Gå til innhold

Litt bekymra og nervøs..

Anbefalte innlegg

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Skrev et innlegg her på søndag:

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144231268-kan-jeg-vente-til-onsdag-med-å-dra-til-lege/page-2#entry147388394

Var altså på sykehuset både søndag og mandag, hvor de konkluderte med at jeg mest sannsynlig hadde hatt nyrestein, men at symptomene var noe uvanlig og at jeg hadde litt for mye blod i urinen. Fikk beskjed om at jeg skulle henvises videre da de ville utelukke svulst i blære/urinveier.

Fikk henvisningen fra sykehuset i posten allerede i dag. Har til nå tatt det hele med ro, fått smertestillende som fungerer greit og klarer nå å tisse igjen, selvom det er svart. Men kjente at jeg ble nervøs nå siden det gikk så innmari fort med den henvisningen. Fått time om under to uker og det står at jeg har rett på nødvendig helsehjelp? Skjønner lite og ble brått litt redd for at det ermer alvorlig enn jeg har trodd. Skal da ta cystoskopi om under to uker..gleder meg ikke akkurat til det heller.

Noen som har råd og/eller erfaring å komme med?

Blir veldig glad for alle svar, om det så er at jeg er litt hysterisk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarte deg i den andre tråden at hevelse rundt øynene kunne være tegn på nyresvikt,så jeg har tenkt på deg.

Nyrene dine fungerer ikke som de skal av uviss årsak,og derfor reagerer helsevesenet kjapt for å finne årsaken,det kan være en bagatell for alt man vet.

Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at du blir fort bra.

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg svarte deg i den andre tråden at hevelse rundt øynene kunne være tegn på nyresvikt,så jeg har tenkt på deg.

Nyrene dine fungerer ikke som de skal av uviss årsak,og derfor reagerer helsevesenet kjapt for å finne årsaken,det kan være en bagatell for alt man vet.

Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at du blir fort bra.

Takk for lykkelønskninger :)

Blodprøvene mine var fine, altså. Så regner egentlig med at det ikke er noe å stresse med. Men alt ble plutselig så "hastete" og da blir jeg jo betenksom..

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Ingen som har tatt cystoskopi før? :/

Skrevet

Har tatt cystoskopi to ganger, en under narkose og en uten. Begge deler gikk kjempefint og er ikke noe å bekymre seg for :) skal inn igjen i november for å ta en til siden jeg har en kronisk sykdom i blæra, men gruer meg ikke nevneverdig. Litt ubehagelig til tider, men man kjenner lite. Dette tar du på strak arm :)

Skrevet

Jeg svarte deg også i den andre tråden, jeg har fjernet en godartet svulst nederst i magen som ble oppdaget ved en tilfeldighet. Når de har mistanke om svulst e.l. går ting ganske fort, for min del tok det også bare 1,5 uke før jeg måtte inn for nærmere undersøkelser. Da alle prøver var tatt og alt tydet på at svulsten var godartet måtte jeg vente i 3 måneder på operasjon for å få den fjernet, da var jeg ute av haste-køen.

Bare vær glad for at du blir grundig sjekket og ta det derfra, siden det kan være alvorlig har du høy "hastegrad" og blir undersøkt ganske fort, men det er ikke dermed sagt at det trenger være alvorlig. Skjønner godt at du er nervøs og tenker mye på dette, men prøv å senke skuldrene og ikke ta sorgene på forskudd. Lykke til!

Anonymous poster hash: b57fb...7d2
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Tusen takk for svar begge to :)

Jeg er ikke så bekymra for resultatet sånn egentlig, har en god magefølelse på det hele. Gruer meg mest til undersøkelsen, men om det ikke er så forferdelig som andre sier skal jeg prøve å puste :P Kan man kanskje be om beroligende?

Ble misbrukt da jeg var barn og sliter litt i slike situasjoner..

Skrevet

Du kan fint be om beroligende og du vil få det uten problemer :) hvis du føler for det så kan du også gi beskjed om at du har opplevd misbruk, de vil ta hensyn til det og det vil være sykepleier der som vil prate med deg og holde deg i hånda hvis du trenger det. Lykke til, dette går bra :)

Anonymous poster hash: 942cd...228

Skrevet

Siden du ble misbrukt som barn så synes jeg du skal ta en telefon til avdelingen du skal til på sykehuset og fortelle det og ev. få beroligende om du trenger det.

Men greier du å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse, så greier du fint cytoskopi også, det tror jeg.

Når har ikke jeg blitt utsatt for overgrep, og har generelt ikke problemer med gyn.undersøkelser, men synes ikke de er noe morsomme uansett. Men det "verste" for meg med cytoskopien var all min usikkerhet på forhånd, hadde også hørt div. historier på forhånd.

Jeg kom til en veldig hyggelig lege (kvinnelig) og hun hadde med en kvinnelig assistentlege som bare skulle observere (ble spurt om det var ok), og så var det en veldig hyggelig sykepleier der også. La meg i samme stilling som ved gyn.undersøkelse, og legen sprayet meg med en bedøvelsesspray ved urinåpningen (utvendig), kjente ikke noe til det. Mens den skulle få tid å virke spurte hun meg bare litt mer spørsmål relevant til hvorfor jeg kom dit og hun forklarte hva hun kom til å gjøre. Jeg syntes det virket umulig at hun skulle få den slangen inn urinrøret, men det kjente jeg faktisk veldig lite til. Den sprayen virket tydeligvis godt :) Ut fra det hun sa og andre har sagt så er det ofte det å få den inn som er bøygen for noen, men det er lettere om du prøver å slappe av og tenk at bedøvelsen virker. Jeg kjente som sagt minimalt av det at de fikk den inn.

Videre førte de slangen opp urinveiene til blæren, snudde slangen litt rundt slik at hun fikk sett alle deler av blæren. Det var litt pussig følelse, men ikke vondt. Jeg hadde tisset rett før undersøkelsen, så hun måtte fylle blæren min med vann (det gjøres gjennom slangen som allerede er inne), og det var en pussig følelse, for hun fylte til jeg kjente at jeg måtte ordentlig tisse. Fra tom blære til full på sekunder ;) Og så gjorde hun noe som tydeligvis gjorde at jeg tisset ut alt igjen, vet ikke om hun var borti en nerve eller hva det var, i hvert fall så ble blæren tømt (de har et bekken under som fanger opp alt, så det trenger du ikke tenke på). De skulle visst se tømmefunksjonen.

Så tok de vevsprøve, husker ikke om det var i blæreveggen eller om det var i urinveiene nedenfor. Det kjentes som distinkte, litt skarpe stikk, men ikke spesielt vondt i det hele tatt.

Jeg mener det bare var en gang på vei oppover urinveiene, på vei opp til blæren, at jeg kjente litt mer enn ubehag, ellers var hele undersøkelsen forbausende lite ubehagelig for min del :)

Assistentlegen som var med var diskret selv om hun så på hva andre legen gjorde, så jeg tenkte ikke over at hun var der (og du kan uansett ev. si nei om du skulle bli spurt om annen lege kan være med). Sykepleieren var supersøt, passet på å legge papirduk over skrittet mitt før legen satte i gang og dekke til mest mulig. Mens legen gjorde jobben sin stod sykepleieren og holdt meg i hånden og klappet meg på hånden - hun var så søt :) Jeg tror hun var vant med at de som kom inn for den undersøkelsen er veldig nervøse.

Så jeg ville ringt avdelingen og fortalt hva du er blitt utsatt for slik at legen vet om det på forhånd, da har de mulighet til å vise mer hensyn til deg underveis.

Jeg har vært gjennom masse ulike undersøkelser siste par-tre årene, men cytoskopien var vel den letteste, tror jeg :)

Så ikke google, da får man som regel bare skrekkhistoriene. De gode historiene fra de som synes det ikke er noe ille i det hele tatt, de ligger sjelden på nett.

Lykke til! :)

Ps... det at du fikk rask time er bare slik det skal være hvis det er mistanke om svulst. Det betyr ikke at du har det. Og husk at svulster oftere er godartede enn det motsatte :)

Anonymous poster hash: 4399c...d90
Skrevet

Jeg har tatt cystoskopi. Husker jeg gruet meg veldig, men kjente mer eller mindre ingenting ;)

Jeg lå og skravlet med sykepleieren gjennom hele greia :P

Syns det var mer kleint enn vondt, husker jeg ;)

Anonymous poster hash: b574d...8c8

Skrevet

Jeg har tatt cystoskopi. Husker jeg gruet meg veldig, men kjente mer eller mindre ingenting ;)

Jeg lå og skravlet med sykepleieren gjennom hele greia :P

Syns det var mer kleint enn vondt, husker jeg ;)

Ja, og lykke til! Håper du blir fort bra igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...