Gå til innhold

Dere som har vært avhengig av sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og har klart å slutte.. hvor lang tid tok det før suget var helt borte? Har dere merket vesentlig forskjell i form og humør?

Jeg er så avhengig, må ha sjokolade flere ganger om dagen og er SÅ lei! Har prøvd å slutte flere ganger, men havner alltid tilbake i samme spor.

Anonymous poster hash: 35c30...b28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var fullstendig avhengig av sukker. Fikk faktisk abstinenser på kveldene om jeg ikke hadde godteri. Begynte på lavkarbo og suget var borte etter ett døgn. Hender jeg får sug iblant. 99% av tilfellene klarer jeg å holde meg unna, men 1% av tilfellene kjøper jeg en liten sjokolade.

Anonymous poster hash: 617dc...cb1
Skrevet

Har ikke begynt på lavkarbo. Men suget forsvant på to-tre døgn, husker ikke helt.

Man må bare være bevisst på å ikke mate trollet. Les på pakkene, mye ferdigmat og bakevarer inneholder "skjult" sukker som trigger søtsuget. Unngå kunstig søtstoff også, de har samme triggereffekt. Drikk melk, spis frisk frukt, det demper suget.

Anonymous poster hash: 9b77b...508

Skrevet

Jeg spiser fortsatt mat med bitte litt sukker i, som youghurt, ketchup ol, men har kuttet ut all sjokolade, snop, boller, kaker osv. Her tok det ca 3-4 dager, da merket jeg at det ikke var abstinenser lenger. Men jeg må innrømme at det gikk en del druer og appelsiner i overgangsfasen ;) Dem er det jo litt druesukker i.

Og for å svare på andre delen, så ja, jeg merker stor forskjell. Mest på magen og overskuddet. Jeg har mye mer overskudd og jeg som alltid har slitt med luft i magen har nå nesten ingen luft i magen i det hele tatt mer. I tillegg er huden og håret blitt finere.

De er 3,5 uke siden jeg kuttet ut sukker, men spiser som normalt ellers.

Anonymous poster hash: 4ed11...96a
Skrevet

Jeg var avhengig av sukker i den grad at jeg faktisk fikk skikkelige abstinenser når jeg sluttet. Spiste masse godteri før, alltid "noe å kose seg med" om kvelden. Lå i senga den første natta og skalv med hodepine og følte meg skikkelig jævlig. Hadde forberedt meg godt da og bedt mannen om støtte, noe han ga i massevis. Dagen etter gikk det mye bedre. Spiste masse sterk minttyggis og drakk mye vann. Det tok bare det ene døgnet før jeg følte meg sterk nok til å klare det hele. Et par dager var ejg litt slapp og hadde lyst til å småspise noe, men det var ikke noe problem å la være.

Nå har jeg gått ned flere kilo, føler meg mye mer energisk og stabil i humøret. Ikke oppblåst og luft i magen, og kvisene jeg var plaget med er forsvunnet. Til og med sexlysten har fått seg en real oppsving!

Andre kan sitte og spise godteri rett foran meg og det plager meg ikke det minste. Jeg går forbi godtehylla i butikken og har ikke lyst på en eneste ting, og det er så deilig! Før kunne jeg raide hyllene på de verste dagene. Blir jeg sugen på noe tar jeg meg et glass farris eller en kopp te. Men jeg kan nesten ikke huske sist jeg fikk lyst på godteri. 

Mitt råd: Forbered deg godt, vær klar både overfor deg selv og dine nærmeste (f.eks mann, søster, nær venninne el) som kan være støtte for deg i de første dagene når det er som verst. Planlegg å finne på noe som ikke gir rom for godis, for å få tiden til å gå, f.eks en lang tur i skogen, en hyttetur el, noe som kan distrahere deg fra lysten til å gå i skapet etter noe godt. Sett en dato og rydd huset for alt med sukker i. Søk opp og gjør klart for gode småretter du kan knaske på når du kjenner suget komme, f.eks grønnsaksstaver (gulrot og kålrot er overraskende søte i smaken), småtomater og småagurker. Pass på at du ikke går for lenge uten mat, da vil kroppen hige veldig etter raske karbohydrater, mao sukker, og du får et skikkelig sug etter godteri. Spis ofte, men sunt!

Kjøp inn sterk tyggis og ta en bit når du føler søtsug. Ingenting smaker godt når du har sterk mintsmak i munnen. Extra med peppermynte funket bra for meg (den mørkeblå). 

Og til sist, drikk masse vann. Vann gir deg metthetsfølelse og minsker sjansen for at du føler behov for å småspise eller få i deg noe søtt. Vær sterk og se målet ditt foran deg. 

Lykke til! Du kommer til å føle deg så uendelig mye bedre :) 

Anonymous poster hash: b4cc1...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...