Gå til innhold

Slutte med bleier, hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd litt i helga, hun er 2 år og 3 måneder nå. Tidligere i sommer har vi kjøpt truser og prøvd de, og hun har ønsket å hatt de utenpå bleien, det har vært stor stas. Hun er godt kjent med både potte og do og har tisset flere ganger på do, når vi allerede har vært på badet og hun har hatt lyst. Da vi var på ferietur, sa hun en gang at hun ikke trengte bleie, men vi turte ikke å sette i gang noen prosess da, siden vi var på ferie.

I går tok vi på truse på morgenen, og hun hadde flere uhell. Jeg tror vi gjorde det litt feil, vi spurte om hun måtte tisse eller bæsje eller om vi skulle gå på do ca hvert 30 minutt og hun svarte alltid nei. Så kunne hun plutselig si "nå tisser jeg" og så kom det. Vi gjorde ikke noe nummer ut av det, sa bare ok, da går vi og bytter truse.

I natt tok vi på bleie og hun har faktisk våknet to ganger og sagt at hun må tisse, og da har bleien vært tørr begge gangene. I morres var det likedan, hun ville tisse på do og bleien var tørr. Går uten bleie i dag, ville legge seg i vogna uten bleie også, så vi tok sjansen, hun tisset på do før hun la seg.

Men hvordan gjør vi det i morgen, med barnehagen? Jeg spurte før helga, og de sa at det bare var å prøve, vi skulle ta med mange skift og de skulle spørre ofte. Men jeg er redd for at det vil bli glemt bort og at det vil bli mange skift og kanskje nederlag for henne hvis det skulle gå galt i barnehagen. Vi har jo bare prøvd i en og en halv dag hjemme.

Samtidig tenker jeg at det er dumt å drive med frem-og-tilbake, bleie når hun er i barnehagen og kun truse når hun er hjemme?

Hva har dere andre gjort og hva tenker dere er lurt?

Anonymous poster hash: ec24d...d1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De følger opp i bhg og er vant med at unger har bleie-slutt. Hun går på småbarn og da har de færre unger og lettere og følge med.

Synes dere gjør det helt rett, men ta henne heller med på do istedenfor å spørre hver halvtime. Hører om de som har truse under bleien, da blir det vått og ubehagelig. Går an å teste det også ☺

Endret av teknosilje
Skrevet

Synes barnehagen det er ok, så kjør på. 😊

Vi avvente i ferien, så hadde to uker uten bleie før første gang i barnehagen. Ble noen uhell der, men det tok de helt fint.

Blir ofte mer uhell i barnehagen enn hjemme i starten (da de er oppslukt i lek), men har ikke oppfattet at barna tar det som et nederlag. Ikke når de er så små.

Barnehagen er jo også et supert sted for dotrening, da de blir med hverandre osv. På min datters avdeling er de 4 erteris som allid blir med hverandre på do. Så sitter de der på do og potte og skravler ivei. 😊

Anonymous poster hash: 75541...bb1

Skrevet

Du kan ikke spørre henne om hun må på do,mest sannsynlig har hun ikke kontroll nok til at hun kjenner det.sett hun bare på do hvert 30.minutt.når hun da tisser eller bæsjer roser du hun.

Skrevet

Takk for innspill og råd:)

Vi har satt henne på do i dag, og det har gått bedre. Så vi tester i barnehagen i morgen :)

Anonymous poster hash: ec24d...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...