarma Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Lager mye klart dagen før og lager store porsjoner som fryses. Bruker Amandine poteter når vi har poteter, de skal koke bare 15 minutt.
MammantilNurket Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 (endret) Jeg er hjemme senere enn deg og har også en toåring. Vi har sunn, hjemmelaget middag hver dag. Null stress Vi spiser kl.18.00. Dette gjør du: 1) Sett opp ukesmeny fredag kveld (jeg kjører minst to fiskemiddager, minst to vegetar, som regel noe lettvint på fredag, kosemat på lørdager og litt fancy på søndag). 2) Finn ut hva du trenger til menyen. Sjekk hva du har i huset og skriv liste over hva du trenger. 3) Gjør innkjøp på lørdagen. 4) Gjør klart så mye som mulig på forhånd. Du kan f.eks. skrelle og kutte opp grønnsakene dagen før. Legg dem i kaldt vann, så holder de seg. 5) Legg fisk, kjøtt og kylling til tining i kjøleskapet dagen i forveien. 6) Supper kan med fordel lages dagen i forveien, settes kaldt og varmes opp. 7) Lager du hjemmelaget tomatsuppe er det lurt å lage dobbel eller trippel porsjon. Frys det ned og bruk til pasta- og pizzasaus. 8) Dampet nykål er supersunt og tar bokstavlig talt to minutter å lage. Flott, godtog mettende tilbehør. 9) Fordel karbonadedeig i poser, klem dem flate og putt i fryseboksen. Tar lite plass og tiner på null tid. 10) Involver toåringen i matlagingen. Min står på stol med forkle. Han får hjelpe til med å røre, helle oppi, måle/veie og dekker på bordet. Han elsker det, synes det er kjempestas å smake på ting også prater vi om alt vi gjør, hva ting heter, farger, smaker osv. Masse læring og veldig hyggelig Endret 24. august 2015 av MammantilNurket
☆☆☆ Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Et kl 18, så slepp du å stresse. Ungen kan få ei brødskive el l idet de kjem inn døra, så toker han nok å vente på middagen.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #6 Skrevet 24. august 2015 Vi er hjemme kl 17. Frukt, gulrøtter, brødskive,kornblanding, polarbrød, yoghurt eller knekkebrød tilbys (avh av hva de har spist til frokost og lunsj og har lyst på). Middag spises 1730/18 tiden eller senere avh av aktiviteter. Nå er barna 9 og 12 år gamle, vi har gjordt det slik siden de begynnte i bhg. Helgene spiser vi gjerne middag i 15 tiden. Dette funker bra. Er det sen middag er det ingen kveldsmat, for da er middagen kveldsmat. På denne måten rekker jeg å lage mat uten at det kun består av kjappe løsninger. Anonymous poster hash: 794cc...60a
TPK Skrevet 24. august 2015 #7 Skrevet 24. august 2015 (endret) Gi henne en skive bilen kl fire og skikkelig middag i seks-tiden. Så blir det kvelds for henne. Endret 24. august 2015 av TPK
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #8 Skrevet 24. august 2015 Jeg er hjemme senere enn deg og har også en toåring. Vi har sunn, hjemmelaget middag hver dag. Null stress Vi spiser kl.18.00. Dette gjør du: 1) Sett opp ukesmeny fredag kveld (jeg kjører minst to fiskemiddager, minst to vegetar, som regel noe lettvint på fredag, kosemat på lørdager og litt fancy på søndag). 2) Finn ut hva du trenger til menyen. Sjekk hva du har i huset og skriv liste over hva du trenger. 3) Gjør innkjøp på lørdagen. 4) Gjør klart så mye som mulig på forhånd. Du kan f.eks. skrelle og kutte opp grønnsakene dagen før. Legg dem i kaldt vann, så holder de seg. 5) Legg fisk, kjøtt og kylling til tining i kjøleskapet dagen i forveien. 6) Supper kan med fordel lages dagen i forveien, settes kaldt og varmes opp. 7) Lager du hjemmelaget tomatsuppe er det lurt å lage dobbel eller trippel porsjon. Frys det ned og bruk til pasta- og pizzasaus. 8) Dampet nykål er supersunt og tar bokstavlig talt to minutter å lage. Flott, godtog mettende tilbehør. 9) Fordel karbonadedeig i poser, klem dem flate og putt i fryseboksen. Tar lite plass og tiner på null tid. 10) Involver toåringen i matlagingen. Min står på stol med forkle. Han får hjelpe til med å røre, helle oppi, måle/veie og dekker på bordet. Han elsker det, synes det er kjempestas å smake på ting også prater vi om alt vi gjør, hva ting heter, farger, smaker osv. Masse læring og veldig hyggelig Ekstra bonus er at dette er den desidert billigste måten å handle og spise på Kjempegode tips! Anonymous poster hash: e8c5e...cc0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #9 Skrevet 24. august 2015 Jeg er hjemme senere enn deg og har også en toåring. Vi har sunn, hjemmelaget middag hver dag. Null stress Vi spiser kl.18.00. Dette gjør du: 1) Sett opp ukesmeny fredag kveld (jeg kjører minst to fiskemiddager, minst to vegetar, som regel noe lettvint på fredag, kosemat på lørdager og litt fancy på søndag). 2) Finn ut hva du trenger til menyen. Sjekk hva du har i huset og skriv liste over hva du trenger. 3) Gjør innkjøp på lørdagen. 4) Gjør klart så mye som mulig på forhånd. Du kan f.eks. skrelle og kutte opp grønnsakene dagen før. Legg dem i kaldt vann, så holder de seg. 5) Legg fisk, kjøtt og kylling til tining i kjøleskapet dagen i forveien. 6) Supper kan med fordel lages dagen i forveien, settes kaldt og varmes opp. 7) Lager du hjemmelaget tomatsuppe er det lurt å lage dobbel eller trippel porsjon. Frys det ned og bruk til pasta- og pizzasaus. 8) Dampet nykål er supersunt og tar bokstavlig talt to minutter å lage. Flott, godtog mettende tilbehør. 9) Fordel karbonadedeig i poser, klem dem flate og putt i fryseboksen. Tar lite plass og tiner på null tid. 10) Involver toåringen i matlagingen. Min står på stol med forkle. Han får hjelpe til med å røre, helle oppi, måle/veie og dekker på bordet. Han elsker det, synes det er kjempestas å smake på ting også prater vi om alt vi gjør, hva ting heter, farger, smaker osv. Masse læring og veldig hyggelig Supre tips, takk skal du ha! Jeg har liksom tenkt at hun må få både middag og kveldsmat. Når hun legger seg halv åtte blir det litt hektisk med to måltider! Anonymous poster hash: d663d...ce1
MammantilNurket Skrevet 24. august 2015 #10 Skrevet 24. august 2015 (endret) Jeg er hjemme senere enn deg og har også en toåring. Vi har sunn, hjemmelaget middag hver dag. Null stress Vi spiser kl.18.00. Dette gjør du: 1) Sett opp ukesmeny fredag kveld (jeg kjører minst to fiskemiddager, minst to vegetar, som regel noe lettvint på fredag, kosemat på lørdager og litt fancy på søndag). 2) Finn ut hva du trenger til menyen. Sjekk hva du har i huset og skriv liste over hva du trenger. 3) Gjør innkjøp på lørdagen. 4) Gjør klart så mye som mulig på forhånd. Du kan f.eks. skrelle og kutte opp grønnsakene dagen før. Legg dem i kaldt vann, så holder de seg. 5) Legg fisk, kjøtt og kylling til tining i kjøleskapet dagen i forveien. 6) Supper kan med fordel lages dagen i forveien, settes kaldt og varmes opp. 7) Lager du hjemmelaget tomatsuppe er det lurt å lage dobbel eller trippel porsjon. Frys det ned og bruk til pasta- og pizzasaus. 8) Dampet nykål er supersunt og tar bokstavlig talt to minutter å lage. Flott, godtog mettende tilbehør. 9) Fordel karbonadedeig i poser, klem dem flate og putt i fryseboksen. Tar lite plass og tiner på null tid. 10) Involver toåringen i matlagingen. Min står på stol med forkle. Han får hjelpe til med å røre, helle oppi, måle/veie og dekker på bordet. Han elsker det, synes det er kjempestas å smake på ting også prater vi om alt vi gjør, hva ting heter, farger, smaker osv. Masse læring og veldig hyggelig Supre tips, takk skal du ha! Jeg har liksom tenkt at hun må få både middag og kveldsmat. Når hun legger seg halv åtte blir det litt hektisk med to måltider! Anonymous poster hash: d663d...ce1 Så gøy at tipsene falt i smak.Vi prøvde oss på kveldsmat, men kuttetdet ut ganske raskt da Herr Sønn ikke hadde rukket å bli særlig sulten Det passer best med vår dagsrytme, barnehage- og arbeidstider å spise middag kl.18.00. Mens en av oss tar opprydding+lager matpakke tar den andre bad, kveldsstell og legging. Nurket får en flaske varm melk før tannpuss Endret 24. august 2015 av MammantilNurket
MammantilNurket Skrevet 24. august 2015 #11 Skrevet 24. august 2015 (endret) Her er forresten forslag til ukesmeny: Mandag: Fiskekaker m/poteter, gulrøtter og grønne erter + remulade - skrell poteter og gulrøtter søndag kveld. Legg dem i vann i kjøleskapet. Tirsdag: Sashimi av laks med ponzusaus, salat av grønne epler, sukkererter og vårløk, ev.ris - lag ponzusausen kvelden før. Den blir ekstra god når den får stå litt. Torsdag: Hjemmelaget tomatsuppe med ferskt landbrød og pesto. Lag dobbel porsjon tomatsuppe slik at du kan lage kjøttsausen til lasagnaen. Er du ekstra lur lager du lasagnaen i kveld 😉 Fredag: Hjemmelaget lasagna med grønn salat. Lørdag: Fransk løksuppe - bruk resten av landbrødet til suppen. Søndag: Svinefilet med dampet nykål, poteter, gulrøtter og ravigottesaus. Endret 24. august 2015 av MammantilNurket
Iiiiik Skrevet 24. august 2015 #12 Skrevet 24. august 2015 Jeg tenker at jammen var det deilig da jeg bare hadde én 2-åring! Med tre større unger skal det gjøres lekser, det er minst en fritidsaktivitet som skal rekkes og jeg er ikke hjemme før 16.30. I gode perioder klarer jeg å gjøre ting ferdig dagen før, men ofte er det en fotballkamp som varer til 21 og når vi er hjemme 21.30 er det tungt å sette i gang med morgendagens middag. Så nyt det så lenge det er bare et barn som krever deg på kvelde!
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. august 2015 #13 Skrevet 24. august 2015 Jeg tenker at jammen var det deilig da jeg bare hadde én 2-åring! Med tre større unger skal det gjøres lekser, det er minst en fritidsaktivitet som skal rekkes og jeg er ikke hjemme før 16.30. I gode perioder klarer jeg å gjøre ting ferdig dagen før, men ofte er det en fotballkamp som varer til 21 og når vi er hjemme 21.30 er det tungt å sette i gang med morgendagens middag. Så nyt det så lenge det er bare et barn som krever deg på kvelde! Det hun sa...
rytme Skrevet 24. august 2015 #14 Skrevet 24. august 2015 Jeg er hjemme senere enn deg og har også en toåring. Vi har sunn, hjemmelaget middag hver dag. Null stress Vi spiser kl.18.00. Dette gjør du: 1) Sett opp ukesmeny fredag kveld (jeg kjører minst to fiskemiddager, minst to vegetar, som regel noe lettvint på fredag, kosemat på lørdager og litt fancy på søndag). 2) Finn ut hva du trenger til menyen. Sjekk hva du har i huset og skriv liste over hva du trenger. 3) Gjør innkjøp på lørdagen. 4) Gjør klart så mye som mulig på forhånd. Du kan f.eks. skrelle og kutte opp grønnsakene dagen før. Legg dem i kaldt vann, så holder de seg. 5) Legg fisk, kjøtt og kylling til tining i kjøleskapet dagen i forveien. 6) Supper kan med fordel lages dagen i forveien, settes kaldt og varmes opp. 7) Lager du hjemmelaget tomatsuppe er det lurt å lage dobbel eller trippel porsjon. Frys det ned og bruk til pasta- og pizzasaus. 8) Dampet nykål er supersunt og tar bokstavlig talt to minutter å lage. Flott, godtog mettende tilbehør. 9) Fordel karbonadedeig i poser, klem dem flate og putt i fryseboksen. Tar lite plass og tiner på null tid. 10) Involver toåringen i matlagingen. Min står på stol med forkle. Han får hjelpe til med å røre, helle oppi, måle/veie og dekker på bordet. Han elsker det, synes det er kjempestas å smake på ting også prater vi om alt vi gjør, hva ting heter, farger, smaker osv. Masse læring og veldig hyggelig Supre tips, takk skal du ha! Jeg har liksom tenkt at hun må få både middag og kveldsmat. Når hun legger seg halv åtte blir det litt hektisk med to måltider! Anonymous poster hash: d663d...ce1 Jeg er enig i at du kan droppe å ha både middag og kveldsmat. Min spiser restene i matboksen på vei hjem fra barnehagen i tre-fire tiden (siste måltid i bhg er kl. 14) og så er det middag kl. 18 ca. Da har jeg god tid på å lage middag og han er stort sett sulten og spiser godt før kvelden Jeg er ikke noe flink å planlegge og handle for flere dager, men det er nok også et godt tips. Men hvis du dropper ett måltid og serverer sein middag så kommer du nok fint i mål selv hvis du ikke planlegger alt en uke i forveien
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #15 Skrevet 24. august 2015 Jeg tenker at jammen var det deilig da jeg bare hadde én 2-åring! Med tre større unger skal det gjøres lekser, det er minst en fritidsaktivitet som skal rekkes og jeg er ikke hjemme før 16.30. I gode perioder klarer jeg å gjøre ting ferdig dagen før, men ofte er det en fotballkamp som varer til 21 og når vi er hjemme 21.30 er det tungt å sette i gang med morgendagens middag. Så nyt det så lenge det er bare et barn som krever deg på kvelde! Jeg må innrømme at jeg tenkte det samme Her er det fire skolebarn/ungdommer, og det er sinnsykt hektisk på ettermiddager. Kan nesten ikke huske når eneste dilemmaet var når man skulle lage middag. Nå er det mer hvordan vi skal koordinere å få alle barna til rett sted på rett tid når for eksempel tre av dem plutselig skal noe til samme klokkeslett, men tre ulike steder og ingen innen gå-avstand. Phu! Anonymous poster hash: f9383...834
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 http://godtlevert.no/superekspressmeny Bare å varme opp når familien er hjemme. Sundt nok og kjapt nok for travle uker. Anonymous poster hash: 794cc...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå