Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Jeg kommer fra en familie som har hatt svært lite arbeidsevne, av forskjellige årsaker. Kommer du fra en sånn familie, er den barrieren vanskelig å bryte .. tro det eller ei. Selv om du er tilsynelatende frisk, blir arbeidsmoralen lav i mange tilfeller. Alle andre klarer seg jo uten å dra på jobb.. hvorfor jobbe da? Disse holdningene blir ufrivillig integrert fra barns alder av. Å bryte seg ut av dette, er en lang prosess. Jeg dro til legen i 18 års alder med diffuse plager .. prøvde meg i jobb litt før dette. Fikk sykmeldingen slengt etter meg.. trengte ikke nevne det en gang. Sånn har det fortsatt i maange år. Til jeg selv brøt ut av det. Jeg ville klare meg selv - stoltheten min kom. Gudskjelov! Jeg tenker tilbake på de 10 årene jeg bare mottok penger fra NAV mens jeg ikke gjorde en pøkk! Hadde jo bare meg selv å forsørge, så jeg syns jeg hadde mer enn nok! Satt oppe hele natta og så på tv, festet og levde livets glade dager. Men så kommer man i den alderen hvor det er forventet at du går skole eller har en jobb. Når man da har ingenting å vise til, blir man uglesett. Da trekker man seg unna samfunnet og angsten kommer fort snikende. Med andre ord så sitter Staten Norge og pøser ut penger til MANGE i denne situasjonen hver dag i håp om at de kommer seg .. sannheten er at de bygger oppunder sykdom. De må i mange tilfeller fortsette å pøse ut disse kronene, fordi det å komme seg ut i arbeid bare blir verre med årene. Dette vet jo Norge .. skulle nesten tro at Staten, på et eller annet vis, profitterer på å ha arbeidsløse i landet sitt? Og det er ikke bare det at legen min var en tulling som ikke gjorde jobben sin, har hatt flere leger som smiler og kaster sykmeldinger etter meg. Andre jeg vet om, har også slike leger. Det kan føles deilig og enkelt å bare sjekke nettbanken sin hver måned og at denne "NAV" har slengt over litt kroner, men det kommer med en BITTER ettersmak. Anonymous poster hash: 887a5...35f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 Derfor er det flere navere i samme familie. Vi skal være stolte av oss selv. Jeg kommer fra en familie hvor mor snyltet på staten og far snyltet på mor. Lurer fælt på hvor jeg har fått arbeidsmoralen fra. Anonymous poster hash: 3e10d...00c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Ja det er alle andres skyld at du snyltet på fellesskapet og all ære og applaus til deg for at du har klart å gjøre det de fleste av oss tar som en selvfølge! DU utnyttet systemet, hva skulle legen og NAV gjort, overvåket alle sykemeldte og arbeidsledige? Fint at du har kommet ut av det, men slutt å rakke ned på andre! Anonymous poster hash: 90cd2...215
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 Tror du det er kun latskap/tilfeldigheter som gjør at barn av såkalte "navere" selv har større sjanse for å motta penger fra NAV? Da har du ikke dybdekunnskap om dette. For mange er det en selvfølge, for andre kan det være en like stor selvfølge at det går andre vegen. Jeg har forståelse for at du ikke forstår, men det er fakta - rett og slett. Et individ formes i stor grad av miljøet sitt. Får man det inprentet at man ikke trenger å jobbe for å ha tak over hodet og mat på bordet, er det enklere å godta at det er sånn. Anonymous poster hash: 887a5...35f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 Hvilke sykdommer kvalifiserer så til ikke å motta pengene? Jeg har en diagnose som mange mener mye om. Jeg har måttet gå mange runder med NAV, psykolog og diverse leger for å bli trodd. At jeg plutselig etter 20 år i fast fulltidsstilling, uten annen kontakt med NAV enn vedr fødsel/barnebidrag, skulle bli syk var for mange heldig utenkelig, jeg ble stemplet som lat. Det ser ut for at jeg nå er trodd og blir uføretrygded, en sorgens dag for meg, men jeg er utrolig glad for å bo i et land med hjelp for de som trenger det. Sånne som deg er utrolig ødleggende fordi dere alltid kaster en usikkerhet over andre mennesker sykdom. Kom med noen konkrete forslag til løsning! Jeg opplever ikke NAV som slepphendte eller lette å få penger av!! Anonymous poster hash: 28f92...f1c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Nå er det forskjell på de som virkelig har en lidelse og de som er i grenseland. Tror dere ALLE som "naver", er latsabber? Det er alltids en grunn til at man er "lat". Er man i grenseland, kan det bikke begge veger, da er det i mange tilfeller arv og miljø, samt om man har ressurssterke mennesker rundt seg, som er med å bikke den ene eller den andre vegen. Utvid tankekartet litt. Anonymous poster hash: 887a5...35f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Nå er det forskjell på de som virkelig har en lidelse og de som er i grenseland. Tror dere ALLE som "naver", er latsabber? Det er alltids en grunn til at man er "lat". Er man i grenseland, kan det bikke begge veger, da er det i mange tilfeller arv og miljø, samt om man har ressurssterke mennesker rundt seg, som er med å bikke den ene eller den andre vegen. Utvid tankekartet litt. Anonymous poster hash: 887a5...35f Jeg kjenner begge typer. Så, ja, det vet jeg. I min familie var mor og far i form til å jobbe, men de valgte likevel et liv utenfor arbeidslivet. Anonymous poster hash: 3e10d...00c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Nå er det forskjell på de som virkelig har en lidelse og de som er i grenseland. Tror dere ALLE som "naver", er latsabber? Det er alltids en grunn til at man er "lat". Er man i grenseland, kan det bikke begge veger, da er det i mange tilfeller arv og miljø, samt om man har ressurssterke mennesker rundt seg, som er med å bikke den ene eller den andre vegen. Utvid tankekartet litt. Anonymous poster hash: 887a5...35f Jeg kjenner begge typer. Så, ja, det vet jeg. I min familie var mor og far i form til å jobbe, men de valgte likevel et liv utenfor arbeidslivet. Anonymous poster hash: 3e10d...00c Hilsen første anonym Anonymous poster hash: 3e10d...00c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 Jeg studerte og jobbet, levde et normalt ungdomsliv. Så ble jeg alvorlig syk, helt plutselig som lyn fra klar himmel. Jeg er ufør, jobber litt, lever på luselønn! Jeg synes faktisk ikke det er så mye å rope hurra for, velferdsstaten. Vi som har denne sykdommen som er skjelden, har et online nettverk. Jeg kjenner andre i tilsvarende situasjon i nordiske land, i England og Tyskland. Kan ikke si jeg føler meg spesielt privilegert verken når det kommer til utbetalinger, husrom, legehjelp eller annen medisinsk hjelp. Det er en myte at den norske velferdsstaten er så fantastisk bra. Anonymous poster hash: 93b1a...ea4
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #10 Skrevet 22. august 2015 Nå er det forskjell på de som virkelig har en lidelse og de som er i grenseland. Tror dere ALLE som "naver", er latsabber? Det er alltids en grunn til at man er "lat". Er man i grenseland, kan det bikke begge veger, da er det i mange tilfeller arv og miljø, samt om man har ressurssterke mennesker rundt seg, som er med å bikke den ene eller den andre vegen. Utvid tankekartet litt. Anonymous poster hash: 887a5...35f Jeg kjenner begge typer. Så, ja, det vet jeg. I min familie var mor og far i form til å jobbe, men de valgte likevel et liv utenfor arbeidslivet. Anonymous poster hash: 3e10d...00c Hilsen første anonym Anonymous poster hash: 3e10d...00c Unnskyld at jeg spør, men er du nå så sikker på det...? Jeg kjenner folk som for sin egen stolthets skyld påstår at de godt kunne ha jobbet hvis det ga dem noe, men de behøver det ikke, de ser på trygda si som en slags borgerlønn og bla bla bla. Sannheten er at ingen arbeidsgiver vil ta i dem med tang. Det finnes faktisk mennesker som er så ubegavede at de ikke holder mål i det nokså kompliserte moderne arbeidslivet. For 50 eller 100 år siden ville de tatt opp poteter eller losset stykkgods fra båter. Men alle enkle arbeidsoppgaver er motorisert og gjøres av roboter nå. Anonymous poster hash: a21c1...300
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #11 Skrevet 22. august 2015 Jeg kommer fra en familie der mor "NAVet" og levde på de... fra videregående har jeg vært i full jobb med stående tilbud fra en lege om å bli uføretrygdet. (Kommer nok til å ende der om 10-20 år, men ikke pga arbeidslyst, heller at kroppen sier nei og kollapser) Samme familie kommer min bror fra. Min far jobber og hans kone lever bokstavlig på nav, hun gidder ikke å jobbe for hun er nå vant med å gå hjemme og gjør ingenting. Ene søsteren hjalp hun å få uføretrygdet og. (Resterende har benyttet første mulighet og flyttet.) Anonymous poster hash: 9200e...c58
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #12 Skrevet 22. august 2015 Jeg kommer fra en familie der mor "NAVet" og levde på de... fra videregående har jeg vært i full jobb med stående tilbud fra en lege om å bli uføretrygdet. (Kommer nok til å ende der om 10-20 år, men ikke pga arbeidslyst, heller at kroppen sier nei og kollapser) Samme familie kommer min bror fra. Min far jobber og hans kone lever bokstavlig på nav, hun gidder ikke å jobbe for hun er nå vant med å gå hjemme og gjør ingenting. Ene søsteren hjalp hun å få uføretrygdet og. (Resterende har benyttet første mulighet og flyttet.) Anonymous poster hash: 9200e...c58 Hva får deg til å tro at ikke din mors kropp også kollapset, slik du spår din kommer til å gjøre? Mine barn kan sikkert også fort tro jeg bare er lat eller ikke gidder fordi jeg forsøker å gi de en så bra barndom jeg bare klarer. Jeg biter tenna mye sammen og later som ikke noe/ignorerer egne behov/tar smertestillende etc. Jeg er syk og jeg kjemper. Kanskje moren din også gjorde det... Anonymous poster hash: 28f92...f1c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #13 Skrevet 22. august 2015 Jeg er alvorlig syk og jeg har IKKE fått sykemeldinger eller sykepenger kastet etter meg. Det har vært en kamp fra a til å og jeg har i enkelte mnd stått uten penger uten mulighet for å betale regninger eller mat takket være et helt hinsides regel-nazi saksbehandler.Jeg tror du er en av de sjeldne HI..! Anonymous poster hash: f4124...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå