Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Hei. Jeg har en vennine eller en bekjent egentlig. Hun har 2 barn med en person som hun ikke bor sammen med eller er kjæreste med. Barna er små. Jeg vet at hun har oppgitt til NAV at hun bor alene. Hun får jo da stønader fra nav og sikkert hjelp til bo utgifter osv. Men hun har fått en seg en ny kjæreste som ikke er registrert på samme boadresse som henne men bor sammen med henne og er stepappa for barna. Så jeg føler hun utnytter systemet og får urettferdig mye i støtte og svindler nav...Burde jeg bare la dette ligge eller skal jeg melde fra til nav? Moralen sier at jeg burde. Hva hadde du gjort? Anonymous poster hash: 6e11c...813
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Om kjæresten er ny kan det godt hende hun har sagt fra, men likevel mottar stønader. Man mister nemlig ikke aleneforelderstøtten før etter et år med ny samboer. Har de bodd sammen under et år har hun fremdeles krav på støtten fra nav. Anonymous poster hash: ae84f...e4d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 La det ligge, du har ingenting med det å gjøre! Anonymous poster hash: 2d066...aa6
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 TS her. Ny og ny kjæreste var litt feil. De har flyttet litt frem og tilbake sammen og aldri oppgitt at han bor sammen med henne. Det nærmer seg vel et år faktisk ganske snart. Jeg vet at de bevisst ikke har meldt inn dette grunnet at hun ikke vil miste støtte fra nav. Dette har jeg fått vite av nære venniner av henne som irriterer seg over dette. Anonymous poster hash: 6e11c...813
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Er du sjalu eller? Fordi hun får noen ekstra tusenlapper i mnd? Hvis du skal melde ifra så ikke vær en pyse. Da gir du beskjed til henne at hun får si ifra til NAV at hun har hatt samboer i 1 år ellers gir du beskjed. Anonymous poster hash: 2d066...aa6
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #6 Skrevet 24. august 2015 Herrefred, for et moral-nivå.... Når man vet at folk gjør noe ulovlig, så er man PLIKTIG til å si fra!! Anonymous poster hash: 39a43...c2f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #7 Skrevet 24. august 2015 Herregud har ingenting med sjalusi å gjøre. Jeg liker ikke at folk skal utnytte systemet vel? Er det så rart? Du er vel en persom som utnytter systemet selv tenker eg siden du svarer på den måten. Anonymous poster hash: 6e11c...813
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #8 Skrevet 24. august 2015 Herrefred, for et moral-nivå.... Når man vet at folk gjør noe ulovlig, så er man PLIKTIG til å si fra!! Anonymous poster hash: 39a43...c2f Naboen kjører bil uten bilbelte og igår så jeg en bil som kjørte uten å ha lysene på. En gang så jeg en dame kjøre på rødt lys, en annen bilist brukte ikke blinklys og en narkoman snek på bussen uten å betale. Burde jeg ha ringt politiet da? Siden man er pliktig til å si ifra når noen gjør noe ulovlig? Hi: du bør kontante denne bekjente og gi henne en sjangse, ikke vær så feig. Si at hun får si ifra selv Anonymous poster hash: 2d066...aa6
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #9 Skrevet 24. august 2015 Trygdesvindel er trygdesvindel, vet du at hun svindler er det din jobb som god borger å si ifra. Anonymous poster hash: 3d1d5...215
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #10 Skrevet 24. august 2015 Herregud har ingenting med sjalusi å gjøre. Jeg liker ikke at folk skal utnytte systemet vel? Er det så rart? Du er vel en persom som utnytter systemet selv tenker eg siden du svarer på den måten. Anonymous poster hash: 6e11c...813 Niks det gjør jeg ikke. Men synes det er så lavmål å sladre, gi nå heller henne en sjangse. Si at hun får si ifra selv ellers gjør hun det. Anonymous poster hash: 2d066...aa6
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #11 Skrevet 24. august 2015 Herregud har ingenting med sjalusi å gjøre. Jeg liker ikke at folk skal utnytte systemet vel? Er det så rart? Du er vel en persom som utnytter systemet selv tenker eg siden du svarer på den måten. Anonymous poster hash: 6e11c...813 Niks det gjør jeg ikke. Men synes det er så lavmål å sladre, gi nå heller henne en sjangse. Si at hun får si ifra selv ellers gjør hun det. Anonymous poster hash: 2d066...aa6 *du Anonymous poster hash: 2d066...aa6
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #12 Skrevet 24. august 2015 Herrefred, for et moral-nivå.... Når man vet at folk gjør noe ulovlig, så er man PLIKTIG til å si fra!!Anonymous poster hash: 39a43...c2f Naboen kjører bil uten bilbelte og igår så jeg en bil som kjørte uten å ha lysene på. En gang så jeg en dame kjøre på rødt lys, en annen bilist brukte ikke blinklys og en narkoman snek på bussen uten å betale. Burde jeg ha ringt politiet da? Siden man er pliktig til å si ifra når noen gjør noe ulovlig? Hi: du bør kontante denne bekjente og gi henne en sjangse, ikke vær så feig. Si at hun får si ifra selvAnonymous poster hash: 2d066...aa6 I og for seg, men dette er saker som er umulige å bevise i etterkant.... Trygdesvindel er beviselig!...og det går ut over samfunnet! Skjønner? Det feige er å IKKE si fra! Anonymous poster hash: 39a43...c2f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #13 Skrevet 24. august 2015 Hater folk som snylter men bor de ikke offisielt sammen så er det lite du kan gjøre. Forøvrig vil jeg påpeke at dere ikke er venninner. Venninner vurderer ikke å melde hverandre til NAV. Anonymous poster hash: ef094...f3a
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #14 Skrevet 24. august 2015 Hmm det virker ikke som om du egentlig vet noe som helst i denne saken så hvorfor mener du det er rett å melde inn noen om du ikke vet sikkert? Du sier at hun sikkert mottar ditten og datten så da er det bare antagelser fra din side. Ikke alle alenemødre mottar en mengde stønader spesielt ikke om de har vært alenemødre en stund. At han er fram og tilbake og tilbringer mye tid hos henne betyr ikke at han faktisk bor der. (det kan være at han gjør det men om han eier/leier egen leilighet eller hus et sted så bor han ikke hos henne om han er der veldig mye allikevel. Og med at forholdet deres i forhold til å holde til i samme hus i følge deg ikke har vart et helt år ennå så har hun ikke på noen måte gjort noe galt om hun faktisk får stønader som alenemødre kan ha krav på. For dette trer ikke i kraft før de har bodd sammen i 12 mnd. Hun kan ha kjæreste i årevis uten at det påvirker så lenge kjæresten ikke er biologisk far til barna og de ikke har bodd sammen i 12 mnd. Besøk har hun rett til å ha hvor ofte og hvor lenge hun vil. Om denne personen betaler deler av husleie/lån osv derimot så vil jeg si meg enig i at han faktisk bor der selv om han har adresse et annet sted. Anonymous poster hash: 2eaff...0a5
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #15 Skrevet 24. august 2015 Jeg synes det er sprøtt av NAV at de forventer at man plutselig skal ha felles økonomi med særkullsbarn etter et år sammen som samboere. Jeg bor alene og mottar redusert OS. Studerer og jobber litt ved siden av. Hadde aldri forventet at en evt samboer skulle ha dekket livsopphold for meg og mitt barn etter bare et år sammen. Jeg hadde måttet slutte på studier. Nå har jeg ingen kjæreste en gang da, men synes allikevel det er sprøtt. Anonymous poster hash: e3f2d...513
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 Jeg synes det er sprøtt av NAV at de forventer at man plutselig skal ha felles økonomi med særkullsbarn etter et år sammen som samboere. Jeg bor alene og mottar redusert OS. Studerer og jobber litt ved siden av. Hadde aldri forventet at en evt samboer skulle ha dekket livsopphold for meg og mitt barn etter bare et år sammen. Jeg hadde måttet slutte på studier. Nå har jeg ingen kjæreste en gang da, men synes allikevel det er sprøtt. Anonymous poster hash: e3f2d...513 Det går vel litt på at om man har samboer slipper man å betale alt alene, selv om du betaler for barnet selv så går de ut fra at din samboer betaler halvparten av alle faste avgifter som dere har, som husleie, strøm, forsikringer osv Anonymous poster hash: 2eaff...0a5
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #17 Skrevet 24. august 2015 Skulle ønske jeg visste at hva "din vennine" heter slik at jeg kunne ha sagt ifra til henne for en hvilken "vennine" hun omgås med. .. og en annen ting, du må ha veldig lite å gjøre eller eventuelt at du ikke har ett liv når du går rundt å tenker på melde fra til NAV fordi "din vennine" noen ekstra kr i mnd. For en taper du er Anonymous poster hash: ecdf7...6a4
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #18 Skrevet 24. august 2015 Skulle ønske jeg visste at hva "din vennine" heter slik at jeg kunne ha sagt ifra til henne for en hvilken "vennine" hun omgås med. .. og en annen ting, du må ha veldig lite å gjøre eller eventuelt at du ikke har ett liv når du går rundt å tenker på melde fra til NAV fordi "din vennine" noen ekstra kr i mnd. For en taper du er Anonymous poster hash: ecdf7...6a4 Nå er det folk som driver med trygdesvindel, undergraver hele vårt trygdesystem, ødelegger for alle som trenger hjelp i fremtiden og som faktisk gjør noe ulovlig som er tapere da..... Det er så teit at det på en måte er sosialt akseptert å snylte og svindle på staten, men det er ikke greit å sladre. Hele vårt trygdesystem er på vei til helvete pga alle utgiftene vi har med å brødfø de som ikke klarer tjene til livets opphold selv, og de som snylter ødelegger for de som faktisk rettmessig mottar hjelp. Anonymous poster hash: ae84f...e4d
Gjest Antarctica Skrevet 24. august 2015 #19 Skrevet 24. august 2015 Vet du helt sikkert at hans folkeregistrerte adresse er samme som hennes, at den har vært det i over ett år og at hun mottar ytelser som ikke er forenlig med å ha samboer? Det gjelder OS og utvidet barnetrygd. Vet du sikkert at hun ikke har meldt fra og at hun fortsatt mottar disse? Før du har alt dette klart, har du ikke noen sak.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #20 Skrevet 24. august 2015 La det ligge, du har ingenting med det å gjøre! Anonymous poster hash: 2d066...aa6 Skjønner ikke den holdningen der. Det er staten hun svindler. Det er norske borgeres skattepenger. Det svindles enorme summer i trygdeytelser hvert år, som kunne vært brukt til helt andre ting. Hvordan kan du mene at hun ikke har noe med det å gjøre? Jeg mener at ALLE har noe med trygdesvindel å gjøre! Anonymous poster hash: 4fd78...6b5
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #21 Skrevet 24. august 2015 Så lenge det ikke har gått et år så er det jo ikke noe svindel heller. Du får se det an etter året er gått om hun fortsatt mottar stønader. Da kan du jo si ifra. Anonymous poster hash: 2ed8a...34e
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #22 Skrevet 24. august 2015 La det ligge, du har ingenting med det å gjøre!Anonymous poster hash: 2d066...aa6 Skjønner ikke den holdningen der. Det er staten hun svindler. Det er norske borgeres skattepenger. Det svindles enorme summer i trygdeytelser hvert år, som kunne vært brukt til helt andre ting. Hvordan kan du mene at hun ikke har noe med det å gjøre? Jeg mener at ALLE har noe med trygdesvindel å gjøre! Anonymous poster hash: 4fd78...6b5 de som svarer surt her inne og mener hi ikke har noe med å si ifra, sitter vel selv redde for å bli tatt for å svindle nav... Anonymous poster hash: 6ce67...bfb
Gjest Antarctica Skrevet 24. august 2015 #23 Skrevet 24. august 2015 La det ligge, du har ingenting med det å gjøre! Anonymous poster hash: 2d066...aa6 Skjønner ikke den holdningen der. Det er staten hun svindler. Det er norske borgeres skattepenger. Det svindles enorme summer i trygdeytelser hvert år, som kunne vært brukt til helt andre ting. Hvordan kan du mene at hun ikke har noe med det å gjøre? Jeg mener at ALLE har noe med trygdesvindel å gjøre! Anonymous poster hash: 4fd78...6b5 Selvsagt har vi alle det, men vi har ikke i oppgave å spre rykter.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #24 Skrevet 24. august 2015 La det ligge, du har ingenting med det å gjøre! Anonymous poster hash: 2d066...aa6 Skjønner ikke den holdningen der. Det er staten hun svindler. Det er norske borgeres skattepenger. Det svindles enorme summer i trygdeytelser hvert år, som kunne vært brukt til helt andre ting. Hvordan kan du mene at hun ikke har noe med det å gjøre? Jeg mener at ALLE har noe med trygdesvindel å gjøre! Anonymous poster hash: 4fd78...6b5 Selvsagt har vi alle det, men vi har ikke i oppgave å spre rykter. Skjønner ikke helt. Mener du at det å melde fra når man mistenker trygdesvindel er å spre rykter? Anonymous poster hash: 4fd78...6b5
Gjest Antarctica Skrevet 24. august 2015 #25 Skrevet 24. august 2015 La det ligge, du har ingenting med det å gjøre! Anonymous poster hash: 2d066...aa6 Skjønner ikke den holdningen der. Det er staten hun svindler. Det er norske borgeres skattepenger. Det svindles enorme summer i trygdeytelser hvert år, som kunne vært brukt til helt andre ting. Hvordan kan du mene at hun ikke har noe med det å gjøre? Jeg mener at ALLE har noe med trygdesvindel å gjøre! Anonymous poster hash: 4fd78...6b5 Selvsagt har vi alle det, men vi har ikke i oppgave å spre rykter. Skjønner ikke helt. Mener du at det å melde fra når man mistenker trygdesvindel er å spre rykter? Anonymous poster hash: 4fd78...6b5 I dette tilfellet mener jeg det er det, ja. Hun vet ikke hvor lenge de to har bodd sammen, hun vet bare at dama har kjæreste, og hovedinfoen kommer fra "en tredje venninne", altså er det et rykte. Å anta at vedkommende mottar stønader og lyver for NAV er ren spekulasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå