Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #1 Skrevet 20. august 2015 Vær så snill å lær ungene å tenke på at det ofte kommer sykler bakfra som vil forbi. Å holde seg til en side og ikke løpe sikksakk hadde vært supert. Bruker sykkelen til og fra jobb/bhg/hjem hver dag, og er nøye på å bruke sykkelsti der det finnes, også kombinert gang- og sykkelsti selv om dette ikke burde vært oppfunnet. Bremser ned før passering av gående, og bruker gjerne bjella også. Men alt for ofte går de voksne i sin egen verden, gjerne i midten og barn spretter hit og dit. Skummelt og frustrerende, og til stort hinder. Anonymous poster hash: 78ce5...850
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #2 Skrevet 20. august 2015 Så lenge du bremser ned og bruker bjella i god tid er det vel ikke noe problem? Folk sperrer vell ikke veien med vilje? Anonymous poster hash: 32b52...5c6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #3 Skrevet 20. august 2015 Barn sykler jo ofte litt vinglete. Syns heller vi skal være glad for at foreldre lærer barna å bruke sykkelen. Alt for mange velger bil. Barna blir flinkere etter hvert som de får litt sykkeltrening Anonymous poster hash: 6d28e...a81
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #4 Skrevet 20. august 2015 Det gjør jeg, men vær så snill å huske på at små barn kan være vimsete og glemme fort. Hvis du bruker bjella i god tid, så vil imidlertid mitt barn gå helt ut i grøfta og stå rolig og vente til du har syklet forbi, på samme måte som han gjør når det kommer biler. Men det er ikke lett så lett for ham å huske på å ta hensyn til deg til enhver tid hvis han ikke vet at du kommer. Jeg får alltid hjertet i halsen når det kommer en sykkel bakfra og sønnen min er et stykke unna meg så jeg ikke får passet på, for de kommer så stille og ingen bruker bjella. Selv om han vanligvis går fint langs kanten så kan han jo plutselig finne på at han skal over til den andre siden hvis han ikke vet at det kommer noen bak ham. Anonymous poster hash: fd324...1f3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #5 Skrevet 20. august 2015 Så lenge du bremser ned og bruker bjella i god tid er det vel ikke noe problem? Folk sperrer vell ikke veien med vilje? Anonymous poster hash: 32b52...5c6 Eh? Altså, selvfølgelig skal både barn og unge oppfordres til og opplæres til å holde seg til en side uansett om de ferdes langs veien eller på sykkelsti/ganfelt. Å gå/sykle gir deg selvfølgelig ikke rett til å vingle fram å tilbake som man finner det for godt. jeg synes HI kommer med en helt grei og god oppfordring. Selv sykler jeg lite, men vi går mye fram og tilbake til skolen. da går vi på gangvei. Og jeg har da ikke noe problem med å se at det er til alles vel at vi holder oss til en side av gangveien slik at de som evt kommer bakfra kan passere oss greit og uten for mye hinder. Det gangner dem og det gangner oss i den forstand at vi har mindre sjanse for å bli utsatt for ulykker og uhell! Anonymous poster hash: 2e2b0...e20
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #6 Skrevet 20. august 2015 Barn er barn. Bruk bjella eller rop unna vei. Anonymous poster hash: c7232...ae2
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #7 Skrevet 20. august 2015 Barn sykler jo ofte litt vinglete. Syns heller vi skal være glad for at foreldre lærer barna å bruke sykkelen. Alt for mange velger bil. Barna blir flinkere etter hvert som de får litt sykkeltrening Anonymous poster hash: 6d28e...a81 Det er gående jeg mener. Hi Anonymous poster hash: 78ce5...850
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #8 Skrevet 20. august 2015 Enig med deg, sykler ikke stort nå, men går til/fra bhg med ungene Enn så lenge er de så små et de leier meg eller vogna, men her drilles de på å gå pent, når de skal gå fritt uten å leie (gangstier med "hindring" mellom vei og gangsti) så lærer de å gå pent, de kan hoppe og sprette, men da må det gjøres på ene kanten av gangstien. Men ser det på vei til bhg når vi går samtidig som de som skal på barneskolen, at det er de med foreldre, som er veldig "over alt", en gutt på ungdomsskolen holdt på å kjøre ned en førsteklassing i dag, da ungen brått hoppet ut der han syklet, heldigvis kom det ikke bil, ellers hadde det gått ille, siden gutten vrengte seg ut på veien for å unngå jenta.. Mora gikk ved siden av jenta, også hører man bare "for det der var jo smart ****" Ingen forklaring på at det var skummelt, ingen trøst for en skremt jente, ingen unnskyldning til gutten (som for øvrig gikk av sykkelen og spurte om det gikk bra, noe mora overså) Vet hun er mora til jenta, da vi har endt opp med å gå bak de siden skolestart denne uka.. Anonymous poster hash: 12f91...5d4
Himmel og hav Skrevet 20. august 2015 #9 Skrevet 20. august 2015 Enig med HI! Greit at "barn er barn", men det betyr ikke at man ikke kan lære dem at en gang- og sykkelvei faktisk er en vei, og ikke en lekeplass. Her jeg bor, så er det gang- og sykkelveier bare på den ene siden av veien, så der går trafikken i begge retninger, og det er like viktig der som på bilveien å lære ungene å holde seg til en side. For alles sikkerhets skyld. Jeg synes i grunnen mange voksne kan skjerpe seg på det også. Selv om du er på en gang- og sykkelvei, så trenger man ikke å gå 4 i bredden eller stille seg i en klynge midt på for å prate, og om det er avmerket et eget sykkelfelt, så er det ikke der du skal gå. Jeg sykler til jobb med hjertet i halsen mange ganger, for folk tenker seg ikke om, og det er vel så ofte voksne som barn. Jeg har nesten kræsjet fordi en håndverker hadde parkert tvers over sykkelstien på den andre siden av svingen. Jeg har måttet bråstoppe fordi en mann som sto stille i kanten brått bestemte seg for å gå baklengs ut i sykkelstien da jeg var 5 meter unna. Jeg har måttet sveive ut i veien fordi en barnevognmafia gikk 4 i bredden, og selv om de så at jeg kom mot dem i oppoverbakke, så var det ingen som var villige til å flytte seg. Er det småunger i nærheten, så går jeg ut fra at de er uberegnelige, og sykler veldig sakte, eller velger å sykle i veien.
<3Barn&Engler<3 Skrevet 20. august 2015 #10 Skrevet 20. august 2015 Fullt enig med deg HI Jeg er av de som går langs gang-/sykkelsti hver eneste dag, ungene sitter litt i vogna, og går mye, jeg bruker hver dag på å minne de på å holde seg til "sin kant". Jeg lærer de å holde seg på samme side av gangstien, som bilene holder seg på sin side på veien (går til bhg holder vi oss på høyre side, hjem igjen holder vi oss på venstre side) handler om alles trygghet, de kan bykse, løpe og hoppe til tider, men jeg ser at de passer på at det er god klarering i forhold til "den andre siden" av gangstien Håper virkelig dette fortsetter når de er kommet seg i barneskole, ungdomsskole osv også
soleia Skrevet 20. august 2015 #11 Skrevet 20. august 2015 Er av og til og syklar med ungane på sykkelveg, og prøver å lære dei dette. Diverre gløymer dei seg ut ein del, så det er uansett fint med litt plinging i bjølla.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #12 Skrevet 20. august 2015 Det er noe man skal lære barn. Det gjelder både på fortau, gang og sykkelvei og i skiløypa! Dessverre må det gjentas! Anonymous poster hash: c8862...095
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #13 Skrevet 20. august 2015 Hvilken side av veien mener dere foresten at man skal gå på på gang og sykkelveier? Anonymous poster hash: 32b52...5c6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #14 Skrevet 20. august 2015 Hvilken side av veien mener dere foresten at man skal gå på på gang og sykkelveier? Anonymous poster hash: 32b52...5c6 Høyre Anonymous poster hash: 02606...925
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #15 Skrevet 20. august 2015 Hvilken side av veien mener dere foresten at man skal gå på på gang og sykkelveier? Anonymous poster hash: 32b52...5c6 Høyre Anonymous poster hash: 02606...925 Hvorfor det? Man er som gående en myk trafikant i forhold til en syklist. Da burde man jo følge samme logikk som ellers, at man i utgangspunktet går til venstre. Her er det også mange gang/sykkelveier hvor det er lovlig utkjøring fra en del hus. Det hender derfor at det kommer biler også. De kjører riktignok sakte og det er få av dem, men det skjer. Hvilke fordeler er det med å gå på høyre side og hvordan lærer dere barna når de skal gå på høyre og når de skal gå på venstre side? Anonymous poster hash: 32b52...5c6
Luksusdyret Skrevet 20. august 2015 #16 Skrevet 20. august 2015 Hvilken side av veien mener dere foresten at man skal gå på på gang og sykkelveier? Anonymous poster hash: 32b52...5c6 Høyre Anonymous poster hash: 02606...925 Rart at dere sytete syklister ikke en gang gidder å lære reglene. SYKLENDE skal på høyre side av veien, ikke gående ifølge trafikkreglene. Syklistene må avpasse farten, og regne med gående på begge sider av veien. Gående er å regne som myke traffikanter i forhold til syklende. http://www.vegvesen.no/_attachment/177709/binary/338456?fast_title=Trafikkregler+for+syklister.pdf Lær dere reglene før dere klager og slenger ut feil påstander.
Luksusdyret Skrevet 20. august 2015 #17 Skrevet 20. august 2015 Hvilken side av veien mener dere foresten at man skal gå på på gang og sykkelveier? Anonymous poster hash: 32b52...5c6 Høyre Anonymous poster hash: 02606...925 Rart at dere sytete syklister ikke en gang gidder å lære reglene. SYKLENDE skal på høyre side av veien, ikke gående ifølge trafikkreglene. Syklistene må avpasse farten, og regne med gående på begge sider av veien. Gående er å regne som myke traffikanter i forhold til syklende. http://www.vegvesen.no/_attachment/177709/binary/338456?fast_title=Trafikkregler+for+syklister.pdf Lær dere reglene før dere klager og slenger ut feil påstander. http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/en-gang-og-sykkelsti-er-ikke-for-andre-enn-dem-som-gar-og-sykler-i-gangfart/s/2-2.952-1.7837511 Jf uttalelse fra NAF om at gang- og sykkelsti er for gående og syklende i gangfart. Vil dere kjøre race så hold dere til veibanen som alle andre med hastverk.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #18 Skrevet 20. august 2015 Hvilken side av veien mener dere foresten at man skal gå på på gang og sykkelveier? Anonymous poster hash: 32b52...5c6 Høyre Anonymous poster hash: 02606...925 Rart at dere sytete syklister ikke en gang gidder å lære reglene. SYKLENDE skal på høyre side av veien, ikke gående ifølge trafikkreglene. Syklistene må avpasse farten, og regne med gående på begge sider av veien. Gående er å regne som myke traffikanter i forhold til syklende. http://www.vegvesen.no/_attachment/177709/binary/338456?fast_title=Trafikkregler+for+syklister.pdf Lær dere reglene før dere klager og slenger ut feil påstander. Hvordan vet du at det var en syklist som svarte? Hi Anonymous poster hash: 78ce5...850
Himmel og hav Skrevet 20. august 2015 #19 Skrevet 20. august 2015 Hvilken side av veien mener dere foresten at man skal gå på på gang og sykkelveier? Anonymous poster hash: 32b52...5c6 Høyre Anonymous poster hash: 02606...925 Rart at dere sytete syklister ikke en gang gidder å lære reglene. SYKLENDE skal på høyre side av veien, ikke gående ifølge trafikkreglene. Syklistene må avpasse farten, og regne med gående på begge sider av veien. Gående er å regne som myke traffikanter i forhold til syklende. http://www.vegvesen.no/_attachment/177709/binary/338456?fast_title=Trafikkregler+for+syklister.pdf Lær dere reglene før dere klager og slenger ut feil påstander. http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/en-gang-og-sykkelsti-er-ikke-for-andre-enn-dem-som-gar-og-sykler-i-gangfart/s/2-2.952-1.7837511 Jf uttalelse fra NAF om at gang- og sykkelsti er for gående og syklende i gangfart. Vil dere kjøre race så hold dere til veibanen som alle andre med hastverk. Det handler ikke om å kjøre race. Jeg sykler på en damesykkel med kurv på styret og jeg kan love deg at det ikke er i racerfart. Problemet er ar som syklist så er du ikke velkommen noe sted. Sykler du i bilveien, så blir du tutet på og nesten sneiet av sure bilister. Sykler du på en gang-og sykkelsti, så synes fotgjengerne at du er i veien fordi de da må se seg for og ikke kan hoppe og sprette fra side til side som de vil. Det handler om å vise hensyn til hverandre, og det betyr at de som går må forholde seg på en ryddig og forutsigbar måte, holde ungene på en side av gangen og ikke la bikkja svime rundt med mange meter bånd. Sykistene må holde seg på høyre side, kjøre aktsomt og bruke bjelle. Det er vel ikke så vrient, sånn egentlig?
Serepta Skrevet 20. august 2015 #20 Skrevet 20. august 2015 Hvilken side av veien mener dere foresten at man skal gå på på gang og sykkelveier? Anonymous poster hash: 32b52...5c6 Høyre Anonymous poster hash: 02606...925 Rart at dere sytete syklister ikke en gang gidder å lære reglene. SYKLENDE skal på høyre side av veien, ikke gående ifølge trafikkreglene. Syklistene må avpasse farten, og regne med gående på begge sider av veien. Gående er å regne som myke traffikanter i forhold til syklende. http://www.vegvesen.no/_attachment/177709/binary/338456?fast_title=Trafikkregler+for+syklister.pdf Lær dere reglene før dere klager og slenger ut feil påstander. http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/en-gang-og-sykkelsti-er-ikke-for-andre-enn-dem-som-gar-og-sykler-i-gangfart/s/2-2.952-1.7837511 Jf uttalelse fra NAF om at gang- og sykkelsti er for gående og syklende i gangfart. Vil dere kjøre race så hold dere til veibanen som alle andre med hastverk. Det handler ikke om å kjøre race. Jeg sykler på en damesykkel med kurv på styret og jeg kan love deg at det ikke er i racerfart. Problemet er ar som syklist så er du ikke velkommen noe sted. Sykler du i bilveien, så blir du tutet på og nesten sneiet av sure bilister. Sykler du på en gang-og sykkelsti, så synes fotgjengerne at du er i veien fordi de da må se seg for og ikke kan hoppe og sprette fra side til side som de vil. Det handler om å vise hensyn til hverandre, og det betyr at de som går må forholde seg på en ryddig og forutsigbar måte, holde ungene på en side av gangen og ikke la bikkja svime rundt med mange meter bånd. Sykistene må holde seg på høyre side, kjøre aktsomt og bruke bjelle. Det er vel ikke så vrient, sånn egentlig? Spot on!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #21 Skrevet 20. august 2015 Enkelt: aldri sykle forbi uten at du vet at den foran er klar over deg. Bremse ned, plinge, snakke høflig. Gjerne forklar når du passerer at det kan være lurt å være oppmerksom på de bak. Samme fremgangsmåte funker utrolig nok på voksne også, utrolig nok, selv om det må mer til. Anonymous poster hash: c1e7c...38a
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #22 Skrevet 20. august 2015 Kombinert gang-og sykkelsti er håpløst. Jeg sykler for å komme fort fram og holder meg derfor i veibanen, så får bilistene bare være sure, jeg vil ikke kjøre ned barn og gamle damer. Anonymous poster hash: 96055...7d7
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #23 Skrevet 20. august 2015 Helt enig. Mine barn har måttet leie helt til de klarte å gå pent vedsiden av meg, uten hopp og sprett i alle retninger. Dette må de lære, de skal gå til skolen når de blir større, og i trafikken er det ikke noe sted man kan suse rundt og bare tenke på seg selv . Anonymous poster hash: e3a00...ae9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå