Gå til innhold

Revmatisme.... Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare for å ha sagt det,har jeg vært hos lege altså, mange ganger...

Det startet i 2008 med enorme smerter i høyre håndledd. Ble først behandlet for senebetennelse med tabletter,og så med ultralyd hos fysioterapeut. Smertene var stråling,pulserende og så vonde at jeg ikke klarte å gripe. Kunne ikke pusse tenner med høyre hånd... Smertene ga seg ikke,og jeg ble sendt på MR. Bildene viser væskefylt blære på 0.8x1,5cm. Blir Behandlet med kortisonsprøyter...

Tidlig 2009 starter venstre håndledd,senere i 2009 samme smerter i venstre fot mellom storetå og rista. Mr påviste flere væskefylte blærer.

Kortisonsprøyter i påvente av operasjon.

Tidlig vår 2010 får jeg rare smerter i låra,det føles som jeg mister styrken og skal falle sammen som en potetsekk. Særlig om jeg har fryst/blitt kald.

Sover dårlig på nettene etterhvert da jeg begynner å få kramper i leggene.

Blir gravid sent 2010,og begynner å miste følelsen/dovne bort i begge lillefingerene.

Daglig,men bare et par timer om gangen.

Etter fødselen i 2011 begynner korsryggen å bli øm og stiv,særlig om morgenen, og når jeg har gått mye.

Sommeren 2012 begynner knærne å bli vonde. Sitter jeg i 1 times tid,slik man sitter normalt med bøy i knærne og føttene hvilende på gulvet, stivner kmærne helt,og det er vondt å rette de ut. Det tar gjerne 1-2 timer med bevegelse før det går seg til. Knærne er ikke stive om morgenen.

Samme tid blir fastlegen alvorlig syk,og jeg får ny fastlege. Han vil ta blodprøver, men ingenting vises annet enn noen anristoffer jeg ikke helt vet hva er. (referanse total IgE <114, prøvesvar 158,altså lett forhøyet om jeg har forstått det rett).

Fortsetter med kortisonsprøyter rett i de væskefylte blærene hver gang de blusser opp,i påvente av operasjon (som ble utsatt pga svangerskap).

Høsten 2014 våkner jeg med en doven tommel på høyre hånd. Det startet med kun det ytterste leddet,og spredde seg oppover i løpet av dagen,til hele armen var dovnet bort helt opp til albuen.

Ble sendt på sykehus hvor de sendte strøm i armen for å sjekke noe signaler,da legem mistenkte carpal tunell-syndrom. Det var det ikke, og det ble konkludert med at det skyldtes den væskefylte blæra i håndleddet.

Ble sendt ny henvisning til kirurgi fordi det tok så lang tid.

Ble oppringt nå før sommeren og ble tilbudt time hos kirurg i et annet fylke.

Reiste dit,og kirurgen tittet på mr-bilder. Han mener dette ikke er væskefylte blærer,men at jeg lekker leddvæske fra skader i knokkel/skjellett, som kapsler seg inn og lager press på nerver.

Jeg har aldri skadet hverken fingre,håndledd, knær,føttene eller noe... Så kirurgen begynte å prate om sykdomsskader på skjelettet, og nevnte slitasjegikt...

2 uker etterpå våkner jeg med veldige smerter i hele høyre underarm. Håndledd er stivt,og det er ømt i hele armen. Trodde jeg hadde fått senebetennelse, men siden det var mye verre dagen etter,fikk jeg time hos legen min. Han sa jeg hadde fått muskelbetennelse,og nevnte revmatisme ifb at jeg har hatt så mange andre problemer. Siden det var en hastetime ville han ha meg inn på nytt senere til ny vurdering.

I tillegg til dette har jeg flere andre diffuse plager... Jeg øker i vekt, samtidig s jeg tidvis har mye diare(sjekket for allergier og intoleranse). Jeg klør ekstremt i hodebunn,der kommer store flak med gulaktig,skjell-hud. Jeg har fortykket hud under den ene foten,der det er kronisk kløe(sjekket for fotsopp,og eksemkremer funker ikke), samt albuer og oppå rista på foten har veldig tør,sprukken hud som klør og svir.

Jeg føler meg aldri uthvilt,uansett hvor mye jeg sover/hviler, og følelsen av at armene skal svikte (muskulatur) når jeg løfter/bærer blir sterkere og sterkere.

Jeg har tidvis også tåkesyn og/eller vibrerende sidesyn. Sikksakk-mønster i sidesynet som vibrerer, med påfølgende kraftig hodepine.

Det er psoriasisartritt, psoriasis, bekhterev,leddgikt,skoliose og atopisk eksem i familien min, både på mors og fars side...

Pratet med pappa i dag,han har psoriasisartritt, og han startet også da han var rundt min alder. Datteren min har atopisk eksem. Nå skal jeg vel antakelig henvises til spesialist, siden fastlegen ville ha meg inn igjen...

Hva bør jeg forvente fremover? Både ift undersøkelse, evt diagnose,behandling... Dere med erfaring, hva kan jeg forvente senere i livet? Jeg er 33 år nå,og synes jeg er alt for ung til dette... Men jeg er kanskje ikke det?

Forferdelig slitsomt, og ganske fortvilende også...

Setter veldig pris på tips,råd,erfaring, et dytt i riktig retning og alt slikt. Gruer meg veldig til legetimen og hva som måtte komme etter det...

Anonymous poster hash: bcd32...661

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med lignende problemer? Jeg kan jo ikke være alene om dette...?

Glemte å nevne at jeg tidvis også har små muskelsammentrekninger bak på låra. Kjennes ut som leamus på mange steder samtidig..

Vet ikke om det har noe å si...

Hi

Skrevet

Har du blitt bitt av flått?

Symptomene dine ligner veldig på en jeg kjenner sine. Hun var til behandling hos boreliaklinikken som ble nedlagt. Hun skal til Tyskland for å få satt opp nytt behandlingsregime nå, for hun ble verre når hun ikke fikk medisinen hun skulle ha.

Anonymous poster hash: 71c7b...c27

Skrevet

Har du blitt bitt av flått?

Symptomene dine ligner veldig på en jeg kjenner sine. Hun var til behandling hos boreliaklinikken som ble nedlagt. Hun skal til Tyskland for å få satt opp nytt behandlingsregime nå, for hun ble verre når hun ikke fikk medisinen hun skulle ha.

Anonymous poster hash: 71c7b...c27

Nei,jeg har aldri blitt bitt av flått.

Hi

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Er 27 år og har fibromyalgi. Mest smerter i armer, skuldre og korsryggen (da spesielt etter at jeg fødte). Det jeg strever mest med er et enormt behov for søvn og at jeg -aldri- føler meg uthvilt. Hos meg startet det i 20 årene hvor jeg fikk vondt i hodett. Deretter har det gradvis blitt verre. Når du kommer til spesialist får du en nøye undersøkelse. En samtale hvor de har fokus på fortiden din og hvordan du har det nå også en fysisk undersøkelse. Jeg tok også blodprøve for å uttelukke andre sykdommer. Jeg fikk vite der og da at jeg hadde fibromyalgi. For min del var det en "lettelse" å få vite det. Veldig mange brikker falt på plass :) Så jeg trener en del (går lange turer og løper) + lett massasje hos fysio en gang i uken og trening hos fysio med utøyninger.

Lykke til videre. Håper virkelig du finner ut av det. Det er ikke noe godt å ha det sånn<3 

Anonymous poster hash: 9a190...483
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Er 27 år og har fibromyalgi. Mest smerter i armer, skuldre og korsryggen (da spesielt etter at jeg fødte). Det jeg strever mest med er et enormt behov for søvn og at jeg -aldri- føler meg uthvilt. Hos meg startet det i 20 årene hvor jeg fikk vondt i hodett. Deretter har det gradvis blitt verre. Når du kommer til spesialist får du en nøye undersøkelse. En samtale hvor de har fokus på fortiden din og hvordan du har det nå også en fysisk undersøkelse. Jeg tok også blodprøve for å uttelukke andre sykdommer. Jeg fikk vite der og da at jeg hadde fibromyalgi. For min del var det en "lettelse" å få vite det. Veldig mange brikker falt på plass :) Så jeg trener en del (går lange turer og løper) + lett massasje hos fysio en gang i uken og trening hos fysio med utøyninger.

Lykke til videre. Håper virkelig du finner ut av det. Det er ikke noe godt å ha det sånn<3

Anonymous poster hash: 9a190...483

Takk for svar :-)

Trist at du har den sykdommen,men veldig glad på dine vegne at du ser ut til å få god hjelp :-)

Dette startet vel rundt da jeg var 24år. Jeg har bare ikke helt sett sammenhengen før både kirurgen og fastlegen begynte å ymte innpå slitasjegikt og revmatisme.

Får man noe økonomisk hjelp til behandling om man får en revmatisk diagnose?

Jeg er allerede ufør av andre årsaker, så fysioterapeut en gang i uken har jeg bare ikke råd til...

Hi

Skrevet

Litt sent På natta for å skrive et langt svar, men jeg har mange av dine symptomer. Jeg fikk sjøgrens og lupus diagnose i slutten av 20-årene. Fortalte fastlegen om mine plager, han tok blodprøver, jeg hadde utslag på ana, i tillegg til antistoffene til sjøgrens og lupus, ble henvist til revmatolog, oppfylte "test-kriteriene" og fikk diagnose, behandling, medisiner.

Jeg har fatigue, samme hodebunnsproblem som du beskriver, atopisk/svært tørr hud, som regel plager i begge sider av kroppen, begge håndledd, begge skuldre, begge knær osv. Og en del andre plager.

Med medisiner fungerer jeg forholdsvis bra, både i jobb og hjemme. I perioder med mye stress eller svært skiftende eller fuktig vær kan jeg bli dårlig. Jeg tåler også dårlig å fryse. Kroppen fungerer best med faste rutiner på søvn, mat, trening mm.

Bare spør om du lurer på noe, så titter jeg innom i morgen.

God natt!

Anonymous poster hash: 3474e...846

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...