Gå til innhold

Kan jeg "be om" sykemelding?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 29 og så utrolig sliten. Veksler mellom å sovne "overalt" eller å ikke få sove i det hele tatt. Kommer hjem fra jobb med hodepine hver dag. Den gir seg i løpet av helgen men så er det på an igjen på mandagen.. Jeg har vondt i beina (men ikke bekkenløsning) og mye "vondter" i magen. Sliter rett og slett med å ta meg

av de to jeg har fra før på ettermiddager og kvelder 😕 Dessverre jobber mannen skift og er mye borte i perioder så det er begrenset avlastning jeg kan få.

Jeg jobber som lærer på 2.trinn og det er mye gåing og ståing. Og på toppen av det hele er arbeidsmiljøet ikke så bra... Det sliter utrolig psykisk.

Dette ble langt, men jeg er så lei meg.

Har aldri vært sykemeldt før og hadde virkelig planer om å holde ut de siste ukene, men det er utrolig tungt. Jeg skal til legen på mandag, men syns det er veldig vanskelig å legge ting fram som de er. Syns jeg "klager" sånn. Hva ville dere andre gjort?

 

Anonymous poster hash: d81ae...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar! Hvordan legger man det egentlig fram for legen? Huff.. Gruer meg!

Ser for meg at det kanskje er lurest å jobbe litt. Er redd for at dersom jeg forsvinner helt vil jeg rett og slitt ikke klare å komme tilbake igjen...

 

Anonymous poster hash: 82599...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du be om å jobbe mindre? Er sykemeldt 50% selv, og jobber halve dagen. Det hjelper her ihvertfall.

 

Anonymous poster hash: 263b1...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro det er noe å grue seg til. Slapp å bli sykemeldt selv pga god tilrettelegging på jobb og er i permisjon nå, men da jeg var hos legen i uke 32 sa hun nærmere rett ut at det var fint jeg hadde jobbet så lenge, og om jeg skulle trenge sykemelding var det ikke noe problem. Varierer nok litt fra lege til lege, men tror så lenge du har kommet så langt blir det ingen problem.😊

 

 

Anonymous poster hash: 50011...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser 50% hadde hjulpet masse. Da hadde jeg hatt mulighet til å slappe av litt før ungene kommer hjem de fleste dagene.. Og ikke minst lettere jobbhverdager sånn at jeg forhåpentligvis ikke blir så sliten..

 

Anonymous poster hash: 82599...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du føler at du trenger sykemelding, så be om det! Uten dårlig samvittighet! Det er ingen som premierer deg for at du sliter deg ut!

Fortell legen hvordan du har det!

 

Anonymous poster hash: bfaa0...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært 30% sykmeldt en god stund dette svangerskapet pga bekken og søvnproblemer. Har i tillegg tilgang på et hvilerom på jobb, der jeg kan lukke døren, dempe lyset og ligge på en sofa. Hjelper på både bekken og hodepine med en slik timeout av og til. Nå har jeg en uke igjen til permisjonen starter og er helt sikker på at om jeg ikke hadde jobbet redusert og hatt mulighet for tilrettelegging hadde jeg vært 100% sykmeldt for lenge siden. Tredje barnet her også, og man får ikke nødvendigvis hvilt nok etter jobb. Mitt råd altså: snakk med legen og din leder på jobb, evt bedriftshelsetjenesten og se om du kan finne en løsning der du slipper å kaste inn håndkledet helt, jobben slipper å miste deg helt, og du kan få en levelig hverdag med barna. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvordan legger man det egentlig fram for legen? Huff.. Gruer meg!

Ser for meg at det kanskje er lurest å jobbe litt. Er redd for at dersom jeg forsvinner helt vil jeg rett og slitt ikke klare å komme tilbake igjen...

 

Anonymous poster hash: 82599...b3d

Bare og være ærlig og si at kroppen er rett og slett sliten og du bare trenger litt fri for og komme deg på beina igjen. Det hjalp meg og ha fri i 2 uker så var jeg i gang igjen i og jobbe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærarkvardagen er intens, og det er heilt naturleg å verte sliten når kroppen er opptatt med ein graviditet. Som lærar er det mykje arbeid i det å vere sjukmeld, med planlegging og tilrettelegging for vikar. Det luraste er nok å tenke langsiktig, slik nokon kan ta over heile fag eller faste timar. Nokre prosent sjukmelding kan gjere kvardagen mykje enklare. Du kan få færre undervisningstimar på rad, få litt pusterom, og kanskje også ein kviledag i veka.

Eg var 20% sjukmeld dei siste månadane av graviditeten, og fekk redusert undervisninga med 5 timar. Dei timane brukte eg til å gjere dagane med seks timar undervisning på rad litt enklare. Det hjalp mykje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...