Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Litt flaut men jeg gjør veldi lite husarbeid og mannen nesten alt uten at han klager veldig. På en side er det deilig, men på en annen side kan jeg mistenke at han begynner å bli lei.vi har vært isammen i 6 år. Jeg gjorde litt før. Oppvask og støvsuging. Men nå vasker jeg bare klær litt av og til. Det eR han som rydder, tørker støv, vasker gulvet og bad, går med søppel, henger opp klær, lager middag, vasker opp, skifter på senger pluss utearbeid med bilvask. Jeg gjør litt hagestell, men vasker eller maler ikke. Når jeg tenker meg om er det kanskje 90/10 men vil aldri innrømme det for ham. Til venner sier jeg at han gjør kanskje litt mer, 40/60. Men virkeligheten er at han gjør det aller meste. Nå ahr jeg blitt vant til det og synes husarbeid er gørr kjedelig. Derfor vanskelig å,få gjort noe med det, men er som sagt litt redd for at han plutselig skal få nok. Vi har også ett barn sammen på to år som jeg steller mye med så der bruker jeg mest tid (vaske, dusje, barnehage og slikt). Han leker mye med gutten, men det er jeg som kjøper klær, tar på han klær, vasker han, følger til bhg, skifter bleier, dusjer og bader osv osv. Alle sier at det e jenta i forholdet som gjør nedten alt husarbeid. Det er derfor jeg føler veldig på at jeg g jør så lite. Men på en annen side gjør jeg mye for gutten vår, og rydder også i mine og hans saker noen ganger. Men husarbeid har jeg aldri orket men nesten like ille er den dårlige samvittigheten. Tips? Gjøre litt mer og få litt mer selvfølelse? La det dure og gå, han sier jo ikke noe på det og kjenner meg godt? Ikke ha dårlig smavittighet fordi det er jeg som gjør nesten Alt for gutten vår og han er krevende? Anonymous poster hash: 20ecb...3da Anonymous poster hash: 20ecb...3da
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 Du disser jo mannen din big time. Rart han ikke har gått allerede. Han venter vel til gutten blir litt større. Håper han dokumenterer hver dag hvordan dagene er,det gjorde jeg gjennom 6 mnd og det hjalp godt på i barnefordelingen. Han kan jo vise til at du er ei lat griskjerring. Hadde skammet meg var jeg deg. Anonymous poster hash: de37a...6a7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Her var det også sånn en stund. Jeg snudde det selv om mannen ikke klaget, og det føles mye bedre å slippe å ha dårlig samvittighet hele tiden og vite at man drar sin del av lasset. Det er verdt det selv om husarbeid er kjedelig! Jeg gjorde også alt med barnet, og i starten innebar det at det ble noenlunde lik fordeling siden jeg gjorde litt husarbeid også. Men barn vokser til og krever ikke like mye lenger, og da er det kjipt å ha falt ut av alt som heter rutiner med husarbeid. Så sitter man der med hendene i fanget og dårlig samvittighet og lurer på hvor støvsugeren er og hvordan "vi" egentlig pleier å gjøre disse tingene. Mye bedre å dele på både husarbeid og barnestell fra starten av. Anonymous poster hash: 37b75...ea8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 I og med du ordner mest med barnet så er det vel ikke helt galt, men du bør rydde dine egne saker og du bør bidra innimellom med noe vask. Har du snakket ordentlig med mannen? Kan jo hende han syns det er greit nok, men at han har noen ønsker om hva du kunne gjort som han syns er gørrkjedelig. Her hjemme syns vi begge det er gørr og begge er rotete. Men jeg skjerper meg slik at vi har et ok hjem for ungene og vi har vaskehjelp. Stort sett går det greit for meg ettersom han alltid står opp med ungene i helgene og ferier. Jeg tar levering og henting og nesten alt praktisk med ungene, dette fordi han har lang reisevei. Det jeg hater er alt rotet hans og at han blir sur når han ikke finner ting. Ellers går det stort sett greit. Anonymous poster hash: 34435...349
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 Du disser jo mannen din big time. Rart han ikke har gått allerede. Han venter vel til gutten blir litt større. Håper han dokumenterer hver dag hvordan dagene er,det gjorde jeg gjennom 6 mnd og det hjalp godt på i barnefordelingen. Han kan jo vise til at du er ei lat griskjerring. Hadde skammet meg var jeg deg. Anonymous poster hash: de37a...6a7 Disser? Er det verre om en kvinne forsømmer seg enn om det var en mann...? HI, se på det slik: dersom dere begge jobber, og en av dere har betydelig mye mer fritid enn den andre (dvs som ikke brukes til husarbeid, innkjøp, barnestell, vedlikehold av hus/bil/hage) så bør vedkommende ta seg sammen. Selv har jeg bodd sammen med en mann som var villig til å banne på at vi gjorde "like mye". Men han satt alltid og så på tv én til to timer mer enn meg - hver dag! Påpekte jeg at han satt der mens jeg fortsatt arbeidet eller stelte med barnet, kom han med døve unnskyldninger om at han var ferdig før meg fordi han var "mer effektiv". Han kunne også ha fridager der han skulle lage middag. Da begynte han kl 11 om formiddagen med å snitte grønnsaker og kjæle med en saus. Stadig nye og avanserte oppskrifter - men på den måten ble jo hobbyen hans et kjempeargument for å slippe alle andre oppgaver. Hadde han laget søndagsmiddag, trengte han ikke løfte en finger resten av helga. Når jeg lagde middag, var det gjort i hast innimellom andre oppgaver. Men han holdt seg ikke for god til å kritisere maten, det var visst for mye "ferdigmiddager". (Gode fiskekaker med nybakte rundstykker var i følge ham en ferdigmiddag.) Jeg hadde uansett ikke tid til å bruke 5 timer på middag, når så mye annet falt på meg. Var jeg borte i en uke, sto klesvaskdungen til taket når jeg kom hjem. Da var det å gå i gang med husarbeid - han hadde jo vært alene med barnet og ikke rukket noe. Til slutt lagde jeg liste over dovask o.l. Men når man er kommet så langt, er det noe grunnleggende galt med fellesskapsfølelsen. Så vi var dødsdømte. Du kan jo begynne å gjøre en innsats på ett eller annet område som vil avlaste mannen din. Har du mye strev med barnet er det jo også del av bildet. Anonymous poster hash: 3684d...2b2
Hjertefru Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Oi. Er barnet deres veldig krevende? Om ikke syns jeg du behandler mannen din dårlig. Når mannen din springer rundt og gjør nesten alle oppgaver i heimen, sitter du på rompa da eller? Hvis det er tilfelle syns jeg det er skikkelig dårlig gjort av et voksent, friskt menneske. Du sier jo selv at dette gir deg dårlig selvfølelse.Det er grunn nok i seg selv til å skjerpe seg.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Det er veldig rart hvordan mange her mener at det er helt greit at dama gjør alt husarbeid, mannen tar jo seg av barnet og uteoppgaver, men hvis en mann gjør det, så er dama en lat grisekjerring. Man har ikke likestilling i 2015. Anonymous poster hash: 2683a...fde
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Det er veldig rart hvordan mange her mener at det er helt greit at dama gjør alt husarbeid, mannen tar jo seg av barnet og uteoppgaver, men hvis en mann gjør det, så er dama en lat grisekjerring. Man har ikke likestilling i 2015. Anonymous poster hash: 2683a...fde Enig. Anonymous poster hash: 3684d...2b2
Mamma_til_2 Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 Det er veldig rart hvordan mange her mener at det er helt greit at dama gjør alt husarbeid, mannen tar jo seg av barnet og uteoppgaver, men hvis en mann gjør det, så er dama en lat grisekjerring. Man har ikke likestilling i 2015. Anonymous poster hash: 2683a...fde Jo vi har likestilling men som skrevet i HI så er ikke 90-10 likestilling uansett om alt faller på han eller henne.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #10 Skrevet 22. august 2015 Hadde jeg vært deg, så hadde jeg helt klart gjort mer husarbeid. Selv om mannen ikke sier noe, kan det hende han går lei etter hvert. Jeg var den som gjorde det meste av husarbeid i forholdet, og tok meg litt mer av barna. Nå sa jeg fra med jevne mellomrom da, men en dag så blir man dritt lei, og orker ikke mer. Anonymous poster hash: 07280...c83
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #11 Skrevet 22. august 2015 Det er veldig rart hvordan mange her mener at det er helt greit at dama gjør alt husarbeid, mannen tar jo seg av barnet og uteoppgaver, men hvis en mann gjør det, så er dama en lat grisekjerring. Man har ikke likestilling i 2015. Anonymous poster hash: 2683a...fde Jo vi har likestilling men som skrevet i HI så er ikke 90-10 likestilling uansett om alt faller på han eller henne. Historisk sett er husarbeid "kvinners oppgave", så derfor får kritikken en helt annen klang når en kvinne gjør "for lite" enn når en mann gjør det. Man forventer noe helt annet av kvinner. Enhver mann som gjør mer enn 10% er automatisk "flink", mens en kvinne som gjør mindre enn 50% er lat og grisete. Anonymous poster hash: 3684d...2b2
kristinehufine Skrevet 22. august 2015 #12 Skrevet 22. august 2015 Tenker at du bør skjerpe deg. Her er det omvendt om jeg er drittlei. Bare du gjør litt i ny og ned vil han bli mer fornøyd, for han er vant til at du sluntrer unna. Ved å holde på som du gjør viser du at du ikke respekterer han, spesielt om du juger til venner om at du gjør mer. Det hadde irritert meg grenseløst! Hvis du vil vise at du bryr deg om han setter du i gang og gjør noe, vi må alle gjøre ting vi ikke syns er hysterisk morsomt!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. august 2015 #13 Skrevet 22. august 2015 Uansett om det er snakk om en mann eller kvinne, er det respektløst i mine øyne å la partneren gjøre 90% av alt husarbeid. Og ja, man går lei.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #14 Skrevet 22. august 2015 Hvordan fungerer dette i praksis? Sitter du og ser tv mens mannen gjør husarbeid? Jobber dere like mye? Her gjør vi husarbeid sammen. Begge rydder, vasker, lager mat, hjelper med lekser, bretter tøy ++++ Når begge er i mål har begge fritid. Det fungerer fint hos oss. Ingen har samvittighet til å sette seg ned mens den andre jobber... Anonymous poster hash: 46d40...da0
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #15 Skrevet 22. august 2015 Jeg mener akkurat det samme som jeg mener om late mannfolk, skjerp deg!!! Du høres lat ut, og utrolig slitsom å bo med! Skulle jeg drive å be samboeren min å gjøre ditt og datt hadde jeg kastet ham ut av huset! Jeg forventer at voksne mennesker klarer å se hva som må gjøres i et hus, og så gjøre det! Anonymous poster hash: 841ab...7cd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #16 Skrevet 22. august 2015 Hvordan fungerer dette i praksis? Sitter du og ser tv mens mannen gjør husarbeid? Jobber dere like mye? Her gjør vi husarbeid sammen. Begge rydder, vasker, lager mat, hjelper med lekser, bretter tøy ++++ Når begge er i mål har begge fritid. Det fungerer fint hos oss. Ingen har samvittighet til å sette seg ned mens den andre jobber... Anonymous poster hash: 46d40...da0 og ingen leker med barnet mens dere gjør det... Anonymous poster hash: 2683a...fde
Superdolly Skrevet 22. august 2015 #17 Skrevet 22. august 2015 Hvordan fungerer dette i praksis? Sitter du og ser tv mens mannen gjør husarbeid? Jobber dere like mye? Her gjør vi husarbeid sammen. Begge rydder, vasker, lager mat, hjelper med lekser, bretter tøy ++++ Når begge er i mål har begge fritid. Det fungerer fint hos oss. Ingen har samvittighet til å sette seg ned mens den andre jobber... Anonymous poster hash: 46d40...da0 og ingen leker med barnet mens dere gjør det... Anonymous poster hash: 2683a...fde Ingen barn har vondt av å kjede seg litt eller være med på å gjøre husarbeid. Historisk sett så har foreldre aldri brukt så mye tid på å stimulere og leke med barna sine som nå. De har godt av å ikke være i sentrum hundre prosent av sin våkne tid, og min erfaring er også at dersom du gir et barn en konkret oppgave og roser det og takker for hjelpen når det er ferdig, blir barnet veldig fornøyd og glad. Hi: Du bør ta deg sammen. Når jeg svarer på innlegg her inne hvor kvinner beskriver mennene sine som oppfører seg slik som du (late unnasluntrere som aldri gidder å gjøre noe), da pleier jeg å anbefale fvk. Ellers lurer jeg veldig på hvorfor du synes det er greit å behandle mannen du elsker som din ubetalte tjener.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #18 Skrevet 22. august 2015 Husk at vi som kjenner dere, vi ser arbeidsfordelingen veldig godt og vi snakker om det. Men du sitter å spiser mens han ordner og styrer? Er det sånn at du har blitt så overvektig at alt er et ork for deg? Og at både du og mannen vet det, men at dere ikke snakker om det? Vi ser det, vi også. Anonymous poster hash: a5f4f...3f1
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #19 Skrevet 22. august 2015 Hos oss gjør mannen også mesteparten av husarbeidet. Jeg handler og lager mat, men å vaske, rydde og ordne med klær rekker jeg ikke før mannen har gjort det. Jeg kaller han for 50 talls husmoren min, han takler ikke rot og at noe kan vente. Så da får han styre på. Jeg vasker og rydder ved behov, det er bare det at det sjelden er behov når han er hjemme. Men han er borte i flere uker om gangen, så da har jo jeg alt arbeid både ute og inne i tillegg til alt med ungene. Anonymous poster hash: 35f5a...1ed
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #20 Skrevet 22. august 2015 Sånn har vi det også, men mannen blir med jevne mellomrom veldig lei og oppgitt av at jeg ikke ser alt som må gjøres og han føler han må gjøre alt Så jeg har gradvis forberedret meg og er flinkere nå enn jeg var, men han gjør fortsatt 70 % kanskje. Jeg vasker klær og støvsuger og drar over gulvet innimellom med mopp, men han rydder alt(!), vasker av kjøkkenbenken, tar oppvasken og rydder ut av oppvaskmaskinen, tørker støv osv. Jeg tror mannen din også hadde syntes det var hyggelig om du bidro med husarbeidet selv om han ikke har sagt det til deg Anonymous poster hash: dfa1c...c4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå