Gå til innhold

Uff.. er redd jeg tar for mye tabletter og at jeg må slutte!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk utskrevet tramadol for tre år siden. Jeg fikk diagnosen bekterevs og slet mye med smerter lenge. Jeg tok en tramadol og kjente at alt forandret seg med en gang! Ikke bare ble jeg smertefri i noen timer, jeg fikk energi og orket plutselig å rydde og vaske hele huset, leke med barna i mange timer og fortsatt trengte keg ikke å hvile!! Det var helt fantastisk.

Jeg var i fødselspermisjon da (var ferdig å amme, ellers hadde jeg aldri tatt tabletter!) og da jeg begynte i jobb igjen ble det fort en rutine å ta en tablett, og jeg ble mye flinkere i jobben min! På fridagene mine begynte jeg også dagen med en tablett! Men jeg klarte å holde meg til den ene, for den virket i timevis! Smertene kom tilbake på kvelden, men jeg holdt de ut, skulle jo bare sove!

Jeg har aldri blitt ruset av de, bare veldig opplagt og smertefri! Men jeg innser nå, etter tre år med en tramadol omtrent daglig, at det kanskje har gått litt langt? Jeg har ikke tenkt på det før nå, men har kommet på jobb på gode dager, helt smertefri, men tok likevel en tramadol, for jeg visste at det ga meg ekstra energi til å yte maks den dagen!

Nå er jeg redd at legen finner en alternativ smertestillende til meg som gjør meg slapp i stedet for opplagt, fordi han er redd jeg er avhengig... Høres det ut som jeg er det? :(

Dette ble lengre enn jeg hadde reknet med, men håper noen gidder å lese det og si hva dere syns? Ikke kom med drittslenging..

Anonymous poster hash: c2107...b75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar en om dagen? Ikke mer? Vi får inn pasienter som tar mellom 5 og 8.... 
MEN, dersom du IKKE klarer å la det være, så er du jo avhengig... Hva med å prøve selv? Slutt å ta de på fridager f.eks. 

Utover det er jeg skrekkelig misunnelig. Jeg sovner etter 30 min av en tramadol, men det er det eneste som tar smertene. Som betyr at jeg ikke kan ta de når jeg er på jobb :/ 

Anonymous poster hash: 05149...895
Skrevet

Ja, jeg synes det høres ut som om du er avhengig.

Men nå har jo legen skrevet ut dette til deg over lang tid og han//hun er også klar over ditt forbruk. Det er merkelig om legen plutselig bestemmer seg for at du ikke skal få mer Tramadol.

Jeg forstår at Tramadol hjelper deg, både med å gjøre deg smertefri og opplagt. Jeg har samme effekt av Tramadol, og det lysner opp tilværelsen. OG det er det som gjør den så farlig.

Prøv å kutt litt ned, det gjør ingenting om du ikke er så effektiv innimellom!

Anonymous poster hash: 20afe...0d5

Skrevet

Hvilken styrke bruker du? Om det er en på 50 mg så er det vel ikke så farlig. Kan vel ikke være så farlig om du er blitt avhengig heller. Du fungere jo ikke uten.

Anonymous poster hash: a6f18...dd7
Skrevet

Du tar en om dagen? Ikke mer? Vi får inn pasienter som tar mellom 5 og 8....

MEN, dersom du IKKE klarer å la det være, så er du jo avhengig... Hva med å prøve selv? Slutt å ta de på fridager f.eks.

Utover det er jeg skrekkelig misunnelig. Jeg sovner etter 30 min av en tramadol, men det er det eneste som tar smertene. Som betyr at jeg ikke kan ta de når jeg er på jobb :/

Anonymous poster hash: 05149...895

Ja, kun en! Tar jeg for sent på dagen klarer jeg ikke å sove den natta! Men jeg kjenner en annen som sovner av de, sånn som deg.

Da skal jeg utfordre meg selv, og ikke ta de på fridager! Bortsett fra når jeg har så store smerter at jeg må selvfølgelig!

Kanskje jeg ikke er så ute å kjøre som jeg tror da!?:D

Så dumt du sovner av de:( Jeg blir sølv av de andre smertestillende jeg har prøvd. Ingen virket heller. Så håper jeg ikke må slutte! Da kommer jeg ikke til å fungere på jobb eller hjemme:(

Skrevet

Jeg har samme diagnose som deg og tenker at når du tar tabletter på dager hvor du er smertefri så er det du driver med misbruk. Det er veldig mange med denne typen sykdommer som utvikler avhengighet av smertemedisiner og i det øyeblikket hvor du velger å ta piller uten å trenge det har du begynt å utvikle et usunt forhold til pillene. At du tar dem for andre effekter enn det de er utskrevet for er også et tegn på at du bruker dem feil.

For å leve godt med denne sykdommen er det viktig å ta ansvar for din egen helse. Å trene og spise riktig kan hjelpe mye og redusere eller eliminere behovet for piller. Gjør du disse tingene eller lener du deg på pillene alene? Hvis pillene er den ene strategien du har for å leve godt med diagnosen så burde du oppsøke spesialist og få hjelp til å finne andre strategier som du kan bruke i tillegg til piller.

At du er redd for at legen skal endre medisineringen din er også et faretegn. Men du vet jo alt dette selv. Det er tydelig av innlegget ditt at du selv ser hva du driver med og vet hva slags svar du kommer til å få.

Lykke til med å ta grep. Dette klarer du.

Anonymous poster hash: befa8...04e

Skrevet

Jeg har samme diagnose som deg og tenker at når du tar tabletter på dager hvor du er smertefri så er det du driver med misbruk. Det er veldig mange med denne typen sykdommer som utvikler avhengighet av smertemedisiner og i det øyeblikket hvor du velger å ta piller uten å trenge det har du begynt å utvikle et usunt forhold til pillene. At du tar dem for andre effekter enn det de er utskrevet for er også et tegn på at du bruker dem feil.

For å leve godt med denne sykdommen er det viktig å ta ansvar for din egen helse. Å trene og spise riktig kan hjelpe mye og redusere eller eliminere behovet for piller. Gjør du disse tingene eller lener du deg på pillene alene? Hvis pillene er den ene strategien du har for å leve godt med diagnosen så burde du oppsøke spesialist og få hjelp til å finne andre strategier som du kan bruke i tillegg til piller.

At du er redd for at legen skal endre medisineringen din er også et faretegn. Men du vet jo alt dette selv. Det er tydelig av innlegget ditt at du selv ser hva du driver med og vet hva slags svar du kommer til å få.

Signerer denne!

Jeg har også bechterew og tar minimalt med smertestillende, men jeg går på sprøyter (enbrel). Tar noe paralgin forte på kvelden de verste dagene på vinteren. Merker at det er deilig så defor tørr jeg ikke ta de med mindre jeg har ekstra vondt.

Anonymous poster hash: 2aff0...337

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg trener, tar nsaids, biologisk medisin og smertestillende. Jeg har prøvd i lengre perioder å kutte ut feks mel, sukker og sånne ting, men merker ikke noen bedring på sykdommen. Gikk en god del ned i vekt, og det er jo positivt, men ellers var det så mye styr med hva jeg skulle putte i meg at jeg kuttet det ut. Men har prøvd flere perioder!

Jeg skal fra nå av kun ta de når jeg må! Jeg klarer å fungere med litt smerter også, heller det enn å kutte ut tramadol og gå over til noe som bare gjør meg sløv!

Skrevet

Ta din bekymring opp med fastlegen din eller den behandlende lege/spesialisten du går til. Denne har mye kunnskap på området, og kan svare deg på det du lurer på.

Om du er avhengig eller ikke kan ingen her inne svare på. Å leve med smerter er vanskelig og grensen for hva som er lindring vs hva som blir avhengighet er vaskelig å si.

Når det er sagt, ja, du kan være avhengig, vi har alle ulike terskler for sånt. Likevel virker du jo å være obs på det. Men snakk med lege om dette du :)

Skrevet

Jeg lurer fortsatt på hvilken styrke du bruker. Jeg selv bruker 50 mg. Jeg bruker ikke hver dag men noen dager  hver uke blir det. Jeg merker om jeg har tatt flere tabletter over flere dager i strekk at jeg får svettetokter når jeg slutter å ta de. Sikkert en abstinens, men da har jeg brukt 2-3 tabletter hver dag i kanskje en uke. Jeg får ikke slike svettetokter om jeg bare tar en tablett.

Anonymous poster hash: a6f18...dd7
Skrevet

Jeg får også energi av smertestillende tabletter, og elsker det. Vanligvis er jeg verkende og slapp, men tramadol og paralgin forte gir masse energi. Det er nydelig. Jeg er enda usikker på om det er fravær av smerte som er lykke, eller om det er pillene som er lykke. Men jeg tror faktisk at det er fravær av smerte som gir energi.

Anonymous poster hash: b7227...2a5

Skrevet

Du misbruker piller, ja... Pass deg, jeg kjenner en del gjennom jobb som syns det er så enkelt å proppe i seg piller. Kan fort ende veldig galt.

Anonymous poster hash: 72ee2...e65
Skrevet

Takk for svar:)

Jeg trener, tar nsaids, biologisk medisin og smertestillende. Jeg har prøvd i lengre perioder å kutte ut feks mel, sukker og sånne ting, men merker ikke noen bedring på sykdommen. Gikk en god del ned i vekt, og det er jo positivt, men ellers var det så mye styr med hva jeg skulle putte i meg at jeg kuttet det ut. Men har prøvd flere perioder!

Jeg skal fra nå av kun ta de når jeg må! Jeg klarer å fungere med litt smerter også, heller det enn å kutte ut tramadol og gå over til noe som bare gjør meg sløv!

Å tro at man kan leve et smertefritt liv med bechterew er optimistisk. Noe vil det alltid være. Personlig vil jeg heller ha litt smerter, ubehag og stivhet enn å poppe piller hver eneste dag.

Jeg går på enbrel og tar volltaren, paralgin forte sammen med paracet, prednisolon og arcoxia ved behov. Ikke alt på en gang vel og merke. Alt går i perioder men tanken på å stappe i meg for mye byr meg i mot så har heller litt smerter. Vil gjerne ha leveren min med meg inn i alderdommen.

Syns absolutt du bør tenke på bruken - særlig hvis du tar biologiske preparater og nsaids i tillegg. Hvilke biologiske preparater tar du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...