Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #1 Skrevet 23. august 2015 Har vært samboere i 10 år.Han har 1 barn fra før og vi 1 sammen.Boligen eier han(har lån på)....vi eier ingenting sammen.Hvordan er det med arv og deling i vår situasjon?Bank i bordet, salt over skuldra og alt det der, men OM noe skulle hende kan andre barnet m mor gjøre slik at vi må flytte ut av huset?(vi har livsforsikring begge, så eventuelt å kjøpe ut barnet er kanskje en mulighet?)om det er noen som har peiling?😬 Anonymous poster hash: 0d89c...475
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #2 Skrevet 23. august 2015 Skrive testamente? Siden han har barn fra før, blir dette særkullsbarn og du kan vel dermed ikke sitte i uskiftet bo. Såvidt jeg har forstått av det jeg har prøvd å lese meg til mtp dødsfall og oppgjør vi selv holder på med.. Noen vet gjerne mer og kan rette om jeg sier feil?! Livsforsikringen, går den til deg eller livsarving? Anonymous poster hash: f03cb...561
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #3 Skrevet 23. august 2015 Hva vil si med uskiftet bo?livsforsikringen går til meg... Anonymous poster hash: 0d89c...475
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #4 Skrevet 23. august 2015 http://m.arveoppgjor.no/overta-boet-uskiftet-etter-samboer/ http://m.arveoppgjor.no/hva-er-uskifte-uskiftet-bo/ Anonymous poster hash: f03cb...561
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #5 Skrevet 23. august 2015 Hans særkullsbarn skal ha farsarven med en gang, men du kan sitte i uskifte i forhold til felles barn. Anonymous poster hash: b6661...542
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #6 Skrevet 23. august 2015 Så jeg mister ikke huset om han faller fra?? Anonymous poster hash: 0d89c...475
Mamma til 2 søte Skrevet 23. august 2015 #7 Skrevet 23. august 2015 I alle dager? Du må da kjøpe deg inn! Ikke sett deg i en sånn situasjon 😯
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #8 Skrevet 23. august 2015 Hvordan kjøper jeg meg inn?har desverre gjort det mange kvinner gjør; betalt barnehage og husholdningsting...og han huset!jeg er taperen ved brudd...og ikke har jeg penger....jeg skulle så gjerne gjort ting annerledes Anonymous poster hash: 0d89c...475
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Du mister nok huset om han faller fra jo., du må ha nok penger til å ta over huset, og betale ut arv til særkullsbarnet, som enkelt tegnet blir rundt 30% av formuen til mannen din. Arven til deres felles barn kan du beholde til du dør, og din egen andel gjør du selvsagt hva du vil med. Anonymous poster hash: 17752...acb
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 Men mister jeg det når jeg han har livsforsikring...som blir utbetalt til meg...? Anonymous poster hash: 0d89c...475
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Men mister jeg det når jeg han har livsforsikring...som blir utbetalt til meg...? Anonymous poster hash: 0d89c...475 Det avhenger jo selvfølgelig av hvor mye penger det er snakk om! Men du trenger vel mange millioner for å få dette til å gå opp. Anonymous poster hash: 17752...acb
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #12 Skrevet 23. august 2015 Forsikringa dekker huset..... Anonymous poster hash: 0d89c...475
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #13 Skrevet 23. august 2015 Forsikringa dekker huset..... Anonymous poster hash: 0d89c...475 Og han har skrevet under på at det er du som skal få utbetalt forsikringen hvis han dør? Anonymous poster hash: 4884a...154
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #14 Skrevet 23. august 2015 Forsikringa dekker huset..... Anonymous poster hash: 0d89c...475 Da må du ha penger til særkullsbarnets arv utenom, hvis ikke ryker jo selvfølgelig huset.... Anonymous poster hash: 17752...acb
Katta82 Skrevet 23. august 2015 #15 Skrevet 23. august 2015 Hvordan kjøper jeg meg inn?har desverre gjort det mange kvinner gjør; betalt barnehage og husholdningsting...og han huset!jeg er taperen ved brudd...og ikke har jeg penger....jeg skulle så gjerne gjort ting annerledesAnonymous poster hash: 0d89c...475 Det vil sei at dåke egentlig har delt utgiftene allerede. Men dette risikere du å måtta ta rettsak på om sambuaren din går bort. Snakk me sambuaren din. Få hjelp te rekna ut ko mykje du egentlig har investert. Viss dåke har delt utgiftene på den måten i 10år så burde han kunna inkludera deg i huset. Nåken gjer da sånn at sambuaren blir med 50/50, andre ein anna prosent ut frå ka du har investert i dåkas fellesskap. Og i frå nå av burde dåke gjer da sånn at dåke dele på utgiftene på alt istedenfor å fordela di på forskjellige ting. E usikker på reglane. Men veit mange gifte seg for å sikra kvarandre ved partneren sitt eventuelle bortfall. Høyres ikkje så romantisk ut då einaste, men.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #16 Skrevet 23. august 2015 Eksen og jeg hadde kryssforsikring (?), der han hadde forsikret meg, og jeg ham. På den måten fikk jeg forsikringspengene om han dør, og motsatt. Jeg hadde også et særkullsbarn og vi har fellesbarn. Da ville han også kunne kjøpe ut dattera mi (hennes del av arven). Med en sånn forsikring vil du kanskje ha råd til å kjøpe ham ut om noe (gud forby) skulle skje? Anonymous poster hash: ffc66...975
Uslipt diamant Skrevet 23. august 2015 #17 Skrevet 23. august 2015 Hvis han eier huset, ikke eier noe sammen, og dere ikke har skrevet testament, så får du ingenting etter han. Du kan kjøpe deg inn i huset ved f.eks. å få tatt takst på huset, og at du tar opp lån for halvparten. Skjøtet bør tinglyses. Dere kan skrive testamente, hvor dere kan testamentere 1/3 til hverandre (ikke mer pga at han har særkullsbarn). Hvis dere gjør det slik jeg beskriver, så har du mulighet til å kjøpe ut særkullsbarnet hvis han faller fra, ved at du da bare trenger å løse ut 1/3 av halvparten av huset. Dere bør også ha en samboerkontrakt som beskriver hvem som eier alt ellers også. Hvis du ikke har papirene i orden, så kan særkullsbarnet gjøre hva det vil med huset, og det som far eier. Du har ingen rettigheter i en slik situasjon. Det kan jo hende at de selger det til deg hvis du vil kjøpe til den prisen det er verdt, men det har du ingen garanti for.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #18 Skrevet 23. august 2015 Men er det mulig at han inkluderer meg i huset uten at jeg må KJØPE meg inn?At han bare"overfører"halve huset og lånet til meg? Anonymous poster hash: 0d89c...475
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #19 Skrevet 23. august 2015 Om du ikke er medeier i huset er det de to barna hans som arver det, ikke du. Siden han har særkullsbarn må arven gjøres opp med en gang og da får begge barna sin farsarv og overformynderiet går inn å forvalter den til de blir myndige. Han må da ha en så høy forsikring at du kan kjøpe hele huset og salgssummen fordeles på barna. Dere må jo gjøre noe med dette, du må bli medeier i huset så du ihvertfall har din del av det den dagen et arveoppgjør evt skal gjøres opp Anonymous poster hash: fcffc...633
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #20 Skrevet 23. august 2015 Men er det mulig at han inkluderer meg i huset uten at jeg må KJØPE meg inn?At han bare"overfører"halve huset og lånet til meg? Anonymous poster hash: 0d89c...475 Ja, det er fullt mulig. Anonymous poster hash: fcffc...633
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #21 Skrevet 23. august 2015 Okei, men det spørs da om han går med på.....han har dårlug erfaring fra sist forhold han hadde med mor til barn...og det føler jeg går utover meg...han har ikke hatt lyst tidligere å la med hverken kjøpe meg inn eller noe...nå venter vi enda et barn i tillegg. Anonymous poster hash: 0d89c...475
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #22 Skrevet 23. august 2015 Okei, men det spørs da om han går med på.....han har dårlug erfaring fra sist forhold han hadde med mor til barn...og det føler jeg går utover meg...han har ikke hatt lyst tidligere å la med hverken kjøpe meg inn eller noe...nå venter vi enda et barn i tillegg. Anonymous poster hash: 0d89c...475 Dere har vært samboere i 10 år og han vi fremdeles ikke la deg få kjøpe deg inn i huset? For en idiot! Da bør du begynne å kreve at han betaler 50% av alle utgifter i tillegg til at HAN betaler på boliglånet. Er jo ikke rett at du skal stå for alle andre utgifter. Jeg hadde aldri funnet meg i det, du kan risikere å stå der med ingenting Anonymous poster hash: 4884a...154
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #23 Skrevet 23. august 2015 Han har hele tiden betalt på huset(inkludert strøm etc)...jeg:barnehage, matvarer, klær til barn og slike ting....men jeg føler meg slem om jeg forlanger at han skal "gi"meg halve huset(selv om jeg må betale på lånet så føler jeg at han "gir" det bort til meg)...uff ja nei dette må ordnes! Anonymous poster hash: 0d89c...475
Katta82 Skrevet 23. august 2015 #24 Skrevet 23. august 2015 (endret) Du kan ikkje forlange at han ska skriva over halve huset til deg. Men hadde dåke gått frå kvarandre nå ville du kunne gått til rettsak og fått ut ein del penger. Fordi du investere i husholdet sånn som da e nå. Viss han som ein sikkerhet ikkje vil inkludera deg i huset. At det er viktig for han at huset bare er hans så burde han betalt huset for seg. Og dåke delte alle dei andre utgiftene. Dvs at du bur gratis.. Men det er og fullt mulig å inkludere deg i huset og ha ein sambuarkontrakt som sikre at han får verdiane sine ved et eventuelt brudd. Men du har som sagt alt investert mykje i forholdet allerede som retten ville gitt deg verdiar for. Endret 23. august 2015 av Katta82
Nyttårs barn Skrevet 23. august 2015 #25 Skrevet 23. august 2015 Hei HI. Enten må du kjøpe deg inn i huset, eller du må kjøpe deg en liten leilighet som du leier ut. På denne måten du gjør det nå, får du ikke opparbeidet deg noen boligformue, noe de aller fleste voksne i Norge gjør. Forstår ikke helt hvordan du kan ha satt deg i denne situasjonen. En ting er om samboeren din dør, hva om derer går fra hverandre? Hvordan skal du greie å etablerer deg på nytt uten å eie nåla i veggen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå