Gå til innhold

Tannlege med 3 åringen.... gikk IKKE bra....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har slått to tenner for en uke siden og ene tanna driver å blir blå....

Har vært hos tannlegen i dag.....

Han har ikke trøbbel med å vise tanna, han har ikke vondt lengre osv osv

Problemet er at han er så innmari sjenert at alt låser seg fullstendig!

I løpet av den halvtimen (dem brukte gooooooood tid) nektet han å åpne munn.... satt på fanget mitt med ansiktet inni puppene mine. Jeg måtte "brekke" kroppen hans rundt og blåholde gutten. Vi fikk omsider vippa opp leppa så tannlegen fikk sett at tanna var blå, men fikk ikke gjort noe som helst....

Han har tatt blodprøver før osv, men da har jeg bare blåholde, dem har gjort det dem skal og så er vi ferdig. Det nytter jo ikke her! Tannlegen må se bak tanna og de må ta bilde....

Så nå skal vi tilbake om en uke, på tilvenning, fortalte dem.

Herregud, det her taklet jeg dårlig. Jeg blir jo så sinna på gutten.... (var ikke sinna der inne da. 😜)

Jeg er en typisk "hold-ungen-fast-og-bare-bli-ferdig"-type. Men nå kom jeg til kort....

Er det noen som har noen gode triks?

(Gutten ble godt informert på forhånd nå, vi har øvet og lekt. Han har vært helt med og alt var greit. Helt til assistenten og tannlegen hilset på han.... Han dr sånn alltid... Bare dør inni seg, blir til en statue, nekter å svare eller gjøre noe som helst.... og så inni helsikes sterk som han blir!!! Jeg er helt mør i armene ennå! Gutten sovna i bilen på vei hjem og sover ennå... utslitt...

Må også legge til at i det vi kom ut på gata skravlet han i veg som om ingenting hadde skjedd....)

Anonymous poster hash: 218b6...24c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en bok om temaet. F.eks. Lillesøster skal til tannlegen.

Snakk om tannlegen hver dag. Se inni munnen til gutten, la han se inn i munnen din.

Snakk og lek hver dag.

Anonymous poster hash: 25afb...565

Skrevet

Vi las tannlegebøker før første tannlegebesøk, og det gjekk mykje betre enn frykta.  Las om Lillesøster hjå tannlegen og Emma.

Skrevet

Jeg er så upedagogisk at jeg barre bøyd opp munnen på ungen. Men nå vet jeg at mine unger tåler det, da. De ville aldri "låst" seg (sier ikke at du har gjort noe galt altså, selv om det høres sånn ut). Har ingen råd

Anonymous poster hash: 3da25...b92
Skrevet

Forbered ham ved å snakke om hva som skal skje, og forklare at han må gape. Ha gjerne en gapekonkurranse med morsomme grimaser. Ros masse når han klarer det. Når han skal ta bilde må han bite på en liten plate (den skal ligge vannrett mellom tannrekkene. Dette kan dere også øve på hjemme.

Tannlegen og tannhelsesekretæren er ellers eksperter på dette, så jeg ville senket skuldrene. De kommer nok til å vise frem endel av utstyret de bruker, og la ham ta på og prøve noe. Om det ikke går første gang setter de bare opp ny time. Kjedelig for dere å bruke lang tid, men viktig å utvikle trygghet og et godt forhold til det å gå til tannlegen (det går nesten alltid helt fintmed bare en slik time).

Hilsen tannlege som har hatt mange barn inne til tilvenning. :)

Anonymous poster hash: 358d7...39b

Skrevet

Da eldste var på 3 års kontroll klikka det helt for henne. Hun hadde gledet seg i forveien, men da hun kom inn gikk hun i vranglås. Hun ble helt hysterisk og sparket til instrumentbordet så ting fløy i alle retninger :o

Hun måtte også på tilvenning etter det, og etter en stund gikk det greit ;)

Anonymous poster hash: 8b709...eac

Skrevet

Han har slått to tenner for en uke siden og ene tanna driver å blir blå....

Har vært hos tannlegen i dag.....

Han har ikke trøbbel med å vise tanna, han har ikke vondt lengre osv osv

Problemet er at han er så innmari sjenert at alt låser seg fullstendig!

I løpet av den halvtimen (dem brukte gooooooood tid) nektet han å åpne munn.... satt på fanget mitt med ansiktet inni puppene mine. Jeg måtte "brekke" kroppen hans rundt og blåholde gutten. Vi fikk omsider vippa opp leppa så tannlegen fikk sett at tanna var blå, men fikk ikke gjort noe som helst....

Han har tatt blodprøver før osv, men da har jeg bare blåholde, dem har gjort det dem skal og så er vi ferdig. Det nytter jo ikke her! Tannlegen må se bak tanna og de må ta bilde....

Så nå skal vi tilbake om en uke, på tilvenning, fortalte dem.

Herregud, det her taklet jeg dårlig. Jeg blir jo så sinna på gutten.... (var ikke sinna der inne da. )

Jeg er en typisk "hold-ungen-fast-og-bare-bli-ferdig"-type. Men nå kom jeg til kort....

Er det noen som har noen gode triks?

(Gutten ble godt informert på forhånd nå, vi har øvet og lekt. Han har vært helt med og alt var greit. Helt til assistenten og tannlegen hilset på han.... Han dr sånn alltid... Bare dør inni seg, blir til en statue, nekter å svare eller gjøre noe som helst.... og så inni helsikes sterk som han blir!!! Jeg er helt mør i armene ennå! Gutten sovna i bilen på vei hjem og sover ennå... utslitt...

Må også legge til at i det vi kom ut på gata skravlet han i veg som om ingenting hadde skjedd....)

Med en slik unge blir det jo helt feil med holdefastogbliferdig strategi. Jeg har også en slik sjenert sønn, men var ikke noe problem å dra til tannlegen og trekke(!) tann for det. Tannlegen var veldig flink da, i tillegg til at vi snakket mye om det før vi dro. Han satt på fanget mitt i tannlegestolen, og tannlegen gjorde/viste alt på meg i min munn så han fikk se før hun gjorde det på han. Da var det null problem. Kanskje du kan friste med belønning? 

Anonymous poster hash: ea92c...236

Skrevet

Forbered ham ved å snakke om hva som skal skje, og forklare at han må gape. Ha gjerne en gapekonkurranse med morsomme grimaser. Ros masse når han klarer det. Når han skal ta bilde må han bite på en liten plate (den skal ligge vannrett mellom tannrekkene. Dette kan dere også øve på hjemme.

Tannlegen og tannhelsesekretæren er ellers eksperter på dette, så jeg ville senket skuldrene. De kommer nok til å vise frem endel av utstyret de bruker, og la ham ta på og prøve noe. Om det ikke går første gang setter de bare opp ny time. Kjedelig for dere å bruke lang tid, men viktig å utvikle trygghet og et godt forhold til det å gå til tannlegen (det går nesten alltid helt fintmed bare en slik time).

Hilsen tannlege som har hatt mange barn inne til tilvenning. :)

Bildet han skal ta er slik som dette, hvis det hjelper på forberedelsene hjemme (forutsatt at det er en fortann oppe som er skadet)

post-42-27712_thumb.jpg

Skrevet

Kanskje bedre at noen andre enn du følger han?

Anonymous poster hash: 8614a...eb6

Skrevet

Høres ut som tre-åringen min! Var bare rutinekontroll, men vi hadde snakket om det på forhånd, rakk å lese om både Emma og Karsten og Petra hos tannlegen på venteværelset og øvd på å gape. Tannlegen var snill og grei og barnevennlig, men han sa ikke ett ord! Satt på fanget mitt og gapte aller nådigst. Og skravlet som en foss om tannlegebesøket til ei vilt fremmed dame idet vi kom ut på gata igjen! Unger...

Anonymous poster hash: 6eb20...857

Skrevet

Jeg er så upedagogisk at jeg barre bøyd opp munnen på ungen. Men nå vet jeg at mine unger tåler det, da. De ville aldri "låst" seg (sier ikke at du har gjort noe galt altså, selv om det høres sånn ut). Har ingen råd

Anonymous poster hash: 3da25...b92

Det er akkurat så upedagogisk jeg også er! 😜 (Med mine egne da.)

Har god erfaring med det, for dette er tredjemann! Førstemann var så medgjørlig som det kunne få blitt, aldri noe problem. Med nr.2 fikk jeg bakoversveis for den er så sta som det går ann å få blitt.... trodde jeg..... helt til jeg fikk denne.....

Her blir det ikke flere barn, for å si det sånn....

Elsker han herfra til månen og tilbake, men noen ganger.....

Altså nr.2 fungerte også min måte på, til tross for staheten. Det er bare sånn, at jeg bestemmer, ferdig snakka.

Men hva faen gjør man hos tannlegen..... Kunne jo ikke knekke kjeven på gutten heller! 😜

Tror tannlegen synes jeg gikk laaaangt over streken med det som var.... 😜

Skrevet

Til dere andre:

Takk for råd. ☺

Men som jeg skrev var gutten godt forberedt! Vi har lest, lekt og øvd på hva som skulle skje.

Tannlegen og ho andre dama (assistenten?) var kjempekoselige!

Problemet her er verken utstyret eller hva som skulle skje.

Problemet her er at de hyggelige damene snakker til han..... Det er da han låser seg!

Var samme helvete da vi skulle kjøpe solbriller.... og sko....

Er jo ny hyggelig dame for hvert forbanna sted. 😜😄😄

Men han sjeggete, halvmøkkete motorsykkel-mannen som parkerte ett lurveleven av en motorsykkel ved siden av oss. HAN snakka gutten med!!!!! "Du har fiiiiiiin motorsykkel!!!! Jeg har traktor hjemme! Jeg skal til tannlegen jeg. Hade!" Vinkevik og smil fra øre til øre. Jeg dævvær! 😂 😂

Så hadde vi bare funnet en svær motorsykkel-mann eller en bonde med traktor som kunne titta i stryta på gutten, hadde det sikkert gått supert..... 😬😂😂😂 Men dén tannlegen finnes neppe.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...