Gå til innhold

Jeg orker ikke det "normale folk" orker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre "normale" folk jobber, har barn, går evt kurs/skole på kveldstid, orker gå til tannlege, lege, bursdag ++ uten at det blir kaos...

Men hos meg. Jeg har ptsd. Alt er kaos.

Jeg går hjemme. Går til psykolog annenhver uke. Skal til kurs innen ptsd, må til tannlegen, lege og er invitert i bursdager... er så mye kaos :-( og jeg orker ikke holde styr... blir for mye...

Jeg vil kunne gjøre dagligdags ting uten å slites ut jeg og....

Anonymous poster hash: 9e594...328

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo.. jeg går skole som det er samling på 1 gang i mnd. *

Anonymous poster hash: bc799...f35

Skrevet

Samme her. Jeg er midt under behandling for ptsd nå. Den store skrekken er at jeg ikke blir bra igjen.

Jeg er så ufattelig glemsk og ukonsentrert for tida. Jeg orker akkurat å følge opp barna,lage middag, være ren selv og ha det noenlunde ryddig og rent, men der stopper det opp. Etter en dag med noe ekstraordinært (dagstur, barnebursdag etc) er jeg slått ut i dagesvis etterpå.

Anonymous poster hash: 5d18b...64a

Skrevet

Jeg anser meg for å være "normal", men det blir lett kaos i hodet mitt også, når det skal skje flere ting. Eneste måten å ha så noe lunde kontroll er å skrive opp alt på kalenderen, for så å konsentrere seg kun om en ting om gangen, Når kvelden kommer er jeg alltid utslitt. hverdagen er travel, spesielt med barn som har mange fritidsaktiviteter. Jeg syns det var lettere før barna begynte på skole. Da kunne jeg mer styre deres hverdager. Jeg trodde det skulle bli bedre når barna ble større, men det har blitt verre. 

Anonymous poster hash: 9a52f...171
Skrevet

Kjære deg, når det er mye for "normalen folk så blir det lett kaos da og med alt som skal huskes på, kjøp deg en stor tavle med ukedager og måneder på slik at du kan skrive opp hva som skjer når, er det dager du vet at dette går ikke så avlyst, flytt på ting.

Om det er en barnebursdag kan ikke barnet sitte på med noen andre eller bare ikke dra (alle må en gang si nei det passer ikke)

Tannlege om det bare er årsskjekk så kan den utsettes en uke el, legen prioriterer du samt kurs og skole.

Skrevet

Det er helt greit og det er lov å bli sliten. Jeg har fått behandling for ptsd i to år nå. Har jo blitt bedre, men jeg ser at jeg må senke kravene litt. Hadde sett for meg at jeg skal bli "som alle andre" med masse venner, energi til å stille opp mye mer. Være mye mer sosial enn jeg er i dag. Det er nok en lang vei dit. Men jeg har lært å prioritere, ta valg på en annen måte og velge det som gagner meg og ungene mest. Å lære å bli mer selvhevdende er faktisk ganske viktig.

Siden du har ptsd regner jeg med du har en del andre symptomer, og de vil du i behandling lære å håndtere bedre. Og da vil det ta mindre energi etterhvert og du kan fokusere bedre på det du vil bruke energien din på.

Ikke gi opp, det tar bare litt tid.

Anonymous poster hash: ee2d4...3df
Skrevet

Det er helt greit og det er lov å bli sliten. Jeg har fått behandling for ptsd i to år nå. Har jo blitt bedre, men jeg ser at jeg må senke kravene litt. Hadde sett for meg at jeg skal bli "som alle andre" med masse venner, energi til å stille opp mye mer. Være mye mer sosial enn jeg er i dag. Det er nok en lang vei dit. Men jeg har lært å prioritere, ta valg på en annen måte og velge det som gagner meg og ungene mest. Å lære å bli mer selvhevdende er faktisk ganske viktig.

Siden du har ptsd regner jeg med du har en del andre symptomer, og de vil du i behandling lære å håndtere bedre. Og da vil det ta mindre energi etterhvert og du kan fokusere bedre på det du vil bruke energien din på.

Ikke gi opp, det tar bare litt tid.

Anonymous poster hash: ee2d4...3df

Det er en myte at "alle andre" har masse venner og energi til egentid. Jeg har ingen diagnoser, men har ikke hatt en barnefilm ettermiddag med venner på over tre år. Ut over jobb, pendling og familie blir det verken tid eller krefter til mer.

Anonymous poster hash: ec5a8...3f9

Skrevet

Andre "normale" folk jobber, har barn, går evt kurs/skole på kveldstid, orker gå til tannlege, lege, bursdag ++ uten at det blir kaos...

Men hos meg. Jeg har ptsd. Alt er kaos.

Jeg går hjemme. Går til psykolog annenhver uke. Skal til kurs innen ptsd, må til tannlegen, lege og er invitert i bursdager... er så mye kaos :-( og jeg orker ikke holde styr... blir for mye...

Jeg vil kunne gjøre dagligdags ting uten å slites ut jeg og....

Anonymous poster hash: 9e594...328

Sørg for aldri å ha mer enn én avtale på en dag, og legg bufferdager imellom. Har du legetime på tirsdag, sørg for at tannlegetimen ikke kommer før på fredag. Si neitakk til innbydelser hvis de kommer kloss opp i andre ting, eller flytt avtalene som er like før og like etter, så du får "luft" rundt. Hvis du prøver å overse dine begrensninger eller late som om de ikke er der, blir du ikke bedre. Lykke til!

Anonymous poster hash: 4a490...ad7

Skrevet

Når man har redusert kapasitet:

Finn et system for å holde oversikt (jeg bruker google kalender i synk med gubbens)

Så har jeg "ukeliste" ved siden av pc-en hvor jeg skriver opp hva jeg skal gjøre den enkelte dagen.

Prioriter vekk de tingene du ikke måååå gjøre. F.eks. dersom du er opphengt i å vaske alle håndklær etter en gangs bruk - slutt med det!

Anonymous poster hash: 1fd1a...236
Skrevet

Jeg har det sånn som deg, jeg orker nesten ingenting. Jeg vet ikke hva som er i veien med meg, har hatt det sånn veldig lenge. Jeg skal begynne hos psykolog, kanskje vi finnr ut noe.

Anonymous poster hash: 870c6...940

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...