Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Det blir 13 måneder mellom mine barn. Fordeler og ulemper med to tette? Hvordan var det for den eldste å plutselig få ett lite søsken? Del gjerne erfaringer. Anonymous poster hash: 5ac3e...72b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 13 mnd mellom mine også og her går det kjempefint! De er nå 4 og 3 år. Opplevde veldig lite sjalusi hos eldste når babyen ble født. Skulle av og til på fanget når minste fikk pupp, men det var det hele. Nå husker hun jo ikke noe annet enn at lillebror alltid har vært der. De leker veldig godt sammen, og er jo ofte opptatt av det samme og underholder hverandre. Selvfølgelig slåss de som søske gjør av og til, men er mest venner. Syns det har vært veldig lite stress, men så har vi også lagt opp til en rolig hverdag uten for mye aktiviteter og kjøring hit og dit. Ikke ofte jeg har gått med begge på kjøpesenter alene f.eks😉 Vi koser oss mye hjemme og går på små turer i nærområdet. Anonymous poster hash: c8202...02d
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Mine er 1 og 2,5 år nå, og det blir bare morsommere og morsommere 😊 det første halvåret var veldig slitsomt, men absolutt ikke uoverkommelig. Men hos oss har mannen jobbet deltid, og det har hjulpet veldig. Nå når minsten er ett år er det mye enklere med soverutiner og spiserutiner, og de har samme tut på flaska og ingen kolikkflasker og sånt styr man må tenke på at den ene skal ha men ikke den andre. Og så begynner nr to snart i bhg også, og da er det jo piece of cake 😉 de legger seg omtrent samtidig, spiser omtrent samtidig. Siden søsknene ikke er store i aldersforskjell er det ingen som skal på aktivitet på kvelden, mens den andre skal legge seg, osv. Veldig greit at de er i omtrent samme fase hele veien, da krasjer ikke behovene deres like mye som hvis de hadde vært f.eks. 5 år mellom dem. Så jeg angrer ikke i det hele tatt ☺️ Men særlig det første halvåret var jeg dausliten. Men det var verdt det 😊 Anonymous poster hash: 395f5...6ae
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 1,5 år mellom mine. Her gikk spedbarnsperioden med andremann veldig fint, eldste bryde seg lite om babyen som var kommet. Men perioden fra yngste var ca 10 mnd til nesten 2 år var utrolig slitsom. Når yngste reiste seg opp og tok mer plass i familien våknet plutselig sjalusien i eldste og det trigget sjalusien i yngste også. Jeg kunne ikke ta en på fanget uten av andre også skulle sitte der, de skulle alltid ha samme leke, de dyttet hverandre, slo hverandre, kløyp hverandre og ikke minst brølte til hverandre. Yngste hadde jo ikke språk enda så all frustrasjon og kommunikasjon ble hyling, grining og skriking. Herlighet for en tid..... Men da yngste begynte snakke løsnet alt sammen. Plutselig kunne de kommunisere, eldste kunne si hva hun ville yngste skulle gjøre og hun gjorde det, de kunne leke sammen med de samme lekene isteden for å sloss om dem. De har vært bestevenner siden. Nå er de 6,5 og 8 år gamle og er veldig sjelden uvenner. De leker sammen fra de står opp til de legger seg, har samme interesser, samme musikksmak, mange felles venner osv. Jeg er så glad for at det ble sånn, det slitsomme året før språket kom på plass for yngste var absolutt verdt det når man ser hvor mye glede de har av hverandre i dag. Anonymous poster hash: b72c5...766
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 17 mnd mellom mine. Har gått veldig fint til nå, de er bestevenner, er nå 8 og 9. Men vær klar over at mye kan endre seg i tenårene! Særlig hvis den yngste begynner å innhente den eldste på et sårbart område eller i en følsom tidsperiode. Det å miste sitt overtak kan bli veldig, veldig sårt og gi konflikter som ser ut som de ikke har noen "grunn". Men grunnen er jo at hun/han ikke aksepterer å miste posisjon, og ikke klarer å omdefinere sin rolle. Den yngste derimot får en sterk motivasjon til å "finne seg sjæl". Er selv pseudotvilling, og må si at det idylliske forholdet fra barndommen dessverre ikke eksisterer mer. Anonymous poster hash: f11e8...d40
<3Barn&Engler<3 Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Det blir 13 måneder mellom mine barn. Fordeler og ulemper med to tette? Hvordan var det for den eldste å plutselig få ett lite søsken? Del gjerne erfaringer. Anonymous poster hash: 5ac3e...72b 12,5 mnd mellom storebror og lillesøster her. Første møtet deres lot jeg storebror få komme opp i senga sammen med lillesøster for å kunne se godt på henne og gi henne kos og "klapp" om han ville, han elsket det fra første stund, han smilte så bredt, og ga henne nuss i panna når han og pappa reiste igjen <3 Han har hatt det fra starten av: omtanke og kjærlighet for søsteren sin. Nå er de 3,5 og 4,5 år, og enda det var nok så slitsomt første året, så var det jo bare et år, opp mot de 2 årene som har fulgt på, og årene som kommer De leker godt sammen, hadde sitt eget språk de første 2,5 årene, siden lillesøster henger etter på språket, det har vært godt for henne, at det er en der som alltid har forstått henne Kan ikke si stort annet enn at det er positivt med to så tette jeg Jeg hadde mine tvil og bekymringer i svangerskapet med jenta, og det første året følte jeg en del på at jeg ikke strakk til, men det hadde en del med vrang kropp fra før av, og samboer som jobber en god del borte.. Men pr i dag, er jeg fortsatt overlykkelig over at ting ble som de ble
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 14.5 måneder mellom mine. Vi har organisert alt før babyen kom overgangen var ganske fin,han glemte fort at han var en. Vi hadde mye å gjøre i noen år. Nå er de 4og 5 år og veldig glad i hverandre. Si ja takk til all hjelp du kan få. Anonymous poster hash: ba153...621
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 14 mnd her. Gikk kjempefint. Ingen sjalusi i det hele tatt og eldste sov over natten da minste ble født. Anonymous poster hash: 057de...68e
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 Er ikke pseudotvillinger strengt tatt søsken med under ett års mellomrom? *ikke ment spydig* Anonymous poster hash: 38fa8...199
<3Barn&Engler<3 Skrevet 22. august 2015 #10 Skrevet 22. august 2015 Er ikke pseudotvillinger strengt tatt søsken med under ett års mellomrom? *ikke ment spydig* Anonymous poster hash: 38fa8...199 Nei, det er med søsken det er under 2 år mellom
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #11 Skrevet 22. august 2015 16 måneder mellom meg og broren min. Jeg er eldst. Kan ikke huske da han ble født. Han har lissom bare alltid vært der. :-) Hadde en god bestevenn gjennom hele oppveksten da. Men hvordan det var for foreldrene mine vet jeg faktisk ikke. Anonymous poster hash: 427f7...704
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #12 Skrevet 22. august 2015 Er ikke pseudotvillinger strengt tatt søsken med under ett års mellomrom? *ikke ment spydig* Anonymous poster hash: 38fa8...199 Under 1 år? Virkelig? Anonymous poster hash: ba153...621
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #13 Skrevet 22. august 2015 Er ikke pseudotvillinger strengt tatt søsken med under ett års mellomrom? *ikke ment spydig* Anonymous poster hash: 38fa8...199 Under 1 år? Virkelig? Anonymous poster hash: ba153...621 Jeg trodde det, men en over her informerte om at det var under 2 år 👍 Anonymous poster hash: 38fa8...199
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #14 Skrevet 22. august 2015 14 mnd mellom storesøster og lillebror her,og jeg har vært alene med dem siden midten av svangerskapet med yngste. Første halvåret var rett og slett pyton. Elsdte sov dårlig og baby hadde kolikk. Eldste hadde ikke barnehage heller før lillebror nærmet seg 1 år. Jeg fikk mye hjelp av homestart,og jeg ser nå i ettertid at jeg hadde virkelig ikke klart meg uten siden pappaen til unga ikke fikk lov av barnevernet å ha samvær. Samvær hadde uansett vært uaktuelt mer enn et par timer pga alder på barna. Det ble mye lettere da elsdte startet i barnehagen. Når minste begynte å spise selv og fikk mer normale rutiner ift søvn,løsnet mye,og jeg begynte å kose meg. Det har aldri vært sjalusi,de er veldig glad i hverandre. De krangler selvsagt som alle søsken, men de er veldig tett knyttet. De passer på hverandre i barnehagen, og storesøster er veldig flink til å vise lillebror hvordan ting fungerer og hjelper han med ting han ikke får til. Lillebror er veldig langt fremme utviklingsmessig og språklig fordi han strekker seg etter storesøster. Nå er de 3 og 4, og jeg er fortsatt alene med de,men pappaen har samvær annenhver helg, og vi nyter livet :-) Har vært et slitsomt år igjen nå som begge har vært i 3års trassen samtidig, men det begynner å gå seg til. De leker godt sammen,og jeg er veldig glad nå for at jeg fikk de så tett. De har nesten bare felles interesser og ligger ganske likt ift utvikling, så det er ikke noe stress lenger. Må si jeg gruer meg til begge kommer i puberteten da... Men den tid,den sorg :-P Jeg tror foresten vi unngikk sjalusien mye fordi storesøster fikk ta del i alt med lillebror helt fra første stund. Hun fikk prøve å vaske han,tørke han med gulpeklut,holde flasker,leke med bleiene og fikk likt utstyr til dukka si så hun kunne holde på sånn som meg :-) Fikk det tipset av helsesøster, og her har det vært gull verdt :-) Anonymous poster hash: fd57b...a7b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #15 Skrevet 22. august 2015 Ikke HI, men så godt å lese så mange gode erfaringer! ☺ Blir ganske nøyaktig et år mellom mine, gleder meg, men skjønner også at det fort blir slitsomt ☺ Anonymous poster hash: 1511e...3ad
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #16 Skrevet 22. august 2015 Er ikke pseudotvillinger strengt tatt søsken med under ett års mellomrom? *ikke ment spydig* Anonymous poster hash: 38fa8...199 Under 1 år? Virkelig? Anonymous poster hash: ba153...621 Jeg trodde det, men en over her informerte om at det var under 2 år 👍 Anonymous poster hash: 38fa8...199 Sånn opprinnelig tror jeg definisjonen var søsken det er mindre enn 18 måneder mellom! Anonymous poster hash: c93ab...0d9
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #17 Skrevet 22. august 2015 Syns det er et merkelig uttrykk.. Tette søsken er vel like dekkende. Er man tvilling, så kommer man fra det samme svangerskapet, hvis ikke er man søsken. Anonymous poster hash: 54979...174
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #18 Skrevet 22. august 2015 Det er 18 mnder mellom våre to jenter, men bare 1 "kalenderår", så eldste får bare et aleneår på skolen før lillesøster følger etter. Eldste forstod ikke mye av graviditeten og kalte gravidemagen og lillesøster"mamma" lenge, for henne har de alltid vært to. Er nå 4 år og snart 3 år, går i ett med trass og ting de skal finne ut av, men synes det alt i alt går veldig fint. De leker stadig bedre med hverandre og vil gjerne være sammen, særlig blir yngste lei seg om hun ikke får være med på bursdagsselskaper og lekedater som storesøster er på. Er veldig praktisk å ha med lekekamerat på ferie og hytta! Jeg forguder jentene mine over alt på jord men må innrømme at jeg blir overlykkelig når besteforeldre tilbyr seg å ha de en dag/ natt for litt egentid! Det er travelt m to foreldre i full jobb og to små! Anonymous poster hash: 4d6fd...527
pitrijorg Skrevet 22. august 2015 #19 Skrevet 22. august 2015 361 dager mellom mine to jenter og det har vært bare hygge egentlig. De har et supert søskenbånd, alltid noen å leke med, krangle med, smålig slitsomt sånn når de var babyer, men man finner en rytme som passer. Har ikke noe negativt å si.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #20 Skrevet 22. august 2015 Syns det er et merkelig uttrykk.. Tette søsken er vel like dekkende. Er man tvilling, så kommer man fra det samme svangerskapet, hvis ikke er man søsken. Anonymous poster hash: 54979...174 Pseudotvilling er en psykologisk betegnelse mer enn en praktisk en. Anonymous poster hash: f11e8...d40
Anonym bruker Skrevet 22. august 2015 #21 Skrevet 22. august 2015 Har pseudotrillinger og det er veldig slitsomt... Anonymous poster hash: 4ee2c...dc6
<3Barn&Engler<3 Skrevet 23. august 2015 #22 Skrevet 23. august 2015 Er ikke pseudotvillinger strengt tatt søsken med under ett års mellomrom? *ikke ment spydig* Anonymous poster hash: 38fa8...199 Under 1 år? Virkelig? Anonymous poster hash: ba153...621 Jeg trodde det, men en over her informerte om at det var under 2 år Anonymous poster hash: 38fa8...199 Sånn opprinnelig tror jeg definisjonen var søsken det er mindre enn 18 måneder mellom! Anonymous poster hash: c93ab...0d9 Du har rett 18 mnd var det Jeg som husket feil med 2 år
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #23 Skrevet 23. august 2015 Har pseudotrillinger og det er veldig slitsomt... Anonymous poster hash: 4ee2c...dc6 Et begrep som ikke finnes Men forstår jeg VELDIG godt, her fikk jeg tvillinger i 2002, lillesøsteren deres kom 10 mnd senere og minsten kom 16 mnd etter henne! Slitsomt, men super moro i lengden Anonymous poster hash: 517ad...f5d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #24 Skrevet 23. august 2015 Har pseudotrillinger og det er veldig slitsomt...Anonymous poster hash: 4ee2c...dc6 Et begrep som ikke finnes Men forstår jeg VELDIG godt, her fikk jeg tvillinger i 2002, lillesøsteren deres kom 10 mnd senere og minsten kom 16 mnd etter henne! Slitsomt, men super moro i lengden Anonymous poster hash: 517ad...f5d Det brukes, har jeg hørt, men er vel neppe offisielt :-) Men ja, det er tøft. Har to stk født i 2011 og en i 2012. Kjekt å høre at det blir moro!! :-) Anonymous poster hash: 4ee2c...dc6
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #25 Skrevet 23. august 2015 Har pseudotrillinger og det er veldig slitsomt...Anonymous poster hash: 4ee2c...dc6 Et begrep som ikke finnes Men forstår jeg VELDIG godt, her fikk jeg tvillinger i 2002, lillesøsteren deres kom 10 mnd senere og minsten kom 16 mnd etter henne! Slitsomt, men super moro i lengden Anonymous poster hash: 517ad...f5d Det brukes, har jeg hørt, men er vel neppe offisielt :-) Men ja, det er tøft. Har to stk født i 2011 og en i 2012. Kjekt å høre at det blir moro!! :-) Anonymous poster hash: 4ee2c...dc6 Aldri hørt før Og finnes ikke når en googler.. Men men.. Passer som god beskrivelse tror jeg.. Folk mente vi var gale som fikk 4 små på så kort tid, men vi elsket det Nå var jeg 30 når vi fikk tvillingene da, og vi ønsket oss stor familie, så vi var klare på at vi måtte få de "på løpende bånd". Anonymous poster hash: 517ad...f5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå