Gå til innhold

Vi kommer til å tape hvis jeg jobber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er situasjonen slik at vi mottar sosialhjelp da vi begge er arbeidsledige og ingen av oss har rett på dagpenger. Vi mottar nå 15400,- i livsopphold pr mnd pluss at vi får dekt husleie på 6000,- strøm og aktiviteter til begge barna. Det er altså 22 600,- pr mnd. Hvis jeg får en jobb som jeg søker på så er lønnen slik rundt 20.000,- pluss/minus og da må jeg ut med drivstoff osv. Ergo vi kommer til å sitte igjen med mindre hvis jeg får en jobb. Vanskelig dilemma... Noen som har vært i denne situasjonen og kan hjelpe meg litt på veien?

Anonymous poster hash: c0f94...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere taper nå, men dere vinner på sikt. Å komme seg inn i arbeid er første skritt på vei ut av fattigdom. Mulighet til høyere lønn på sikt, feriepenger, tryggere inntekt osv.

Anonymous poster hash: e8f40...400

Skrevet

Da må du skru på arbeidsmoralen din! Og tenke at dere nå ikke tjener NOE. Dere bare lever av oss andre som faktisk jobber. Skaff deg jobb og tjen egne penger, null dilemma

Anonymous poster hash: a7a31...69f

Skrevet

Han vil vel fortsatt få stønader selv om du jobber og frem til han også får jobb.

Anonymous poster hash: 7535e...d1d
Skrevet

Dersom du er fornøyd med å snylte på samfunnet så får du bare fortsette da.

Anonymous poster hash: fe135...d9b

Skrevet

Hvis de har regnet ut at dere trenger 22600,- per mnd til bolig og livsopphold, så vil dere fortsatt få mellomlegget hvis du begynner å jobbe og tjener mindre enn denne summen. Tror det er det som kalles supplerende sosialhjelp.

Anonymous poster hash: 9440a...ce6
Skrevet

Du kan søke supplerende sosialhjelp, og vil antagelig da få innvilget differansen.

Utover det: Hvordan i HELVETE kan det være et dilemma om du skal forsørge deg sjøl eller la fellesskapet betale deg for å gjøre ingenting? Har du ingen som helst moral?

Anonymous poster hash: d51e5...d40
Skrevet

Vel, sosialpengene tar faktisk slutt en gang, og om du har sjansen til å ta en jobb nå, men takker nei, så ser ikke det bra ut! Jeg skjønner at det er digg å bare få penger, uten å gjøre noe for de, men hvor er stoltheten din?! Vil du ikke klare deg selv?!

Om du tar jobben, så tjener du så mye mer enn bare penger. Du får kommet deg ut av huset, du kan treffe folk, du får nye erfaringer og input som du ikke får hjemme med mannen din! Du får feriepenger, du får faktisk mestringsfølelse!

Anonymous poster hash: 8fbf9...270
Skrevet

Taper på det gjør du ikke i lengden, du får feriepenger, rett på sykepenger osv, du tjener og på det sosiale du opplever og få kolegaer og få ta del I det livet.

Har du mulighet så gjør det!

Skrevet

Jeg ser ikke dilemmaet, selvfølgelig skal du jobbe om du har muligheten! Etterhvert kan du gå opp i lønn eller gå over til en bedre betalt jobb. Og veldig viktig at du kommer deg ut i arbeidslivet så raskt som mulig, det er verre å få seg jobb om man har vært hjemme veldig lenge.

Skrevet

Man vil vel helst forsørge seg selv?

Skrevet

Blir vel sykmeldt ved første anledning uansett....

Anonymous poster hash: 5be76...025

Skrevet

At du i det hele tatt kan velge sier litt om hvor godt vi har det i Norge.

Skrevet

For nå er du jo en vinner liksom. 🙊

Anonymous poster hash: c6ca6...a05

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Tape? Hæ?

Eier du ikke stolthet? Selvfølgelig skal du jobbe, eller synes du virkelig at det er greit å bli forsørget av samfunnet, av oss som faktisk jobber.

Skrevet

For nå er du jo en vinner liksom. 🙊

Anonymous poster hash: c6ca6...a05

Hahaha😂😂😂

Anonymous poster hash: c03e7...639

Skrevet

Altså HI, med den innstillingen der, så taper dere uansett hva dere gjør.. Vi gikk begge på sosialen for 3 år siden, fikk da 23 000 pr mnd alt i alt. Så fikk jeg tilbudet om en jobb, lønna ville da bli 15 000 etter skatt, jeg tok den uten å nøle et sekund, vi raste fort ned på inntekten, men vi holdt det så smått rundt. 5 mnd etter fikk samboeren jobb, inntekt på 23 000 etter skatt. Så på 5 mnd gikk vi fra 23 000 kr til 38 000 pr mnd, enda vi tapte der og da, så økte inntekten vår med 15 000 i mnd. Nå er det gått 3 år, han har fått seg ekstra jobb, så han alene tjener nå 37 000 etter skatt, jeg har fått lønnspålegg, så jeg tjener 20 000 i mnd nå (gått noe skole via nett for å øke sjansen på større inntekt, noe som lønnet seg) Så nå da, 3 år etter vi syntes 23 000 var mye, sitter vi med 50 000 i mnd!

Dere må se sjanser og muligheter, ikke bare hva dere har pr i dag! :)

Anonymous poster hash: 93ca8...f3b
Skrevet

Altså HI, med den innstillingen der, så taper dere uansett hva dere gjør.. Vi gikk begge på sosialen for 3 år siden, fikk da 23 000 pr mnd alt i alt. Så fikk jeg tilbudet om en jobb, lønna ville da bli 15 000 etter skatt, jeg tok den uten å nøle et sekund, vi raste fort ned på inntekten, men vi holdt det så smått rundt. 5 mnd etter fikk samboeren jobb, inntekt på 23 000 etter skatt. Så på 5 mnd gikk vi fra 23 000 kr til 38 000 pr mnd, enda vi tapte der og da, så økte inntekten vår med 15 000 i mnd. Nå er det gått 3 år, han har fått seg ekstra jobb, så han alene tjener nå 37 000 etter skatt, jeg har fått lønnspålegg, så jeg tjener 20 000 i mnd nå (gått noe skole via nett for å øke sjansen på større inntekt, noe som lønnet seg) Så nå da, 3 år etter vi syntes 23 000 var mye, sitter vi med 50 000 i mnd!

Dere må se sjanser og muligheter, ikke bare hva dere har pr i dag! :)

Kan legge til, ingen av oss har gått mer enn videregående, så man MÅ ikke ha høy utdanning for å få det til, jeg jobber i kantine, før som ekstrahjelp, nå er jeg kantineleder. Han jobber innen anleggsdrift.

Skrevet

Jeg ser på det som en selvfølge at man jobber om man er i stand til det, uavhengig om man får litt mindre utbetalt eller ikke. Det handler om å ikke snylte på staten, noe du gjør om du faktisk kan jobbe men velger å la være. 

Anonymous poster hash: da2f8...f3b
Skrevet

Du tjener opp pensjon.

Det gjør hun uansett hvis de har små barn...

Anonymous poster hash: 2e02f...2dc

Gjest Antarctica
Skrevet

Du tjener opp pensjon.

Det gjør hun uansett hvis de har små barn...

Anonymous poster hash: 2e02f...2dc

Mye mindre. Og barna blir vel større etter hvert?

Skrevet

Sånne innlegg illustrerer dessverre altfor godt at velferdsordningene ikke fungerer. Jeg synes det er fantastisk at alle får de ytelsene de trenger, og betaler min skatt med glede. Hele velferdssystemet er imidlertid avhengig av at alle yter etter evne, ikke at det er egen fortjeneste som skal bestemme hvorvidt man yter eller ikke. Det er jo også slike innlegg som opprettholder fordommene mot sosialhjelpsmottakere og som får herr arbeidsminister til å snakke om arbeidsplikt og kontroll. 

Det privatøkonomiske er én ting, men hva med det samfunnsøkonomiske? Hva med modelleffekten det gir at mamma er i jobb? Hva med din egen stolthet over faktisk selv å beherske en jobb? Hva med fremtidig pensjon? Hva med fremtidig sikkerhet når eller hvis det offentlige må stramme inn? 

Skrevet

Sånne innlegg illustrerer dessverre altfor godt at velferdsordningene ikke fungerer. Jeg synes det er fantastisk at alle får de ytelsene de trenger, og betaler min skatt med glede. Hele velferdssystemet er imidlertid avhengig av at alle yter etter evne, ikke at det er egen fortjeneste som skal bestemme hvorvidt man yter eller ikke. Det er jo også slike innlegg som opprettholder fordommene mot sosialhjelpsmottakere og som får herr arbeidsminister til å snakke om arbeidsplikt og kontroll. 

Det privatøkonomiske er én ting, men hva med det samfunnsøkonomiske? Hva med modelleffekten det gir at mamma er i jobb? Hva med din egen stolthet over faktisk selv å beherske en jobb? Hva med fremtidig pensjon? Hva med fremtidig sikkerhet når eller hvis det offentlige må stramme inn? 

Amen.

Husk også på at fremover blir det færre og færre til å skulle finansiere offentlige ytelser da barnekullene fremover bare er mindre og mindre. Studier viser at om mor og far er bistandsmotaker så er sjansen for at barna også kommer til å lever av offentlig ytelse større og dersom det må kuttes i ytelser pga dårlig samfunnsøkonomi blir det deres barn det går ut over.

Tiltak gjort på det siste viser at det fremover blir tøffere både for de som er i jobb og de som mottar ytelser. Det er jo en årsak til at pensjonsalderen ble hævet.Det trengs folk i jobb for å holde Norge flytende.

Kom deg i jobb så fort som mulig. Det tjener alle på, mens av alt kanskje barna dine.

Anonymous poster hash: 00f4c...12a

Skrevet

Poenget er at vi klarer oss ikke med mindre en det vi har nå. Greit det lønner seg for samfunnet osv men vi skal overleve vi også.....

Anonymous poster hash: c0f94...905

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...