Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #1 Skrevet 20. august 2015 Syns de går så fryktelig sakte frem..? Det er jo ikke noe timeplan enda, de har bare snust på bokstaven s og har ikke fått noen skolebøker enda.. Jeg vet jo at de sikkert vil gi en myk start, men setter ikke den første uken presedens for hva elevene forventer skolehverdagen skal bli? Jeg kjenner at jeg er litt utolmodig på podens vegne (han har ikke klaget enda..) Han kan alle bokstavene og lese enkle ord, regne pluss og minus og enkel ganging. Kjenner at jeg er redd for at han skal kjede seg.. Skal selvfølgelig ikke gjøre noe med det enda, skal la det gå noe tid for ting kan jo endre seg. Men kommer til å ta det opp på den første samtalen.. Hvordan er deres barns skolestart? Anonymous poster hash: 02fef...880
LivetErEnLek Skrevet 20. august 2015 #2 Skrevet 20. august 2015 Slapp av, de har ikke gått på skolen en uke enda! Den viktigste jobben læreren har nå den første tiden, er å skape et godt sosialt miljø, sørge for at alle trives og får seg venner.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #3 Skrevet 20. august 2015 Det er fjerde skoledag i dag. Den første tiden er det fokus på at barna skal bli kjent med hverandre og at de skal etablere et trygt og godt klassemiljø. Det er mye viktigere å ha det i bunn fra begynnelsen enn at de skal starte opp med bokstaver og regning. Videre fremover vil det bli mer læring. Det vanlige er at man har fokus på en bokstav i uka (husk at selv om ditt barn kan å lese så er det andre barn som knapt kan bokstavene). Har selv to barn som både kunne lese, skrive og regne ved skolestart. Det er viktig at de etterhvert får nok utfordringer så de ikke kjeder seg, men disse første dagene må de også få fokusere på å bli kjent med de andre elevene, den nye læreren, nye omgivelser og ny hverdag. Husk at det er en stor omveltning for de å gå fra barnehage til skole Anonymous poster hash: 3952d...805
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #4 Skrevet 20. august 2015 Nå er jeg ikke skolemamma før om ett år(heldigvis). Men jeg tror de har en god plan på dette på skolen. Husk at barna våre har gått i barnehagen og bare hatt lek og moro på timeplanen omtrent. Nå skal de rolig og forsiktig inn i en helt annen hverdag. Og husk, de er bare 6 år. Etter min mening burde ikke barn gå på skolen før de er 7 år slik jeg gjorde. Da er de ofte mer modne for læring og for å sitte litt stille. Mulig din 6-åring er med moden enn enkelte andre på sin alder. Barnet mitt kan også hele alfabetet og liker å regne veldig enkle oppgaver. Men jeg tenker at hun likevel kunne hatt godt av ett år til med lek og moro på tapeten. Vi skal tidsnok bli "store" og deretter voksne. Barndommen er så kort. Prøv å ro ned stresstankene dine rundt dette. Jeg tipper på at etter en måneds tid så skjønner du hvorfor de har lagt det opp slik de har gjort Lykke til! Anonymous poster hash: 78a6e...7c0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #5 Skrevet 20. august 2015 Slapp av, de har ikke gått på skolen en uke enda! Den viktigste jobben læreren har nå den første tiden, er å skape et godt sosialt miljø, sørge for at alle trives og får seg venner. Enig. Selv om det ikke skjer så mye faglig i starten er det mye annet som skal på plass. De skal etablere et sosialt miljø som skal fungere i mange år, lære nye rutiner, venne seg til en ny hverdag, lære å sitte stille, rekke opp hånden etc, bli kjent med hverandre og lærerene, bli kjent på i skolebygningen og på skolens område osv. Læreren må også lære de ulike nivåene i klassen å kjenne. Det er svært stor forskjell på førsteklassinger, både i utvikling og kunnskapsnivå. Anonymous poster hash: 178db...5c3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #6 Skrevet 20. august 2015 Haha, jeg skal smøre meg med tolmodighet.. 😋 Håper bare at han får god tilpasset undervisning så han ikke må følge sakte tempo, for da er jeg redd for at han melder seg ut pga kjedsomhet.. Det gjorde pappaen, og det tok flere år å få snudd den utviklingen for ham.. Jeg er ellers superfornøyd med inntrykket av det sosiale i klassen. Det er så deilig rolig stemning når jeg leverer på morgenen, ungene hører etter og setter seg rolig på plassen sin. Skulle ønske jeg kunne være flue på veggen noen ganger å se hvordan det er i timene. Det er litt å venne seg til for en nybakt skolemamma! 😊 Anonymous poster hash: 02fef...880
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #7 Skrevet 20. august 2015 Bor I Spania og skolen starter opp om 3 uker. Her blir det privat lærer disse ukene for å febrilsk prøve å få noe vettug inn som jeg ikke har greid til nå.. Har hatt et år på meg og har virkelig gjort mitt. De kan de fleste bokstavene på norsk, spansk og engelsk, men blir usikre under press. Regner opp og ned fra 20 +/-. De kan prate litt spansk og engelsk men har mer forståelse enn ord selv. Her blir og er det ikke noe som heter myk start. De starter når de er 3 år her. Men har privat lærer 2 dager ibuka etter skolestart og ekstra undervisning 2 dager I uka i regi av skolen. De lover at alle problemene er løst etter 3 mnd... Kjenner jeg gruer meg!!! Ønsker meg selv og alle barn verden over Lykke til med skolestart! Anonymous poster hash: 61a24...1cf
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #8 Skrevet 20. august 2015 Haha, jeg skal smøre meg med tolmodighet.. 😋 Håper bare at han får god tilpasset undervisning så han ikke må følge sakte tempo, for da er jeg redd for at han melder seg ut pga kjedsomhet.. Det gjorde pappaen, og det tok flere år å få snudd den utviklingen for ham.. Jeg er ellers superfornøyd med inntrykket av det sosiale i klassen. Det er så deilig rolig stemning når jeg leverer på morgenen, ungene hører etter og setter seg rolig på plassen sin. Skulle ønske jeg kunne være flue på veggen noen ganger å se hvordan det er i timene. Det er litt å venne seg til for en nybakt skolemamma! 😊 Anonymous poster hash: 02fef...880 Har litt samme bekymring som deg. Sønnen min har allerede sagt at det er kjedelig på skolen. Han har allerede lest ut leseboka og ivrer veldig etter vanskelige mattestykker. Lekse til i dag var å telle til 20. Skal ta det opp med læreren. Anonymous poster hash: e69ad...ac0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #9 Skrevet 20. august 2015 Hi; jeg mener ikke å være frekk, men det skrives tålmodig. Bare sånn i tilf du vil vite det. Ellers må du bare overse kommentaren Anonymous poster hash: 178db...5c3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #10 Skrevet 20. august 2015 De første ukene og månedene går de veeeldig langsomt frem. De leker mye, fokuserer på vennskap og å skape et godt klassemiljø. Kanskje snuser de på en og annen bokstav. Lite lekser. En veldig myk start og overgang fra barnehagen. Noen barn er veldig klare for å lære, mens andre barn trenger å venne seg til rollen som elev for å kunne lære. Anonymous poster hash: 1476a...499
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #11 Skrevet 20. august 2015 De første ukene og månedene går de veeeldig langsomt frem. De leker mye, fokuserer på vennskap og å skape et godt klassemiljø. Kanskje snuser de på en og annen bokstav. Lite lekser. En veldig myk start og overgang fra barnehagen. Noen barn er veldig klare for å lære, mens andre barn trenger å venne seg til rollen som elev for å kunne lære. Anonymous poster hash: 1476a...499 Jeg forstår det. Men hva gjør man med de barna som ligger langt fremme og er VELDIG sugne på å lære? Det bør jo bli en god start for dem også? Anonymous poster hash: e69ad...ac0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #12 Skrevet 20. august 2015 De første ukene og månedene går de veeeldig langsomt frem. De leker mye, fokuserer på vennskap og å skape et godt klassemiljø. Kanskje snuser de på en og annen bokstav. Lite lekser. En veldig myk start og overgang fra barnehagen. Noen barn er veldig klare for å lære, mens andre barn trenger å venne seg til rollen som elev for å kunne lære. Anonymous poster hash: 1476a...499 Jeg forstår det. Men hva gjør man med de barna som ligger langt fremme og er VELDIG sugne på å lære? Det bør jo bli en god start for dem også? Anonymous poster hash: e69ad...ac0 Det er det jeg tenker på, det bør bli en god start for alle! Men forstår at de trenger litt tid på å plassere alle til sitt nivå. Kanskje burde de hatt et møte med foreldrene før skolestart, for å kartlegge elevene? Tålmodig ja.. 😳😁 det er nok ikke mammaen som ligger er tidlig ute med rettskrivingen! 😜 Anonymous poster hash: 02fef...880
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #13 Skrevet 20. august 2015 De første ukene og månedene går de veeeldig langsomt frem. De leker mye, fokuserer på vennskap og å skape et godt klassemiljø. Kanskje snuser de på en og annen bokstav. Lite lekser. En veldig myk start og overgang fra barnehagen. Noen barn er veldig klare for å lære, mens andre barn trenger å venne seg til rollen som elev for å kunne lære. Anonymous poster hash: 1476a...499 Jeg forstår det. Men hva gjør man med de barna som ligger langt fremme og er VELDIG sugne på å lære? Det bør jo bli en god start for dem også? Anonymous poster hash: e69ad...ac0 Det er det jeg tenker på, det bør bli en god start for alle! Men forstår at de trenger litt tid på å plassere alle til sitt nivå. Kanskje burde de hatt et møte med foreldrene før skolestart, for å kartlegge elevene? Tålmodig ja.. 😳😁 det er nok ikke mammaen som ligger er tidlig ute med rettskrivingen! 😜 Anonymous poster hash: 02fef...880 Vi skal heldigvis på en bli kjent samtale med læreren neste uke. Litt flaut å fremstille gutten min som et geni, men jeg kan jo ikke late som han kan mindre enn det han kan. 😊 Anonymous poster hash: e69ad...ac0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #14 Skrevet 20. august 2015 De første ukene og månedene går de veeeldig langsomt frem. De leker mye, fokuserer på vennskap og å skape et godt klassemiljø. Kanskje snuser de på en og annen bokstav. Lite lekser. En veldig myk start og overgang fra barnehagen. Noen barn er veldig klare for å lære, mens andre barn trenger å venne seg til rollen som elev for å kunne lære. Anonymous poster hash: 1476a...499 Jeg forstår det. Men hva gjør man med de barna som ligger langt fremme og er VELDIG sugne på å lære? Det bør jo bli en god start for dem også? Anonymous poster hash: e69ad...ac0 Du kan trøste deg med at det er mange av dem. Min eldste rev seg i håret av frustrasjon over å måtte sortere bamser og dukker i ulike kasser som mattelekser. Han fikk raskt tilpassede lekser, og ble etterhvert flyttet to trinn opp i matematikk. Læreren var oppmerksom og flink til å tilpasse for ham og de andre sterke, og innså også når det var på tide å flytte ham opp (det skjedde på lærerens initiativ). Det ble laget egne mattegrupper for de andre som tok matematikken lett. Anonymous poster hash: 178db...5c3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #15 Skrevet 20. august 2015 De første ukene og månedene går de veeeldig langsomt frem. De leker mye, fokuserer på vennskap og å skape et godt klassemiljø. Kanskje snuser de på en og annen bokstav. Lite lekser. En veldig myk start og overgang fra barnehagen. Noen barn er veldig klare for å lære, mens andre barn trenger å venne seg til rollen som elev for å kunne lære. Anonymous poster hash: 1476a...499 Jeg forstår det. Men hva gjør man med de barna som ligger langt fremme og er VELDIG sugne på å lære? Det bør jo bli en god start for dem også? Anonymous poster hash: e69ad...ac0 Barna som er sugne på å lære må også innordne seg et klassemiljø. Det kommer jo litt an på hvilke forventninger som er skapt i forkant av skolestart også. De har rett og slett ikke fokus på læring de første ukene, det er miljø, vennskap osv... Anonymous poster hash: 1476a...499
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #16 Skrevet 20. august 2015 De første ukene og månedene går de veeeldig langsomt frem. De leker mye, fokuserer på vennskap og å skape et godt klassemiljø. Kanskje snuser de på en og annen bokstav. Lite lekser. En veldig myk start og overgang fra barnehagen. Noen barn er veldig klare for å lære, mens andre barn trenger å venne seg til rollen som elev for å kunne lære. Anonymous poster hash: 1476a...499 Jeg forstår det. Men hva gjør man med de barna som ligger langt fremme og er VELDIG sugne på å lære? Det bør jo bli en god start for dem også? Anonymous poster hash: e69ad...ac0 Du kan trøste deg med at det er mange av dem. Min eldste rev seg i håret av frustrasjon over å måtte sortere bamser og dukker i ulike kasser som mattelekser. Han fikk raskt tilpassede lekser, og ble etterhvert flyttet to trinn opp i matematikk. Læreren var oppmerksom og flink til å tilpasse for ham og de andre sterke, og innså også når det var på tide å flytte ham opp (det skjedde på lærerens initiativ). Det ble laget egne mattegrupper for de andre som tok matematikken lett. Anonymous poster hash: 178db...5c3 Det var godt å høre. Håper at min også kan bli flyttet opp i noen fag. Han regner både brøk og geometri nå. Anonymous poster hash: e69ad...ac0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #17 Skrevet 20. august 2015 Haha, jeg skal smøre meg med tolmodighet.. 😋 Håper bare at han får god tilpasset undervisning så han ikke må følge sakte tempo, for da er jeg redd for at han melder seg ut pga kjedsomhet.. Det gjorde pappaen, og det tok flere år å få snudd den utviklingen for ham.. Jeg er ellers superfornøyd med inntrykket av det sosiale i klassen. Det er så deilig rolig stemning når jeg leverer på morgenen, ungene hører etter og setter seg rolig på plassen sin. Skulle ønske jeg kunne være flue på veggen noen ganger å se hvordan det er i timene. Det er litt å venne seg til for en nybakt skolemamma! 😊 Anonymous poster hash: 02fef...880 Har litt samme bekymring som deg. Sønnen min har allerede sagt at det er kjedelig på skolen. Han har allerede lest ut leseboka og ivrer veldig etter vanskelige mattestykker. Lekse til i dag var å telle til 20. Skal ta det opp med læreren. Anonymous poster hash: e69ad...ac0 La ungene få gå en uke på skolen først. Bokstaver skal læres å skrive på rett måte. Håndskrift skal øves på. Man skal lære å lese riktig, alle bokstaver og alle endinger og med flyt osv. Første uken er det mye annet som skal læres, at de får en enkel lekse er kun fordi barna forventer lekser og syns det er stas. La det gå en uke eller to, så læreren rekker å bli kjent med elevene, både sosialt og hva de kan. Geniene blir nok lagt merke til og får sin undervisning og egne lekser de også, men gi det littegrann tid. Jeg synes det er rart hvor utålmodig man er. Barna har ikke gått en uke på skolen. Om ungen kjeder seg då bør du snakke med han og forklare at dette er oppstart. De skal lære å rekke opp hånda, navna til alle, bli kjent med lærer og klassen, vente på tur, stå i kø, vite hvor skoleområdet er, hvilke regler de skal følge, forholde seg til eldre elever, osv. Gi beskjed at ungen heller må konsentrere srg om å bli kjent med alle i klassen. Evt øv på at han skal klare skoleveien selv eller rett og slett lag egne oppgaver til han hjemme. Det er mye kjekke sider på nett som er bra for læring! Gi læreren litt mer tid før dere forventer spesielle opplegg for barna deres. Anonymous poster hash: 9e621...ec2
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #18 Skrevet 20. august 2015 Bor I Spania og skolen starter opp om 3 uker. Her blir det privat lærer disse ukene for å febrilsk prøve å få noe vettug inn som jeg ikke har greid til nå.. Har hatt et år på meg og har virkelig gjort mitt. De kan de fleste bokstavene på norsk, spansk og engelsk, men blir usikre under press. Regner opp og ned fra 20 +/-. De kan prate litt spansk og engelsk men har mer forståelse enn ord selv. Her blir og er det ikke noe som heter myk start. De starter når de er 3 år her. Men har privat lærer 2 dager ibuka etter skolestart og ekstra undervisning 2 dager I uka i regi av skolen. De lover at alle problemene er løst etter 3 mnd... Kjenner jeg gruer meg!!! Ønsker meg selv og alle barn verden over Lykke til med skolestart! Anonymous poster hash: 61a24...1cf Uff, det høres ut som et stort press.. Er de 6 år, og skal begynne på skolen i 3 klasse? Det er fantastisk hva de klarer med den rette støtten hjemmefra, og det høres det ut som de får hos dere! Hi Anonymous poster hash: 02fef...880
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #19 Skrevet 20. august 2015 Haha, jeg skal smøre meg med tolmodighet.. 😋 Håper bare at han får god tilpasset undervisning så han ikke må følge sakte tempo, for da er jeg redd for at han melder seg ut pga kjedsomhet.. Det gjorde pappaen, og det tok flere år å få snudd den utviklingen for ham.. Jeg er ellers superfornøyd med inntrykket av det sosiale i klassen. Det er så deilig rolig stemning når jeg leverer på morgenen, ungene hører etter og setter seg rolig på plassen sin. Skulle ønske jeg kunne være flue på veggen noen ganger å se hvordan det er i timene. Det er litt å venne seg til for en nybakt skolemamma! 😊 Anonymous poster hash: 02fef...880 Har litt samme bekymring som deg. Sønnen min har allerede sagt at det er kjedelig på skolen. Han har allerede lest ut leseboka og ivrer veldig etter vanskelige mattestykker. Lekse til i dag var å telle til 20. Skal ta det opp med læreren. Anonymous poster hash: e69ad...ac0 La ungene få gå en uke på skolen først. Bokstaver skal læres å skrive på rett måte. Håndskrift skal øves på. Man skal lære å lese riktig, alle bokstaver og alle endinger og med flyt osv. Første uken er det mye annet som skal læres, at de får en enkel lekse er kun fordi barna forventer lekser og syns det er stas. La det gå en uke eller to, så læreren rekker å bli kjent med elevene, både sosialt og hva de kan. Geniene blir nok lagt merke til og får sin undervisning og egne lekser de også, men gi det littegrann tid. Jeg synes det er rart hvor utålmodig man er. Barna har ikke gått en uke på skolen. Om ungen kjeder seg då bør du snakke med han og forklare at dette er oppstart. De skal lære å rekke opp hånda, navna til alle, bli kjent med lærer og klassen, vente på tur, stå i kø, vite hvor skoleområdet er, hvilke regler de skal følge, forholde seg til eldre elever, osv. Gi beskjed at ungen heller må konsentrere srg om å bli kjent med alle i klassen. Evt øv på at han skal klare skoleveien selv eller rett og slett lag egne oppgaver til han hjemme. Det er mye kjekke sider på nett som er bra for læring! Gi læreren litt mer tid før dere forventer spesielle opplegg for barna deres. Anonymous poster hash: 9e621...ec2 Jeg sier jo at jeg skal ha is i magen og vente før jeg gjør noe. 😉 Ungen har gått i barnehage med, eller på fritidsaktivitet med de fleste i klassen. Barnehagen ligger også på andre siden av vegen for skolen. Derfor er de på en måte ferdig med å bli kjent med hverandre og skoleveien. Men en god ide å finne skolesider på nett! Er det noen som har tips om gode sider til dette? Anonymous poster hash: 02fef...880
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #20 Skrevet 20. august 2015 Haha, jeg skal smøre meg med tolmodighet.. 😋 Håper bare at han får god tilpasset undervisning så han ikke må følge sakte tempo, for da er jeg redd for at han melder seg ut pga kjedsomhet.. Det gjorde pappaen, og det tok flere år å få snudd den utviklingen for ham.. Jeg er ellers superfornøyd med inntrykket av det sosiale i klassen. Det er så deilig rolig stemning når jeg leverer på morgenen, ungene hører etter og setter seg rolig på plassen sin. Skulle ønske jeg kunne være flue på veggen noen ganger å se hvordan det er i timene. Det er litt å venne seg til for en nybakt skolemamma! 😊 Anonymous poster hash: 02fef...880 Har litt samme bekymring som deg. Sønnen min har allerede sagt at det er kjedelig på skolen. Han har allerede lest ut leseboka og ivrer veldig etter vanskelige mattestykker. Lekse til i dag var å telle til 20. Skal ta det opp med læreren. Anonymous poster hash: e69ad...ac0 La ungene få gå en uke på skolen først. Bokstaver skal læres å skrive på rett måte. Håndskrift skal øves på. Man skal lære å lese riktig, alle bokstaver og alle endinger og med flyt osv. Første uken er det mye annet som skal læres, at de får en enkel lekse er kun fordi barna forventer lekser og syns det er stas. La det gå en uke eller to, så læreren rekker å bli kjent med elevene, både sosialt og hva de kan. Geniene blir nok lagt merke til og får sin undervisning og egne lekser de også, men gi det littegrann tid. Jeg synes det er rart hvor utålmodig man er. Barna har ikke gått en uke på skolen. Om ungen kjeder seg då bør du snakke med han og forklare at dette er oppstart. De skal lære å rekke opp hånda, navna til alle, bli kjent med lærer og klassen, vente på tur, stå i kø, vite hvor skoleområdet er, hvilke regler de skal følge, forholde seg til eldre elever, osv. Gi beskjed at ungen heller må konsentrere srg om å bli kjent med alle i klassen. Evt øv på at han skal klare skoleveien selv eller rett og slett lag egne oppgaver til han hjemme. Det er mye kjekke sider på nett som er bra for læring! Gi læreren litt mer tid før dere forventer spesielle opplegg for barna deres. Anonymous poster hash: 9e621...ec2 Jeg sier jo at jeg skal ha is i magen og vente før jeg gjør noe. 😉 Ungen har gått i barnehage med, eller på fritidsaktivitet med de fleste i klassen. Barnehagen ligger også på andre siden av vegen for skolen. Derfor er de på en måte ferdig med å bli kjent med hverandre og skoleveien. Men en god ide å finne skolesider på nett! Er det noen som har tips om gode sider til dette? Anonymous poster hash: 02fef...880 Mattekongen er et veldig fint spill. Det er en app som du kan laste ned! 😊 Anonymous poster hash: e69ad...ac0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #21 Skrevet 20. august 2015 Har også skolestarter. De fikk skolebok første dag og i lekse å fargelegge forsiden, og skrive/tegne litt inni om de ønsket. Timeplanen ble også delt ut første dag. De begynte med ordinære timer på dag to, men naturlige oppstarttema er lagt inn i timene. F.eks lager de klasseregler i samfunnsfag og gjør navneleker i engelsktimen. Første ordentlige lekse er til i morgen, regner med de får boken i dag. Anonymous poster hash: a7eba...147
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #22 Skrevet 20. august 2015 De første ukene og månedene går de veeeldig langsomt frem. De leker mye, fokuserer på vennskap og å skape et godt klassemiljø. Kanskje snuser de på en og annen bokstav. Lite lekser. En veldig myk start og overgang fra barnehagen. Noen barn er veldig klare for å lære, mens andre barn trenger å venne seg til rollen som elev for å kunne lære. Anonymous poster hash: 1476a...499 Jeg forstår det. Men hva gjør man med de barna som ligger langt fremme og er VELDIG sugne på å lære? Det bør jo bli en god start for dem også? Anonymous poster hash: e69ad...ac0 Men læreren må jo få lov til å bli litt kjent med ungene først, for å finne ut hvor ungene ligger og hva de trenger. Anonymous poster hash: 3afb0...e91
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #23 Skrevet 20. august 2015 Hehe, synes du er vel utålmodig nå ja Du kan jo ikke forvente tilrettelagt undervisning før læreren har lært navna på elevene..... Nå første tiden brukes i hovedsak for å legge til rette for et godt læringsmiljø, dvs at læreren må bli kjent med elevene og elevene med hverandre. Alle i klassen må bli trygge på nye mennesker, nye lokaler, nye rutiner osv. Alt må fungere greit i garderrobe- og klasserom, ro i timene, opp med hånda når vi skal si noe osv osv. Når ting faller på plass og både barn og voksne kan senke skuldrene og stressnivået hos mange av de små senker seg eller forandringene det tross alt innebærer å bli skolelevel skal det læres. Jeg har selv en skolestarter i år og er overhodet ikke bekymret, hun kan både lese og skrive, regner greit pluss og minus osv, og selv om hun må lære bokstavene på nytt og fremgangen i undervisningen i stor grad er tilpasset de som ikke kan disse tingene kommer det til å gå fint. Etterhvert får de tilpassede lekser, vi kan utfordre de litt hjemme og det går seg til. Her er noen nettsider de bruker på skolen her: http://www.moava.org/ Øverst kan du velge nivå, B står for barnehage, 1 for første klasse osv. http://abc.cappelendamm.no/index.html http://podium.gyldendal.no/mno1-4/2b Anonymous poster hash: 9a35e...c8c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #24 Skrevet 20. august 2015 Men i alle dager. Hva slags forventninger hadde du da, HI. At de skulle starte med gangetabellen første uka i første klasse? Har førsteklassing selv - og et litt større skolebarn. Jeg tenker at det viktigste i de første ukene er at de blir trygge på læreren, læreren skal bli kjent med barna, barna må bli kjent med hvordan ting foregår på skolen, de skal bli kjent med hverandre etc. Det er jo i begynnelsen grunnlaget for et godt klassemiljø dannes. Og et godt klassemiljø er et viktig bidrag til senere læring. Jeg kan love deg at det stilles masse krav i skolen etterhvert. Anonymous poster hash: da1d9...2dd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #25 Skrevet 20. august 2015 Dette blir litt sånn "mitt barn er et geni, har ikke lærer og alle andre merket det enda etter et par skoledager" Anonymous poster hash: 9e621...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå