Gå til innhold

Dilemma, 12 åringen ha spart 3000 kroner til nå og

Anbefalte innlegg

Skrevet

ønsker seg iphone 6, men jeg er imot det fordi jeg mener hun ikke trenger noe iphone 6 og spesielt ikke til behovet hennes og at det er en kostbar mobil, men nå har far nærmest lovet henne denne om hun sparer 500 kroner til. Hva synes dere om dette?

Anonymous poster hash: 7d569...2c6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikek kommet på tale i mitt hus. 

Hvor har hun fått pengene fra? Dere? Gaver? 

Anonymous poster hash: ce8c0...81c
Skrevet

Om de pengene reker til en telefon så er det vel ikke noe i veien for at hun får bruke dem på en. Det er jo hennes penger.

Anonymous poster hash: 7faf7...a09

Skrevet

Hun har spart å solgt leker, klær, passet hunder, klipt gress, handlet for eldre mennesker i nabolaget så jo de er spart en god stund for de som måtte lure. Jeg er bare imot at hun må ha en så dyr mobil, mener hun ikke trenger den.

Skrevet

Jeg mener at ungene ikke skal ha lov til å bestemme over egne penger. De er unger og vet ikke hva som er best. Det er det vi voksne som skal legge føringer på.

Jeg ser derimot problemet ditt å være mellom deg og den andre forelderen. Han sier OK, du sier nei. Det er ingen fasit på rett og galt. Noen enig med deg, andre enig med han. Dere må bli enig om hva dere gjør for deres barn.

Han har lover henne, turer frem med sitt, hvorfor skal han vinne denne diskusjonen? Hvorfor skal du? Bli enige.

Anonymous poster hash: 27823...2f4

Skrevet

nei, men selv om du mener at hun ikke trenger den, føler hun nok det selv.. 

er sikkert mange andre som har iphone 6 og da kjenner hun nok på følelsen av å "ville ha det alle andre har"!

hun har vært super flink til å spare selv og har jobbet for pengene! er ikke mange 12 åringer som jobber for å få en så dyr tlf..

jeg hadde gjort som mannen din og sagt ja, selv om jeg ikke var helt på bølgelende ang iphone 6.. 

synes du skal være stolt over 12 åringen din som allerede har god arbeidsmoral og at man må tjene penger for å få det man vil!

at foreldre spytter inn litt, det synes jeg er greit :)

Anonymous poster hash: 3856f...791
Skrevet

Hun har spart å solgt leker, klær, passet hunder, klipt gress, handlet for eldre mennesker i nabolaget så jo de er spart en god stund for de som måtte lure. Jeg er bare imot at hun må ha en så dyr mobil, mener hun ikke trenger den.

Hennes penger, hennes valg.

Når hun har jobbet hardt for å tjene pengene synes jeg at hun kan unne seg noe hun ønsker seg.

Hvorfor skal hun i fremtiden gidde å jobbe og tjene egne penger når mamma bestemmer hva pengene går til. Det er skikkelig demotiverende.

Anonymous poster hash: 27f00...3fc

Skrevet

Ja okey. For eldste her argumenterer nemlig med at alle sparepengene på kontoen er hennes og hun kan bruke de som hun vil, men det er jo vi som har spart. Og vi sparer ikke til iphone!

Min og ønsker seg iphone 6. Det er uaktuelt. Hun hadde en iphone 3 som hun klarte å knuse 2 ganger på 1 mnd. Jeg er ikke interresert i å bruke tid på reprasjoner og kostnader rundt det, og jeg kommer ikke til å sitte og se på at hun regelrett knuser 5000 kr på notime. 

Skrevet

Om hun har spart pengene til akkurat dette, og det har du og far visst, så er det feil å nekte henne det. Da bør dere heller satse på bedre kommunikasjon dere i mellom og med barnet fremover.

Skrevet

En iphone 6 koster ca 6000, så det betyr at foreldrene må legge i 2500 kr, for at hun skal få den.

Anonymous poster hash: 04a1d...799

Skrevet

Hun har virkelig jobber for de pengene. La henne. Hun virker fornuftig når det gjelder sparing.

Anonymous poster hash: d0826...cf3

Skrevet

Hun får neppe en iPhone 6 til 3500,- Mulig en brukt en, kanskje?

Anonymous poster hash: 2deb7...050

Skrevet

Hun har virkelig vist at hun ønsker seg det hun har spart til, så jeg syns du skal la henne få lov. Hadde det vært lettjente penger syns jeg du heller kunne blande deg. 

Skrevet

Vår 9 åring har iphone 5, som hun selv sparte til. Hun sparte halvparten, resten betalte vi. Hun passer bedre på telefon en vi voksne gjør med våres telefoner. Her i vennekretsen er det ikke uvanlig med iphone blant barn, mendet er ofte en modell som ikke er den aller siste.  Om dere finner på å kjøpe ny telefon så vær klar over at det om en mnd. tid kommer ny modell av iphone. Kanskje verdt å vente på den?

Anonymous poster hash: a603e...939
Skrevet

Siden hun har spart og jobbet for dette, så syns jeg hun skal få lov til det! Ellers tar dere jo vekk all motivasjon til å jobbe senere og spare til ting hun ønsker seg! Dere skyter dere selv i foten..  

Men... Det er jo mulig å legge føringer på bruk. Og at hun må passe på den. For eksempel ha beskyttelsesdeksel på. Være forsiktig med den. Dere kan legge inn "find my phone" eller hva det heter, sånn at dere kan logge inn via ipad eller nett for å se hvor den er, om hun mister den osv.

Anonymous poster hash: b6f80...013
Skrevet

Bare tull at barn på 12 år bestemmer over egne penger. Det gjør de når de er 15 år.

Her hadde det vært totalt uaktuelt at et barn fikk bruke så mye penger på en telefon. Jeg ønsker ikke å legge listen høyt for hvor dyre "duppeditter" man trenger. iPhone 6 er vanvittig dyr, og vi voksne unner oss det ikke selv. 

Anonymous poster hash: ff472...a7d
Skrevet

Ja okey. For eldste her argumenterer nemlig med at alle sparepengene på kontoen er hennes og hun kan bruke de som hun vil, men det er jo vi som har spart. Og vi sparer ikke til iphone!

Min og ønsker seg iphone 6. Det er uaktuelt. Hun hadde en iphone 3 som hun klarte å knuse 2 ganger på 1 mnd. Jeg er ikke interresert i å bruke tid på reprasjoner og kostnader rundt det, og jeg kommer ikke til å sitte og se på at hun regelrett knuser 5000 kr på notime.

Ser du virkelig ikke forskjellen?

Skrevet

Ser du virkelig ikke forskjellen?

På hva? Jeg mener ikke at det er sammenlignbart at hun skal bruke penger jeg har spart, jeg bare spurte om hvordan pengene hadde blitt tjent. 

min får heller ikke lov å suse bort masse penger på ting som går fort istykker, om hun så har tjent de selv

Skrevet

Hun kan spare alt selv, så er det greit. Men syns ikke foreldre skal legge i flere tusen kr på en mobiltelefon fordi ungene ønsker seg et spesielt merke! Hun har faktisk spart selv, jobbet og ventet. Så hun har vært flink! Men her hos meg fikk hun spart resten også. Uansett om hun syns pappa er kulere...

Skrevet

Jeg mener hun må få kjøpe det hvis hun vil! Er hennes penger, og en iPhone er bedre enn snop og småpjatt! Er kjempebra at hun skjønner at hun må spare selv hvis det er noe hun vil ha! Og ikke maser på dere om det! Høres ut som dere har gjort en god jobb!

Men! Om hun er en skikkelig rotekopp hadde jeg snakket med henne om at mister hun den får hun ikke ny, folk vil stjele, blir lett ødelagt osv!

Anonymous poster hash: 5559f...094

Skrevet

Hun har virkelig jobbet for pengene, og bør da kunne bruke de som hun vil, innenfor visse grenser. Men at dere skal spytte i de siste tusen blir jo feil.

Skrevet

Jeg synes dere kan fnne en mellomløsning, kjøpe en iPhone 5 (kom de ikke også med en litt rimeligere modell S i fine farger, eller er den borte?), ev. finne en brukt på Finn, det er nok av dem som kvitter seg med iPhone 5 fordi de skal ha 6. Da lærer hun i det minste at gjenbruk går an.

Jeg har litt problemer med å skulle videreføre merkehysterier rundt Appleproduktene, men ser jo at det ikke er usannsynlig at 9årigen min arver min iPhone5 om jobben min oppgraderer (garantert lenge til enda). Hun har hatt en rimelig Huawei smarttlf lenge og har passet godt på den, så vi får se. Hun får en egen iPad snart, kom over et kjempetilbud på flyplassen og hun har spart bursdag/julegaver, men er ikke helt komfortabel med det kjenner jeg. Vi har en på deling nå, hadde jeg tenkt meg om skulle hun hller fått den gamle, men lovet er lovet. 

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe dilemma jeg.

Når en 12-åring ønsker seg noe veldig og gjør alt for å spare til det, og er så flink som du skisserer, da mener jeg hun må få bruke pengene til akkurat hva hun vil.

Har selv en 11 og en 14-åring og begge er veldig flinke med penger. De har en egen konto som de sparer på, jeg sparer ingenting der, det er bare penger de selv setter inn på (jeg sparer i eget navn, som de ikke vet om). Der setter de inn bursdagspenger, sparebøssepenger, penger for strøjobber de får av naboer, besteforeldre o.l. og jeg anser dette som deres sparepenger. At de da velger å bruke de på en ny sparkesykkel selv om den gamle ikke er ødelagt, bmx-sykkel selv om de har offroadsykkel o.l. legger jeg meg overhodet ikke i. Jeg ser jo at mange av kompisene bruker pengene sine på skolebrød, cola og sjokolade, da er jeg faktisk stolt av at mine sparer til ting de ønsker seg isteden.

Noen ganger er jeg ikke enig, jeg synes det er galskap å bruke flere tusen kroner på playstation 4 når de allerede har nr 3, men de to spleiset på den og solgte den gamle. Det får være greit, de er superfornøyd.

Så at du skal nekte datteren din å kjøpe akkurat den telefonen hun ønsker seg når hun selv sparer til den synes jeg blir feil, hvorfor skal hun gidde å spare om hun ikke får bruke sparepengene på det hun vil? Du tar jo helt fra henne gleden ved å spare...

Men så var det dette med å spytte i penger da, og der er jeg litt enig med deg.

Når min 14-åring trenger noe nytt oppgir jeg en pris jeg synes er ok å bruke på det, og ønsker han noe dyrere da må han legge i resten selv. Det fungerer fint her.

F-eks trengte han ny telefon i fjor og ønsket seg det til jul. Han ønsket seg veldig iphone 5s, men jeg synes den var for dyr. Det jeg da gjorde var å si at jeg er villig til å bruke 1500 kr på en smarttelefon til deg til jul, ønsker du en iphone må du betale resten selv. Det gjorde han...

Samme med andre ting, når han trengte nye sko nå sist sa jeg at han fikk 700 kr til sko av meg, han valgte å kjøpe et par DC-sko til 1200 og betalte resten selv.

Nå har vel pappaen til jenta allerede sagt at han skal betale resten av telefonen fordi hun har vært så flink å spare, jeg skjønner tanken bak for han vil belønne henne for dyktigheten og inspirere henne til å være så flink også neste gang hun ønsker seg noe. Det trenger ikke være så galt selv om du (og jeg) nok ikke ville gjort det samme.

Jeg synes du skal la han gjøre det siden han har sagt det, også får du heller snakke med han om hva du mener også får dere bli enige før dere snakker med ungdommen neste gang.

Anonymous poster hash: 6408d...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...