Gå til innhold

Erfaringer med hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer dette pga store og vonde blødninger.

Men vil gjerne høre litt erfaringer. Mye blødninger i starten? Hvor lenge? Forsvant mensen helt? Og ikke minst - grøss - hva med vektøkning?

Anonymous poster hash: df9ff...cbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kronisk soppinfeksjon, smerter i korsrygg og nederst i magen, såre og tørre slimhinner der nede, nedsatt sexlyst og skikkelig hormontroll i humøret.

Legen mente det er så lite hormoner i den av de bivirkningene jeg kjente ikke kunne komme fra den, men jeg holdt ut i nesten 5 mnd før jeg fjernet den igjen og da forsvant alle plagene gradvis i løpet av en liten måned.

Jeg tåler virkelig ikke hormontilskudd, selv ikke så lite som i hormonspiral.

Anonymous poster hash: c4bf4...f04
Skrevet

Jeg satt inn nå på fredag. Er spent selv hvordan den fungere.. Tåler ikke å piller. Blødde noen dtåper å litt øm men nå er jeg helt fin og kjenne ikke noe. Hatt masse sex i helga😉. Den må vel sette seg litt så håpe jeg slipp vektøkning jeg også... Men var hos Gyn spesialist og hun anbefalte den med store blødninger. Jeg har endometriose også og den virke mot det sa hun. Er jo verd å prøve? Er jo bare å ta den ut. Kostet 2650 å sette inn å ta sjekk samtidig.

Anonymous poster hash: b673f...5aa

Skrevet

Har hatt det i årevis. Er kjempefornøyd.

Hadde en del blødninger i helt begynnelsen, men fikk noen tabletter av legen som fikk slutt på det.

Så nå har jeg ikke mensen en gang. Ellers er alt normalt, både slimhinner og sexlyst :-)

Anonymous poster hash: 2164b...1b6
Skrevet

Har hatt min i to år (tok den ut forleden da vi prøver på nr.2).

Jeg har bare positive erfaringer med spiral. Deilig å slippe å tenke på prevensjon, ikke vondt å sette inn/ta ut, deilig å slippe besøk av "Tante Rød", ingen bivirkninger osv.

:)

Skrevet

Jeg har store blødninger og en del menssmerter. Fikk småblødninger hele tiden og litt ryggverk. Tok den ut etter et drøyt halvår.

Skrevet

Jeg elsker min! Har snart hatt den i 5 år, merker ingenting til den :-)

Anonymous poster hash: c6e31...1f1

Skrevet

Litt blødninger i startet, men mye mindre enn en mensblødning. jeg slet med store blødninger og veldige mens - og el smerter før jeg satt inn spiral (når jeg ikke brukte hormonprevensjon). Har knapt nok noen mens - og el smerter lenger og bløningene er minimale. Holder unna med et truseinnlegg. Ingen vektøkning eller andre bivirkninger. En helt suveren prevensjon for min del i hvertfall. Har brukt spiral i snart 8 år nå (byttet underveis selvsagt ;) )

Skrevet

Blødde sammenhengende i 2 mnd i starten. Så fikk jeg litt mens hver mnd. Fikk utrolig mye kviser, humørsvingninger, menssmerter, og hodepine. Tok den ut etter et år.

Anonymous poster hash: 9cfd1...a67
Skrevet

Jeg er veldig på vurdering nå. Jeg blir et pms troll, får kviser, blør til riktig tid, men lite og så går det et par dager før den dukker opp igjen. Lurer på om jeg skal ta den ut, liker ikke det humøret som dukker opp, det ødelegger mye...

Anonymous poster hash: 9db00...03e

Skrevet

Jeg har migrene, men klarer stort sett å holde meg anfallfri ved riktig livsførsel. (ca 7-8 anfall i året)

Hormonspiralen ga meg 8 migreneanfall på 6 uker.....

Dvs. jeg får jo ikke anfallene da, for jeg tar medisiner når jeg kjenner at det er på gang, men ikke søren om jeg er interessert i å bruke mere medisiner enn nødvendig!

Det finnes tabletter som begrenser blødningen.

Dersom du er ferdig med å få barn, kan man også få en operasjon som begrenser blødningen veldig.

Anonymous poster hash: e1ce8...dc8
Skrevet

Hatt min i 4 år, veldig fornøyd. Alltid slitt med huden, men virker som det har stabilisert seg etter to barn (og er snart 40). Har fortsatt veldig fet hud, men bortsett fra rundt de små blødningene får jeg bare litt urenheter av og til hvis jeg slurver med å rense huden. Fikk masse kviser av Ceracette, så kan bli påvirket, men tydeligvis ikke av hormonspiralen.

Blør bittelitt en gang i mnd ca. (ikke alltid), men har heller aldri slitt med unormal mens eller PMS. Derimot forsvinner sexlysten min med p-piller, ikke merket noe til det med hormonspiral (men nå er jeg heller ikke i et fast forhold, så det kan komme av at jeg kun har sex når jeg føler for det  :Nikke: ).

Ikke merket noe på vekta, men legger heller ikke veldig lett på meg. Gikk opp 5 kg da jeg startet på p-piller som 16 åring, etter det har vekta stort sett holdt seg stabil (lurer forresten på om jeg ville gått ned igjen om jeg sluttet på alle hormoner, da ville jeg vært rimlig skrapa).

Skrevet (endret)

Bare negativt her dessverre. Besvimte da den ble satt inn og blødde nesten konstant hele tiden jeg hadde den. Jeg hadde vanlig mensen en gang i mnd og småblødninger halve måneden i tillegg. Så etter to år orket jeg ikke mer og tok den ut!

Ble dessuten veldig humørsyk :( Nå viser det seg at jeg blir det av all hormonprevensjon da, så det var ikke spesielt med spiral. Ingen vektøkning pga spiralen da hvertfall ;)

Endret av Violeta
Skrevet

Elendig hud, masse kviser i ansiktet

Gått opp i vekt

Nedsatt sexlyst

Større og mer langvarige smerter ved eggløsning

Mindre mensblødning

Anonymous poster hash: 38ae6...987

Skrevet

Hadde før jeg fikk barn, hadde endel vondt i magen i begynnelsen. Da dette gikk over fikk jeg mindre mens, mindre pms, mindre vondt under mensen. Var utrolig fornøyd. Tok den ut da jeg ville bli gravid og etter 1 1/2 mnd satt spiren, som ble et velskapt barn. Etter ca. Et år satte jeg den inn igjen. Da ble jeg et PMSTROLL. Fikk kviser, ble depressiv. Hadde det ikke bra, tok den ut og at ble bra! Aldri igjen, men var utrolig fornøyd 1.gang, vet ikke hva som endret seg.

Anonymous poster hash: fad29...2da

Skrevet

Har hatt min i to år (tok den ut forleden da vi prøver på nr.2).

Jeg har bare positive erfaringer med spiral. Deilig å slippe å tenke på prevensjon, ikke vondt å sette inn/ta ut, deilig å slippe besøk av "Tante Rød", ingen bivirkninger osv.

:)

Signerer denne!

Bare positive erfaringer, kun etter 2 måneder med den. Ingen plager! Mistet mensen og jeg synes jeg har fått MER sexlyst:-)) ;Har gått på P-piller i 14 år, og merker faktisk forskjell (og det sier mannen min og!!)

Anonymous poster hash: 38576...774

Skrevet

Bare positiv erfaring her og. Merker ingen forskjell annet enn mindre blødning og Mens smerter.

Har migrene med aura, men mindre med spiral.

Har hatt i 3 år.

Anonymous poster hash: 6ba6f...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...