Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #1 Skrevet 23. august 2015 Fortsettelse fra arv-tråden.Samboer eier huset.vi har bodd sammen i 10 år. Har 1 barn sammen(snart 2)og han har 1 fra før.Han har betalt på huslån(inkludert strøm etc)og jeg har tatt barnehageutgifter, mat, klær etc(det dummeste man kan gjøre!)Kan samboer overføre halvparten av huset til meg uten at jeg kjøper meg inn(har ikke oppsparte midler!), men at han overfører halve huset og lånet på meg?Det hørtes egentlig for godt ut til å være sant.....(han går neppe med på det heller...) Anonymous poster hash: df877...fdd
Superdolly Skrevet 23. august 2015 #2 Skrevet 23. august 2015 Han kan, i betydningen det er ikke noe juridisk i veien for det. Spørsmålet er jo om han vil, og du sier selv at han neppe vil. Så da lurer jeg på hvor dårlige de tidligere erfaringene hans er, ettersom han er villig til å la mor til to av sine barn stå på bar bakke. Hvis han nekter å la deg få eierandel i huset, eller kjøpe deg inn, synes jeg at du skal kreve at han tar sin del av alle andre utgifter. Dvs mat, klær til ungene, barnehageregninger etc sånn at du kan få spart deg opp en egenkapital og eventuelt investere i en leilighet eller noe. Leiligheten kan du jo leie ut, du trenger ikke flytte dit selv, men sånn at du kan få bygge deg opp en viss sikkerhet. Hvis så galt skulle gå at han dør eller det blir slutt mellom dere.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #3 Skrevet 23. august 2015 Forrige samboer eide heller ikke noe, men hun krevde 200.000 for å flytte, og han betalte.Vet ikke helt hvordan jeg skal overtale han..... Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #4 Skrevet 23. august 2015 Han kan, i betydningen det er ikke noe juridisk i veien for det. Spørsmålet er jo om han vil, og du sier selv at han neppe vil. Så da lurer jeg på hvor dårlige de tidligere erfaringene hans er, ettersom han er villig til å la mor til to av sine barn stå på bar bakke. Hvis han nekter å la deg få eierandel i huset, eller kjøpe deg inn, synes jeg at du skal kreve at han tar sin del av alle andre utgifter. Dvs mat, klær til ungene, barnehageregninger etc sånn at du kan få spart deg opp en egenkapital og eventuelt investere i en leilighet eller noe. Leiligheten kan du jo leie ut, du trenger ikke flytte dit selv, men sånn at du kan få bygge deg opp en viss sikkerhet. Hvis så galt skulle gå at han dør eller det blir slutt mellom dere. Men da kan jo han kreve husleie av HI, sånn at det strengt tatt ikke blir noen forskjell. Anonymous poster hash: 428d8...9bb
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #5 Skrevet 23. august 2015 Hum du sier noe der...men det høres jo bare helt bak mål ut egentlig Anonymous poster hash: df877...fdd
Superdolly Skrevet 23. august 2015 #6 Skrevet 23. august 2015 Han kan, i betydningen det er ikke noe juridisk i veien for det. Spørsmålet er jo om han vil, og du sier selv at han neppe vil. Så da lurer jeg på hvor dårlige de tidligere erfaringene hans er, ettersom han er villig til å la mor til to av sine barn stå på bar bakke. Hvis han nekter å la deg få eierandel i huset, eller kjøpe deg inn, synes jeg at du skal kreve at han tar sin del av alle andre utgifter. Dvs mat, klær til ungene, barnehageregninger etc sånn at du kan få spart deg opp en egenkapital og eventuelt investere i en leilighet eller noe. Leiligheten kan du jo leie ut, du trenger ikke flytte dit selv, men sånn at du kan få bygge deg opp en viss sikkerhet. Hvis så galt skulle gå at han dør eller det blir slutt mellom dere. Men da kan jo han kreve husleie av HI, sånn at det strengt tatt ikke blir noen forskjell. Anonymous poster hash: 428d8...9bb Ja, det kan han jo selvsagt gjøre. Og hvis han er så fullt og fast bestemt på at hi skal være blakk, da lurer jeg virkelig på hva han tenker om hvordan det skal være i et forhold. Personlig hadde jeg ikke villet være sammen med en mann som virkelig insisterte på at jeg skulle eie ingenting og spare ingenting.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #7 Skrevet 23. august 2015 Jeg må ta en skikkelig samtale med han....jeg vil jo eie jeg også. Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #8 Skrevet 23. august 2015 Eide han huset da dere ble sammen? Du sier at du har ikke penger, og eier ingenting. Han eide vel kanskje noe, og hadde noen verdier da dere ble sammen? Og hvem tjener mest? Hva har han betalt av utgifter, ferier og alt? Og hva har du betalt? Mener ikke at du ikke har krav på noe, men å kreve halvparten kanskje er litt drøyt. Anonymous poster hash: f8485...e68
Mamma til 2 søte Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Han kan det, men gjør det nok neppe som du sier. Uff, skjønner ikke hvorfor du har satt deg i denne situasjonen. Dere må virkelig ta en prat! Og igjen, om han skulle finne på å kaste deg ut, sitter du uten noe som helst! Håper han tar til fornuft.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 Er det ikke noen nye regler på dette, så verdier man har bygd opp gjennom et samliv blir felleseie ved evt brudd? Dvs at verdien huset hadde minus gjeld når dere ble sammen er hans egenkapital, men verdistigningene og det som er nedbetalt de siste 10 årene er felleseie? Anonymous poster hash: 94e89...0f3
nasse nøffen Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Hvis han ikke har særeie så er det vel noen regler der? Selv om dere ikke er gift? Hvis ikke han lar deg eie sammen med han, så får dere dele alle utgifter, og det han betaler på sitt lån, setter du vekk til sparing
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #12 Skrevet 23. august 2015 Han eide huset og jeg flyttet inn.han har rammelån og har måtte lånt mere i den"ramma" i den tiden vi har vært sammen...tror han har ca.2 mill.i gjeld.Men er det noe regler i forhold til meg og om jeg klarer med lånet om han går med på det?Vi betaler vell sammen da... Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #13 Skrevet 23. august 2015 Ingen andre som har vært i denne situasjonen?😐 Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #14 Skrevet 23. august 2015 Du må evt betale dokument avgift Hvis dere er samboere Anonymous poster hash: 48595...06b
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #15 Skrevet 23. august 2015 Må jeg?hvor mye er den på da? Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #16 Skrevet 23. august 2015 Må jeg?hvor mye er den på da? Anonymous poster hash: df877...fdd Hvis dere er gift er det gratis. Samboere må betale dokument avgift på 2.5 % Anonymous poster hash: 48595...06b
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #17 Skrevet 23. august 2015 Må det betales med en gang eller månedlig?? Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #18 Skrevet 23. august 2015 Bumper opp igjen Anonymous poster hash: df877...fdd
overlord Skrevet 23. august 2015 #19 Skrevet 23. august 2015 Før du legger dette frem for han bør du vite hva er huset verdt og hvor mye lånet er på. Videre må du gi et anslag på hvor mye du har betalt mer enn han av utgifter som er felles. Så må du finne ut hvor mye lån du kan klare å betjene. F.eks: Huset er verdt 4 mill Lånet er på 2 mill Du har betalt 50 000 kr mer enn han i felles utgifterBanken sier du kan låne inntil 1 mill Du kan da foreslå at du kjøper deg inn i huset med 975 000 kr og at du da eier 1/4 (hus verdt 4 mill og du betaler 1/4 av verdien fratrukket halvparten av det du har betalt mer enn han i felles utgifter. Dette vil være en rettferdig løsning. Du må i tillegg betale dokumentavgiften, eller dere kan spleis på denne. Du kan ikke mene at han skal gi deg en del av huset som er betalt før din tid?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #20 Skrevet 23. august 2015 Slik som jeg har skjønt det så har han måtte låne (tilbake?)beløpet han har betalt inn...han måtte utvide rammelånet pga en periode med dårlig inntekt...skjønner ikke heeelt Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #21 Skrevet 24. august 2015 Men huset har helt sikkert en høyere verdi enn 2 mill? Og siden han eide huset fra før dere blir sammen, så har du uansett ikke krav på halvparten. Og da han var uten inntekt, hvorfor betalte ikke du det meste da? Du svarer jo ikke på spørsmål om inntekt, eller hvem som betaler hva? For har du veldig lav inntekt, og betalt lite av utgifter. Så kan du ikke forvente at han skal gi deg halve huset. Jeg eier hus selv, og får jeg meg samboer, så får ikke han halve huset. Og det vil ta noen år før han får kjøpe seg inn og. Og den verdien jeg har tjent meg opp, blir holdt utenfor da. For det er mitt. Anonymous poster hash: f8485...e68
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #22 Skrevet 24. august 2015 Er det ikke noen nye regler på dette, så verdier man har bygd opp gjennom et samliv blir felleseie ved evt brudd? Dvs at verdien huset hadde minus gjeld når dere ble sammen er hans egenkapital, men verdistigningene og det som er nedbetalt de siste 10 årene er felleseie? Anonymous poster hash: 94e89...0f3 De er samboere, ikke gift. Ingen nye regler her. Eneste nytt er at samboere med felles barn har arverett, men ved brudd er det det samme som før, dvs begge er økonomisk selvstendige og ikke ansvarlig for hverandre. Anonymous poster hash: 520c5...960
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #23 Skrevet 24. august 2015 Har snakket litt med han nå og han gikk med på å dele likt om det gikk greit i banken.Han skjønte hva jeg mente om å stå på bar bakke om gud forby noe skulle hende(særlig siden han har barn fra før)....når han hadde lite inntekt betalte han huslån(bilen står på meg, men det er det eneste så den betaler bare jeg på), jeg betalte annet (mat, bhg osv som vanlig).... Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #24 Skrevet 24. august 2015 Har samboere med felles barn arverett?hvordan blir det med barna da? Anonymous poster hash: df877...fdd
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #25 Skrevet 24. august 2015 Bump Anonymous poster hash: df877...fdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå